سنجش و ارزیابی
شهره بهرامی قلعه نویی؛ جمیله راحمی
چکیده
در طی دهه های گذشته، پژوهش در زمینه ارزیابی مهارت نگارش بر یافتن روشهای جایگزین با رویکرد اجتماعی-محور، از جمله ارزشیابی پویا، متمرکز شده است. با توجه به عدم وجود پژوهش در زمینه تاثیر ارزیابی پویا بر نگارش روایتی در زبان انگلیسی، این پژوهش با هدف بررسی تاثیر مدل حمایت تدریجی براون و مدل تعاملی پوهنر در پیشرفت نگارش مقالات روایتی تک ...
بیشتر
در طی دهه های گذشته، پژوهش در زمینه ارزیابی مهارت نگارش بر یافتن روشهای جایگزین با رویکرد اجتماعی-محور، از جمله ارزشیابی پویا، متمرکز شده است. با توجه به عدم وجود پژوهش در زمینه تاثیر ارزیابی پویا بر نگارش روایتی در زبان انگلیسی، این پژوهش با هدف بررسی تاثیر مدل حمایت تدریجی براون و مدل تعاملی پوهنر در پیشرفت نگارش مقالات روایتی تک پاراگرافی از نظر صحت ساختاری انجام شد. مطالعه با استفاده از طرح شبه تجربی انجام گرفت که در آن پانزده فراگیر زبان انگلیسی از طریق نمونه گیری آسان و از میان زبان آموزان مونث یک موسسه زبان در تهران انتخاب و سپس بطور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند: گروه مداخله ای که در آن مدل براون در قالب طرح ساندویچ استفاده شد. گروه تعاملی که در آن مدل تعاملی پوهنر در قالب طرح کیک اجرا شد و گروه کنترل که در آن ارزیابی به روش غیر پویا صورت گرفت. پژوهش طی چهارده جلسه و در دو مرحله آزمایشی و اصلی انجام شد. تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی غیر پارامتریک، برتری دو مدل ارزیابی پویا را بر روش غیرپویا تایید کرد اما هیچ تفاوتی بین آنها در پیشرفت عملکرد کلی فراگیران در صحت ساختارهای گرامری روایت های تک پاراگرافی مشاهده نشد. اما بررسی تعداد و نوع گامهای مداخله ای مورد نیاز در طی جلسات ارزیابی پویا، برتری روش پوهنر بر براون را نشان داد. نتایج این پژوهش کاربردهای نظری و عملی برای نظریه پرداران آموزشی، طراحان برنامه درسی و مدرسان زبان انگلیسی دارد.
سنجش و ارزیابی
محمدرضا خداشناس؛ حسین خدابخش زاده؛ پوریا بقایی؛ خلیل مطلب زاده
چکیده
سواد ارزیابی زبان در انبوهی از تحقیقات مورد توجه قرار گرفته است.با این حال، بسیاری از مطالعات برای سنجش سواد ارزیابی معلمان انجام شده اند،ولی هنوز فضای مطالعه و تحقیق در این مقوله وجود دارد که ما را بر آن داشت تا این مقوله را از دیدگاه نیازهای ارزیابی معلمان زبان انگلیسی بررسی کنیم. برای تحقق این هدف ، مطابق با تغییرات در شیوه های ارزیابی ...
