مقاله پژوهشی
یادگیری زبان دوم
جلیل فتحی؛ فرنوش محمددخت؛ سعید نورزاده
چکیده
با توجه به نقش کلیدی آن در افزایش توانش تعاملی زبانآموزان، مفهوم شوق ارتباط توجه پژوهشی زیادی را در حوزه تدریس و یادگیری زبان دوم به خود جلب نموده است. مطالعات بسیاری پیشآیندهای شوق ارتباط را در بافت انگلیسی به عنوان یک زبان خارجه مورد بررسی قرار دادهاند. به منظور مساعدت به این حیطه پژوهشی، مطالعه حاضر تاثیرات پشتکار و اضطراب ...
بیشتر
با توجه به نقش کلیدی آن در افزایش توانش تعاملی زبانآموزان، مفهوم شوق ارتباط توجه پژوهشی زیادی را در حوزه تدریس و یادگیری زبان دوم به خود جلب نموده است. مطالعات بسیاری پیشآیندهای شوق ارتباط را در بافت انگلیسی به عنوان یک زبان خارجه مورد بررسی قرار دادهاند. به منظور مساعدت به این حیطه پژوهشی، مطالعه حاضر تاثیرات پشتکار و اضطراب زبان خارجه را به عنوان پیشبینی کنندگان شوق ارتباط در زبان دوم میان زبان آموزان انگلیسی در ایران مورد بررسی قرارداد. برای تحقق این هدف، 163 دانشجوی کارشناسی رشته زبان انگلیسی از چندین دانشگاه در این مطالعه شرکت کردند. دیتای مورد نیاز با توزیع ابزارهایی روا و پایا که این سه متغیر مدنظر (شوق ارتباط، پشتکار، و اضطراب) را اندازهگیری میکنند، صورت گرفت. از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری به منظور آزمودن مدلهای ساختاری فرضی برای روابط میان این متغیرها استفاده گردید. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که متغیر پشتکار 6/10 درصد و متغیر اضطراب زبان خارجه 20 درصد از واریانس در شوق ارتباط شرکت کنندگان به زبان دوم را تبیین مینمایند. علاوه بر این، تاثیر مجزای اضطراب زبان خارجه بر متغیر شوق ارتباط بزرگتر از تاثیر پشتکار بر این متغیر بود. اهمیت این یافتهها برای تدریس و یادگیری زبان در انتهای مقاله مورد بحث قرار میگیرد.
مقاله پژوهشی
زبانشناسی کاربردی
بهروز نظریان؛ غلامرضا زارعی
چکیده
یادگیری یک زبان (زبان دوم / خارجی) همانند بسیاری از کنش های اجتماعی-فرهنگی، از دیدگاه بوردیو، تاثیر پذیر از رابطه ی میان عادت واره ها، میدان های اجتماعی، و سرمایه فرهنگی است. با نگرشی جامعه شناختی به آموزش و یادگیری زبان انگلیسی، این مقاله به یافته های پژوهشی با هدف شناخت و تحلیل بارزترین ویژگی های عادت واره های دانشجویان موفق رشته ...
