مقاله پژوهشی
منظورشناسی بینزبانی
رسول محمد حسین پور؛ عبدالرضا لونی؛ مریم لونی
چکیده
حوزه منظور شناسی کلام همواره از نحوه و طرح انجام پژوهش در این زمینه تاثیرپذیر بوده است وروایی دادههای جمعآوریشده از طریق ابزارهای مختلف سنجش منظورشناسی کلام و همچنین تقریب اطلاعات جمع آوری شده از طریق این ابزارها با دادههای معتبر همواره از دغدغههای جدی در این زمینه بوده است. با تکیه بر دسته بندی کنش گفتاری درخواستی شور (2009)، ...
بیشتر
حوزه منظور شناسی کلام همواره از نحوه و طرح انجام پژوهش در این زمینه تاثیرپذیر بوده است وروایی دادههای جمعآوریشده از طریق ابزارهای مختلف سنجش منظورشناسی کلام و همچنین تقریب اطلاعات جمع آوری شده از طریق این ابزارها با دادههای معتبر همواره از دغدغههای جدی در این زمینه بوده است. با تکیه بر دسته بندی کنش گفتاری درخواستی شور (2009)، تحقیق حاضر به بررسی ارتقا آزمون های منظورشناسی کلام پرداخته است. برای این منظور، درخواستهای 30 زبان آموز که توسط آزمون های منظورشناسی کلام اصلاحشده و اصلاح نشده تولید شدهاند، با درخواستهای مکالمات روزمره در محیط کلاس درس مقایسه شده اند. یافته ها نشان داد که آزمونهای منظورشناسی کلام نوشتاری و شفاهی از لحاظ هسته کنش گفتاری درخواست و اصلاح کنندگان داخلی درخواست ها اطلاعات مشابهی را جمع آوری کردند اما از لحاظ اصلاح کنندگان خارجی درخواست، شباهتی با مکالمات روزمره نداشتند. برای بررسی عمیق تر نظرات پاسخ دهندگان نسبت به آزمونهای منظورشناسی کلام، مصاحبه ای با شرکت کنندگان در تحقیق حاضر صورت گرفت. اگرچه تصنعی بودن آزمون های منظور شناسی کلام از سوی مصاحبه شوندگان به عنوان نقطه ضعف این ابزار سنجش ذکر شد، اما آنها اظهار داشتند که ارتقا سناریوهای آزمونها منجر به بالا رفتن اعتماد به نفس آنها و درک بهتر سناریوها شده است. یافته های این مطالعه حاکی از بهره بردن ابزار سنجش منظورشناسی کلام ارتقا یافته از ویژگی های مثبت نسخه های ارتقا نیافته این ابزار میباشد در جمع آوری اطلاعات و همچنین این ابزارتاحدی توانایی جمع اوری مکالمات روزمره را دارند.
مقاله پژوهشی
آموزش معلم
معصومه استاجی؛ فرهاد غیاثوند
چکیده
هویت ارزشیابی معلم بخش مهمی از هویت حرفه ای و عملکرد معلمان است که اخیراً در تحقیقات زبان دوم/خارجی شتاب گرفته است. با این حال، مسیرهای توسعه آن در پرتو فناوری های دیجیتال در طول زمان، تا به امروز ناشناخته مانده است. برای پر کردن این شکاف، این مطالعه قصد دارد پویایی هویت ارزشیابی معلمان زبان انگلیسی را از طریق کارپوشه های الکترونیکی ...
