مقاله پژوهشی
امیر زندمقدم؛ حسین میهمی
چکیده
چکیدهها در مقالات مختلف به عنوان انگیزهدهنده هایی تلقی میشوند که خوانندگان یک مقاله را به خواندن کل مقاله ترغیب میکنند. اگرچه چکیدهها به عنوان قسمت مهمی از مقالات در نظر گرفته میشوند، اما تحقیقات کمی در خصوص گونههای کلامی در آنها و بویژه چکیده مقالات آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی انجام شده است. بر این اساس ...
بیشتر
چکیدهها در مقالات مختلف به عنوان انگیزهدهنده هایی تلقی میشوند که خوانندگان یک مقاله را به خواندن کل مقاله ترغیب میکنند. اگرچه چکیدهها به عنوان قسمت مهمی از مقالات در نظر گرفته میشوند، اما تحقیقات کمی در خصوص گونههای کلامی در آنها و بویژه چکیده مقالات آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی انجام شده است. بر این اساس هدف از این پژوهش آن بود تا به بررسی گونه کلام و حرکت در چکیده ها در پایاننامه ها و رسالههای رشته آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه علامه طباطبائی از سال 1367-1394 بپردازد. بر این اساس تعداد 300 چکیده از پایاننامههای دوره کارشناسی ارشد رشته آموزش زبان انگلیسی بر اساس مدل هایلند (2000) مورد بررسی قرار گرفت. براساس نتایج به دست آمده، در بازه زمانی 1367 تا 1377 بیشترین گونههای حرکتی مربوط به هدف، روششناسی و یافته ها بوده است. حال آنکه در دو بازه زمانی 1378 تا 1388 و 1389 تا 1394 گونه کلامی هدف بیشترین میزان فراوانی و مقدمه و نتیجهگیری کمترین فراوانی را داشته است. نتایج به دست آمده همچنین نشان داد که الگوی گونه کلامی از هدف – روش شناسی – یافته ها به مقدمه – هدف – روش شناسی - یافته ها – نتیجه گیری تغییر کرده است. این پژوهش در برگیرنده پیشنهادهای آموزشی برای آموزش نگارش آکادمیک بر اساس مدلهای به دست آمده میباشد.
مقاله پژوهشی
سعید صفدری؛ پرویز مفتون
چکیده
خود تنظیمی در یادگیری به صورت گستردهای در حوزه یادگیری زبان دوم مورد بررسی قرار گرفته است. مطالعات بسیاری، راهبردهای مورد استفاده فراگیران برای تنظیم فرایند یادگیری را مورد تحقیق و بررسی قرار داده اند. با این حال، خود تنظیمی انگیزشی بسیار کمتر مورد توجه واقع شده است. هدف این پژوهش بررسی و مطالعه رابطه میان خودتنظیمی انگیزشی و موفقیت ...
بیشتر
خود تنظیمی در یادگیری به صورت گستردهای در حوزه یادگیری زبان دوم مورد بررسی قرار گرفته است. مطالعات بسیاری، راهبردهای مورد استفاده فراگیران برای تنظیم فرایند یادگیری را مورد تحقیق و بررسی قرار داده اند. با این حال، خود تنظیمی انگیزشی بسیار کمتر مورد توجه واقع شده است. هدف این پژوهش بررسی و مطالعه رابطه میان خودتنظیمی انگیزشی و موفقیت تحصیلی است. یک پرسشنامه خودتنظیمی انگیزشی توسط 64 نفر از زبان آموزان بزرگسال ایرانی برای سنجش نوع انتخاب راهبردهای گوناگون تکمیل شد. دادههای کمی به دست آمده با استفاده از تحلیل همبستگی و تحلیل واریانس چند متغیره بررسی شد. نتایج نشان داد که رابطه قوی میان استفاده از راهبردهای خودتنظیمی انگیزشی و موفقیت تحصیلی وجود دارد. اما، هیچ تفاوتی میان زبانآموزان مرد و زن در استفاده از راهبردها مشاهده نشد. تحلیلها نشان داد که زبان آموزان موفقتر در ترجیح و برگزیدن انواع راهبردها از زبان آموزان کمتر موفق متفاوتند. در عین حال که همه زبانآموزان از مشوقهای بیرونی برای خودتنظیمی انگیزشی استفاده میکنند، زبانآموزان موفقتر به ایجاد تغییر و مدیریت کردن تکالیف برای ایجاد جذابیت درونی در آنها گرایش دارند. همچنین، زبانآموزان موفقتر برای ایجاد انگیزه در خود، اهداف کوتاه مدت و بلند مدت تعیین میکنند. شواهدی از نظریههای انگیزش برای تفسیر و تبیین نتایج ارائه شده است.