بیشتر
یادگیری یک زبان (زبان دوم / خارجی) همانند بسیاری از کنش های اجتماعی-فرهنگی، از دیدگاه بوردیو، تاثیر پذیر از رابطه ی میان عادت واره ها، میدان های اجتماعی، و سرمایه فرهنگی است. با نگرشی جامعه شناختی به آموزش و یادگیری زبان انگلیسی، این مقاله به یافته های پژوهشی با هدف شناخت و تحلیل بارزترین ویژگی های عادت واره های دانشجویان موفق رشته های مرتبط با زبان انگلیسی پرداخته است.در قالب یک طرح تحقیق اکتشافی-کیفی، با به کارگیری شیوه مصاحبه روایت محور سرگذشت نامه ای (BNIM) شامل مصاحبه های انفرادی ساختارمند و نیمه ساختارمند، سرمایه فرهنگی و عادت واره های 7 نفر از دانشجویان ایرانی موفق در رشته های آموزش و مترجمی زبان انگلیسی (مقطع کارشناسی) مورد مطالعه قرار گرفتند. شرکت کنندگان هر یک در 3 جلسه مصاحبه شرکت کردند. تحلیل و تفسیر داده های جمع آوری شده بر اساس نظریه "داده بنیاد برساختگرا" انجام شد.یافته های این تحقیق بازتاب دهنده عادت واره های دانشجویان شرکت کننده در این تحقیق تحت تاثیر نوع انباشت و مدیریت سرمایه های فرهنگی آنان در ارتباط با میدان کنش های اجتماعی آنان می باشد. انباشت موثر سرمایه فرهنگی ومدیریت راهبردی آن در پویشی اجتماعی به دنبال شکل های مشخصی از سرمایه فرهنگی (اجتماعی و نهادینه) از ویژگی های بارز عادت واره های شرکت کنندگان بود. دانش حاصل از این تحقیق می تواند به تقویت بینش اجتماعی-فرهنگی ما نسبت به زبان آموزی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته های زبان منجر شود.
مقاله پژوهشی
زبانشناسی کاربردی
معصومه رحمانی؛ مرضیه باقرکاظمی؛ علیرضا عامری
چکیده
عقاید معرفت شناختی زبان آموزان، به عنوان ادراک آنها از ماهیت دانش و دانستن زبان دوم، از جمله عوامل تعیین کننده مسیر و بازده زبان آموزیست. با این وجود، پژوهش پیرامون ماهیت ابعاد و تکامل این عقاید محدود است. این مطالعه کیفی با دو هدف (الف) تشریح ابعاد عقاید معرفت شناختی مختص زبان آموزی و (ب) تبیین روند تکاملی مرتبط با هر یک از ابعاد اصلی ...
بیشتر
عقاید معرفت شناختی زبان آموزان، به عنوان ادراک آنها از ماهیت دانش و دانستن زبان دوم، از جمله عوامل تعیین کننده مسیر و بازده زبان آموزیست. با این وجود، پژوهش پیرامون ماهیت ابعاد و تکامل این عقاید محدود است. این مطالعه کیفی با دو هدف (الف) تشریح ابعاد عقاید معرفت شناختی مختص زبان آموزی و (ب) تبیین روند تکاملی مرتبط با هر یک از ابعاد اصلی آن انجام شد. پس از اجرای راهبرد نمونه گیری "تنوع حداکثری" از میان دانشجویان رشته آموزش زبان انگلیسی، داده های بدست آمده در 30 مصاحبه نیمه ساختارمند بر اساس رویکرد "تحلیل الگو-محور محتوای کیفی" مورد بررسی قرار گرفت. عقیده-گویه های مربوط به ماهیت دانش و دانستن زبان دوم شرکت کنندگان در قالب 17 مضمون مرتبط با 4 بعد اصلی معرفت شناسی (سادگی دانش زبان دوم (4)، ثبات دانش زبان دوم(4)، منبع دانش زبان دوم(5)، و توجیه دانش زبان دوم(4)) معیّن گردیده، و پایایی کدگذاری نیز نشان داده شد. در مرحله دوم مطالعه، 3 گروه 6 نفره دیگر از دانشجویان رشته آموزش زبان انگلیسی بر اساس راهبرد نمونه گیری "نماینده تام" بر اساس تجارب و پیش زمینه زبان آموزی انتخاب، و در 3 مصاحبه گروهی پیرامون 17 مضمون استخراجی شرکت کردند. داده های بدست آمده به منظور بررسی تفاوت عقاید 3 گروه مذکور و امکان ترسیم روند تکاملی آنها مورد بررسی قرار گرقت. نتایج حاکی از تفاوت های مشهودی بود، که با الگوی تکاملی 4 نقطه ای بکستر مگولدا (1992) شامل دانایی مطلق، موقّت، مستقل، و بافتارمند همخوانی داشت.