بیشتر
سواد ارزیابی زبان در انبوهی از تحقیقات مورد توجه قرار گرفته است.با این حال، بسیاری از مطالعات برای سنجش سواد ارزیابی معلمان انجام شده اند،ولی هنوز فضای مطالعه و تحقیق در این مقوله وجود دارد که ما را بر آن داشت تا این مقوله را از دیدگاه نیازهای ارزیابی معلمان زبان انگلیسی بررسی کنیم. برای تحقق این هدف ، مطابق با تغییرات در شیوه های ارزیابی در کلاسهای درس طی دهه های گذشته ، تحقیق حاضر تلاشی برای توسعه و اعتبار سنجی یک ابزار استاندارد برای یررسی و کشف نیازهای سواد ارزشیابی معلملن زبان انگلیسی می باشد.نوعی تجزیه و تحلیل اکتشافی برای بررسی اعتبارابزار پیشنهادی استفاده شده است. افراد مورد مطالعه در این تحقیق 159 معلم زبان انگلیسی شاغل در آموزش و پرورش استان های خراسان رضوی،تهران، کرمان و شیراز بوده اند. نتایج تحقیق نشان داد که این ابزار پیشنهادی از 4 مولفه اصلی تشکیل شده است که عبارتند از: دانش سواد ارزشیابی، فرایندهای سواد ارزشیابی، پیامدهای سواد ارزشیابی و انتظارات معلمان از برنامه های توسعه حرفه ای معلمان. ابزار تولید شده در این تحقیق برای محققین و افرادی که در حوزه آموزش معلمان فعالیت دارند بسیار مفید و کمک رسان خواهد بود. مدل سواد ارزشیابی فولچر به عنوان مدل تحلیلی هدایت کننده در این مطالعه مورد استفاده قرار گرفته است.
سنجش و ارزیابی
علی محمدی درآباد؛ غلامرضا عباسیان؛ بهرام مولایی؛ علی اصغر رستمی ابوسعیدی
چکیده
به موازات تعدد اهداف پیش روی از ارزیابی ، ارزیابی عملکرد کلاس درس اهمیت پیدا کرده است. از نظر بسیاری ، بحث اصلی که انگیزه این مطالعه بود ، در نظر گرفتن استخراج مبتنی بر زبان اول به عنوان معیار معتبر ارزیابی عملکرد زبان دوم است. به منظور روشن ساختن این موضوع از طریق آزمون تجربی، این تحقیق آمیخته توصیفی متوالی ، 87 زبان آموز ایرانی که انگلیسی ...
بیشتر
به موازات تعدد اهداف پیش روی از ارزیابی ، ارزیابی عملکرد کلاس درس اهمیت پیدا کرده است. از نظر بسیاری ، بحث اصلی که انگیزه این مطالعه بود ، در نظر گرفتن استخراج مبتنی بر زبان اول به عنوان معیار معتبر ارزیابی عملکرد زبان دوم است. به منظور روشن ساختن این موضوع از طریق آزمون تجربی، این تحقیق آمیخته توصیفی متوالی ، 87 زبان آموز ایرانی که انگلیسی را در سطح متوسطه بعنوان زبان خارجی آموزش می بینند را به کار گرفته است که عملکرد کلاسی زبان دوم آنها با استفاده از تکنیک های استخراج مبتنی بر زبان اول ارزیابی شده است. به منظور اعتبارسنجی این سازوکار ، از مدل تک-مشخصه چند روشه (یعنی همبستگی پیرسون ، معادلات ساختاری ، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی ، پایایی مرکب و روایی همگرا) ارائه شده توسط هنینگ و مفهوم واحد روایی مزیک استفاده شده است. نتایج حاصل از این منابع متعدد شواهد از اجماع مشترکشان پشتیبانی می کند که تکنیک های استخراج مبتنی بر زبان اول مقیاس معتبری از ارزیابی عملکرد زبان دوم است. این یافته ها همچنین اهمیت های آموزشی مکانیسم های مبتنی بر زبان اول هم در آموزش زبان دوم و هم در ارزیابی آن ارائه می دهند.
سنجش و ارزیابی
سید محمد علوی؛ حسین کرمی؛ محمد حسین کوهپایی نژاد
چکیده
سنجش برای حداقل یک قرن در تمام ابعاد آمورش وجود داشته است. روش های متعددی برای بررسی عدالت آزمون آموزشی مخصوصا در آزمون های سرنوشت ساز پیشنهاد شده است. مطالعه حاضر با استفاده از رویکری بوم شناختی به بررسی عدالت آزمون ورودی دانشگاه ها می پردازد. به این منظور، داده های به دست آمده از اجرای واقعی آزمون با روش های رگرسیون لجستیک و تحلیل ...
