مقاله پژوهشی یادگیری زبان دوم
پشتکار و اضطراب زبان خارجه به عنوان پیش‌بینی کنندگان شوق ارتباط در بافت یادگیری زبان خارجه: رویکرد مدل-سازی معادلات ساختاری

جلیل فتحی؛ فرنوش محمددخت؛ سعید نورزاده

دوره 10، شماره 2 ، دی 1400، صفحه 1-30

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.63362.627

چکیده
  با توجه به نقش کلیدی آن در افزایش توانش تعاملی زبان‌آموزان، مفهوم شوق ارتباط توجه پژوهشی زیادی را در حوزه تدریس و یادگیری زبان دوم به خود جلب نموده است. مطالعات بسیاری پیش‌آیندهای شوق ارتباط را در بافت انگلیسی به عنوان یک زبان خارجه مورد بررسی قرار داده‌اند. به منظور مساعدت به این حیطه پژوهشی، مطالعه حاضر تاثیرات پشتکار و اضطراب ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبانشناسی کاربردی
پویش اجتماعی برای زبان آموزی و سرمایه فرهنگی: پژوهشی اکتشافی در راستای مطالعه عادت واره های شکل گرفته توسط دانشجویان رشته های زبان انگلیسی

بهروز نظریان؛ غلامرضا زارعی

دوره 10، شماره 2 ، دی 1400، صفحه 31-60

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.61844.607

چکیده
  یادگیری یک زبان (زبان دوم / خارجی) همانند بسیاری از کنش های اجتماعی-فرهنگی، از دیدگاه بوردیو، تاثیر پذیر از رابطه ی میان عادت واره ها، میدان های اجتماعی، و سرمایه فرهنگی است. با نگرشی جامعه شناختی به آموزش و یادگیری زبان انگلیسی، این مقاله به یافته های پژوهشی با هدف شناخت و تحلیل بارزترین ویژگی های عادت واره های دانشجویان موفق رشته ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبانشناسی کاربردی
بررسی کیفی عقاید معرفت شناختی زبان آموزان با تمرکز بر ابعاد اصلی و روند تکاملی آن

معصومه رحمانی؛ مرضیه باقرکاظمی؛ علیرضا عامری

دوره 10، شماره 2 ، دی 1400، صفحه 61-93

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.63944.642

چکیده
  عقاید معرفت شناختی زبان آموزان، به عنوان ادراک آنها از ماهیت دانش و دانستن زبان دوم، از جمله عوامل تعیین کننده مسیر و بازده زبان آموزیست. با این وجود، پژوهش پیرامون ماهیت ابعاد و تکامل این عقاید محدود است. این مطالعه کیفی با دو هدف (الف) تشریح ابعاد عقاید معرفت شناختی مختص زبان آموزی و (ب) تبیین روند تکاملی مرتبط با هر یک از ابعاد اصلی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبانشناسی کاربردی
ساخت گفتمانی مهارت نوشتاری تخصصی: مطالعه موردی پیشرفت از نقش غیرحرفه‌ای به مشارکت‌کننده در یک جامعه‌ی گفتمانی

فرزانه دهقان

دوره 10، شماره 2 ، دی 1400، صفحه 95-119

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.62987.620

چکیده
  این مطالعه با هدف بررسی پیشرفت از سطح مبتدی به مشارکت‌کننده‌ی دانشگاهی متخصص از دیدگاهی گفتمان-محور انجام شده است. با استفاده از یک طرح تحقیق مقطعی، محققان با پنج دانشجوی فارغ تحصیلات تکمیلی (از کارشناسی ارشد تا دکترا) از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته و بحث های آنلاین در تماس بودند. بر اساس ایده های بینامتنی و جامعه‌ی عمل، نتایج ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبانشناسی کاربردی
ایجاد و ارزیابی توانش بین فرهنگی از طریق مصاحبه های بوم شناختی در بافت بومی تربیت معلم ایران

مهری جلالی

دوره 10، شماره 2 ، دی 1400، صفحه 119-144

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.63670.636

چکیده
  اگرچه در مطالعات علمی اخیر به طور فزاینده ای به اهمیت آموزش توانش بین فرهنگی پرداخته شده است، رویکردهای بومی محور در این زمینه نیاز به پژوهشهای بیشتر دارند. هدف از مطالعه حاضر پرداختن به این مهم از دیدگاه بافت بومی جهت ایجاد و ارزیابی توانش بین فرهنگی از طریق روشهای کمی و کیفی است. بدین منظور، از شصت و دو دانشجو معلم آموزش زبان انگلیسی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی یادگیری زبان دوم
تأثیر آموزش مرحله ای بر مهارت های تفکر انتقادی زبان آموزان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی

عماد محمد قادر؛ نورالدین یوسفی

دوره 10، شماره 2 ، دی 1400، صفحه 145-170

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.60798.593

چکیده
  مطالعه حاضر به بررسی تأثیر آموزش مرحله ای و آموزش ضمنی بر مهارت های تفکر انتقادی (تجزیه و تحلیل، استنتاج، ارزیابی، استدلال قیاسی و استدلال استقرایی) زبان آموزان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی پرداخته است. به همین منظور، دو گروه هر کدام با ده زبان آموز که در دوره آیلتس شرکت کرده بودند به عنوان شرکت کنندگان مطالعه حاضر انتخاب شدند. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی تهییه و تدوین مطالب
نظرات و عملکرد معلمان ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی درمورد برنامه درسی ارتباطی آموزش زبان

