مقاله پژوهشی
سنجش و ارزیابی
علی محمدی درآباد؛ غلامرضا عباسیان؛ بهرام مولایی؛ علی اصغر رستمی ابوسعیدی
چکیده
به موازات تعدد اهداف پیش روی از ارزیابی ، ارزیابی عملکرد کلاس درس اهمیت پیدا کرده است. از نظر بسیاری ، بحث اصلی که انگیزه این مطالعه بود ، در نظر گرفتن استخراج مبتنی بر زبان اول به عنوان معیار معتبر ارزیابی عملکرد زبان دوم است. به منظور روشن ساختن این موضوع از طریق آزمون تجربی، این تحقیق آمیخته توصیفی متوالی ، 87 زبان آموز ایرانی که انگلیسی ...
بیشتر
به موازات تعدد اهداف پیش روی از ارزیابی ، ارزیابی عملکرد کلاس درس اهمیت پیدا کرده است. از نظر بسیاری ، بحث اصلی که انگیزه این مطالعه بود ، در نظر گرفتن استخراج مبتنی بر زبان اول به عنوان معیار معتبر ارزیابی عملکرد زبان دوم است. به منظور روشن ساختن این موضوع از طریق آزمون تجربی، این تحقیق آمیخته توصیفی متوالی ، 87 زبان آموز ایرانی که انگلیسی را در سطح متوسطه بعنوان زبان خارجی آموزش می بینند را به کار گرفته است که عملکرد کلاسی زبان دوم آنها با استفاده از تکنیک های استخراج مبتنی بر زبان اول ارزیابی شده است. به منظور اعتبارسنجی این سازوکار ، از مدل تک-مشخصه چند روشه (یعنی همبستگی پیرسون ، معادلات ساختاری ، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی ، پایایی مرکب و روایی همگرا) ارائه شده توسط هنینگ و مفهوم واحد روایی مزیک استفاده شده است. نتایج حاصل از این منابع متعدد شواهد از اجماع مشترکشان پشتیبانی می کند که تکنیک های استخراج مبتنی بر زبان اول مقیاس معتبری از ارزیابی عملکرد زبان دوم است. این یافته ها همچنین اهمیت های آموزشی مکانیسم های مبتنی بر زبان اول هم در آموزش زبان دوم و هم در ارزیابی آن ارائه می دهند.
مقاله پژوهشی
زبانشناسی کاربردی
علی درخشان؛ زهره اسلامی؛ ندا قندهاری
چکیده
مطالعه حاضر سه هدف را دنبال میکند. اولا، این مطالعه برآن است تا به بررسی معذرتخواهی و درخواست به عنوان دو کنش مخاطرهآمیز، که نشانگر توانش کاربردشناسی زبان بینابین هستند، و رابطه آنها با هوش عاطفی زبانآموزان بپردازد. ثانیا، این پژوهش به بررسی اینکه آیا جنسیت به عنوان یک متغیر مداخلهکننده میتواند رابطه معناداری با کاربردشناسی ...