بیشتر
سنجش برای حداقل یک قرن در تمام ابعاد آمورش وجود داشته است. روش های متعددی برای بررسی عدالت آزمون آموزشی مخصوصا در آزمون های سرنوشت ساز پیشنهاد شده است. مطالعه حاضر با استفاده از رویکری بوم شناختی به بررسی عدالت آزمون ورودی دانشگاه ها می پردازد. به این منظور، داده های به دست آمده از اجرای واقعی آزمون با روش های رگرسیون لجستیک و تحلیل طبقه پنهان مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل کنش افتراقی سوال از طریق رگرسیون لجستیک نشان داد که از بین 70 سوال موجود 19 سوال کنش افتراقی داشتند. بررسی آزمودنی ها با تحلیل طبقه پنهان نشان داد که نمونه موجود همگن نمی باشد. این تحلیل نشان داد که سه طبقه ازآزمودنی ها را می توان استخراج کرد. بررسی کنش افتراقی سوال برای طبقات مختلف نشان داد که تفاوت چشمگیری بین این طبقات در تعداد سوال های با کنش افتراقی وجود دارد. در حالی که هیچ سوالی با کنش افتراقی در طبقه سوم وجود نداشت 43 سوال در طبقه دوم با کنش افتراقی شناسایی شدند. با وارد کردن متغیرهای همپراش در تحلیل که عضویت در طبقه های پنهان از روی معدل دورهی دبیرستان، رشته تحصیلی و سهمیه قبولی قابل پیش بینی است. بر اساس یافته های پژوهش، ادعا می شود که عدالت آزمون می تواند زیر سوال برود. دلالت های این یافته ها برای روایی کلی آزمون مورد بحث قرار می گیرد.
سنجش و ارزیابی
محمود دهقان؛ سیده راحله اسدیان سرخی
چکیده
سواد سنجش معلم نقش محوری در برنامه های آموزش معلمان بازی میکند، با این حال به نظر میرسد هم در سواد سنجش و هم در اجرای آن کاستی هایی وجود دارد. مطالعه حاضر با استفاده از یک کلاس سنجش آنلاین، که شامل مباحث تئوری و همچنین عملی میشود، سواد سنجش 16 معلم (8 معلم ضمن خدمت و 8 معلم پیش سرویس) و میزان استفاده از سواد سنجش آنها را بررسی میکند. بخش کمی ...
بیشتر
سواد سنجش معلم نقش محوری در برنامه های آموزش معلمان بازی میکند، با این حال به نظر میرسد هم در سواد سنجش و هم در اجرای آن کاستی هایی وجود دارد. مطالعه حاضر با استفاده از یک کلاس سنجش آنلاین، که شامل مباحث تئوری و همچنین عملی میشود، سواد سنجش 16 معلم (8 معلم ضمن خدمت و 8 معلم پیش سرویس) و میزان استفاده از سواد سنجش آنها را بررسی میکند. بخش کمی مطالعه سواد سنجش معلمان، و بخش کیفی صحت نتایج بخش کمی و همچنین میزان استفاده معلمان از سواد سنجش در قلمرو عملی را مورد بررسی قرار میدهند. داده های این تحقیق با استفاده از پرسشنامه های معتبرجمع آوری شدند، که یکی از آنها از Mertler (2013) اقتباس شد و دو مورد دیگر به وسیله محققین طراحی شدند. به علاوه، از یک پروژه ارزیابی عملی نیز برای جمع آوری داده ها استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان میدهند اگرچه معلمین ضمن خدمت به واسطه تجربه بیشتر، در ابتدای تحقیق از سواد سنجش بیشتری برخوردار بوده اند، در انتهای تحقیق و در مقایسه با معلمین پیش سرویس از درجه کمتری از سواد سنجش برخوردارند. یافته های بخش کیفی تحقیق نیز نشان دهنده عدم ترجیح معلمان برای استفاده از سواد سنجش در فعالیت های کلاسی است. نتایج تحقیق حاضر گنجاندن هم جنبه های تئوری و هم جنبه های عملی سواد سنجش معلمان را در برنامه های آموزش معلمان پیشنهاد میدهد. به علاوه، بررسی دقیق موانعی که مانع استفاده سواد سنجش تئوری معلمان در عمل میشود نیز پیشنهاد میشود.