امیر کاردوست؛ عبدالباسط سعیدیان

دوره 10، شماره 2 ، دی 1400، صفحه 171-202

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.58226.569

چکیده
  توانمندسازی زبان آموزان برای برقراری ارتباط هم در سطح بین فردی و هم با مردم سایر ملل در برنامه های یادگیری زبان بسیار مورد تاکید است. پژوهش حاضر به دنبال تحلیل نظرات معلمان زبان انگلیسی ایرانی پس از اجرای برنامه درسی جدید آموزش زبان ارتباطی (CLT) است. برای انجام این کار، از دو معلم خواسته شد که یک جلسه از کلاس های خود را ضبط کنند و متعاقباً ...  بیشتر

مقاله پژوهشی یادگیری زبان دوم
انگیزه تکلیف و انتقال یادگیری در میان تکالیف: مورد یادگیری حرف تعریف معین انگلیسی

سعید صفدری

دوره 10، شماره 2 ، دی 1400، صفحه 203-232

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.63219.625

چکیده
  انگیزه تکلیف اخیراً در پژوهشهای زبان دوم مورد توجه قرار گرفته است. با اینحال، تاثیرات احتمالی آن بر انتقال یادگیری بین تکالیف بررسی نشده است. پژوهش حاضر به دنبال مطالعه این موضوع از طریق رویکرد آمیخته است. تعداد 82 زبان‌آموز متوسط در این تحقیق شرکت کردند. ابتدا، دانش ایشان از حرف تعریف معین انگلیسی آزموده شد. سپس، یک تکلیف آگاهی‌انگیز ...  بیشتر

مقاله پژوهشی روانشناسی زبان
مؤلفه های برنامه درسی پنهان، هویت ملی و خودکارآمدی زبان آموزان: مدلی برای معلمان زبان انگلیسی

زینب سازگار؛ حمید اشرف؛ خلیل مطلب زاده

دوره 10، شماره 2 ، دی 1400، صفحه 233-267

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.61181.599

چکیده
  بیشتر آنچه مربیان به آن توجه می کنند، برنامه درسی آشکار است. با این حال، برنامه درسی پنهانی وجود دارد که به طور بسیار عمیق بر آموزش تأثیر می گذارد. با توجه به این، مطالعه حاضر به بررسی احتمال وجود هرگونه ارتباط معنی داری بین دیدگاه معلمان زبان انگلیسی در مورد مؤلفه های برنامه درسی پنهان زبان انگلیسی ، نگرش زبان آموزان آن ها نسبت به هویت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش معلم
تولید و اعتبارسنجی ابزار سنجه راهبردهای انطباق معلمین زبان انگلیسی برای کاهش و کنترل محدودیت‌های مدیریت کلاس

سید رضا به آفرین؛ محمد شاکر خوشرودی؛ جهانبخش نیکوپور

دوره 10، شماره 2 ، دی 1400، صفحه 269-299

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.63415.629

چکیده
  محدودیت‌های موجود درمدیریت کلاس و نحوه‌ی برخورد معلمین زبان انگلیسی با آنها و یا حذف آنها بیشترین تاثیر را بر عملکرد معلمین زبان و استادان دوره‌های تربیت معلم گذاشته است، اما راهکارهای مقابله‌ای که معلمین با سطوح مختلف مهارتی (بالا و پایین) به کار برده‌اند، هنوز دقیقاً مورد بررسی واقع نشده‌اند. در این جستار، ابتدا با ۲۲ معلم از ...  بیشتر

مقاله پژوهشی تحلیل گفتمان
پیچیدگی دستوری در مقالات چاپ شده در مجلات داخلی و خارجی

سید فواد ابراهیمی؛ سمانه ایماندار

دوره 10، شماره 2 ، دی 1400، صفحه 301-323

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.61187.600

چکیده
  پیچیدگی دستوری به عنوان یک شاخص کیفیت نوشتاری، به نگارش و درک متون نوشتاری کمک شایانی می کند. این مطالعه برانست تا بر اساس توصیف زبانی پیچیدگی دستوری ارایه شده توسط بایبر و همکارانش (2020)، به بررسی مقالات چاپ شده در مجلات داخلی و بین المللی بپردازد. پیکره این مطالعه شامل 40 مقاله از رشته زبان شناسی کاربردی است که 20 مقاله از مجلات داخلی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی تهییه و تدوین مطالب
تاثیر توالی تکرار تکالیف آشنا بر انجام تکلیف شنیداری

بهمن امینی؛ عباس بیات؛ کیوان محمودی

دوره 10، شماره 2 ، دی 1400، صفحه 325-350

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.61019.597

چکیده
  در سالهای اخیر توجه کمتری نسبت به شکست دانش آموزان در درک تکالیف شنیداری واقعی صورت گرفته و حتی تحقیقات در خصوص توالی ارایه تکالیف نیز کم لطفی شده است. تحقیق حاضر تاثیر توالی تکرار تکالیف آشنا را بر سه ویژگی پیچیدگی تکالیف ( -/+ تامین بصری، -/+عناصر کم ، و -/+ برنامه زمانی ) ارزیابی می کند.در این تحقیق نیمه تجربی حدود 60 نفر در سطح متوسط بالا ...  بیشتر