بیشتر
مطالعه حاضر سه هدف را دنبال میکند. اولا، این مطالعه برآن است تا به بررسی معذرتخواهی و درخواست به عنوان دو کنش مخاطرهآمیز، که نشانگر توانش کاربردشناسی زبان بینابین هستند، و رابطه آنها با هوش عاطفی زبانآموزان بپردازد. ثانیا، این پژوهش به بررسی اینکه آیا جنسیت به عنوان یک متغیر مداخلهکننده میتواند رابطه معناداری با کاربردشناسی زبان بینابین و هوش عاطفی داشته باشد و در نهایت، به اینکه آیا هوش عاطفی میتواند توانش کاربردشناسی زبان بینابین را پیشبینی کند میپردازد. در این راستا، 72 (50 زن و 22 مرد) زبانآموز ایرانی مرحله اولیه سطح متوسطه زبان انگلیسی که رده سنی آنها بین 17 تا 25 سال بود و از دو دانشگاه انتخاب شده بودند، در این مطالعه شرکت کردند. یک پرسشنامهی تکمیل گفتمان (لیو، 2014) و مقیاس هوش عاطفی (بار آن، 1997) استفاده شد و تحلیل همبستگی به منظوربررسی رابطه میان کاربردشناسی زبان بینابین و هوش عاطفی استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون هیچ رابطه معناداری میان هوش عاطفی و کاربردشناسی زبان بینابین نشان نداد. با این حال، رابطه معناداری میان استقلال، بهعنوان مولفهای در هوش عاطفی، و توانش کاربردشناسی زبان بینابین زبانآموزان پیدا شد. نتایج آزمون تی نمونههای مستقل نشانداد که شرکتکنندگان زن سطح توانش کاربردشناسی زبان بینابین بالاتری نسبت به شرکتکنندگان مرد داشتند. اما، شرکتکنندگان مرد و زن از نظر سطح هوش عاطفی با هم تفاوت معناداری نداشتند. نتایج نشان داد که هوش عاطفی به طور کل نقش موثری در توانش کاربردشناسی زبان بینابین زبانآموزان ندارد. در نهایت، این مطالعه به بیان پیامدهایی برای زبانآموزان و معلمین میپردازد.
مقاله پژوهشی
تحلیل گفتمان
فائزه سلیمانی فرد؛ بیوک بهنام؛ سعیده آهنگری
چکیده
آموزش و یادگیری زبان از طریق اینترنت به طور فزایندهای در سرتاسر جهان در حال رشداست، بنابراین کارشناسان بسیاری به بحث در مورد تأثیرات مثبت و منفی آموزش آنلاین در این رشته می پردازند. پژوهش حاضر به بررسی انتقادی دروس خبری علم و فناوری وبسایت یادگیری انگلیسی VOA در بازه زمانی دو سال پرداخته که مدعیست کلمات، عبارات و جملات جدید را ...
بیشتر
آموزش و یادگیری زبان از طریق اینترنت به طور فزایندهای در سرتاسر جهان در حال رشداست، بنابراین کارشناسان بسیاری به بحث در مورد تأثیرات مثبت و منفی آموزش آنلاین در این رشته می پردازند. پژوهش حاضر به بررسی انتقادی دروس خبری علم و فناوری وبسایت یادگیری انگلیسی VOA در بازه زمانی دو سال پرداخته که مدعیست کلمات، عبارات و جملات جدید را از طریق اخبار معتبر جهانی VOA آموزش میدهد. پژوهشگران با استفاده از مدل تحلیل گفتمان انتقادی چهاروجهی ایدئولوژیک وندایک (2004) برآن بودهاند تا بازنمایی کلیدواژه ایالات متحده را در دروس خبری علم و فناوری VOA در جهت پاسخگوئی به این سوال که آیا این وبسایت میکوشد تا ذهن دانشآموزان را از طریق برجستهنمائی خوبی خودیها و تأکید بر بدی غیرخودیها دستکاری کند به تحلیل نمایند. یافته ها حاکیازآن بود که دروس آنلاین VOA به ترویج ارزش های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ایدئولوژیکی آمریکا از طریق ساختارهای زبانی خاص که تمایل به توصیف مثبت یا حداقل خنثی اعضای درون گروه دارند میپردازد. بنابراین ، برطبق نظریه استعمار الکترونیکی مک فیل (2006)، ارائه چنین دروس آنلاین رایگانی در وب سایت VOA، که یک غول چندرسانهای متعلق به یک کشور هسته میباشد در راستای هدف تبدیل و تسخیر نگرشها، خواستهها، باورها، دینها، سبکهای زندگی و رفتار مصرفکنندگان سایر کشورها میباشد. . بنابراین توصیهمیشود که معلمان و زبانآموزان انگلیسی سعیکنند قبل یا درحین بهره-جستن از آموزشهای آنلاین مشابه، به بررسی محتوای درسی، تفکر در مورد اهداف مولفین و ارزیابی میزان سودمندی چنین مطالب به اصطلاح معتبر بپردازند.
مقاله پژوهشی
زبانشناسی کاربردی
امیر زندمقدم؛ مرتضی طاهری؛ مریم بلوری
چکیده
بین المللیسازی در دهههای اخیر آموزش عالی را تغییر داده است. با توجه به نقش مهم مدرسان در فرآیند بینالمللیسازی آموزش عالی (IHE) و ارتباط نزدیک بین شایستگیهای آنها و میزان بینالمللیسازی در دانشگاه و از آنجا که مطالعات کمی در مورد رشد حرفهای مدرسان زبان انگلیسی برای اهداف دانشگاهی (EAP)و شایستگیهایشان انجام شده است، هدف ...
بیشتر
بین المللیسازی در دهههای اخیر آموزش عالی را تغییر داده است. با توجه به نقش مهم مدرسان در فرآیند بینالمللیسازی آموزش عالی (IHE) و ارتباط نزدیک بین شایستگیهای آنها و میزان بینالمللیسازی در دانشگاه و از آنجا که مطالعات کمی در مورد رشد حرفهای مدرسان زبان انگلیسی برای اهداف دانشگاهی (EAP)و شایستگیهایشان انجام شده است، هدف از این مطالعه ایجاد یک مدل شایستگی برای پاسخگویی به نیازهای این مدرسان ایران به منظور مشارکت مؤثر در آموزش، متناسب با اهداف و سیاستهای بینالمللیسازی بود. برای نیل به این هدف، پرسشنامهای جهت سنجش شایستگیهای معلمان EAP طراحی و به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت. در مرحله راستیآزمایی، این پرسشنامه به 74 معلم EAP از هر دو گروه (مدرس زبان و مدرس درس تخصصی و محتوا) ارائه شد. دادههای به دست آمده، ساختار روانسنجی مناسب پرسشنامه 23 آیتمی را برای سنجش شایستگی معلمان EAP (EAP TCQ) که از شش مؤلفۀ توانش دانش تخصصی، سواد آکادمیک، انگلیسی انتقادی برای اهداف دانشگاهی (CEAP)، مهارتهای آموزشی، هویت رشتهای و فناوری تشکیل شده بود، تأیید کرد. ضمناً، نتایج تجزیهوتحلیل عاملی تأییدی برای مؤلفههای سواد دانشگاهی بهعنوان یک سازۀ کاوشنشده و شایستگیهای هویت و فناوری به عنوان سازههای جدید در آموزش EAP نشان داد که این پرسشنامه به اندازه کافی معتبر و قابل اعتماد است که بتواند برای ارزیابی شایستگی معلمان EAP مورد استفاده قرار گیرد. یافتههای این تحقیق حاکی از آن است که استفاده از EAP TCQ برای معلمان EAP و مربیانِ معلمان EAP به منظور تأمل، کاوش و رشد توانشهای یادشده بسیار مفید میباشد.
مقاله پژوهشی
سنجش و ارزیابی
سید محمد علوی؛ حسین کرمی؛ محمد حسین کوهپایی نژاد
چکیده
سنجش برای حداقل یک قرن در تمام ابعاد آمورش وجود داشته است. روش های متعددی برای بررسی عدالت آزمون آموزشی مخصوصا در آزمون های سرنوشت ساز پیشنهاد شده است. مطالعه حاضر با استفاده از رویکری بوم شناختی به بررسی عدالت آزمون ورودی دانشگاه ها می پردازد. به این منظور، داده های به دست آمده از اجرای واقعی آزمون با روش های رگرسیون لجستیک و تحلیل ...
