مقاله پژوهشی
بررسی دانش آموزشی-محتوایی و هویت حرفه ای استادان ایرانی در حوزه تدریس زبان انگلیسی با اهداف علمی

محمود رضا عطایی؛ محدثه خزاعی

دوره 3، شماره 1 ، تیر 1393، صفحه 35-1

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف مطالعه دیدگاه استادان ایرانی نسبت به دانش آموزشی-محتوایی و نیز هویت حرفه ای آنان و همچنین بررسی میزان تطابق  این دیدگاه ها با نحوه عملکرد استادان در کلاس های زبان انگلیسی با اهداف علمی انجام شد. بدین منظور، از یکی از دانشگاه های شهر تهران،  دو استاد از گروه  آموزش زبان انگلیسی و دو استاد از دو گروه متفاوت که ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
پردازش کلمات مشتق انگلیسی توسط فراگیران زبان انگلیسی ایرانی

محمد جواد رضایی؛ رویا پاکباز

دوره 3، شماره 1 ، تیر 1393، صفحه 37-64

چکیده
  یک حوزه جالب در تحقیقات روان­شناسی زبان کشف روش ذخیره ساختارهای لغوی در ذهن انسان و چگونگی بازیابی آنها در طی درک یا تولید زبان است. تحقیق حاضر به بررسی این موضوع می­­پردازد که در طول پردازش ساختار اشتقاقی در ذهن چه می گذرد و وندهای اشتقاقی انگلیسی و فارسی چگونه پردازش می شوند. 60 فراگیر ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
معیارها و تفاوت نمره دهی معلمان انگلیسی بومی و غیربومی در سنجش تولید منظورشناسی زبان دوم: مورد کنش کلامی تحسین

مینو عالمی؛ عاطفه رضانژاد

دوره 3، شماره 1 ، تیر 1393، صفحه 88-65

چکیده
  سنجش منظورشناختی و توافق در نمره­دهی از جمله موضوعاتی هستند که نیاز به توجه و تحقیق بیشتر دارند. عدم توافق در نمره دهی به تنوع در نمره دهی منجر می­شود و این مسئله اهمیت موضوع را برجسته­تر می کند. هدف مطالعه حاضر بررسی معیارهایی است که معلمان انگلیسی بومی (امریکایی) و غیربومی (ایرانی) در نمره دهی تولید کنش­ کلامی تحسین مورد ملاحظه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
فعالیت های مبتنی بر فهرست های واژگانی در بافت جمله و یادگیری افعال دو کلمه ای در کلاس‌های زبان انگلیسی به عنوان

محمدرضا عنانی سراب؛ امیر کاردوست

دوره 3، شماره 1 ، تیر 1393، صفحه 112-89

چکیده
  علیرغم کاربردهای مفید زبان­شناسی پیکره ای در آموزش زبان، این حوزه هنوز در آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی به مفهوم عام آن راه نیافته است. به نظر می رسد دلیل عمده آن فقدان آموزش معلمان و کمبود منابع و تجهیزات از جمله رایانه در کلاسهای درس می باشد. این نکته به خوبی روشن شده است که آموزش و یادگیری افعال دو کلمه ای به دلیل عدم شفافیت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نقش ارتقای متنی داده در مقایسه با ارتفای ترکیبی در تقویت توانایی دستور زبان

غلامرضا عباسیان؛ نازیلا یکانی

دوره 3، شماره 1 ، تیر 1393، صفحه 134-113

چکیده
  این مطالعه به بررسی مقایسه ای تاثیر شیوه ارتقای داده زبانی (یعنی ارتقای متنی در مقایسه با ارتقای ترکیبی) بر تقویت توانایی دستور زبان در بافت آموزشی ایران که در آن زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی محسوب می شود، پرداخته است. برای این منظور، 65 نفر دانش­آموز دختر مقطع دبیرستان به عنوان نمونه آماری همگون بر اساس آزمون سنجش مهارت عمومی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مفهوم تمایل به برقراری ارتباط و رابطه آن با درک زبان‌آموزان از رابطه دوستانه کلامی و غیر‌کلامی معلم

مریم گل؛ امیر زندمقدم؛ محسن کرابی

دوره 3، شماره 1 ، تیر 1393، صفحه 160-135

چکیده
  با در نظر گرفتن این اصل که ایجاد رابطه دوستانه میان معلم و دانشجویان می­تواند محیط یادگیری مناسبی را فراهم کند (هارن، 2006) و با توجه به اینکه رابطه دوستانه معلم می­تواند انگیزه یادگیری را در دانشجویان بالا ببرد (ولز و کانو،2008)، این پژوهش به دنبال بررسی رابطه بین آنچه زبان­آموزان ایرانی از رابطه دوستانه معلم برداشت می­کنند و تمایل ...  بیشتر