مقاله پژوهشی
ارزشیابی کتاب «موزائیک 1 خواندن»: بررسی متون مواد آموزشی بر اساس رویکرد روش ساختاری خرد

ابراهیم خدادادی؛ هانیه جاجرمی

دوره 5، شماره 2 ، دی 1395، صفحه 185-161

https://doi.org/10.22054/ilt.2017.8057

چکیده
  برای بررسی و ارزشیابی کتب درسی محققان یا از مقیاس­ها و چک لیست­هایی که بایستی توسط مدرسان و فراگیران پر شوند استفاده می­کنند یا تحقیقات کیفی براساس مقایسه نظریه­های یادگیری زبان دوم با فعالیت­های داده شده در کتب درسی انجام می­دهند. ولی تحقیق حاضر از روش ساختار خرد برای بررسی متون کتاب "موزائیک 1 خواندن" بهره می جوید. بدین ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بازخورد مناسب در مورد خطاها برای زبان آموزان خردسال

شیما قهاری؛ مینا پیروزنژاد

دوره 5، شماره 2 ، دی 1395، صفحه 209-187

https://doi.org/10.22054/ilt.2017.8058

چکیده
  با وجود استقبال روزافزون از مقوله اصلاح خطاها در تحقیقات، تاثیر سن به عنوان عامل بالقوه مربوط به زبان­آموز به طور قابل ملاحظه­ای نادیده گرفته شده است. زبان­آموزان خردسال – که در مراحل اولیه توانمندسازی قرار دارند – به شدت آسیب­پذیر بوده و نیازمند شیوه­های آموزشی (از جمله آموزش زبان) هستند که با ویژگی­های سنی آنها هماهنگی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تشخیص عبارات موصولی انگلیسی توسط فارسی‌زبانان: تاثیر درون‌داد ارتقا یافته و بازخوردهای صریح

نسترن نصرت زادگان؛ زهره سیفوری؛ پرویز مفتون

دوره 5، شماره 2 ، دی 1395، صفحه 232-211

https://doi.org/10.22054/ilt.2017.8059

چکیده
  علیرغم تاکید بر فرم، در مورد شیوه های جلب توجه مانند درون­داد ارتقا یافته، بازخورد فرازبانی صریح و ویراستاری تعاملی همسالان هنوز اختلاف نظر وجود دارد. پژوهش شبه تجربی حاضر تاثیر درون­د­اد ارتقا یافته، بازخورد فرازبانی صریح، و ویراستاری تعاملی همسالان را بر تشخیص عبارات موصولی توسط 73 زبان­آموز مونث ایرانی سطح متوسط بررسی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بینش فراگیران زبان با توانایی‌های متفاوت نسبت به تغییر کد توسط مدرسان

عباسعلی رضائی؛ سجاد فتحی

دوره 5، شماره 2 ، دی 1395، صفحه 254-233

https://doi.org/10.22054/ilt.2017.8060

چکیده
  تغییر کد یعنی حرکت بین دو یا چند زبان یا گونه­های یک زبان از دیرباز در حوزه آموزش زبان مورد پژوهش قرار گرفته است. در طی سال­های گذشته مطالعات زیادی در زمینه دلایل استفاده از تغییر کد و همچنین کاربردهای آن در آموزش زبان خارجی توسط زبان­شناسان کاربردی انجام شده است. مطالعه حاضر بینش­های فراگیران زبان انگلیسی با توانایی­های متفاوت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تاثیر نوع و جهت تکلیف های زبانی بر یادگیری واژگان زبان دوم

عباسعلی زارعی؛ گلناز مفتخری رضایی

دوره 5، شماره 2 ، دی 1395، صفحه 278-255

https://doi.org/10.22054/ilt.2017.8061

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی تاثیر تکلیف­های زبانی معنامحور و فرم­محور در دو حالت دریافت­گرا و تولیدگرا بر درک و تولید واژگانی فراگیران ایرانی زبان انگلیسی صورت گرفت. بدین منظور تعداد 120 دانش­آموز پسر از یک مدرسه غیرانتفاعی در تهران به صورت نمونه­گیری گروهی بر اساس دسترسی انتخاب شدند. دانش­آموزان به چهار گروه تقسیم شدند. گروه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
برنامه زبان انگلیسی تخصصی در ایران: ارزیابی افراد ذینفع-محور از هدف‌ها، روش‌های تدریس و کتب درسی

مهناز مصطفائی علائی؛ علیرضا ارشادی

دوره 5، شماره 2 ، دی 1395، صفحه 306-279

https://doi.org/10.22054/ilt.2017.8062

چکیده
  بیش از چهار دهه از آموزش زبان تخصصی انگلیسی در ایران می گذرد. با وجود این، کمتر پژوهش جامعی به بررسی و ارزیابی این برنامه از دیدگاه دست اندرکاران وکاربران آن پرداخته است. پژوهش حاضر تلاشی است در راستای ارزیابی بخش های مشخصی از برنامه زبان تخصصی انگلیسی درایران ازمنظر ذینفعان بلافصل این برنامه. این پژوهش با استفاده از پرسشنامه، مصاحبه ...  بیشتر