بیشتر
هویت ارزشیابی معلم بخش مهمی از هویت حرفه ای و عملکرد معلمان است که اخیراً در تحقیقات زبان دوم/خارجی شتاب گرفته است. با این حال، مسیرهای توسعه آن در پرتو فناوری های دیجیتال در طول زمان، تا به امروز ناشناخته مانده است. برای پر کردن این شکاف، این مطالعه قصد دارد پویایی هویت ارزشیابی معلمان زبان انگلیسی را از طریق کارپوشه های الکترونیکی بارگذاری شده در یک وبگاه بررسی کند. بدین منظور، از 22 مدرس زبان انگلیسی تازهکار و با تجربه ایرانی درخواست شد تا مجموعه ای از کارپوشه های الکترونیکی را برای مدت دو ماه در سه مرحله آماده کنند. علاوه بر این، برای به تصویر کشیدن ادراک شرکت کنندگان در مورد هویت ارزشیابی معلم و پویایی آن در پرتو کارپوشه های الکترونیکی، یک مصاحبه نیمه ساختاریافته با 10 معلم زبان انگلیسی برگزار شد. نتایج آزمونهای میانه مستقل تفاوت معنیداری را بین هویت ارزشیابی معلمان تازهکار و با تجربه زبان انگلیسی در سطح 05/0 نشان داد و گروه با تجربه بیشتر تحتتاثیر کارپوشه های الکترونیکی قرار گرفتند. بر اساس آزمونهای فریدمن، به دلیل استفاده از کارپوشه های الکترونیکی، پیشرفتهای قابل توجهی در هویت ارزشیابی معلمان مبتدی از فاز 1 تا فاز 2 و فاز 2 تا فاز 3 مشاهده شد. با این حال، شرکت کنندگان با تجربه از فاز 1 به فاز 2 ارتقاء قابل توجهی نشان ندادند، در حالی که در مرحله 3، بهبود و جهش قابل توجهی در هویت ارزشیابی آنها مشاهده شد. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل موضوعی مصاحبهها نشان داد که هر دو گروه بر این باور بودند که با توجه به قابلیت ایجاد تأمل در شیوه های ارزیابی، کارپوشه الکترونیکی میتواند باعث توسعه هویت ارزشیابی مدرسان شود. در پایان، این مطالعه کاربردهای مختلفی برای معلمان زبان انگلیسی، مربیان معلم، و محققان زبان دوم در رابطه با پویایی هویت ارزشیابی معلم در پرتو کارپوشه های الکترونیکی را ارائه میکند.
مقاله پژوهشی
آموزش
محمد رضا نامی؛ نفیسه حسین پور؛ محمدرضا طالبی نژاد
چکیده
این پژوهش به بررسی تأثیر فعالیت های گفتگو محور بر اضطراب گفتاری فراگیران ایرانی زبان انگلیسی با در نظر گرفتن جنسیت و سطوح بسندگی زبان می پردازد. تعداد 213 نفر از زبان آموزان ایرانی مرد و زن در محدوده سنی 15 تا 26 سال به روش نمونه گیری در دسترس از سه آموزشگاه زبان در استان فارس انتخاب شدند. آزمون تعیین سطح آکسفورد برای اطمینان از همگنی زبان ...
بیشتر
این پژوهش به بررسی تأثیر فعالیت های گفتگو محور بر اضطراب گفتاری فراگیران ایرانی زبان انگلیسی با در نظر گرفتن جنسیت و سطوح بسندگی زبان می پردازد. تعداد 213 نفر از زبان آموزان ایرانی مرد و زن در محدوده سنی 15 تا 26 سال به روش نمونه گیری در دسترس از سه آموزشگاه زبان در استان فارس انتخاب شدند. آزمون تعیین سطح آکسفورد برای اطمینان از همگنی زبان آموزان از لحاظ سطح مهارتی اجرا و زبان آموزان در دو سطح مهارتی بالا و زیر متوسطه و در ادامه به گروه های آزمایشی و کنترل طبقه بندی شدند. سپس، نسخه ترجمه شده پرسشنامه اضطراب درکلاس زبان (هورویتز و کوپ، 1986) به عنوان پیش آزمون و پس آزمون برای سنجش سطح اضطراب زبان آموزان اجرا شد. نتایج نشان که فعالیتهای گفتگومحور تأثیر قابل توجهی بر کاهش اضطراب زبان آموزان ایرانی داشته است. علاوه بر این، مشخص شد که زبان آموزان بالای متوسطه سطح پایین تری از اضطراب را نسبت به همکلاسی های خود در سطح زیر متوسطه تجربه کردند. درپایان نتایج نشان داد که زبان آموزان مونث در این تحقیق سطح اضطراب بیشتری نسبت به زبان آموزان مذکر تجربه کردند. اگرچه ثابت شده است که ادغام تکالیف گفتگو محور در فعالیت های کلاس درس مفید است زیرا یادگیرندگان می توانند فرصت های کافی برای صحبت کردن را تجربه کنند، اما این تکالیف نمی تواند به زبان آموزان در سطوح مختلف مهارت و جنسیت به طور یکسان کمک کند. این یافته ها پیامدهای عملی را برای معلمان و زبان آموزان ارائه می دهد.