مقاله پژوهشی
زبانشناسی کاربردی
فرزانه دهقان
چکیده
این مطالعه با هدف بررسی پیشرفت از سطح مبتدی به مشارکتکنندهی دانشگاهی متخصص از دیدگاهی گفتمان-محور انجام شده است. با استفاده از یک طرح تحقیق مقطعی، محققان با پنج دانشجوی فارغ تحصیلات تکمیلی (از کارشناسی ارشد تا دکترا) از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته و بحث های آنلاین در تماس بودند. بر اساس ایده های بینامتنی و جامعهی عمل، نتایج ...
بیشتر
این مطالعه با هدف بررسی پیشرفت از سطح مبتدی به مشارکتکنندهی دانشگاهی متخصص از دیدگاهی گفتمان-محور انجام شده است. با استفاده از یک طرح تحقیق مقطعی، محققان با پنج دانشجوی فارغ تحصیلات تکمیلی (از کارشناسی ارشد تا دکترا) از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته و بحث های آنلاین در تماس بودند. بر اساس ایده های بینامتنی و جامعهی عمل، نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل متن ، دو دسته از مراجع بینامتنی که مربوط به ایجاد دانش ژانر است را نشان میدهد: شیوه های متن محور (بر اساس اقتدار گفتمانی متون) و شیوه های متخصص محور (بر اساس اقتدار گفتمانی متخصصان). علاوه بر این، نویسندگان مبتدی وابستگی زیادی هم به شیوه های متن محور و هم متخصص محور داشتند، اما وابستگیهای متنمحور در بین آنها بیشتر متداول بود. همچنین، از آنجا که هویت حرفه ای جنبه مهمی از دانش ژانر است، دو هویت غیرحرفهای و مشارکت کننده در مورد این جامعه گفتمانی و مخاطبان آن شناسایی شد.در پایان، راهکارهایی برای بهبود شیوههای گفتمانی در یک جامعهی دانشگاهی خاص به منظور پیشرفت هویت حرفهای دانشجویان تازهکار در نوشتن تخصصی پیشنهاد شده است.
مقاله پژوهشی
زبانشناسی کاربردی
مهری جلالی
چکیده
اگرچه در مطالعات علمی اخیر به طور فزاینده ای به اهمیت آموزش توانش بین فرهنگی پرداخته شده است، رویکردهای بومی محور در این زمینه نیاز به پژوهشهای بیشتر دارند. هدف از مطالعه حاضر پرداختن به این مهم از دیدگاه بافت بومی جهت ایجاد و ارزیابی توانش بین فرهنگی از طریق روشهای کمی و کیفی است. بدین منظور، از شصت و دو دانشجو معلم آموزش زبان انگلیسی ...
بیشتر
اگرچه در مطالعات علمی اخیر به طور فزاینده ای به اهمیت آموزش توانش بین فرهنگی پرداخته شده است، رویکردهای بومی محور در این زمینه نیاز به پژوهشهای بیشتر دارند. هدف از مطالعه حاضر پرداختن به این مهم از دیدگاه بافت بومی جهت ایجاد و ارزیابی توانش بین فرهنگی از طریق روشهای کمی و کیفی است. بدین منظور، از شصت و دو دانشجو معلم آموزش زبان انگلیسی خواسته شد در طول یک دوره شش هفته ای ارتباطات بین فرهنگی تفکری دو مصاحبه بوم شناختی برخط و یا رو در رو انجام دهند. یافته های کمی به دست آمده از پرسشنامه ایجاد دانش بین فرهنگی نشان دهنده افزایش قابل توجه در جهت گیری ادراکی (PO) و جهت گیری توسعه ای (DO) بعد از این دوره بود. نتایج کیفی نیز رشد قابل توجه ای را در این زمینه نشان داده و زمینه ساز ادراک های جدیدی شدند. همچنین بر واکنش های مثبت دانشجومعلمان نسبت به ارزیابی پرسشنامه و تعاملات بین فرهنگی تاکید داشتند. تحلیل اکتشافی گزارشهای شرکت کنندگان در مصاحبه های بوم شناختی منجر به شکل گیری هفت تم جدید شد که از نظر مفهومی با مدل سنتی توانش بین فرهنگی مطابقت داشتند. بنابراین، این مطالعه نشان می دهد استفاده از مصاحبه های بوم شناختی تفکری در یک طرح پژوهشی کمی-کیفی برای ایجاد و ارزیابی توانش بین فرهنگی دانشجومعلمان کمک کننده است.
مقاله پژوهشی
یادگیری زبان دوم
عماد محمد قادر؛ نورالدین یوسفی
چکیده
مطالعه حاضر به بررسی تأثیر آموزش مرحله ای و آموزش ضمنی بر مهارت های تفکر انتقادی (تجزیه و تحلیل، استنتاج، ارزیابی، استدلال قیاسی و استدلال استقرایی) زبان آموزان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی پرداخته است. به همین منظور، دو گروه هر کدام با ده زبان آموز که در دوره آیلتس شرکت کرده بودند به عنوان شرکت کنندگان مطالعه حاضر انتخاب شدند. ...
بیشتر
مطالعه حاضر به بررسی تأثیر آموزش مرحله ای و آموزش ضمنی بر مهارت های تفکر انتقادی (تجزیه و تحلیل، استنتاج، ارزیابی، استدلال قیاسی و استدلال استقرایی) زبان آموزان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی پرداخته است. به همین منظور، دو گروه هر کدام با ده زبان آموز که در دوره آیلتس شرکت کرده بودند به عنوان شرکت کنندگان مطالعه حاضر انتخاب شدند. یکی از گروه ها به طور تصادفی به عنوان گروه آزمایش تعیین شد و مهارت های تفکر انتقادی آنها بر اساس مدل ویگوتسکی بصورت آموزش مرحله ای تدریس شد، و گروه دیگرکه به عنوان گروه کنترل منصوب شد مهارت های تفکر انتقادی آنها به صورت آموزش ضمنی تدریس شد. مهارت های تفکر انتقادی شرکت کنندگان توسط مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا ارزیابی شد. نتایج پیرسامپل تی تست نشان داد که با استفاده از آموزش مرحله ای و آموزش ضمنی تفکر انتقادی زبان آموزان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی به طور قابل توجهی توسعه یافت. تجزیه و تحلیل ایندیپندنت سامپل تی تست نشان داد که دانش آموزان گروه آزمایش از نظرتفکر انتقادی بهتر از گروه کنترل عمل می کنند. نتایج مانکووا همچنین نشان داد که آموزش مرحله ای موثرتر از آموزش ضمنی در رشد مهارت های تفکر انتقادی زبان آموزان است.
مقاله پژوهشی
تهییه و تدوین مطالب
امیر کاردوست؛ عبدالباسط سعیدیان
چکیده
توانمندسازی زبان آموزان برای برقراری ارتباط هم در سطح بین فردی و هم با مردم سایر ملل در برنامه های یادگیری زبان بسیار مورد تاکید است. پژوهش حاضر به دنبال تحلیل نظرات معلمان زبان انگلیسی ایرانی پس از اجرای برنامه درسی جدید آموزش زبان ارتباطی (CLT) است. برای انجام این کار، از دو معلم خواسته شد که یک جلسه از کلاس های خود را ضبط کنند و متعاقباً ...