بیشتر
سنجش برای حداقل یک قرن در تمام ابعاد آمورش وجود داشته است. روش های متعددی برای بررسی عدالت آزمون آموزشی مخصوصا در آزمون های سرنوشت ساز پیشنهاد شده است. مطالعه حاضر با استفاده از رویکری بوم شناختی به بررسی عدالت آزمون ورودی دانشگاه ها می پردازد. به این منظور، داده های به دست آمده از اجرای واقعی آزمون با روش های رگرسیون لجستیک و تحلیل طبقه پنهان مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل کنش افتراقی سوال از طریق رگرسیون لجستیک نشان داد که از بین 70 سوال موجود 19 سوال کنش افتراقی داشتند. بررسی آزمودنی ها با تحلیل طبقه پنهان نشان داد که نمونه موجود همگن نمی باشد. این تحلیل نشان داد که سه طبقه ازآزمودنی ها را می توان استخراج کرد. بررسی کنش افتراقی سوال برای طبقات مختلف نشان داد که تفاوت چشمگیری بین این طبقات در تعداد سوال های با کنش افتراقی وجود دارد. در حالی که هیچ سوالی با کنش افتراقی در طبقه سوم وجود نداشت 43 سوال در طبقه دوم با کنش افتراقی شناسایی شدند. با وارد کردن متغیرهای همپراش در تحلیل که عضویت در طبقه های پنهان از روی معدل دورهی دبیرستان، رشته تحصیلی و سهمیه قبولی قابل پیش بینی است. بر اساس یافته های پژوهش، ادعا می شود که عدالت آزمون می تواند زیر سوال برود. دلالت های این یافته ها برای روایی کلی آزمون مورد بحث قرار می گیرد.
مقاله پژوهشی
تحلیل گفتمان
کیمیا سلطانی؛ داود کوهی؛ نسرین حدیدی
چکیده
اگرچه تلاشهای تحقیقاتی بسیاری برای بررسی ساختار بلاغی مقالات پژوهشی از طریق تحلیل حرکتی صورت گرفته است، اما تکرارپذیری این حرکتها در بین بخشهای مقالات مورد توجه قرار نگرفته است. هدف تحقیق حاضر برطرف کردن این شکاف از طریق بررسی تفاوتهای میان رشته ای در تکرارپذیری حرکت هدف (سوالات، فرضیه ها، اهداف تحقیق) در چهار بخش متداول (مقدمه ، ...
بیشتر
اگرچه تلاشهای تحقیقاتی بسیاری برای بررسی ساختار بلاغی مقالات پژوهشی از طریق تحلیل حرکتی صورت گرفته است، اما تکرارپذیری این حرکتها در بین بخشهای مقالات مورد توجه قرار نگرفته است. هدف تحقیق حاضر برطرف کردن این شکاف از طریق بررسی تفاوتهای میان رشته ای در تکرارپذیری حرکت هدف (سوالات، فرضیه ها، اهداف تحقیق) در چهار بخش متداول (مقدمه ، روش ، نتیجه ، بحث) است. بدین منظور ، ۶۰۰ مقاله انگلیسی از چهار مجله معتبر در شش رشته علوم نرم، در محدوده زمانی 2006 و 2018 ، انتخاب شد. نتایج تحلیل کمی نشان داد که تکرارحرکت هدف به تغییر دررشته و بخش مقاله حساس است. بدین معنی که رشته اقتصاد ، بستر اصلی برای تکرار حرکت هدف و روانشناسی شاهد کمترین میزان تکرار آن بود. بعلاوه، حداکثرمیزان تکرار حرکت هدف در بخش بحث و حداقل آن در بخش روش مقالات مشاهده شد. در مرحله کیفی تحقیق، دلایل نویسندگان مقالات برای استفاده از حرکت تکراری که از طریق ایمیل دریافت شده بود مورد تحلیل محتوایی قرار گرفت. بر اساس مضامین مشترک در پاسخ نویسندگان، چهار دلیل اصلی برای استفاده از حرکت تکراری، شامل سیاستهای مجله، راهنمایی خوانندگان، قوانین مختص هررشته و طول مقاله مشخص شد. یافته های این مطالعه ممکن است دید دقیقی از تکرارحرکتی برای محققان ، معلمان و دانشجویان در رشته های مختلف ارائه دهد. مدرسان انگلیسی با اهداف دانشگاهی می توانند آگاهی دانش آموزان را از حرکت تکراری افزایش دهند و آنها را تشویق کنند تا از آن درمقالات خود به عنوان تسهیل کننده درک مطلب استفاده کنند.