مقاله پژوهشی
زبانشناسی کاربردی
زینب عزیزی؛ احسان نمازیان دوست؛ پریسا اشکانی
چکیده
یادگیری فعال که بهعنوان یک رویکرد آموزشی جدید مورد توجه قرار گرفته است، ادعا میکند که راه را برای دانشآموزان برای کشف فعال دانش و تأمل در فرآیندهای یادگیری هموار می کند. علیرغم مبانی نظری قوی، یادگیری فعال به ندرت توسط معلمان انگلیسی در محیط ایران مورد توجه قرار گرفته است. سهم بزرگی از این تردید ممکن است به فقدان یافته های تجربی ...
بیشتر
یادگیری فعال که بهعنوان یک رویکرد آموزشی جدید مورد توجه قرار گرفته است، ادعا میکند که راه را برای دانشآموزان برای کشف فعال دانش و تأمل در فرآیندهای یادگیری هموار می کند. علیرغم مبانی نظری قوی، یادگیری فعال به ندرت توسط معلمان انگلیسی در محیط ایران مورد توجه قرار گرفته است. سهم بزرگی از این تردید ممکن است به فقدان یافته های تجربی قوی برای تأکید بر مزایا و معایب آن نسبت داده شود. برای پر کردن این کمبود، این مطالعه ترکیبی اثرات یادگیری فعال را بر تقویت مهارتهای گفتاری زبانآموزان زبان انگلیسی و تمایل به برقراری ارتباط در ایران را بررسی می کند. برای این منظور، در مجموع 87 زبان آموز زبان انگلیسی با سطح زبانی متوسطه با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. آنها از طریق آزمون کت همگن شدند و به طور تصادفی به یک گروه آزمایش (26 نفر) و یک گروه کنترل (25 نفر) تقسیم شدند. پس از آن، یک پیش آزمون، آموزش (به مدت 18 جلسه 75 دقیقه ای دو بار در هفته) و یک پس آزمون برگزار شد. سپس، هشت شرکت کننده که به طور فعال در آموزشها شرکت داشتند به یک مصاحبه گروهی دعوت شدند تا نگرشها و تجربیات خود را از یادگیری فعال بیان کنند. نتایج آزمونهای تی مستقل نشان داد که یادگیری فعال به طور قابلتوجهی بر تقویت مهارتهای گفتاری و تمایل به برقراری ارتباط در بین شرکتکنندگان در پسآزمون کمک کرد. علاوه بر این، یافتههای کیفی یک تحلیل کدگذاری موضوعی، چهار تم کلی به دست داد: تسهیل ساخت دانش، توسعه آگاهی فراشناختی، ترویج یادگیری خودتنظیمی و تقویت انگیزه. براساس یافتههای تحقیق، تعدادی کاربرد برای ذینفعان مربوطه ارائه شد.
مقاله پژوهشی
یادگیری زبان از طریق فناوری
وحیدرضا میرزائیان؛ کتایون اسکویی
چکیده
نظر به اینکه دیدگاه کاربران ترجمه ماشینی بیانگر کارآمدی آن می باشد، پژوهش های متعددی در این خصوص صورت گرفته است. با این وجود، بررسی دیدگاه های دانشجو معلمان ایرانی در خصوص استفاده از مترجم گوگل به عنوان یک ابزار ICALL جهت زبان آموزی در آموزش عالی مورد توجه نبوده است. به منظور پر کردن این شکاف پژوهشی، با استفاده از روششناسی کیفی نظریه ...