بیشتر
توانمندسازی زبان آموزان برای برقراری ارتباط هم در سطح بین فردی و هم با مردم سایر ملل در برنامه های یادگیری زبان بسیار مورد تاکید است. پژوهش حاضر به دنبال تحلیل نظرات معلمان زبان انگلیسی ایرانی پس از اجرای برنامه درسی جدید آموزش زبان ارتباطی (CLT) است. برای انجام این کار، از دو معلم خواسته شد که یک جلسه از کلاس های خود را ضبط کنند و متعاقباً در مصاحبههای نیمه ساختاریافته شرکت کنند تا در مورد منطق خود برای آنچه در کلاس انجام می دهند توضیح دهند. یکی از معلمان مردی بود که بیش از 20 سال سابقه تدریس داشت و دیگری خانمی بود که تقریباً همان تعداد سال سابقه تدریس داشت. تجزیه و تحلیل دادهها حاکی از تفاوتهای گستردهای بین فعالیتهای واقعی معلمان و توصیه های برنامه درسی است. معلمان تحصیلات قبلی خود را به عنوان یک زبانآموز و همچنین واقعیتهای زمینهای را به عنوان عوامل مؤثر بر تدریس خود برشمردند. نتایج این مطالعه نشان دادند که اگر باورهای معلمان و واقعیتهای زمینهای با هم هماهنگ نباشد، معلمان برنامه درسی را به روشهای ترجیحی خود فیلتر میکنند و این منجر به واگرایی از برنامه درسی پیشنهادی میشود. بنابراین، این مطالعه میتواند برای توسعه دهندگان برنامه درسی موثر باشد تا در هنگام پیشنهاد هر نوآوری، واقعیتهای زمینهای را در نظر بگیرند. این مطالعه همچنین میتواند برای افزایش آگاهی معلمان از لزوم احتیاط بیشتر در اجرای برنامه درسی جدید مفید باشد.
مقاله پژوهشی
یادگیری زبان دوم
سعید صفدری
چکیده
انگیزه تکلیف اخیراً در پژوهشهای زبان دوم مورد توجه قرار گرفته است. با اینحال، تاثیرات احتمالی آن بر انتقال یادگیری بین تکالیف بررسی نشده است. پژوهش حاضر به دنبال مطالعه این موضوع از طریق رویکرد آمیخته است. تعداد 82 زبانآموز متوسط در این تحقیق شرکت کردند. ابتدا، دانش ایشان از حرف تعریف معین انگلیسی آزموده شد. سپس، یک تکلیف آگاهیانگیز ...
بیشتر
انگیزه تکلیف اخیراً در پژوهشهای زبان دوم مورد توجه قرار گرفته است. با اینحال، تاثیرات احتمالی آن بر انتقال یادگیری بین تکالیف بررسی نشده است. پژوهش حاضر به دنبال مطالعه این موضوع از طریق رویکرد آمیخته است. تعداد 82 زبانآموز متوسط در این تحقیق شرکت کردند. ابتدا، دانش ایشان از حرف تعریف معین انگلیسی آزموده شد. سپس، یک تکلیف آگاهیانگیز انجام دادند که نقش حرف تعریف را برجسته می-کرد. پس از آن، انگیزه تکلیفشان با استفاده از یک پرسشنامه سنجیده شد. پس از چند روز، آنها یک تکلیف دیگر که نیازمند دانش حرف تعریف بود را انجام دادند تا مشخص شود آیا کسانی که در تکلیف اول انگیزه تکلیف بیشتری داشتند، در قیاس با آنها که انگیزه تکلیف کمتری داشتند، توانستهاند یادگیری را به تکلیف دوم انتقال بدهند. پس از این کار، مصاحبههای گروهی با زبانآموزانی از هر دو گونه ترتیب داده شد. تحلیل واریانس نشان داد که انگیزه تکلیف به طور معنیداری بر انتقال یادگیری اثر دارد. بعلاوه، تحلیل محتوای مضمونی دادههای کیفی نیز نشان داد که ارزیابی مثبت از تکلیف، تاثیر همتایان، تلاش مضاعف، و بکارگیری راهبردهای خودتنظیمی عوامل اصلی بودند که به انگیزه تکلیف مربوط بوده و منجر به انتقال کارآمد یادگیری میگردند. یافتهها حاوی نکاتی درباره آموزش و پژوهش میباشند.