مقاله پژوهشی
آموزش معلم
مه سا محمودعربی؛ پرویز مفتون؛ مسعود سیری
چکیده
ایده هویت حرفه ای معلم به یک مفهوم اساسی در بسیاری از مطالعات نظری و تجربی در آموزش معلمان بطور کلی و همجنین در آموزش معلمان زبان انگلیسی تبدیل شده است. در نتیجه ، تعدادی ابزار سنجش برای تعیین کمیت این سازه طراحی شده اند. به طور حتم ، ابزارهای موجود هم از نظر محیط کاربرد و هم از نظر موضوعی کلی هستند و در حوزه آموزش زبان انگلیسی تحقیق کمی ...
بیشتر
ایده هویت حرفه ای معلم به یک مفهوم اساسی در بسیاری از مطالعات نظری و تجربی در آموزش معلمان بطور کلی و همجنین در آموزش معلمان زبان انگلیسی تبدیل شده است. در نتیجه ، تعدادی ابزار سنجش برای تعیین کمیت این سازه طراحی شده اند. به طور حتم ، ابزارهای موجود هم از نظر محیط کاربرد و هم از نظر موضوعی کلی هستند و در حوزه آموزش زبان انگلیسی تحقیق کمی سازی مفهوم مورد بررسی قرار نگرفته است. بنابراین ، مطالعه حاضر تلاشی برای ارائه (باز) مفهوم سازی از هویت حرفه ای معلمان از طریق بررسی مولفه های اساسی آن بود. به همین منظور ، یک پرسشنامه 61 سوالی اولیه ، با استفاده از بررسی جامع ادبیات مرتبط و نظر کارشناسان تهیه شد. سپس مقیاس آزمایشی برای نمونه ای از 676 معلم اجرا شد. نتایج تجزیه و تحلیل عامل اکتشافی ابزار را به 42 مورد کاهش داد ، و منجر به یک مدل شش عاملی شد که نشان می داد هویت معلم شامل: تحقیق و پیشرفت با مشارکت خود معلم؛ آگاهی از زبان؛ تمرین سازمانی و جمعی؛ درگیر کردن فراگیران در یادگیری با در نظر گرفتن کل ابعاد انسانی؛ ارزیابی خود معلم ؛ و عملکرد فرهنگی اجتماعی و انتقادی. تحلیل عاملی تأییدی مدل شش عاملی حاصل را به عنوان ابزاری قوی و معتبر برای سنجش هویت حرفه ای معلمان اثبات کرد.
مقاله پژوهشی
یادگیری زبان دوم
رجب اسفندیاری؛ هاجر جعفری
چکیده
پیچیدگی قواعد حوزه صرف، یکی از بخش های پیچیدگی زبانی می باشد، که در سال های اخیر به طور گسترده ای مورد توجه محققان قرار گرفته است. مطالعات انجام شده در این حوزه بر یک سبک نگارشی تمرکز داشته اند، بنابراین نتایج انها جامع نمی باشد. این پژوهش به بررسی تأثیر سبک های نگارشی (توصیفی، روایتی و توضیحی) بر پیچیدگی صرفی نوشتار زبان اموزان ایرانی ...
