نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

چکیده

استقلال فراگیر همواره یک مسئله بحث­برانگیز میان زبان­شناسان کاربردی بوده است. مطالعات متعددی به منظور بررسی برداشت معلمان و یادگیرندگان از استقلال فراگیر و همچنین امکان استقلال فراگیر انجام شده است. با وجود اهمیت استقلال فراگیر و وجود چندین مطالعه مرتبط، چالش در ترویج استقلال فراگیر در موسسات ایرانی به زعم محقق انجام نشده است. هدف اصلی این مطالعه بررسی چالش­ها در ترویج استقلال یادگیرنده از دیدگاه معلمان زبان انگلیسی ایران بود. برای این کار، یک طرح تحقیق کیفی استفاده شده است. برای انجام این تحقیق ، 23 معلم زبان انگلیسی ایرانی در دانشگاه های مختلف در تهران به صورت هدفمند انتخاب شدند. داده­ها از طریق مصاحبه عمیق جمع­آوری شده و از طریق تحلیل محتوا بر اساس مدل رندر تحلیل شده است. بر اساس تحلیل محتوای مصاحبه­ها، سه موضوع مختلف استخراج شد. اولین موضوع مشاهده شده، چالش­های مربوط به موسسه، شامل اهداف تجویزشده ، مواد و روش­های ارزیابی می­باشد. دومین موضوع، چالش­های مربوط به فراگیر می­باشد که از هفت زیرمجموعه تشکیل شده است. سومین موضوع به دست آمده، چالش های مربوط به معلم می باشد که از چهار زیرمجموعه تشکیل شده است. این یافته­ها می­تواند توسط معلمان، تربیت­­کنندگان معلمان و همچنین زبان­آموزان استفاده شود. می­توان نتیجه گرفت که معلمان زبان انگلیسی باید آموزش لازم دراستقلال یادگیرنده را از طریق دوره­های آموزشی قبل از خدمت و ضمن خدمت ببینند.

