سنجش و ارزیابی
ارزشیابی پویا با مدل حمایت تدریجی براون در مقابل مدل تعاملی پوهنر: صحت گرامری در مقالات تک پاراگرافی روایتی

شهره بهرامی قلعه نویی؛ جمیله راحمی

دوره 11، شماره 1 ، تیر 1401، ، صفحه 95-129

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.62601.618

چکیده
  در طی دهه های گذشته، پژوهش در زمینه ارزیابی مهارت نگارش بر یافتن روشهای جایگزین با رویکرد اجتماعی-محور، از جمله ارزشیابی پویا، متمرکز شده است. با توجه به عدم وجود پژوهش در زمینه تاثیر ارزیابی پویا بر نگارش روایتی در زبان انگلیسی، این پژوهش با هدف بررسی تاثیر مدل حمایت تدریجی براون و مدل تعاملی پوهنر در پیشرفت نگارش مقالات روایتی تک ...  بیشتر

سنجش و ارزیابی
نیاز سواد ارزشیابی معلمان زبان انگلیسی:براساس مدل سواد ارزشیابی فولچر

محمدرضا خداشناس؛ حسین خدابخش زاده؛ پوریا بقایی؛ خلیل مطلب زاده

دوره 11، شماره 1 ، تیر 1401، ، صفحه 131-156

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.63731.639

چکیده
  سواد ارزیابی زبان در انبوهی از تحقیقات مورد توجه قرار گرفته است.با این حال، بسیاری از مطالعات برای سنجش سواد ارزیابی معلمان انجام شده اند،ولی هنوز فضای مطالعه و تحقیق در این مقوله وجود دارد که ما را بر آن داشت تا این مقوله را از دیدگاه نیازهای ارزیابی معلمان زبان انگلیسی بررسی کنیم. برای تحقق این هدف ، مطابق با تغییرات در شیوه های ارزیابی ...  بیشتر

سنجش و ارزیابی
استخراج مبتنی بر زیان اول بعنوان مقیاس معتبر از ارزیابی عملکرد کلاسی زبان دوم: مدل تک-مشخصه چند روشی روایی

علی محمدی درآباد؛ غلامرضا عباسیان؛ بهرام مولایی؛ علی اصغر رستمی ابوسعیدی

دوره 10، شماره 1 ، تیر 1400، ، صفحه 1-36

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.52989.507

چکیده
  به موازات تعدد اهداف پیش روی از ارزیابی ، ارزیابی عملکرد کلاس درس اهمیت پیدا کرده است. از نظر بسیاری ، بحث اصلی که انگیزه این مطالعه بود ، در نظر گرفتن استخراج مبتنی بر زبان اول به عنوان معیار معتبر ارزیابی عملکرد زبان دوم است. به منظور روشن ساختن این موضوع از طریق آزمون تجربی، این تحقیق آمیخته توصیفی متوالی ، 87 زبان آموز ایرانی که انگلیسی ...  بیشتر

سنجش و ارزیابی
بررسی عدالت در آزمون ورودی دانشگاه‌ها: رویکرد تحلیل طبقه پنهان به کنش افتراقی سوال

سید محمد علوی؛ حسین کرمی؛ محمد حسین کوهپایی نژاد

دوره 10، شماره 1 ، تیر 1400، ، صفحه 147-170

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.60283.588

چکیده
  سنجش برای حداقل یک قرن در تمام ابعاد آمورش وجود داشته است. روش های متعددی برای بررسی عدالت آزمون آموزشی مخصوصا در آزمون های سرنوشت ساز پیشنهاد شده است. مطالعه حاضر با استفاده از رویکری بوم شناختی به بررسی عدالت آزمون ورودی دانشگاه ها می پردازد. به این منظور، داده های به دست آمده از اجرای واقعی آزمون با روش های رگرسیون لجستیک و تحلیل ...  بیشتر

سنجش و ارزیابی
دانش و فعالیت عملی سواد سنجش معلمین ضمن خدمت و پیش سرویس: ساکن در برج عاج

محمود دهقان؛ سیده راحله اسدیان سرخی

دوره 9، شماره 2 ، دی 1399، ، صفحه 347-375

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.57203.556

چکیده
  سواد سنجش معلم نقش محوری در برنامه های آموزش معلمان بازی میکند، با این حال به نظر میرسد هم در سواد سنجش و هم در اجرای آن کاستی هایی وجود دارد. مطالعه حاضر با استفاده از یک کلاس سنجش آنلاین، که شامل مباحث تئوری و همچنین عملی میشود، سواد سنجش 16 معلم (8 معلم ضمن خدمت و 8 معلم پیش سرویس) و میزان استفاده از سواد سنجش آنها را بررسی میکند. بخش کمی ...  بیشتر

سنجش و ارزیابی
بررسی رشد توانش منظورشناسی زبان آموزان زبان خارجه با اجرای ارزشیابی پویا رایانه ای

سید محمد علوی؛ محبوبه شهسوار؛ محمد حسین نوروزی

دوره 9، شماره 1 ، تیر 1399، ، صفحه 117-149

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.42653.400

چکیده
  ارزشیابی پویا رایانه ای، که بر پایه رویکرد graduated prompt براون و همکارانش به وجود آمد، ریشه در نظریه اجتماعی فرهنگی ویگوتسکی و مفهوم منطقه مجاور رشد آن دارد. این نوع ارزشیابی با هدف رفع چالش های مربوط به اجرای ارزشیابی پویا در کلاس های بزرگ و رفع نیازهای روانسنجی ارزشیابی پدید آمد. به منظور رفع این چالش ها، پژوهش حاضر ابزار ارزشیابی پویا ...  بیشتر

سنجش و ارزیابی
بررسی تاثیر جنسیت ورشته تحصیلی بر روی عملکرد متفاوت سوالات عمومی کنکور کارشناسی ارشد زبان انگلیسی با استفاده از مدلسازی معادله ساختاری

حمدالله راوند؛ غلامرضا روحانی؛ طاهره فیروزی

دوره 8، شماره 1 ، تیر 1398، ، صفحه 33-61

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.49509.460

چکیده
  عملکرد مختلف سوالات یکی از مسائل کلیدی در ارزیابی عدالت و پایایی آزمون‌ها است. کنکور کارشناسی ارشد زبان انگلیسی در ایران یکی از آزمون های سرنوشت ساز محسوب می‌شود. از این رو عدالت در این آزمون بین گروه‌های مختلف شرکت کننده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از آنجایی که این مهم تاکنون در ارزیابی آزمون زبان انگلیسی کارشناسی ارشد در ایران ...  بیشتر

سنجش و ارزیابی
بررسی رفتار ارزیابان در نمره دهی مهارت گفتاری در زبان دوم: استفاده از بحث گروهی به عنوان ابزار پرورش ارزیاب

علیرضا احمدی

دوره 8، شماره 1 ، تیر 1398، ، صفحه 195-224

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.49511.461

چکیده
  مطالعات انجام شده در خصوص کارآیی روشهای حل اختلاف نمرات ارزیابی و از جمله روش بحث گروهی در حل اختلاف نمرات حاصل از ارزیابی، نتایج متفاوتی را به دنبال داشته است. آنچه که در این مطالعات نادیده گرفته شده پتانسیل استفاده از بحث گروهی به عنوان ابزار پرورش ارزیاب و نه روش حل اختلاف نمرات ارزیابی است. پژوهش حاضر با استفاده از داده های مربوط ...  بیشتر