بیشتر
نظر به اینکه دیدگاه کاربران ترجمه ماشینی بیانگر کارآمدی آن می باشد، پژوهش های متعددی در این خصوص صورت گرفته است. با این وجود، بررسی دیدگاه های دانشجو معلمان ایرانی در خصوص استفاده از مترجم گوگل به عنوان یک ابزار ICALL جهت زبان آموزی در آموزش عالی مورد توجه نبوده است. به منظور پر کردن این شکاف پژوهشی، با استفاده از روششناسی کیفی نظریه داده بنیاد مصاحبههای نیمه ساختار یافته با دوازده دانشجو معلم که از طریق نمونه گیری در دسترس و هدفمند انتخاب شده بودند انجام شد. داده های حاصل براساس اصول کدگذاری تئوری داده بنیاد (باز، محوری و انتخابی) و با استفاده از نرم افزار MAXQDA 2020 تجزیه و تحلیل شدند. مدل استفاده از مترجم گوگل در آموزش زبان، با عنوان " زبان آموزی به کمک مترجم گوگل (GTALL) پیشنهاد شد. سه کد اصلی (آشنایی با مترجم گوگل و استفاده از آن، نظرات و مشروعیت) به همراه 35 زیرکد در دو سطح، زیربنای کد اصلی ما با عنوان "استفاده از مترجم گوگل در زبان آموزی" می باشند. نتایج این پژوهش دستاوردهای آموزشی قابل توجهی را برای متولیان امر آموزش دارد. برای مدیران آموزشی، پذیرش تحولات آموزشی معاصر جهت تامین نیازهای آموزشی نسل جوان. برای اساتید، تقویت سواد دیجیتال، استقبال از فنآوریهای نوظهور، و فراهم آوردن زمینه مناسب برای به خدمت گرفتن آنها وحصول دستاوردهای آموزشی مطلوب تر، و برای زبانآموزان، توسعه مهارتهای تکنولوژیک که ضامن تعامل عاقلانه و کارآمد انسان و ماشین می باشد.
مقاله پژوهشی
آموزش معلم
مهری جلالی
چکیده
کیفیت تدریس بعنوان هدف اصلی تعلیم و تربیت نقش مهمی در دستاوردهای دانش آموزان ایفا می کند. تاکنون، نظام تربیت معلم شاهد اصلاحات گسترده ای بمنظور بهبود این کیفیت بوده است بدون آنکه نشانه ی مشهودی وجود داشته باشد که نشان دهد معلمان باتجربه از معلمان مبتدی توانمندتر هستند. مطالعه ی حاضر کوشیده است بررسی کند آیا سابقه تدریس می تواند تفاوت ...
بیشتر
کیفیت تدریس بعنوان هدف اصلی تعلیم و تربیت نقش مهمی در دستاوردهای دانش آموزان ایفا می کند. تاکنون، نظام تربیت معلم شاهد اصلاحات گسترده ای بمنظور بهبود این کیفیت بوده است بدون آنکه نشانه ی مشهودی وجود داشته باشد که نشان دهد معلمان باتجربه از معلمان مبتدی توانمندتر هستند. مطالعه ی حاضر کوشیده است بررسی کند آیا سابقه تدریس می تواند تفاوت موثری در کیفیت تدریس معلمان زبان انگلیسی ایجاد کند. بدین منظور، تعاملات کلاسی 90 معلم زبان انگلیسی پایه هفتم با استفاده از سیستم امتیاز دهی ارزیابی کلاس (CLASS) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد معلمان مبتدی (با سابقه تدریس 0 تا 3 سال) از لحاظ حمایت آموزشی و عاطفی کیفیت تدریس بهتری داشتند، اما تفاوت معنا داری بین معلمان دوره گذار (با سابقه تدریس بین 4 تا 5 سال) و با تجربه (با سابقه تدریس بیش از 5 سال) وجود نداشت. تنها برتری معلمان باتجربه داشتن مدیریت کلاسی بهتر درمقایسه با دو گروه دیگر بود و دراین بین معلمان مبتدی پایین ترین مدیریت کلاسی را داشتند. این یافته ها حاکی از آن است که برنامه های توسعه حرفه ای هدفمند و یادگیری مبتنی بر مستندات می تواند بدون توجه به سابقه تدریس، برای تمام معلمان مفید باشد.