بیشتر
پیچیدگی قواعد حوزه صرف، یکی از بخش های پیچیدگی زبانی می باشد، که در سال های اخیر به طور گسترده ای مورد توجه محققان قرار گرفته است. مطالعات انجام شده در این حوزه بر یک سبک نگارشی تمرکز داشته اند، بنابراین نتایج انها جامع نمی باشد. این پژوهش به بررسی تأثیر سبک های نگارشی (توصیفی، روایتی و توضیحی) بر پیچیدگی صرفی نوشتار زبان اموزان ایرانی پرداخته است. برای انجام این تحقیق 87 نفر زبان اموز خانم و اقا با سطح زبانی مبتدی متوسط از چندین اموزشگاه زبان در شهر قزوین شرکت کرده اند. این زبان اموزان پس از گذراندن ازمون تعیین سطح اکسفورد از میان 127 نفر انتخاب شدند. زبان اموزان در طی سه هفته متوالی، هر هفته به عنوان بخشی از فعالیت کلاسی شان انشایی در یکی ازسه سبک نگارشی ذکر شده نوشتند. پیچیدگی قواعد صرف فعلی و اسمی نوشته های جمع اوری شده با استفاده از شاخص پیچیدگی صرفی محاسبه شد. نتایج به دست امده با استفاده از ازمون های فریدمن و ویلکاکسون مورد بررسی قرار گرفت. به این ترتیب مشخص شد که میزان پیچیدگی صرفی مربوط به اسم در سه سبک نگارشی توصیفی، توضیحی و روایتی تفاوت معناداری ندارد. در حالی که درمیزان پیچیدگی صرفی مربوط به فعل در سه سبک ذکر شده تفاوت معناداری مشاهده شد. به گونه ای که در سبک نگارشی روایتی میزان بیشتری از پیچیدگی صرف فعلی به کار گرفته شده است. یافته های این تحقیق می تواند کاربرد های نظری و اموزشی برای محققان و معلمان زبان انگلیسی داشته باشد.
مقاله پژوهشی
تهییه و تدوین مطالب
سیده فهیمه پارسائیان؛ کژال گرشاسبی
چکیده
هر چند پژوهش های بی شماری در زمینه نقد و تحلیل کتب درسی انگلیسی صورت گرفته است، تغییراتی که در محتوای کتب در طول زمان رخ داده است کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. تحقیق حاضر به منظور بررسی تغییرات کتاب های جهانی در طول عمر آنها و دیدگاه معلمین درباره این کتاب ها و تغییراتشان از لحاظ محتوا انجام شده است. در این راستا، ویرایش اول، سوم، و ...
بیشتر
هر چند پژوهش های بی شماری در زمینه نقد و تحلیل کتب درسی انگلیسی صورت گرفته است، تغییراتی که در محتوای کتب در طول زمان رخ داده است کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. تحقیق حاضر به منظور بررسی تغییرات کتاب های جهانی در طول عمر آنها و دیدگاه معلمین درباره این کتاب ها و تغییراتشان از لحاظ محتوا انجام شده است. در این راستا، ویرایش اول، سوم، و پنجم سطح متوسط کتاب اینترچینج به وسیله تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفت، همچنین مصاحبه هایی با دوازده معلم زبان زن و مرد که تجربه حداقل ده سال کار در موسسات آموزش زبان انگلیسی در تهران داشته و کتابهای جهانی مختلف و ویرایش مختلف آنها را تدریس کرده بودند، انجام شد و بر اساس تحلیل موضوعی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل کتب با لحاظ عناوین و موضوعات، اشخاص و مکان های گنجانده شده و نیز مصاحبه با معلمان حاکی از آن بود که تغییرات محتوا کتاب ها با ادعای ناشران و تحقیقات انجام شده همراستا نیست و ویرایش های جدید این کتاب تفاوت چندانی با قبل ندارند و مغالطه های همچون همگام بودن با زندگی واقعی، نمایش حداکثری و جهانی بودن همچنان به چشم میخورد.
مقاله پژوهشی
زبانشناسی کاربردی
لیلا قاسمی؛ احسان رضوانی؛ احسان نمازیان دوست
چکیده
چکیدهعلی رغم افزایش آگاهی و فهم از پیشرفت زبان آموزان در تدریس تکلیف محور یا کار محور، توجه چندانی در ارتباط با درک/دریافت زبان آموزان و پاسخ/برخورد آنها به عناصر گوناگون نشده است. این تحقیق تلاشی بود تا در ابتدا تاثیر پیچیدگی و نوع تکلیف روی درک زبان آموزان ایرانی از سختی تکلیف، مهارت زبان آموزان، و بالانس بین سختی تکلیف مهارت را بررسی ...
