مقاله پژوهشی
محمود رضا عطایی؛ محدثه خزاعی
دوره 3، شماره 1 ، تیر 1393، صفحه 35-1
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مطالعه دیدگاه استادان ایرانی نسبت به دانش آموزشی-محتوایی و نیز هویت حرفه ای آنان و همچنین بررسی میزان تطابق این دیدگاه ها با نحوه عملکرد استادان در کلاس های زبان انگلیسی با اهداف علمی انجام شد. بدین منظور، از یکی از دانشگاه های شهر تهران، دو استاد از گروه آموزش زبان انگلیسی و دو استاد از دو گروه متفاوت که ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مطالعه دیدگاه استادان ایرانی نسبت به دانش آموزشی-محتوایی و نیز هویت حرفه ای آنان و همچنین بررسی میزان تطابق این دیدگاه ها با نحوه عملکرد استادان در کلاس های زبان انگلیسی با اهداف علمی انجام شد. بدین منظور، از یکی از دانشگاه های شهر تهران، دو استاد از گروه آموزش زبان انگلیسی و دو استاد از دو گروه متفاوت که علاوه بر رشته خود، به تدریس زبان تخصصی آن حوزه نیز مشغول بودند، در این پژوهش شرکت کردند و کلاس های زبان تخصصی آن ها در طول یک ترم مورد مشاهده قرار گرفت. دیدگاهها و عقاید استادان از طریق مصاحبه نیز بررسی گردید. نظر به دانش آموزشی-محتوایی استادان، نتایج حاصل از تحلیل محتوا نشان داد که با وجود برخی شباهتها، تفاوتهای قابل توجهی در دیدگاه ها و نحوه تدریس استادان وجود دارد. هر دو گروه معتقد بودند که کلاسهای زبان تخصصی آنان محیطی نه تنها منفعل نبوده، بلکه امکان مشارکت دانشجویان در فعالیتهای گروهی و نیز پرسش و پاسخ را برای آنان فراهم میکند. آنچه که باعث تمایز چشمگیر استادان گروه دوم (که تخصص اصلی شان غیر از زبان انگلیسی بود) شد اعتقاد آن ها به «تحول درآموزش» بود که بازتاب آن در داشتن تفکر انتقادی نسبت به نحوه تدریس خود، احترام گذاشتن به نظرات دانشجویان، پاسخگویی به نیازهای آموزشی آنان، و مشارکت دادن آن ها در امر آموزش بود. حال آنکه، استادان گروه زبان انگلیسی با نادیده انگاشتن روحیه انعطافپذیری و خلاقیت در آموزش، به همان شیوه «سنتی» مشغول تدریس بودند. نظر به هویت حرفه ای استادان زبان انگلیسی با اهداف علمی ، نتایج پژوهش، هشت عامل را به عنوان مولفه های اصلی هویت شغلی این استادان مشخص نمود. علاوه بر این، یافته ها نشان داد که ارتباط تنگاتنگی میان دانش آموزشی-محتوایی و هویت حرفه ای اساتید زبان انگلیسی با اهداف علمی وجود دارد. از نتایج پژوهش حاضر می توان درطراحی هرچه بهتر برنامه های درسی مرتبط با تدریس زبان تخصصی در دانشگاه ها و ارتقای کیفیت آموزش زبان انگلیسی بهره برد.
مقاله پژوهشی
محمد جواد رضایی؛ رویا پاکباز
دوره 3، شماره 1 ، تیر 1393، صفحه 37-64
چکیده
یک حوزه جالب در تحقیقات روانشناسی زبان کشف روش ذخیره ساختارهای لغوی در ذهن انسان و چگونگی بازیابی آنها در طی درک یا تولید زبان است. تحقیق حاضر به بررسی این موضوع میپردازد که در طول پردازش ساختار اشتقاقی در ذهن چه می گذرد و وندهای اشتقاقی انگلیسی و فارسی چگونه پردازش می شوند. 60 فراگیر ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم در ...