مقاله پژوهشی
آموزش معلم
لیلا دوبختی؛ سودا مسعودی
چکیده
مطالعه حاضر بر آن است تا کاربرد آموزش معلم سفارشی و آموزش معلم مبتنی بر تفاوتهای زبانآموزان را برای بهبود مصونیت موثر مدرسان زبان انگلیسی معین کند. برای این منظور، 62 مدرس زبان انگلیسی از 12 موسسه زبان ارومیه، ایران، انتخاب شدند. شرکتکنندگان به طور تصادفی در دو گروه مطالعه و مقایسه قرار گرفتند و از آنها خواسته شد تا پرسشنامه مربوط ...
بیشتر
مطالعه حاضر بر آن است تا کاربرد آموزش معلم سفارشی و آموزش معلم مبتنی بر تفاوتهای زبانآموزان را برای بهبود مصونیت موثر مدرسان زبان انگلیسی معین کند. برای این منظور، 62 مدرس زبان انگلیسی از 12 موسسه زبان ارومیه، ایران، انتخاب شدند. شرکتکنندگان به طور تصادفی در دو گروه مطالعه و مقایسه قرار گرفتند و از آنها خواسته شد تا پرسشنامه مربوط به مصونیت معلم را قبل از شروع جلسات رفتار تکمیل کنند. در مرحله رفتار این پژوهش، گروه مطالعه بر اساس زیرساختهای فراگیر مصونیت معلم و با استفاده از سیستم وبینار، در ده جلسه و به مدت پنج هفته، برنامه آموزش مصونیت معلم را دریافت کردند. گروه مقایسه، آموزش معلم مبتنی بر تفاوت زبانآموزان را بر اساس ویژگیهای برجسته زبانآموزان دریافت کردند. در آخر، هر دو گروه مجددا پرسشنامه مربوط به مصونیت معلم را تکمیل کردند تا اثربخشی رفتارهای فوق برای بهبود مصونیت موثر معلم را بررسی کنند. نتایج این مطالعه تاکید دارد که آموزش معلم در مصونیت مدرسان زبان انگلیسی بیتاثیر نیست. علاوه بر این، آموزش سفارشی مصونیت معلم، تاثیر مطلوبتری بر روی بهبود مصونیت موثر معلم داشت. یافتههای تحقیق اصولهای راهبردی مشخصی را در اختیار مدرسان قرار میدهد که ممکن است آنها را قادر سازد تا واحدهای فعلی آموزش معلم را اصلاح کرده و آموزش خود را متناسب با نیازهای مدرسان زبان تنظیم کنند.
مقاله پژوهشی
روانشناسی زبان
میثم میرزائی شجاع خانلو؛ رضیه محمودی؛ فرهمن فرخی
چکیده
مطالعه توانایی پیش بینی کنندگی ویژگی های شخصیتی دانش آموز در یادگیری زبان دوم از اهمیت بسزایی برخوردار است. بنابراین، هدف این مطالعه آن بوده است که تا چه اندازه پنج ویژگی بزرگ شخصیتی (برونگرایى، خوشایندی، وظیفه شناسی ، روان رنجوری وگشودگی) به خوبی می توانند توانایی منظورشناختی درخواست کننده و اضطراب ارتباطی زبلن آموزان ایرانی را ...