بیشتر
چکیدهعلی رغم افزایش آگاهی و فهم از پیشرفت زبان آموزان در تدریس تکلیف محور یا کار محور، توجه چندانی در ارتباط با درک/دریافت زبان آموزان و پاسخ/برخورد آنها به عناصر گوناگون نشده است. این تحقیق تلاشی بود تا در ابتدا تاثیر پیچیدگی و نوع تکلیف روی درک زبان آموزان ایرانی از سختی تکلیف، مهارت زبان آموزان، و بالانس بین سختی تکلیف مهارت را بررسی کند، و سپس تاثیر پیچیدگی و نوع تکلیف روی تجربه ی تکلیف زبان آموزان را بررسی کند. با استفاده از ویژگیهای دیدگاه جریان، اینکه چگونه بالانس بین سختی تکلیف-مهارت تجربه فلو را پیش بینی میکند هم مورد بررسی قرار گرفت. بوسیله یک تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر، و با در نظر گرفتن دشواری تکلیف (عناصر مثبت و منفی( و نوع تکلیف ) اسپیکینگ در مقابل رایتینگ(، چهل و نه زبان آموز ایرانی چهار تکلیف استدلالی را انجام دادند؛ همچنین آنها یک پرسشنامه ی فلو (جریان) را به منظور سنجش درک شان از سختی تکلیف، از مهارت، و از بالانس بین این دو علامت/تیک زدند. تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد اگرچه پیچیدگی تکلیف تاثیر قابل توجهی روی سختی تکلیف و بالانس بین سختی تکلیف و مهارت داشت، اما مهارت زبان آموزان تاثیر معنا داری دریافت نکرد. از طرف دیگر، سختی تکلیف و مهارت بطور قابل توجهی تحت تاثیر نوع تکلیف واقع شدند ولی بالانس بین سختی تکلیف و مهارت تاثیر قابل توجهی نداشت. آزمون تعقیبی )پس آزمون( نشان داد که هم پیچیدگی تکلیف و هم نوع تکلیف بطور قابل توجهی متغیر فلو )بعنوان یک متغیر مرکب( و متغیرهای توجه و کنترل را تحت تاثیر قرار دادند، ولی متغیر علاقه چندان تحت تاثیر قرار نگرفت. رگرسیون خطی ساده نشان داد که بالانس بین سختی تکلیف و مهارت نتوانست بطور قابل توجهی تجربه ی فلو را برای زبان آموزان انگلیسی ایرانی برای تکالیف اسپیکینگ سخت پیش بینی کند، در حالیکه بالانس بین سختی تکلیف و مهارت بعنوان یک پیش بینی کننده ی مهم در تجربه ی فلو برای تکالیف اسپیکینگ آسان، رایتینگ سخت، و رایتینگ آسان قلمداد شد. از نقطه نظر آموزشی، نتایج این تحقیق پیامدهایی برای معلمان و زبان آموزان انگلیسی و طراحان مواد تدریسی دارد.کلمات کلیدی: پیچیدگی تکلیف؛ نوع تکلیف؛ دشواری تکلیف؛ دیدگاه جریان؛ تجربه ی تکلیف
مقاله پژوهشی
یادگیری زبان دوم
علیرضا امیدبخش
چکیده
گفته شده است که استفاده از داستان در کلاس زبان انگلیسی می تواند بر یادگیری زبان تأثیر بگذارد. علی رغم وجود پژوهشهای متعدد در مورد تأثیر داستان ها بر مهارت های زبان انگلیسی، به نظر می رسد میزان پژوهش ها در مورد تأثیر داستان سرایی و رویکردهای داستان خوانی بر درک و بیان شفاهی زبان آموزان EFL قبل از دوره متوسط ناچیز است. نود زبان آموز ایرانی ...