مقاله پژوهشی
زهره گونی بند شوشتری؛ علیرضا جلیلی فر؛ زهرا احمدپورکاسگری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبکهای یادگیری و رفتارهای نوشتاری زبان آموزان انگلیسی در محیط آموزشی تلفیقی انجام شده است. همچنین هدف از شناسایی انواع سبک یادگیری بهترین پیش بینی رفتارهای نوشتاری است. ابتدا سبکهای یادگیری ترجیح داده شده شرکتکنندگان از طریق پرسشنامه سبک یادگیری کلب (Kolb، 1984) شناسایی شدند. سپس داده های مرتبط به ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبکهای یادگیری و رفتارهای نوشتاری زبان آموزان انگلیسی در محیط آموزشی تلفیقی انجام شده است. همچنین هدف از شناسایی انواع سبک یادگیری بهترین پیش بینی رفتارهای نوشتاری است. ابتدا سبکهای یادگیری ترجیح داده شده شرکتکنندگان از طریق پرسشنامه سبک یادگیری کلب (Kolb، 1984) شناسایی شدند. سپس داده های مرتبط به برنامه ها و نرمافزار input log به منظور نشان دادن رفتارهای مکث، بازنگری و تعویض شرکتکنندگان که در کلاس نوشتاری مشغول به کار با ماژول آنلاین بودند، جمعآوری شد و مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان دهنده همبستگی منفی و معناداری بین سبک یادگیری سازگار با رفتار تجدید نظر شده است. رابطه معنادار و مثبت بین سبک یادگیری همگرا و رفتار مکثی و بین سبک یادگیری همگرا و رفتار تجدید نظر وجود دارد. علاوه بر این، رابطه مثبت و معنادار بین شیوه یادگیری سازنده و رفتار تعویضی مشاهده شد. سبک یادگیری سازنده به عنوان بهترین پیش بینی کننده رفتار تعویضی و سبک یادگیری همگانی تبدیل شده است تا پیش بینی بازنگری و رفتار مکث را در سطح مطلوب انجام دهد. یافته های پژوهش نشان می دهد که عوامل درونی، سبک شناختی و یادگیری نقش مهمی در رفتار یادگیری زبان آموزان زبان انگلیسی ایفا می کنند. نتایج به تشویق نوشتن مربیان می پردازد تا سبک یادگیری دانش آموزان را در نظر بگیرند و محیط یادگیری انعطافپذیر و محکمتری را فراهم کنند که در آن همه دانشآموزان میتوانند از آن بهرهمند شوند.
مقاله پژوهشی
عصمت بابایی؛ محمودرضا عطایی؛ ولی محمدی
چکیده
تحقیقات در مورد نگارش آکادمیک نشان داده است که نویسندگان تمایل زیادی دارند تا به صورت تعاملی یافتههای علمی خود را با خوانندگان خود درمیان بگذارند. در انجام این کار، نویسندگان بایستی موضع خود را هنگام نوشتن مقالات علمی مشخص کنند. این برهمکنش که توسط هایلند پیشنهاد شده است دارای دو بعد موضع نویسنده و تعامل است. مطالعه حاضر با ...
بیشتر
تحقیقات در مورد نگارش آکادمیک نشان داده است که نویسندگان تمایل زیادی دارند تا به صورت تعاملی یافتههای علمی خود را با خوانندگان خود درمیان بگذارند. در انجام این کار، نویسندگان بایستی موضع خود را هنگام نوشتن مقالات علمی مشخص کنند. این برهمکنش که توسط هایلند پیشنهاد شده است دارای دو بعد موضع نویسنده و تعامل است. مطالعه حاضر با ادغام چارچوب هایلند و هایلند و سه برای بررسی تعامل نویسنده و خواننده، نشانگرهای واژگانی و دستوری موضع نویسنده را در بخش های اصلی مقالات پژوهشی انگلیسی در علوم مردم شناسی، آموزش، باغبانی و جانورشناسی در نظر دارد. پیکره تحقیق شامل 240 مقاله پژوهشی انگلیسی است که طی دو دوره منتشر شدهاند، یعنی 1990 و 2010. 60 مقاله از هر رشته، 30 مقاله از سال 1990 و 30 مقاله از 2010 با مجموع 1270021 کلمه .یافته های این پژوهش را تشکیل میدهد. صرف نظر از ماهیت رشته، موضعگیری نویسنده ویژگی مشترکی از نگارش آکادمیک در رشته های نمونهگیری شده را تشکیل داد. همچنین، عبارتهای احتیاطآمیز از نظر بسامدی رتبه اول را به خود اختصاص دادند .علاوه بر این، الگویی کاهشی در استفاده از نشانگرهای موضعی وجود داشت که همگرایی میان محققان این حوزهها را نشان میدهد. در پایان، چند نکته با کاربرد محتمل در نگارش آکادمیک و طراحی مطالب مربوط به انگلیسی برای اهداف آکادمیک پیشنهاد شده است.
مقاله پژوهشی
رضا خانی؛ فاطمه عظیمی آملی
چکیده
گرچه چندین دهه در مورد ارتقای حرفهای معلمان بررسی شده است، ولی ما هنوز تصویر درستی از اینکه ارتقای حرفهای معلمان از چه اجزایی تشکیل شده است و چه مولفههایی را دربرمیگیرد نداریم. تحقیق کنونی به توسعه و اعتبارسنجی ارتقای حرفهای معلمان زبان انگلیسی در محیط ایران می پردازد. مدل پیشنهادی اولیه، 130 پرسش بوده است که از طریق ...