بیشتر
مطالعه توانایی پیش بینی کنندگی ویژگی های شخصیتی دانش آموز در یادگیری زبان دوم از اهمیت بسزایی برخوردار است. بنابراین، هدف این مطالعه آن بوده است که تا چه اندازه پنج ویژگی بزرگ شخصیتی (برونگرایى، خوشایندی، وظیفه شناسی ، روان رنجوری وگشودگی) به خوبی می توانند توانایی منظورشناختی درخواست کننده و اضطراب ارتباطی زبلن آموزان ایرانی را پیش بینی کنند. همچنین، هدف این تحقیق این بوده است که کدامیک از این پنج ویژگی بزرگ شخصیتی بهترین پیش بینی کننده توانایی منظورشناختی درخواست کننده و اضطراب ارتباطی فراگیران ایرانی زبان انگلیسی است. شرکت کنندگان در این تحقیق 179 دانشجوی ایرانی بودند که در سه دانشگاه در شهر شیراز در رشته زبان انگلیسی و در مقطع کارشناسی تحصیل می کردند. از آزمون سطح آکسفورد، پرسشنامه پنج ویژگی بزرگ شخصیتی ، تکلیف تکمیل گفتمان و گزارش شخصی اضطراب ارتباطی به عنوان ابزار جمع آوری داده ها در این تحقیق استفاده گردید. پس از انجام رگرسیون چندگانه استاندارد برای تجزیه و تحلیل داده ها، نتایج نشان داد که مؤلفه های پنج ویژگی بزرگ شخصیتی به طور قابل ملاحظه ای توانایی منظورشناختی درخواست کننده و اضطراب ارتباطی را پیش بینی می کنند. علاوه بر این، از میان پنج ویژگی بزرگ شخصیتی ، " روان رنجوری " و "برونگرایی" به ترتیب بیشترین سهم را در پیش بینی توانایی منظورشناختی درخواست کننده و اضطراب ارتباطی داشته است. بنابراین، نتایج این مطالعه نشان می دهد که ترکیب پنج ویژگی بزرگ شخصیتی به عنوان پیش بینی کننده توانایی منظورشناختی درخواست کننده و اضطراب ارتباطی در برنامه درسی فراگیران زبان خارجی می تواند به طور قابل ملاحظه ای مفید باشد.
مقاله پژوهشی
آموزش معلم
هومن بیژنی؛ سلیم سعید بنی اوراباه
چکیده
بدلیل اعمال سلیقه در ارزیابی مهارت گفتاری، تأکید زیادی بر دستیابی به سطح قابل قبولی از پایایی در میان مصححان شده است. اما دستیابی به پایایی بیشتر لزوما منجر به ارزیابیهای معتبرتر نمیشود. یکی از موضوعاتی که در ارزشیابی مهارت گفتاری میتواند باعث ایجاد هم پایایی و هم اعتبار نماید، آموزش مصححان است. اخیرا، از روش راش چند وجهی (MFRM) برای ...
بیشتر
بدلیل اعمال سلیقه در ارزیابی مهارت گفتاری، تأکید زیادی بر دستیابی به سطح قابل قبولی از پایایی در میان مصححان شده است. اما دستیابی به پایایی بیشتر لزوما منجر به ارزیابیهای معتبرتر نمیشود. یکی از موضوعاتی که در ارزشیابی مهارت گفتاری میتواند باعث ایجاد هم پایایی و هم اعتبار نماید، آموزش مصححان است. اخیرا، از روش راش چند وجهی (MFRM) برای حل مشکل سوگیری مصحان نمره دهی استفاده شده است. اما هیچ مطالعه ای جنبه های توانایی تست شوندگان، سخت گیری مصححین، دشواری کار، تخصص گروه، نوع مقیاس سنجشی و نسخه آزمونی را در یک مطالعه واحد در بر نداشته است. همچنین، تعداد کمی از مطالعات به بررسی مدت زمان ماندگاری اثرات آموزش مصححان پرداخته اند. بنابراین، این مطالعه تأثیر برنامه آموزشی و بازخورد ارائه شده به تولیدات گفتاری 300 تست شونده توسط 20 مصحح در سه مرحله را بررسی کرد. نتایج نشان داد که آموزش می تواند منجر به سطوح بالاتری از پایایی میان مصححین و کاهش شدت/نرمش، و سوگیری شود. اما نمی تواند مصححان را مشابه یکدیگر نماید. اگرچه آموزش مصححان ممکن است به ایشان کمک کند تا از ثبات بیشتری برخوردار باشند، اما نمی تواند تفاوتهای فردی مصححان در ارتباط با ویژگیهای آنها را از بین ببرد. مصححان باتجربه، بدلیل ویژگیهای خاص خود، به اندازه محصصان بی تجربه از مزایای آموزش بهره نبردند. این مطالعه همچنین نشان داد که نتیجه آموزش ممکن است برای مدت طولانی دوام نیاورد. بنابراین، به آموزش مداوم در طول دوره های متناوب نیاز است تا مصححین پایایی خود را نگه دارند.
مقاله پژوهشی
زبانشناسی کاربردی
مریم فرنیا
چکیده
هدف از این مطالعه میان فرهنگی مبتنی بر ارتباطات با واسطه رایانه، بررسی چگونگی تحقق کنش گفتار انتقاد در کامنت های اینستاگرام توسط کاربران فارسی و انگلیسی زبان در پاسخ به اطلاعیه بازگشت به مدرسه در دوران کوید-19 در پاییز 1399 است. به همین منظور، در پاییز 1399، 500 کامنت فارسی و انگلیسی از صفحات اینستاگرام وزرای آموزش و پرورش ایران و آمریکا ...
بیشتر
هدف از این مطالعه میان فرهنگی مبتنی بر ارتباطات با واسطه رایانه، بررسی چگونگی تحقق کنش گفتار انتقاد در کامنت های اینستاگرام توسط کاربران فارسی و انگلیسی زبان در پاسخ به اطلاعیه بازگشت به مدرسه در دوران کوید-19 در پاییز 1399 است. به همین منظور، در پاییز 1399، 500 کامنت فارسی و انگلیسی از صفحات اینستاگرام وزرای آموزش و پرورش ایران و آمریکا که در آن پست هایی درباره بازگشت دانشآموزان به مدرسه در زمان شیوع همه گیری منتشر کردند جمع آوری شد. سپس داده ها بر اساس مدل کنش گفتاری انتقادی انگوین (2013) تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان میدهد که کاربران فارسی و انگلیسی زبان هر دو تمایل به استفاده از انتقاد مستقیم نسبت به انتقاد غیرمستقیم با بیان صریح بیزاری و ابراز صریح تقبیح به عنوان پرکاربردترین راهبردهای انتقاد مستقیم هستند. علاوه بر این، با توجه به راهبردهای غیرمستقیم، کاربران فارسیزبان از راهبرد درخواست برای تغییر بیشتر استفاده کردند در حالی که کاربران انگلیسی زبان راهبرد اشاره ضمنی را بیشتر به کار گرفتند. همچنین، استفاده از گرایش های حمایتی و تعدیل کننده های داخلی در هر دو پیکره مشابه بود. یافته های به دست امده این پژوهش از طریق مشاهده طبیعی تا اندازه ای نتایج به دست آمده با پژوهش مبتنی بر استخراج را تایید می کند.
مقاله پژوهشی
آموزش
معصومه طائی؛ رضا رستمی؛ مسعود یزدانی مقدم
چکیده
توجه نقش مهمی در آموزش ایفا می کند. بچه هایی که از اختلال کاستی توجه و بیش فعالی (ADHD) رنج می برند، دچار سطح پایین و آسیب زننده ای از توجه هستند. ADHD یک اختلال نسبتا شایع کودکی است (Scahill & Schwab-Stone, 2000) که اگر درمان نشود نتایج زیانباری بوجود می آورد(American Psychiatric Association, 2013) . این مطلب به کارگیری روشهای تربیت توجه مثل آموزش نوروفیدبک (NFT)را ضروری ...