بیشتر
گفته شده است که استفاده از داستان در کلاس زبان انگلیسی می تواند بر یادگیری زبان تأثیر بگذارد. علی رغم وجود پژوهشهای متعدد در مورد تأثیر داستان ها بر مهارت های زبان انگلیسی، به نظر می رسد میزان پژوهش ها در مورد تأثیر داستان سرایی و رویکردهای داستان خوانی بر درک و بیان شفاهی زبان آموزان EFL قبل از دوره متوسط ناچیز است. نود زبان آموز ایرانی از 6 کلاس از قبل مشخص شده (هر کلاس شامل 15 نفر) به سه زیر گروه تقسیم شدند: داستان سرایی، داستان خوانی و گروه های معمولی. برای یک گروه، داستان خوانده می شد، یک گروه فقط داستان ها را روخوانی می کردند و گروه سوم هیچ داستانی دربرنامه نداشتند. داده ها از طریق آزمون های تولید و درک مطلب شفاهی زبان جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها و تشخیص تفاوت ها، از آزمون ANOVA یک طرفه و سه آزمون آزمایشی مستقل مبتنی بر آزمون بونفرونی استفاده شد. یافته ها نشان داد که داستان سرایی در هر دو تست تولید و درک مطلب زبان از گروه هایی که داستان را روخوانی می کردند بهتر عمل کرده است. همچنین گروهی که داستان را روخوانی می کرد از گروه مرسوم عملکرد بهتری داشت. بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که خواندن و روخوانی داستان از تکنیک های موثر برای بهبود تولید و درک شفاهی برای زبان آموزان است.
مقاله پژوهشی
زبانشناسی کاربردی
مهدی نصری؛ سجاد شفیعی؛ مهرداد سپهری
چکیده
محبوبیت تلفیق فناوری در آموزش زبان و تأثیر اساسی آن در روند یادگیری زبان کاملا تأیید شده است در حالی که انتظار می رود انگیزه زبان آموزان و توانایی زبان جامع آنها در یک محیط یادگیری زبان با کمک کامپیوتر (CALL) بهبود یابد. بنابراین ، این مقاله با هدف بررسی دقیق انگیزه یادگیری زبان انگلیسی یادگیرندگان EFL ایرانی و نگرش آنها در یک محیط یادگیری ...
بیشتر
محبوبیت تلفیق فناوری در آموزش زبان و تأثیر اساسی آن در روند یادگیری زبان کاملا تأیید شده است در حالی که انتظار می رود انگیزه زبان آموزان و توانایی زبان جامع آنها در یک محیط یادگیری زبان با کمک کامپیوتر (CALL) بهبود یابد. بنابراین ، این مقاله با هدف بررسی دقیق انگیزه یادگیری زبان انگلیسی یادگیرندگان EFL ایرانی و نگرش آنها در یک محیط یادگیری زبان با کمک کامپیوترانجام شد. یک صد و بیست شرکت کننده سطح متوسط EFL از دو موسسه خصوصی آموزش زبان انگلیسی در اصفهان ، ایران شرکت کردند. آنها به دو گروه مساوی تقسیم شدند. یک گروه آزمایش (EG) و یک گروه کنترل (CG). سپس پیش آزمون پرسشنامه انگیزه برای بررسی انگیزه شرکت کنندگان در ابتدای آموزش انجام شد. به عنوان درمان (آموزش)، به زبان آموزان EG از طریق آموزش مبتنی بر CALL و به زبان آموزان CG به طور سنتی آموزش داده شد. پس از آموزش، پس آزمون انگیزه و پرسشنامه نگرش اجرا شد. نتایج پرسشنامه انگیزه نشان داد که آموزش مبتنی بر CALL انگیزه زبان آموزان ایرانی EFL را به طور فزآینده ای بهبود می بخشد. علاوه بر این، نتایج پرسشنامه 20 سوالی نگرش نشان داد که دانشجویان نسبت به استفاده از آموزش های مبتنی بر CALL نگرش مثبتی دارند. با توجه به یافته ها، تعدادی نتیجه گیری به دست می آید و پیامدهای مختلفی ارائه می شود.