کلیدواژه‌ها

Abraham, B. (2008). Computer-mediated glosses in second language reading comprehension and vocabulary learning: A meta-analysis. Computer Assisted Language Learning, 21(3), 199-226.
 Alibakhshi, G., & Rezaei, S. (2013). On the cconsequences of the violation of ccritical ppedagogy pprinciples from Iranian EFL tteacher ttrainers’ perspectives. Iranian Journal of Applied Language Studies, 5(2), 1-28.
Al-Shaqsi, T. S. (2009). Teachers’ beliefs about learner autonomy. In S. Borg (Ed.), Researching English language teaching and teacher development in Oman(pp. 157-165). Muscat: Ministry of Education, Oman.
Balçıkanlı, C. (2010). Learner autonomy in language learning: Student teachers’ beliefs. Australian Journal of Teacher Education, 35(1), 90-103.
Barfield, A., & Brown, S. (Eds.). (2007). Reconstructingautonomy in language education: Inquiry andinnovation. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Benson, P. (2001). Teaching and researching autonomyin language learning. Harlow: Longman.
Benson, P. (2006). Autonomy in language teaching and learning. Language Teaching, 40(1), 21-40.
Benson, P. (2007a). Teachers’ and learners’ perspectives on autonomy. In T. E. Lamb & H. Reinders (Eds.),Learner and teacher autonomy: Concepts, realities and responses. Amsterdam: John Benjamins.
Benson, P. (Ed.). (2007b). Learner autonomy: Teacher and learner perspectives. Dublin: Authentik.
Benson, P. (2009). Making sense of autonomy in language learning. In R. Pemberton, S. Toogood, & A. Barfield (Eds.), Maintaining control: Autonomy andlanguage learning (pp. 13-26). Hong Kong: Hong Kong University Press
Benson, P. (2007a). Teachers’ and learners’ perspectives on autonomy. In T. E. Lamb & H. Reinders (Eds.), Learner and teacher autonomy: Concepts, realitiesand responses. Amsterdam: John Benjamins.
Benson, P. (Ed.). (2007b). Learner autonomy: Teacher and learner perspectives. Dublin: Authentik.
Benson, P. (2011). Teaching and researching autonomyin language learning (2nd ed.). Harlow: Longman.
Borg, S. (2011). The impact of in-service teacher education on language teachers’ beliefs.  System, 39(3), 370-380.
Borg, S. (2006). Teacher cognition and language education: Research and practice. London: Continuum.
Borg, S., Al-Busaidi, S. (2012). Learner autonomy: English language teachers’ beliefs and practices. British.Council: ELT research paper 12-07.
Camilleri, G. (1999). Learner autonomy: The teachers’ views. Retrieved 20 January 2012, from http://archive.ecml.at/documents/pubCamilleriG_E.pdf
Camilleri, G. (2007). Pedagogy for autonomy, teachers’ attitudes and institutional change: A case study. In M. Jimenez Raya & L. Sercu (Eds.), Challenges in teacher development: Learner autonomy and intercultural competence (pp. 81-102). Frankurt: Peter Lang.
Chan, V. (2001). Readiness for learner autonomy: what do our learners tell us? Teaching In Higher Education, 6(4), 505-518.
Chan, V. (2003). Autonomous Language Learning: the teachers’ perspectives. Teaching In Higher Education, 8(1), 33-54.
Cotterall, S. (1995). Developing a course strategy for learner autonomy. ELT Journal, 49(3), 219-227.
Dam, L. (1995). From theory to classroom practice. Dublin: Authentik.
Dickinson, L. (1995). Autonomy and motivation: a literature review. System, 23(2), 165-174.
Holec, H. (2008). Foreword. In T. E. Lamb & H. Reinders (Eds.), Learner and teacher autonomy: Concepts, realities, and responses (pp. 3-4). Amsterdam: John Benjamins.
Horwitz, E. (1988). The beliefs about language learning of beginning university foreign language students. The Modern Language Journal, 72(3),283-294.
Johnston, S. (1994). Experience is the best teacher; or is it? An analysis of the role ofexperience in learning to teach. Journal of Teacher Education, 45, 199-208
Johnson, K. E. (2006). The sociocultural turn and its challenges for second language teacher education. TESOL Quarterly, 40(1), 235-257.
Kagan, D. M. (1992). Professional growth among preservice and beginning teachers. Review of Educational Research, 62, 129-169.
Kuchah, K., & Smith, R. (2011). Pedagogy of autonomy for difficult circumstances: From practice to principles. Innovation in Language Learning and Teaching, 5(2), 119-140.
La Ganza, W.T. (2001). Out of sight – not out of mind: Learner autonomy and interrelating in online teaching. Information technology, Education and Society, 2(2), 27-46.
La Ganza, W.T. (2002). Maintaining learner autonomy online: The teacher’s role. In L. Mak, S. Chang, P. Foo, J. Hunter, M. Keung, J. Lee, M. Wa & N. Noakes (Eds.), Meeting the challenges of research and practice. Hong Kong: Hong Kong University of Science and Technology.
Lamb, T. E., & Reinders, H. (Eds.). (2008). Learner andteacher autonomy: Concepts, realities, and responses.Amsterdam: John Benjamins.
Little, D. (1991). Learner autonomy: Definitions, issues and problems. Dublin: Authentik.
Nunan, D. (1997). Designing and adapting materials to encourage learner autonomy. In P. Benson & P. Voller (Eds.), Autonomy and independence in language learning (pp. 192-203). London: Longman.
Oxford, R. L. (2003). Toward a more systematic model of L2 learner autonomy. In D. Palfreyman & R. C. Smith (Eds.), Learner autonomy across cultures: Language education perspectives (pp. 75-91). Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Palfreyman, D. (2003). Introduction: Culture and learner autonomy. In D. Palfreyman & R. C. Smith (Eds.), Learner autonomy across cultures: Language education perspectives (pp. 1-19). Basingstoke:Palgrave Macmillan.
Pemberton, R., Toogood, S., & Barfield, A. (Eds.). (2009). Maintaining control: Autonomy and language learning. Hong Kong: Hong Kong University Press.
Phipps, S., & Borg, S. (2009). Exploring tensions between teachers’ grammar teaching beliefs and practices. System, 37(3), 380-390.
Radnor, H. (2001). Researching your professional practice. Buckingham, UK: Open University Press.
Smith, R. C. (2008). Learner autonomy (Key concepts in ELT).  ELT Journal, 62(4), 395-397.
Vieira, F. (Ed.). (2009). Struggling for autonomy in language education. Frankfurt: Peter Lang.