نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

شواهد تحقیقاتی فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد گزینه‌های مربوط به نحوه اجرا و ویژگی‌های طراحی تکالیف تاثیرات متفاوتی بر کیفیت عملکرد شفاهی زبان آموزان می‌گذارند. هدف کلی پژوهش حاضر افزودن به یافته‌های پژوهشی موجود از طریق بررسی تاثیرات ترکیبی دو گزینه آماده سازی پیش از انجام و رونویسی پس از انجام تکلیف بر تمرکز یادگیرندگان زبان دوم بر ساختار زبان می باشد. مطالعه شامل شصت زبان آموز ایرانی بود که از آنها خواسته شد یک داستان تصویری را تحت شرایط زیر روایت کنند: آماده سازی قبل از انجام تکلیف، رونویسی پس از انجام تکلیف، آماده سازی قبل و رونویسی پس از انجام تکلیف و عدم فرصت برنامه ریزی قبل و رونویسی بعد ار انجام. یافته‌ها نشان داد در حالی که آماده سازی قبل از انجام تکلیف روانی و پیچیدگی کلام را افزایش می‌دهد، پیش‌بینی لزوم رونویسی پس از انجام تکلیف تمرکز شرکت کنندگان را بر ساختار زبان افزایش می‌دهد، تاثیری که در عملکرد دقیق‌تر آنها نشان داده شد. مهمتر از همه، آماده سازی قبل از انجام تکلیف، به همراه آگاهی از لزوم رونویسی پس از انجام تکلیف موجب افزایش قابل توجه دقت کلام شد، دستاوردی که در ازای کاهش پیچیدگی کلام به دست آمد. نتایج از انجایی حائز اهمیت هستند که نشان می‌دهند آماده سازی قبل از انجام ، زمانی که با رونویسی پس از انجام تکلیف همراه شود، منجر به بالاترین سطح صحت کلام می شود و این در حالیست که توجه اصلی زبان آموزان بر انتقال معنا متمرکز است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات