مقاله پژوهشی
اکرم فراوانی؛ محمودرضا عطایی
چکیده
تاکید حال حاضر برمهارتهای تفکر مرتبه بالاتر ، بسیاری از مدرسان زبانهای خارجی را بر آن داشت که به بررسی تاثیر ترکیب روشهای گوناگون تدریس و ارزیابی بر افزایش مهارتهای تفکر بپردازند. در پاسخ به این نیاز رو به رشد برای مطالعه تاثیر راهبردهای مختلف تدریس بر مهارتهای تفکر مرتبه بالاتر، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیری که ادغام ...
بیشتر
تاکید حال حاضر برمهارتهای تفکر مرتبه بالاتر ، بسیاری از مدرسان زبانهای خارجی را بر آن داشت که به بررسی تاثیر ترکیب روشهای گوناگون تدریس و ارزیابی بر افزایش مهارتهای تفکر بپردازند. در پاسخ به این نیاز رو به رشد برای مطالعه تاثیر راهبردهای مختلف تدریس بر مهارتهای تفکر مرتبه بالاتر، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیری که ادغام ارزیابی نمونه فعالیتها، هوش چندگانه، و بازخورد از طریق گفتگو بر پیشرفت یادگیری مهارتای تفکر مرتبه بالاتر میتواند داشته باشد انجام شد. برای این منظور، چهل زبانآموز سطح پیشرفته در دو کلاس به طور تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند که در گروه کنترل ، روش تدریس بر اساس بررسی مستمرنمونه فعالیتهای نوشتاری و در گروه آزمایش بر اساس ادغام بازخورد از طریق گفتگو و بررسی مستمر فعالیتهای نوشتاری مبتنی بر هوش چندگانه بود. نتایج این تحقیق نشان داد فراگیران در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل پیشرفت بیشتری در یادگیری مهارتهای تفکر مرتبه بالاتر داشتند. این یافتهها لزوم درنظرگرفتن هوش غالب زبانآموزان را به عنوان یک معیار برای انتخاب فعالیتهای کلاسی و ارائه بازخورد از طریق گفتگو برای ارتقای مهارتهای تفکر مرتبه بالاتر مورد تاکید قرار میدهند.
مقاله پژوهشی
زینب ابوالفضلی؛ جواد غلامی
چکیده
امروزه٬ هم راستا با گرایشهای آموزش زبان که به دنبال نهادینه کردن فعالیت های آموزشی و آزمونسازی دانشجو محور هستند٬ پذیرش بیشتری در مورد تفاوتهای فردی و هوش های چندگانه دانشجویان وجود دارد. همچنین٬ اتکا به نفس یکی از عوامل تعیینکننده موفقیت افراد تقریبا در هر بافتی میباشد. با فرض اینکه نمایههای هوشهای چندگانه در ...
بیشتر
امروزه٬ هم راستا با گرایشهای آموزش زبان که به دنبال نهادینه کردن فعالیت های آموزشی و آزمونسازی دانشجو محور هستند٬ پذیرش بیشتری در مورد تفاوتهای فردی و هوش های چندگانه دانشجویان وجود دارد. همچنین٬ اتکا به نفس یکی از عوامل تعیینکننده موفقیت افراد تقریبا در هر بافتی میباشد. با فرض اینکه نمایههای هوشهای چندگانه در تعامل با اتکا به نفس معلم ها به صورت مشترک ممکن است میزان بهره وری و کارآیی آموزشی معلمان را شکل دهند٬ این مطالعه به بررسی رابطه بین هوشهای چندگانه دانشجو-معلم های زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی و اتکا به نفس آنها پرداخته است. در این راستا، سی و پنج دانشجو-معلم زن و مرد زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در موسسات خصوصی زبان ارومیه پرسشنامههای هوشهای چندگانه مک کنزی (1999) و مقیاس اتکا به نفس معلمان (چانن-موران و ولفلک-هوی٬ 2001) را تکمیل کردند. در مجموع رابطه قوی مثبتی بین هوشهای چندگانه و اتکا به نفس دانشجو-معلمان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارج حاصل شد. مقدار مجذور آر (R Square)در تحلیل رگراسیون نشان داد هوشهای چندگانه اتکا به نفس معلمان را تعیین میکند و هوش درون-فردی در تعیین اتکا به نفس این معلمان نقش محوری دارد. بعلاوه بر اساس نتایج این پژوهش، بیشترین و محبوبترین توانایی٬ هوشهای درون-فردی و وجودی بودند. در مورد زیرمجموعه های اتکا به نفس٬ دانشجو-معلمان نشان دادند که در مقولههای مشارکت دانشجو و راهبردهای آموزشی اتکا به نفس بیشتری دارند. بر اساس این مطالعه پیشنهاد میشود که برنامههای آموزشی هوشهای چندگانه برای معلمان تهیه و تدوین گردد و از این اصول در جهت تقویت و ارتقای کیفیت ارائه مواد درسی توسط معلمان بهره گرفته شود.
مقاله پژوهشی
فهیمه صبوری؛ رضا پیشقدم؛ آذر حسینی فاطمی؛ بهزاد قنسولی
چکیده
هویت ایرانی را نمیتوان مفهومی یکپارچه در نظر گرفت. تاریخ ایران نشان میدهد که ایران ترکیبی از مدرینته/اسلام/ملیت میباشد. هافستد (2001) فرهنگ را به شش قسمت تقسیم می کند: فاصله قدرت، فردگرایی/جمعگرایی، مردسالاری/زنسالاری، گریز از عدم قطعیت، تمایل کوتاه مدت/بلندمدت، و لذت طلبی/سختکوشی. این پژوهش قصد دارد رابطه این ابعاد فرهنگی ...
بیشتر
هویت ایرانی را نمیتوان مفهومی یکپارچه در نظر گرفت. تاریخ ایران نشان میدهد که ایران ترکیبی از مدرینته/اسلام/ملیت میباشد. هافستد (2001) فرهنگ را به شش قسمت تقسیم می کند: فاصله قدرت، فردگرایی/جمعگرایی، مردسالاری/زنسالاری، گریز از عدم قطعیت، تمایل کوتاه مدت/بلندمدت، و لذت طلبی/سختکوشی. این پژوهش قصد دارد رابطه این ابعاد فرهنگی را با هویت بررسی نماید. بر این اساس، دو پرسشنامه ابعاد فرهنگی و اجزای هویتی به تعدادی از دانشجویان ایرانی از رشته های مختلف داده شد. از تحلیل کارسپاندنس و رگراسیون چندگانه برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد ارتباط معناداری میان ابعاد فرهنگی و اجزای هویتی وجود دارد که میتواند برخی از بحرانهای هویتی در جامعه ایرانی را توجیه کند. در پایان، نتایج مورد بحث و بررسی قرار گرفت و راهکارهایی برای کاهش بحران هویت ارائه شد.
مقاله پژوهشی
گودرز علی بخشی
چکیده
استقلال فراگیر همواره یک مسئله بحثبرانگیز میان زبانشناسان کاربردی بوده است. مطالعات متعددی به منظور بررسی برداشت معلمان و یادگیرندگان از استقلال فراگیر و همچنین امکان استقلال فراگیر انجام شده است. با وجود اهمیت استقلال فراگیر و وجود چندین مطالعه مرتبط، چالش در ترویج استقلال فراگیر در موسسات ایرانی به زعم محقق انجام نشده است. ...
بیشتر
استقلال فراگیر همواره یک مسئله بحثبرانگیز میان زبانشناسان کاربردی بوده است. مطالعات متعددی به منظور بررسی برداشت معلمان و یادگیرندگان از استقلال فراگیر و همچنین امکان استقلال فراگیر انجام شده است. با وجود اهمیت استقلال فراگیر و وجود چندین مطالعه مرتبط، چالش در ترویج استقلال فراگیر در موسسات ایرانی به زعم محقق انجام نشده است. هدف اصلی این مطالعه بررسی چالشها در ترویج استقلال یادگیرنده از دیدگاه معلمان زبان انگلیسی ایران بود. برای این کار، یک طرح تحقیق کیفی استفاده شده است. برای انجام این تحقیق ، 23 معلم زبان انگلیسی ایرانی در دانشگاه های مختلف در تهران به صورت هدفمند انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبه عمیق جمعآوری شده و از طریق تحلیل محتوا بر اساس مدل رندر تحلیل شده است. بر اساس تحلیل محتوای مصاحبهها، سه موضوع مختلف استخراج شد. اولین موضوع مشاهده شده، چالشهای مربوط به موسسه، شامل اهداف تجویزشده ، مواد و روشهای ارزیابی میباشد. دومین موضوع، چالشهای مربوط به فراگیر میباشد که از هفت زیرمجموعه تشکیل شده است. سومین موضوع به دست آمده، چالش های مربوط به معلم می باشد که از چهار زیرمجموعه تشکیل شده است. این یافتهها میتواند توسط معلمان، تربیتکنندگان معلمان و همچنین زبانآموزان استفاده شود. میتوان نتیجه گرفت که معلمان زبان انگلیسی باید آموزش لازم دراستقلال یادگیرنده را از طریق دورههای آموزشی قبل از خدمت و ضمن خدمت ببینند.
مقاله پژوهشی
اشرف حاجی میبدی؛ علی محمد فضیلت فر
چکیده
این پژوهش تاثیر تفاوتهای فردی همچون مهارت زبانی، جنسیت و سن بر روی کاربردشناسی میانزبانی فراگیران(زبان آموزان) ایرانی زبان انگلیسی در گفتمان سازمانی مخصوصاً توانایی آنان در بازشناسی و ارزیابی اشکالات کاربردی و دستوری در وضعیت گفتاری «درخواست و عذرخواهی» را بررسی می کند. به این منظور، 187 دانشجوی EFL زبان انگلیسی در سه سطح ...
بیشتر
این پژوهش تاثیر تفاوتهای فردی همچون مهارت زبانی، جنسیت و سن بر روی کاربردشناسی میانزبانی فراگیران(زبان آموزان) ایرانی زبان انگلیسی در گفتمان سازمانی مخصوصاً توانایی آنان در بازشناسی و ارزیابی اشکالات کاربردی و دستوری در وضعیت گفتاری «درخواست و عذرخواهی» را بررسی می کند. به این منظور، 187 دانشجوی EFL زبان انگلیسی در سه سطح دانشگاهی لیسانس، فوق لیسانس و دکتری در این پژوهش مشارکت کردند. گردآوری دادهها به صورت مقطعی برای تجزیه و تحلیل ارتباط بین متغیرها و گفتار که توسط زبان آموزان در سطوح مختلف مهارتی بازشناسی شده و مورد سنجش قرار گرفته اند، انجام شده است. سه روش تحلیل واریانس تفاوت های کمی را بین سه گروه براساس تفاوت های فردی نشان داد. علاوه براین، تحلیل عمیق آیتم های آزمون نشان داد که زبان آموزان در سه سطح مهارتی، اشکالات دستوری را به صورت جدیتر از اشکالات کاربردی تشخیص داده و ارزیابی کرده اند. نتایج، اطلاعات توسعهای و کیفی در مورد ویژگیهای شناختی و فردی را به تبع اطلاعات کاربردی آشکار کرد. یکی از الزامات قابل توجه آن است که در هر گونه توضیحی از توسعه توانش کاربردشناختی، تفاوت های فردی که بین مراحل شناخت و هدف همچون تولید، ایجاد شده باید مورد توجه قرار گیرد. علاوه براین، مهارت زبان شناختی نه تنها برای زبان آموزان ضرورت دارد، بلکه دستیابی به مهارت کاربردی نیز مهم است.
مقاله پژوهشی
علی اکبر جباری؛ علی اکبر آریامنش
چکیده
پرسشوارههای اصلی زبان انگلیسی شامل عبارات متمم سازی هستند که در آنها کلمه پرسشی به جایگاه شاخص منتقل شده است. این اتفاق بدین دلیل می افتد که کلمات پرسشی زبان انگلیسی، که در اصل متمم فعل می باشند، آنقدر قوی هستند که به ابتدای جمله حرکت کنند و موجب وارونگی فعل کمکی شوند. فارسیزبانانی که انگلیسی را به عنوان زبان خارجی فرا می گیرند ...
بیشتر
پرسشوارههای اصلی زبان انگلیسی شامل عبارات متمم سازی هستند که در آنها کلمه پرسشی به جایگاه شاخص منتقل شده است. این اتفاق بدین دلیل می افتد که کلمات پرسشی زبان انگلیسی، که در اصل متمم فعل می باشند، آنقدر قوی هستند که به ابتدای جمله حرکت کنند و موجب وارونگی فعل کمکی شوند. فارسیزبانانی که انگلیسی را به عنوان زبان خارجی فرا می گیرند با یک دشواری ناشی از تفاوتی اساسی بین دو زبان مواجه میشوند که مربوط به فراگیری قاعده وارونگی فعل کمکی در پرسشهای استاندارد زبان انگلیسی است. پس از یادگیری قاعده مذکور، احتمال زیادی وجود دارد که فراگیران این قاعده را به شکل نابجایی به پرسشوارههای غیرمستقیم یا درونه شدگی زبان انگلیسی تعمیم دهند. هدف از این پژوهش بررسی دانش فراگیران فارسیزبان درمورد پرسشوارههای درونهشدگی زبان انگلیسی مخصوصا هنگام تولید شفاهی این پرسشوارهها است. بدین منظور 48 زبانآموز فارسی زبان در سطح دانشگاه به عنوان شرکتکننده انتخاب شدند. یک آزمون بیان شفاهی پرسشوارههای درونهشدگی زبان انگلیسی، یک آزمون ترجمه، و یک آزمون قضاوت دستوری شامل پرسشوارههای درونهشدگی به عنوان ابزارهای جمع آوری داده استفاده شدند. نتایج نشان داد که فراگیران سطح متوسط پایین در تولید و بیان صحیح پرسشوارههای درونهشدگی مشکلاتی داشتند. به همین شکل دشواریهایی در آزمون قضاوت دستوری مشاهده شد. همچنین دشواریهایی برای فراگیران سطح متوسط و متوسط بالا هم مشاهده شد. نتیجه اصلی در آزمون بیان شفاهی به دست آمد، جایی که تفاوت معناداری بین فراگیران در سه گروه بسندگی زبانی در مورد تولید صحیح پرسشوارههای درونهشدگی زبان انگلیسی مشاهده نشد. این یافته تایید می کند که کار بیشتری پیرامون تولید شفاهی زبان انگلیسی توسط فراگیران فارسیزبان با تاکید بر پرسشوارههای درونهشدگی زبان انگلیسی مورد نیاز است.