سنجش و ارزیابی
سید محمد علوی؛ محبوبه شهسوار؛ محمد حسین نوروزی
چکیده
ارزشیابی پویا رایانه ای، که بر پایه رویکرد graduated prompt براون و همکارانش به وجود آمد، ریشه در نظریه اجتماعی فرهنگی ویگوتسکی و مفهوم منطقه مجاور رشد آن دارد. این نوع ارزشیابی با هدف رفع چالش های مربوط به اجرای ارزشیابی پویا در کلاس های بزرگ و رفع نیازهای روانسنجی ارزشیابی پدید آمد. به منظور رفع این چالش ها، پژوهش حاضر ابزار ارزشیابی پویا ...
بیشتر
ارزشیابی پویا رایانه ای، که بر پایه رویکرد graduated prompt براون و همکارانش به وجود آمد، ریشه در نظریه اجتماعی فرهنگی ویگوتسکی و مفهوم منطقه مجاور رشد آن دارد. این نوع ارزشیابی با هدف رفع چالش های مربوط به اجرای ارزشیابی پویا در کلاس های بزرگ و رفع نیازهای روانسنجی ارزشیابی پدید آمد. به منظور رفع این چالش ها، پژوهش حاضر ابزار ارزشیابی پویا یارانه ای طراحی کرد تا میزان رشد دانش منظور شناسی زبان آموزان (به ویژه دانش کنش های گفتاری عذرخواهی ودرخواست) را با توجه به میزان پاسخگویی آنها به مداخله مشخص کند. بدین منظور، تعداد 59دانشجوی رشته مهندسی، 18 تا 24 سال، در این مطالعه شرکت کردند. سطح زبانی آنها ماقبل متوسط، متوسط و بالای متوسط بود.در طول ارزشیابی زبان آموزان باید به سوالات آزمون چهارجوابی تکمیل گفتمان که دارای 30 موقعیت عذرخواهی و درخواست بود پاسخ می دادند و به ازای هر پاسخ غیر قابل قبول راهنمایی از قبل تعیین شده دریافت می کردند که ترتیب ارائه آنها از غیر مستقیم تا مستقیم بود. در پایان آزمون، به منظور بررسی پیشزفت زبان آموزان، عملکرد هر زبان آموز شامل نمره واقعی، نمره مداخله و نمره توان یادگیری بلافاصله نمایش داده می شد. نتایج آزمون تی جفتی افزایش نمره مداخله را نشان داد. نتایج تحلیل واریانس تک متغیره نشان داد بین مداخله و سطح زبانی تعامل وجود ندارد. معلمان می توانند از ابزار ارزشیابی پویا تکمیلی برای شناخت رشد توانش منظور شناسی زبان آموزان استفاده کنند.
سنجش و ارزیابی
حمدالله راوند؛ غلامرضا روحانی؛ طاهره فیروزی
چکیده
عملکرد مختلف سوالات یکی از مسائل کلیدی در ارزیابی عدالت و پایایی آزمونها است. کنکور کارشناسی ارشد زبان انگلیسی در ایران یکی از آزمون های سرنوشت ساز محسوب میشود. از این رو عدالت در این آزمون بین گروههای مختلف شرکت کننده از اهمیت ویژهای برخوردار است. از آنجایی که این مهم تاکنون در ارزیابی آزمون زبان انگلیسی کارشناسی ارشد در ایران ...
