مقاله پژوهشی
توجه به عناصر زبانی پیشگیرانه همراه با یا بدون برنامه ریزی پیش از فعالیت: بررسی تنوع واژگانی

سمیه حسین زاده؛ کریم شعبانی؛ سامان عبادی

دوره 7، شماره 1 ، تیر 1397، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22054/ilt.2019.28374.259

چکیده
  تنوع واژگانی، که بخشی از پیچیدگی زبانی محسوب می شود، نمایانگر وجود واژگان فعال است. مقاله حاضر با دو هدف انجام شده است: اول اینکه آیا توجه به عناصر زبانی پیشگیرانه تحت شرایط برنامه ریزی شده و یا برنامه ریزی نشده می تواند موجب افزایش تنوع واژگانی در داستان نویسی شود، و دوم آنکه، آیا بین تنوع واژگانی و دقت دستوری تناسبی وجود دارد یا نه. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
کمی کردن سرمایه گذاری در زبان انگلیسی: طراحی مدل و پرسش نامه در محیط ایران

ناهید سلطانیان؛ ضرغام قپانچی؛ سعید رضایی؛ رضا پیش قدم

دوره 7، شماره 1 ، تیر 1397، صفحه 25-56

https://doi.org/10.22054/ilt.2019.33374.302

چکیده
  هدف پژوهش حاضر غلبه بر استفاده مکرر محققین از روش های کیفی در پژوهش های مرتبط با سرمایه گذاری در یادگیری زبان است و در پی آن است که حرکتی به سمت کمی سازی داشته باشد به گونه ای که تصویری واضح و قابل لمس از این سازه بدست آید. بدین منظور محققین پژوهش حاضر سه مرحله اصلی را دنبال کردند. در ابتدا محققین با مرور پیشینه تحقیق و مشورت با متخصصین ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش معلم
"اما بگذار من هم صحبت کنم":بررسی الگوهای گفتاری معلمین در کلاسهای زبان انگلیسی

صدیقه وحدت؛ یزدان چوبساز؛ صالح عریضاوی

دوره 7، شماره 1 ، تیر 1397، صفحه 57-85

https://doi.org/10.22054/ilt.2019.37983.355

چکیده
  با توجه به این نکته Walsh (2012) که تقویت مشارکت و تعامل فراگیران می تواند نقش مهمی در یادگیری زبان خارجی آنها ایفا کند، این مطالعه کمی و کیفی می کوشد تا برخی از نکاتی را که معلمان از طریق انتخاب و استفاده از زبان ، ایجاد و یا جلوگیری از اشتراک دانش آموزان در تعاملات مستقیم در کلاس درس درطی 800 دقیقه ضبط 10 معلم و فراگیران آنها در کلاسهای EFL با ...  بیشتر

مقاله پژوهشی مهار‌ت‌های زبان
ارزشیابی پلکانی: روشی برای ترغیب زبان آموزان به کاربرد بازخوردهای اصلاحی معلم در مهارت نوشتاری

مسعود عزیزی؛ مجید نعمتی

دوره 7، شماره 1 ، تیر 1397، صفحه 87-110

https://doi.org/10.22054/ilt.2019.42762.401

چکیده
  در اغلب تحقیقات انجام شده درخصوص تاثیرگذاری بازخوردهای اصلاحی معلم در مهارت نوشتاری، به اشتباه ارائه چنین بازخوردهایی را همیشه با توجه زبان آموزان به این بازخوردها و کاربرد آن ها در نوشته های آتی ایشان همراه می دانند. این در حالیست که تحقیقات گذشته به پایین بودن میزان انگیزه زبان آموزان برای توجه به چنین بازخوردهایی اشاره دارد. همچنین ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش معلم
بررسی هویت فرهنگی معلمان زبان انگلیسی در ایران در طول مدت تدریس

محمد حسن زاده؛ مهین علی زاده

دوره 7، شماره 1 ، تیر 1397، صفحه 111-134

https://doi.org/10.22054/ilt.2019.39282.369

چکیده
  این پژوهش با استناد به الگوی دوگانه هافستد (1986) به بررسی هویت فرهنگی معلمان زبان انگلیسی ایرانی پرداخته است. با استفاده از روش تحقیق ترکیبی متوالی، جهتگیری فرهنگی و اثر سابقه تدریس بر میزان گرایش این معلمان در جذب فرهنگ زبان مقصد مورد بررسی قرار گرفت. یکصدوبیست معلم زن و مرد مشغول به تدریس در موسسات خصوصی زبان با سوابق گوناگون تدریس ...  بیشتر