نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
چکیده
پرسشوارههای اصلی زبان انگلیسی شامل عبارات متمم سازی هستند که در آنها کلمه پرسشی به جایگاه شاخص منتقل شده است. این اتفاق بدین دلیل می افتد که کلمات پرسشی زبان انگلیسی، که در اصل متمم فعل می باشند، آنقدر قوی هستند که به ابتدای جمله حرکت کنند و موجب وارونگی فعل کمکی شوند. فارسیزبانانی که انگلیسی را به عنوان زبان خارجی فرا می گیرند با یک دشواری ناشی از تفاوتی اساسی بین دو زبان مواجه میشوند که مربوط به فراگیری قاعده وارونگی فعل کمکی در پرسشهای استاندارد زبان انگلیسی است. پس از یادگیری قاعده مذکور، احتمال زیادی وجود دارد که فراگیران این قاعده را به شکل نابجایی به پرسشوارههای غیرمستقیم یا درونه شدگی زبان انگلیسی تعمیم دهند. هدف از این پژوهش بررسی دانش فراگیران فارسیزبان درمورد پرسشوارههای درونهشدگی زبان انگلیسی مخصوصا هنگام تولید شفاهی این پرسشوارهها است. بدین منظور 48 زبانآموز فارسی زبان در سطح دانشگاه به عنوان شرکتکننده انتخاب شدند. یک آزمون بیان شفاهی پرسشوارههای درونهشدگی زبان انگلیسی، یک آزمون ترجمه، و یک آزمون قضاوت دستوری شامل پرسشوارههای درونهشدگی به عنوان ابزارهای جمع آوری داده استفاده شدند. نتایج نشان داد که فراگیران سطح متوسط پایین در تولید و بیان صحیح پرسشوارههای درونهشدگی مشکلاتی داشتند. به همین شکل دشواریهایی در آزمون قضاوت دستوری مشاهده شد. همچنین دشواریهایی برای فراگیران سطح متوسط و متوسط بالا هم مشاهده شد. نتیجه اصلی در آزمون بیان شفاهی به دست آمد، جایی که تفاوت معناداری بین فراگیران در سه گروه بسندگی زبانی در مورد تولید صحیح پرسشوارههای درونهشدگی زبان انگلیسی مشاهده نشد. این یافته تایید می کند که کار بیشتری پیرامون تولید شفاهی زبان انگلیسی توسط فراگیران فارسیزبان با تاکید بر پرسشوارههای درونهشدگی زبان انگلیسی مورد نیاز است.
کلیدواژهها