مقاله پژوهشی
تأثیر استفاده از ارزشیابی پویای رایانه‌ای بر ارتقای سطح مهارت‌های خواندن دانش‌آموختگان ایرانی رشته آموزش زبان انگلیسی

سامان عبادی؛ عبدالباسط سعیدیان

دوره 4، شماره 2 ، دی 1394، صفحه 26-1

https://doi.org/10.22054/ilt.2015.7224

چکیده
  از لحاظ نظری، نظریه اجتماعی و فرهنگی ویگوتسکی شالوده ارزشیابی پویا  را تشکیل می‌دهد و معتقد به اتحاد مجدد ارزشیابی و آموزش می‌باشد. این پژوهش فرآیندمحور در زمینه خواندن و درک مطلب درصدد است تا اثرات استفاده از روش ارزشیابی پویای رایانه‌ای را بر ارتقای سطح مهارت‌های خواندن دانش‌آموختگان ایرانی رشته آموزش زبان انگلیسی در مقطع ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی وضعیت نظارت برعملکرد دانشجو معلمان و معلمان شاغل زبان انگلیسی در نظام آموزشی ایران

ناصر رشیدی؛ علی فروتن

دوره 4، شماره 2 ، دی 1394، صفحه 55-27

https://doi.org/10.22054/ilt.2015.7225

چکیده
  هدف از تحقیق حاضر بررسی وضعیت نظارت برعملکرددانشجو معلمان ومعلمان شاغل زبان انگلیسی در نظام آموزشی ایران بود. برای داشتن یک نمونه آماری قابل قبول تعداد 210 دبیر زبان انگلیسی،53 معلم راهنماو 92 ناظر  آموزشی زبان انگلیسی که در مقطع متوسطه مشغول فعالیت بودند از چهار استان کشور انتخاب شدند. تعداد 215 دانشجو معلم رشته آموزش زبان انگلیسی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تاثیر آموزش راهکار های درک مطلب بر اضطراب در خواندن و میزان درک مطلب زبان آموزان ایرانی سطح متوسطه

محمد خطیب؛ سیران جنتی

دوره 4، شماره 2 ، دی 1394، صفحه 79-57

https://doi.org/10.22054/ilt.2015.7226

چکیده
  مطالعه حاضر به برسی تجربی و نظام­مند تاثیر آموزش صریح راهکارهای درک مطلب بر اضطراب در خواندن و میزان درک مطلب زبان­آموزان ایرانی دبیرستانی پرداخته است. بدین منظور همه دانش­آموزان دو کلاس (65 نفر) به عنوان اعضای گروه آزمون و کنترل در این مطالعه شرکت کردند. گروه آزمون تحت ده جلسه آموزش راهکارهای درک مطلب بر اساس چارچوب چهاربخشی راهکارهای ...  بیشتر

تاثیر نوع ارائه سوال و یادداشت‌ برداری بر عملکرد زبان‌آموزان مقطع پیشرفته در آزمون مهارت شنیداری

کریم صادقی؛ مریم زینالی

دوره 4، شماره 2 ، دی 1394، صفحه 101-81

https://doi.org/10.22054/ilt.2015.7227

چکیده
  نقش مهم مهارت شنیداری در آموزش زبان نیازمند آن است که محققان مطالعاتی را در زمینه عوامل موثر بر عملکرد زبان­آموزان در آزمون شنیداری انجام دهند. به همین منظور، تحقیق حاضر بر آن بوده که تاثیر نوع ارائه سوال را بر عملکرد زبان­آموزان ایرانی مقطع پیشرفته در آزمون مهارت شنیداری بررسی نماید. همچنین عامل یادداشت­برداری و تاثیر احتمالی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
برچسب‌زنی منفی به عنوان عامل مهم روان‌شناسی در تدریس به فراگیران زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی

زری سعیدی؛ کبری علوی

دوره 4، شماره 2 ، دی 1394، صفحه 129-103

https://doi.org/10.22054/ilt.2015.7228

چکیده
  برچسب­زنی به عنوان یکی از متغیرهای روان­شناختی ممکن است تاثیر درازمدتی بر زندگی ما بگذارد و همچنین بنا به نظر ارکل (2009)، دستاوردهای علمی دانش­آموزان ممکن است بر اثر برچسب­زنی معلم به صورت جدی تضعیف گردد. اما علیرغم این قضیه، پژوهش­های اندکی در باره عواقب برچسب­زنی منفی به صورت کلی در زمینه­های آموزشی و به ویژه در کلاس­های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
فهرست واژه‌های علمی پیکره‌محور در رشته مهندسی علوم و صنایع غذایی

رجب اسفندیاری؛ قدسیه معین

دوره 4، شماره 2 ، دی 1394، صفحه 157-131

https://doi.org/10.22054/ilt.2015.7229

چکیده
  هدف اصلی این مقاله، تهیه فهرستی از متداول ترین واژه­های علمی رشته مهندسی علوم و صنایع غذایی است. در این راستا، یک پیکره با تعداد  4652444 کلمه، به نام مقالات تحقیقی علوم و صنایع غذایی تهیه شد. برای طراحی پیکره، 1421 مقاله تحقیقی انتخاب شده به روش تصادفی از میان 39 مجله با ضریب تاثیر بالا در پنج زیر شاخه رشته مهندسی علوم و صنایع غذایی مورد ...  بیشتر