مقاله پژوهشی
روانشناسی زبان
زینب سازگار؛ حمید اشرف؛ خلیل مطلب زاده
چکیده
بیشتر آنچه مربیان به آن توجه می کنند، برنامه درسی آشکار است. با این حال، برنامه درسی پنهانی وجود دارد که به طور بسیار عمیق بر آموزش تأثیر می گذارد. با توجه به این، مطالعه حاضر به بررسی احتمال وجود هرگونه ارتباط معنی داری بین دیدگاه معلمان زبان انگلیسی در مورد مؤلفه های برنامه درسی پنهان زبان انگلیسی ، نگرش زبان آموزان آن ها نسبت به هویت ...
بیشتر
بیشتر آنچه مربیان به آن توجه می کنند، برنامه درسی آشکار است. با این حال، برنامه درسی پنهانی وجود دارد که به طور بسیار عمیق بر آموزش تأثیر می گذارد. با توجه به این، مطالعه حاضر به بررسی احتمال وجود هرگونه ارتباط معنی داری بین دیدگاه معلمان زبان انگلیسی در مورد مؤلفه های برنامه درسی پنهان زبان انگلیسی ، نگرش زبان آموزان آن ها نسبت به هویت ملی و خودکارآمدی شان پرداخته است. با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی(PLS-SEM) ، مدلی به منظور بررسی دیدگاه معلمان زبان انگلیسی در مورد مؤلفه های برنامه درسی پنهان زبان انگلیسی که به هویت ملی دانش آموزان و خودکارآمدی شان کمک می کند، پیشنهاد شد و مورد آزمون قرار گرفت. در مجموع 164 معلم آموزش زبان انگلیسی، پرسشنامه برنامه درسی پنهان را تکمیل کردند. علاوه بر این، از حدود 80 درصد از زبان آموزان آن ها (987) خواسته شد تا پرسشنامه های هویت ملی و خودکارآمدی را تکمیل کنند. بر اساس این مدل، تمام همبستگی های بین متغیرهای نهفته و شاخص هایشان در مدل بیرونی شان به جز سه متغیر نهفته شامل روابط بین دیدگاه معلمان زبان انگلیسی در مورد مؤلفه های برنامه درسی پنهان و خودکارآمدی زبان آموزانشان معنادار هستند. علاوه بر این، نتایج نشان داد که تمام روابط بین متغیرهای نهفته دارای تأثیر مستقیم است، در حالی که رابطه بین هویت ملی زبان آموزان و خودکارآمدی آن ها به طور غیرمستقیم اثر منفی داشته است.
مقاله پژوهشی
آموزش معلم
سید رضا به آفرین؛ محمد شاکر خوشرودی؛ جهانبخش نیکوپور
چکیده
محدودیتهای موجود درمدیریت کلاس و نحوهی برخورد معلمین زبان انگلیسی با آنها و یا حذف آنها بیشترین تاثیر را بر عملکرد معلمین زبان و استادان دورههای تربیت معلم گذاشته است، اما راهکارهای مقابلهای که معلمین با سطوح مختلف مهارتی (بالا و پایین) به کار بردهاند، هنوز دقیقاً مورد بررسی واقع نشدهاند. در این جستار، ابتدا با ۲۲ معلم از ...