بیشتر
عملکرد مختلف سوالات یکی از مسائل کلیدی در ارزیابی عدالت و پایایی آزمونها است. کنکور کارشناسی ارشد زبان انگلیسی در ایران یکی از آزمون های سرنوشت ساز محسوب میشود. از این رو عدالت در این آزمون بین گروههای مختلف شرکت کننده از اهمیت ویژهای برخوردار است. از آنجایی که این مهم تاکنون در ارزیابی آزمون زبان انگلیسی کارشناسی ارشد در ایران بررسی نشده، پژوهش پیش رو سعی در مطالعه تاثیر جنسیت و رشته تحصیلی بر روی عملکرد متفاوت سوالات عمومی این آزمون با استفاده از روش مدلسازی معادله ساختاری دارد. به این منظور، پاسخنامه 21،642 شرکت کننده در آزمون سراسری سال 1391 با استفاده از نرمافزار ام پلاس (Mplus) تحلیل شده است. نتایج آماری تحلیل نشان داد 12 سوال در آزمون عملکردی متفاوت در بین گروههای مختلف شرکت کننده دارد. در مجموع 50 درصد از سوالات بخش گرامر، 15 درصد از سوالات بخش واژگان و 20 درصد از سوالات بخش درک مطب عملکرد متفاوتی را نشان دادند. اگرچه از این تعداد فقط 5 سوال عملا عملکردی متفاوت داشتهاند. نتایج بدست آمده از این پژوهش طراحان سوالات کنکور را از وجود سوالات با عملکرد متفاوت برای گروههای مختلف شرکت کننده با توانایی یکسان آگاه میسازد. از آنجایی که شرکت و طرح این آزمون سرنوشت ساز هزینه های مادی و معنوی زیادی برای افراد در پی دارد، نیازمند این است که طراحان سوال دقت و تلاش بیشتری در جهت بهبود کیفیت آزمونهای مشابه آتی داشته باشند.
سنجش و ارزیابی
علیرضا احمدی
چکیده
مطالعات انجام شده در خصوص کارآیی روشهای حل اختلاف نمرات ارزیابی و از جمله روش بحث گروهی در حل اختلاف نمرات حاصل از ارزیابی، نتایج متفاوتی را به دنبال داشته است. آنچه که در این مطالعات نادیده گرفته شده پتانسیل استفاده از بحث گروهی به عنوان ابزار پرورش ارزیاب و نه روش حل اختلاف نمرات ارزیابی است. پژوهش حاضر با استفاده از داده های مربوط ...
بیشتر
مطالعات انجام شده در خصوص کارآیی روشهای حل اختلاف نمرات ارزیابی و از جمله روش بحث گروهی در حل اختلاف نمرات حاصل از ارزیابی، نتایج متفاوتی را به دنبال داشته است. آنچه که در این مطالعات نادیده گرفته شده پتانسیل استفاده از بحث گروهی به عنوان ابزار پرورش ارزیاب و نه روش حل اختلاف نمرات ارزیابی است. پژوهش حاضر با استفاده از داده های مربوط به رفتار ارزیابی پنج ارزیاب ایرانی زبان انگلیسی به بررسی این موضوع پرداخته است. تحلیل کیفی داده ها نشان داد که روش بحث گروهی در پرورش و تربیت ارزیابان موثر بود به گونه ای که این افراد قادر بودند راحتتر، سریعتر و با اعتماد بیشتری به ارزیابی بپردازند. علاوه بر این، استفاده از این روش باعث بهبود فهم و به کارگیری معیارهای ارزیابی توسط ارزیابان شد و به آنها در تصمیم گیری منطقی تر کمک کرد. تحلیل راش چند وجهی نیزحاکی از تاثیر مثبت روش بحث گروهی بر عملکرد ارزبایان از نظر سخت گیری، ثبات در نمره دهی و استفاده از سطوح مختلف مقیاس نمره دهی داشت. یافته ها بینش ما را نسبت به پتانسیل بحث گروهی به عنوان ابزار پرورش ارزیاب خصوصا در بافتهای آموزش زبان به عنوان زبان خارجی که دسترسی به ارزیابان متخصص مانعی بر سر راه برگزاری دوره های تربیت ارزیاب است افزایش می دهد. اینکه نوع مقیاس نمره دهی چه تاثیری بر عملکرد روش بحث گروهی دارد می تواند موضوع پژوهشهای آینده باشد.