بیشتر
گرچه چندین دهه در مورد ارتقای حرفهای معلمان بررسی شده است، ولی ما هنوز تصویر درستی از اینکه ارتقای حرفهای معلمان از چه اجزایی تشکیل شده است و چه مولفههایی را دربرمیگیرد نداریم. تحقیق کنونی به توسعه و اعتبارسنجی ارتقای حرفهای معلمان زبان انگلیسی در محیط ایران می پردازد. مدل پیشنهادی اولیه، 130 پرسش بوده است که از طریق تحلیل دادههای اکتشافی و تاییدی بر روی 400 معلم زبان انگلیسی مورد بررسی قرار گرفت. در مرحله تحلیل اکتشافی، 28 پرسش از نمونههای بارگیری شده حذف شد و در نهایت 102 پرسش برای پرسشنامه نهایی باقی ماند. این پرسشنامه بررسی میکند که تا چه میزان معلمان زبان انگلیسی به صورت حرفهای ارتقا یافتهاند و آنها را از مشخصههای چندگانه ارتقای حرفهای معلمان آگاه میسازد. پرسشهای این پرسشنامه، مولفههای ضروری ارتقای حرفهای معلمان هستند که معلمان میتوانند از آنها در شیوههای یادگیری و تدریس روزمره کلاسیشان استفاده کنند که در نتیجه منجر به موفقیت دانشآموزان میشود. همانطور که معلمان نقش حرفهای مهم را ایفا میکنند، نیاز به ابزار معتبر برای ارزیابی عملکرده روزمره خود در کلاس دارند. ما با این ابزار توسعهیافته و اعتبارسنجی شده، به معلمان زبان انگلیسی این فرصت را میدهیم تا میزان ارتقای حرفهای خود را در محیطهای آموزشی مختلف ارزیابی کنند.
مقاله پژوهشی
علی روحی؛ مرضیه اسمعیل وندی
چکیده
از آنجایی که فرسودگی در حوزه آموزش همواره مورد توجه بوده است، بررسی آن درمیان دانشجویان زبان انگلیسی و ارتباط آن با دیگر متغیرها، نظیر هوش هیجانی که شاید به کاهش منشا آن کمک کند، از اهمیت برخوردار است. بدین جهت، تحقیق حاضر برای بررسی اهداف زیر طراحی شد: (الف) تعیین میزان فرسودگی تحصیلی و هوش هیجانی در میان دانشجویان زبان انگلیسی؛ (ب) ...
بیشتر
از آنجایی که فرسودگی در حوزه آموزش همواره مورد توجه بوده است، بررسی آن درمیان دانشجویان زبان انگلیسی و ارتباط آن با دیگر متغیرها، نظیر هوش هیجانی که شاید به کاهش منشا آن کمک کند، از اهمیت برخوردار است. بدین جهت، تحقیق حاضر برای بررسی اهداف زیر طراحی شد: (الف) تعیین میزان فرسودگی تحصیلی و هوش هیجانی در میان دانشجویان زبان انگلیسی؛ (ب) بررسی رابطه میان فرسودگی تحصیلی و هوش هیجانی دانشجویان زبان؛ (ج) بررسی میزانی که هوش هیجانی میتواند فرسودگی تحصیلی را پیشبینی کند. به همین منظور، 100 دانشجوی زبان انگلیسی که به روش نمونهگیری آسان از دانشگاه های شهرکرد و شهید چمران اهواز انتخاب شده بودند، در این تحقیق شرکت کردند و به پرسشنامههای "فرسودگی تحصیلی ماسلاچ-نسخه دانشجویان " و "سیاهه ضریب هوش هیجانی بارون" پاسخ دادند. به منظور سهسویهسازی دادهها، با 20 نفر از این دانشجویان مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شد. تحلیل دادهها نشان داد که دانشجویان زبان انگلیسی میزان فرسودگی تحصیلی پایینی داشتند و از هوش درون فردی بالایی برخوردار بودند. دادههای به دست آمده از مصاحبه، ضمن تبیین نتایج کمی، نیز عوامل شخصی و سازمانی موثر در میزان فرسودگی تحصیلی دانشجویان زبان انگلیسی را مشخص نمود. همچنین، تحلیل رگرسیون چندگانه و همبستگی دوگانه، رابطه منفی میان هوش هیجانی و دو بعد فرسودگی (خستگی تحصیلی و بیعلاقگی تحصیلی) و رابطه مثبت میان هوش هیجانی و کارآمدی تحصیلی را نشان داد. علاوه براین، هوش درونفردی، خلق و خوی کلی و سازگاری جزءبخشهای هوش هیجانی بودند که توانستند پیشبینیکننده بهتر فرسودگی تحصیلی باشند. نتایج این تحقیق دستاوردهایی برای مدرسان زبان در جهت کاهش میزان فرسودگی دانشجویان دربردارد.