بیشتر
محدودیتهای موجود درمدیریت کلاس و نحوهی برخورد معلمین زبان انگلیسی با آنها و یا حذف آنها بیشترین تاثیر را بر عملکرد معلمین زبان و استادان دورههای تربیت معلم گذاشته است، اما راهکارهای مقابلهای که معلمین با سطوح مختلف مهارتی (بالا و پایین) به کار بردهاند، هنوز دقیقاً مورد بررسی واقع نشدهاند. در این جستار، ابتدا با ۲۲ معلم از یک موسسهی زبان انگلیسی در تهران مصاحبه به عمل آمد و راهکارهای اصلی مقابلهای مورد استفادهی معلمین از طریق تجزیه و تحلیل کیفی مصاحبهها استخراج شد. سپس، راهکارهای استخراج شده به دقت در قالب مفاهیم آموزشی بیان شدند. روایی پرسشنامهی تهیه شده برای بررسی راهکارهای مقابلهای معلمین زبان در راستای رسیدن به اهداف این پژوهش تایید شد. یافتهها نشان دادند که شرکت کنندگان در پژوهش از ۲۳ راهکار تحت عنوان دو ساختار فرعی استفاده کردند: راهکار مسئله-محور و راهکار هیجان-محور. سپس 100 معلم زبان با مهارتهای آموزشی مختلف (۵۰ نفر با سطح مهارتی بالا و ۵۰ نفر با سطح مهارتی پایین) در پژوهش شرکت کردند و به پرسشنامه تحقیق پاسخ دادند. نتایج نشان داد که معلمین مجرب تر بیشتر از گروه دیگر از راهکارهای مقابلهای استخراج شده استفاده کردند. علاوه بر این ، پژوهشگران تأیید کردند که معلمین برای مدیریت موثر کلاسهای خود در حوزه راهکارهای مقابله به دورههای آموزشی ضمن خدمت نیاز دارند. نتایج تحقیق برای معلمین زبان انگلیسی، استادان دورههای تربیت معلم، مدیران آموزشی موسسات زبان، گروههای آموزشی و برنامهریزان درسی زبان انگلیسی کاربردهای زیادی دارد.
مقاله پژوهشی
تحلیل گفتمان
سید فواد ابراهیمی؛ سمانه ایماندار
چکیده
پیچیدگی دستوری به عنوان یک شاخص کیفیت نوشتاری، به نگارش و درک متون نوشتاری کمک شایانی می کند. این مطالعه برانست تا بر اساس توصیف زبانی پیچیدگی دستوری ارایه شده توسط بایبر و همکارانش (2020)، به بررسی مقالات چاپ شده در مجلات داخلی و بین المللی بپردازد. پیکره این مطالعه شامل 40 مقاله از رشته زبان شناسی کاربردی است که 20 مقاله از مجلات داخلی ...
بیشتر
پیچیدگی دستوری به عنوان یک شاخص کیفیت نوشتاری، به نگارش و درک متون نوشتاری کمک شایانی می کند. این مطالعه برانست تا بر اساس توصیف زبانی پیچیدگی دستوری ارایه شده توسط بایبر و همکارانش (2020)، به بررسی مقالات چاپ شده در مجلات داخلی و بین المللی بپردازد. پیکره این مطالعه شامل 40 مقاله از رشته زبان شناسی کاربردی است که 20 مقاله از مجلات داخلی و 20 مقاله از مجلات بین المللی که در سالهای 2019 و 2020 چاپ شده اند، انتخاب شده است. مقالات بر اساس انتخاب هدفمند از دومجله داخلی تحت عناوین "مجله تحقیقات در زبان شناسی کاربردی" و "مجله اموزش مهارتهای زبان" و از دو مجله بین المللی تحت عناوین "انگلیسی برای اهداف ویژه" و "مجله سیستم" انتخاب شدند. پیچیدگی دستوری از سه جنبه نوع ساختاری، نقش نحوی، و ویژگی های خاص ساختاری یا نحوی در مقالات بررسی شد. در این تحقیق به منظور اطمینان از تحلیل دقیق پیکره، مقالات دو بار و با فاصله یک ماه از لحاظ پیچیدگی دستوری بررسی شدند. از جنبه نوع ساختاری، نتایج نشان دادند که در هر دو گروه از مقالات، ساختارهای نشان دهنده پیچیدگی دستوری مانند عبارتهای وابسته و وابسته غیر محدود از ساختارهایی که نشان دهنده عدم پیچیدگی دستوری مانند عبارتهای محدود وابسته هستند، پر تکرار تر بودند. از جنبه نقش نحوی، در هر دو گروه از مقالات، نقشهای نحوی پیچیده از نقشهای نحوی ساده بیشتر بودند. از جنبه ویژگی های خاص ساختاری یا نحوی، در هر دوگروه از مقالات نوع پیچیده از نوع ساده بیشتر بکار رفته بود. با مقایسه هر دو گروه از مقالات، نتایج نشان دادند که در مقالات چاپ شده در مجلات بین المللی، پیچیدگی دستوری بیشتری نسبت به مقالات چاپ شده در مجلات داخلی بکاررفته است. نتایج به طور کلی نشان دادند که مربیان درس های مرتبط با نگارش متون دانشگاهی می بایست نتایج این تحقیق را در سرفصلهای اموزشی خود بکار ببرند.
مقاله پژوهشی
تهییه و تدوین مطالب
بهمن امینی؛ عباس بیات؛ کیوان محمودی
چکیده
در سالهای اخیر توجه کمتری نسبت به شکست دانش آموزان در درک تکالیف شنیداری واقعی صورت گرفته و حتی تحقیقات در خصوص توالی ارایه تکالیف نیز کم لطفی شده است. تحقیق حاضر تاثیر توالی تکرار تکالیف آشنا را بر سه ویژگی پیچیدگی تکالیف ( -/+ تامین بصری، -/+عناصر کم ، و -/+ برنامه زمانی ) ارزیابی می کند.در این تحقیق نیمه تجربی حدود 60 نفر در سطح متوسط بالا ...
بیشتر
در سالهای اخیر توجه کمتری نسبت به شکست دانش آموزان در درک تکالیف شنیداری واقعی صورت گرفته و حتی تحقیقات در خصوص توالی ارایه تکالیف نیز کم لطفی شده است. تحقیق حاضر تاثیر توالی تکرار تکالیف آشنا را بر سه ویژگی پیچیدگی تکالیف ( -/+ تامین بصری، -/+عناصر کم ، و -/+ برنامه زمانی ) ارزیابی می کند.در این تحقیق نیمه تجربی حدود 60 نفر در سطح متوسط بالا ی زبان بصورت تصادفی انتخاب گردیدند. برای کنترل همسانی دانش زبانی و آشنایی موضوعی شرکت کنندگان از تست استاندارد Success placement Test (2007) و listening test( برگرفته از کتاب Expanding Tactics for Listening) اجرا گردید.سپس از پس آزمون استانداردی IELTS که شامل سه سطح تکلیف سخت می شد استفاده گردید تا نتایج آموزش توالی تکرار تکالیف آشنا بررسی شود.شرکت کنندگان گروه آزمایش به تکالیف با موضوع " حفظ تناسب اندام" که از ساده به سخت مرتب شده بودند در طی 10 جلسه گوش می دادند. شرکت کنندگان گروه کنترل نیز تکالیف نامرتب را تمرین می کردند. از تی تست و اس پی اس اس 22 جهت تجزیه و تحلیل نتایج استفاده گردید.البته قبل از اجرای آموزش تست جایگزینی نشان داد که هر دو گروه یک سطح دانش زبانی داشتند.همچنین هر دو گروه نشان دادند که سطح آشنایی مساوی از موضوع تست شنیداری در پیش آزمون داشتند.در نهایت تی تست نشان داد SRFT تاثیر مثبتی برای گروه کنترل در پس آزمون داشته است.یافته ها همچنین توصیه می کنند توالی تدریس در کلاسهای زبان می تواند وسیله ی خوبی در بهبود شنیداری باشد.