بیشتر
توجه نقش مهمی در آموزش ایفا می کند. بچه هایی که از اختلال کاستی توجه و بیش فعالی (ADHD) رنج می برند، دچار سطح پایین و آسیب زننده ای از توجه هستند. ADHD یک اختلال نسبتا شایع کودکی است (Scahill & Schwab-Stone, 2000) که اگر درمان نشود نتایج زیانباری بوجود می آورد(American Psychiatric Association, 2013) . این مطلب به کارگیری روشهای تربیت توجه مثل آموزش نوروفیدبک (NFT)را ضروری می سازد. اما اگرچه NFT روش مرسومی است، این روش پرهزینه و زمانبر است. بنابراین نیازبرای یافتن روشهای دیگر حس می شود. روش پاسخ کاملا فیزیکی (TPR)می تواند بستر مناسبی برای آموزش به کودکان ADHD فراهم آورد(Nunan, 2011). بنابراین، این تحقیق به منظور بررسی اثرات مقایسه ای NFT و TPR بر روی میزان توجه فراگیران جوان ADHD صورت گرفت. بدین منظور 16 دانش آموز ADHD از مدرسه ای در شهریار انتخاب شدند. آنها به صورت تصادفی به دو گروه NFT و TPR که این دو آموزش را به ترتیب برای بیست جلسه دریافت کردند تقسیم شدند. از آزمون عملکرد پیوسته دیداری و شنیداری یکپارچه (IVA+Plus) به عنوان پیش آزمون و پس آزمون جهت اندازه گیری توجه کامل، توجه شنیداری، و توجه دیداری استفاده شد. برای پاسخ دادن به سوالات تحقیق در خصوص اثرات مقایسه ای NFT و TPR برروی سطح توجه کودکان ADHD از آزمون ناپارامتریک آنالیز کوواریانس استفاده شد. علاوه بر آن، از آزمون Wilcoxon Signed Rank برای بررسی تفاوتهای درون گروهی استفاده شد. نتایج پیشرفت معنادار هر دو گروه را نشان دادند. ولی روش NFT در خصوص توجه کامل و توجه شنیداری روش موثرتری بود. در خصوص توجه دیداری، هر دو روش اثربخشی مشابهی نشان دادند. یافته های این تحقیق نشان می دهند که هر دو روش توانستند توجه شرکت کنندگان را افزایش دهند. این تحقیق با روشن سازی روشهای پرورش توجه حاوی مطالب ضمنی برای آموزش است.
مقاله پژوهشی
آموزش
پیمان رحمانی؛ مسعود ذوفی؛ هانیه دواتگری اصل
چکیده
این پژوهش به بررسی نگرش زبان آموزان ایرانی دختر و پسر نسبت به خودسنجی و سنجش همتایان در نگارش توصیفی در سطح مقدماتی زبان انگلیسی میپردازد. همچنین، این تحقیق با هدف بررسی تفاوتهای جنسیتی در نگرش آنها نسبت به خودسنجی و سنجش همتایان در نگارش توصیفی انجام گردید. برای انجام این کار، این مطالعه از روش تلفیقی-متوالی-اکتشافی که شامل مراحل ...
بیشتر
این پژوهش به بررسی نگرش زبان آموزان ایرانی دختر و پسر نسبت به خودسنجی و سنجش همتایان در نگارش توصیفی در سطح مقدماتی زبان انگلیسی میپردازد. همچنین، این تحقیق با هدف بررسی تفاوتهای جنسیتی در نگرش آنها نسبت به خودسنجی و سنجش همتایان در نگارش توصیفی انجام گردید. برای انجام این کار، این مطالعه از روش تلفیقی-متوالی-اکتشافی که شامل مراحل کمی و کیفی است، استفاده نمود. گروه اول شرکت کنندگان 40 معلم زبان انگلیسی (20 مرد و 20 زن) بودند. گروه دوم 50 نفر (25 مرد و 25 زن) بودند که در یک دوره آموزشی 5 جلسهای مربوط به نگارش توصیفی و نیز جلسات مصاحبه شرکت نمودند. همچنین، تمامی شرکتکنندگان پرسشنامه محقق-ساخته را تکمیل نمودند. محتوای دوره ترکیبی از روشهای خودسنجی و سنجش همتایان در نگارش توصیفی بارتلت (2015) و مدلهای سنجش اسپنسر (2005) بود. در مرحله کیفی، تجزیه و تحلیل موضوعی مصاحبه ها از طریق روش تحلیل مقایسهای مداوم ، به استخراج چهار موضوع اصلی در مورد نگرش شرکت کنندگان، یعنی «همکاری»، «دانش»، «انگیزه» و «تمرین» منجر گردید. در مرحله کمی، تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تحلیل کوواریانس یک طرفه برای بررسی هر گونه تأثیرات جنسیتی بر نگرش فراگیران نسبت به خودسنجی و سنجش همتایان در نگارش توصیفی انجام شد. در نهایت، یافتههای پژوهش حاکی از آن است که شرکتکنندگان نگرش مثبتی نسبت به دوره خودسنجی و سنجش همتایان در نگارش توصیفی داشتند؛ اگرچه نگرش زنان مثبتتر از مردان بود. این مطالعه تلویحات آموزشی برای دست اندرکاران خودسنجی و سنجش همتایان دارد.