مقاله پژوهشی
ارزیابی نمونه فعالیت ها و گسترش تفکرات مرتبه بالاتر از طریق هوش چندگانه و بازخورد از طریق گفتگو

اکرم فراوانی؛ محمودرضا عطایی

دوره 4، شماره 1 ، تیر 1394، صفحه 25-1

https://doi.org/10.22054/ilt.2015.3188

چکیده
  تاکید حال حاضر برمهارت­های تفکر مرتبه بالاتر ، بسیاری از مدرسان زبان­های خارجی را بر آن داشت که به بررسی تاثیر ترکیب روش­های گوناگون تدریس و ارزیابی بر افزایش مهارت­های تفکر بپردازند. در پاسخ به این نیاز رو به رشد برای مطالعه تاثیر راهبردهای مختلف تدریس بر مهارت­های تفکر مرتبه بالاتر، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیری که ادغام ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
هوش های چندگانه دانشجو-معلم های زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی ایرانی و اتکا به نفس آنها: الگوها و روابط

زینب ابوالفضلی؛ جواد غلامی

دوره 4، شماره 1 ، تیر 1394، صفحه 47-27

https://doi.org/10.22054/ilt.2015.3189

چکیده
  امروزه٬ هم راستا با گرایش­های آموزش زبان که به دنبال نهادینه کردن فعالیت های آموزشی و آزمون­سازی دانشجو محور هستند٬ پذیرش بیشتری در مورد تفاوت­های فردی و هوش های چندگانه دانشجویان وجود دارد. همچنین٬ اتکا به نفس یکی از عوامل تعیین­کننده موفقیت افراد تقریبا در هر بافتی می­باشد. با فرض اینکه نمایه­های هوش­های چندگانه در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
فرهنگ و هویت: ارتباط دادن اجزای هویت با ابعاد فرهنگی

فهیمه صبوری؛ رضا پیشقدم؛ آذر حسینی فاطمی؛ بهزاد قنسولی

دوره 4، شماره 1 ، تیر 1394، صفحه 78-49

https://doi.org/10.22054/ilt.2015.3463

چکیده
  هویت ایرانی را نمی­توان مفهومی یکپارچه در نظر گرفت. تاریخ ایران نشان می­دهد که ایران ترکیبی از مدرینته/اسلام/ملیت می­باشد. هافستد (2001) فرهنگ را به شش قسمت تقسیم می کند: فاصله قدرت، فردگرایی/جمع­گرایی، مردسالاری/زن­سالاری، گریز از عدم قطعیت، تمایل کوتاه مدت/بلندمدت، و لذت طلبی/سخت­کوشی. این پژوهش قصد دارد رابطه این ابعاد فرهنگی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
چالش های ترویج استقلال فراگیران زبان انگلیسی: دیدگاه معلمان زبان انگلیسی ایران

گودرز علی بخشی

دوره 4، شماره 1 ، تیر 1394، صفحه 98-79

https://doi.org/10.22054/ilt.2015.3464

چکیده
  استقلال فراگیر همواره یک مسئله بحث­برانگیز میان زبان­شناسان کاربردی بوده است. مطالعات متعددی به منظور بررسی برداشت معلمان و یادگیرندگان از استقلال فراگیر و همچنین امکان استقلال فراگیر انجام شده است. با وجود اهمیت استقلال فراگیر و وجود چندین مطالعه مرتبط، چالش در ترویج استقلال فراگیر در موسسات ایرانی به زعم محقق انجام نشده است. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تاثیر تفاوت های فردی بر روی کاربردشناسی میان‌زبانی زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی در گفتمان سازمانی

اشرف حاجی میبدی؛ علی محمد فضیلت فر

دوره 4، شماره 1 ، تیر 1394، صفحه 129-99

https://doi.org/10.22054/ilt.2015.3190

چکیده
  این پژوهش تاثیر تفاوت­های فردی همچون مهارت زبانی، جنسیت و سن بر روی کاربردشناسی میان­زبانی فراگیران(زبان آموزان) ایرانی زبان انگلیسی در گفتمان سازمانی مخصوصاً توانایی آنان در بازشناسی و ارزیابی اشکالات کاربردی و دستوری در وضعیت گفتاری «درخواست و عذرخواهی» را بررسی می کند. به این منظور، 187 دانشجوی EFL زبان انگلیسی در سه سطح ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
عبارت متمم ساز: موضوع پرسشواره‌های درونه‌شدگی زبان انگلیسی

علی اکبر جباری؛ علی اکبر آریامنش

دوره 4، شماره 1 ، تیر 1394، صفحه 155-131

https://doi.org/10.22054/ilt.2015.3191

چکیده
  پرسشواره­های اصلی زبان انگلیسی شامل عبارات متمم سازی هستند که در آنها کلمه پرسشی به جایگاه شاخص منتقل شده است. این اتفاق بدین دلیل می افتد که کلمات پرسشی زبان انگلیسی، که در اصل متمم فعل می باشند، آنقدر قوی هستند که به ابتدای جمله حرکت کنند و موجب وارونگی فعل کمکی شوند. فارسی­زبانانی که انگلیسی را به عنوان زبان خارجی فرا می گیرند ...  بیشتر