بیشتر
یک حوزه جالب در تحقیقات روانشناسی زبان کشف روش ذخیره ساختارهای لغوی در ذهن انسان و چگونگی بازیابی آنها در طی درک یا تولید زبان است. تحقیق حاضر به بررسی این موضوع میپردازد که در طول پردازش ساختار اشتقاقی در ذهن چه می گذرد و وندهای اشتقاقی انگلیسی و فارسی چگونه پردازش می شوند. 60 فراگیر ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم در سطوح مهارت متوسط و پیشرفته که از طریق آزمون تعیین سطح آکسفورد انتخاب شده بود در آزمایش انگیزش پوشیده با استفاده از نرم افزار ای-پرایم شرکت کردند. دو آزمون انگیزش مجزای فارسی و انگلیسی در روند این تحقیق صورت گرفت. واژه های هدف به سه روش پوشیده شدند: مشابه: careful"careful، مرتبط care"careful، و محرک کنترل desire"careful. زمان عکس العمل شرکت کنندگان بوسیله نرم افزار ای-پرایم اندازه گیری شد و برای تحلیل بیشتر وارد نرم افزار SPSS شد. نتایج نشان داد که سطح مهارت در روش پردازش ساختار اشتقاقی نقش دارد زیرا در سطوح پایین تر مهارت، تجزیه بیشتری مشاهده شد در حالی که شرکتکنندگانی با مهارت بیشتر از روش ارائه کلمه کامل بیشتری استفاده کردند. به علاوه، پردازش واژگان مشتق انگلیسی توسط فراگیران فارسی زبان انگلیسی را نمیتوان دقیقا به صورت روش تجزیه یا ارائه کلمه کامل نسبت داد. چیزی که معقول تر به نظر می رسد این است که فرض کنیم کلماتی با بسامد بالا (چه در ریشه و چه در پسوند) و همچنین کلمات مشتق با پسوندهای زایاتر به عنوان کلمه کامل ذخیره می شوند اما کلماتی با بسامد ریشه و مشتق کمتر و آنهایی که زایایی پسوند کمتری دارند تجزیه می شوند. این یافته ها مدل مسیر دوگانه را تایید می کند.
مقاله پژوهشی
مینو عالمی؛ عاطفه رضانژاد
دوره 3، شماره 1 ، تیر 1393، صفحه 88-65
چکیده
سنجش منظورشناختی و توافق در نمرهدهی از جمله موضوعاتی هستند که نیاز به توجه و تحقیق بیشتر دارند. عدم توافق در نمره دهی به تنوع در نمره دهی منجر میشود و این مسئله اهمیت موضوع را برجستهتر می کند. هدف مطالعه حاضر بررسی معیارهایی است که معلمان انگلیسی بومی (امریکایی) و غیربومی (ایرانی) در نمره دهی تولید کنش کلامی تحسین مورد ملاحظه ...
بیشتر
سنجش منظورشناختی و توافق در نمرهدهی از جمله موضوعاتی هستند که نیاز به توجه و تحقیق بیشتر دارند. عدم توافق در نمره دهی به تنوع در نمره دهی منجر میشود و این مسئله اهمیت موضوع را برجستهتر می کند. هدف مطالعه حاضر بررسی معیارهایی است که معلمان انگلیسی بومی (امریکایی) و غیربومی (ایرانی) در نمره دهی تولید کنش کلامی تحسین مورد ملاحظه قرار دادهاند. در مجموع، 120 معلم (60 معلم بومی و 60 معلم غیر بومی) در این مطالعه مشارکت کردند و به مجموعه ای از آزمون های تکمیل گفتمان (مربوط به کنش کلامی تحسین) نمره دادند. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که نمرهدهندگان در مجموع 9 معیار را در فرایند نمره دهی به پاسخ های زبان آموزان انگلیسی مورد ملاحظه قرار دادند که شامل «استفاده از استراتژی ها»، «عوامل احساسی»، «ادب»، «روابط حاکم بین افراد»، «مسایل فرهنگی»، «روانی کلام»، «صحت و اعتبار»، «صداقت»، و «دقت زبانی» می باشد. با توجه به عدم وجود ثبات و توافق در نمره دهی معلمان بومی و غیربومی به نظر می رسد که هر دو گروه به آموزش نیاز دارند تا در سنجش منظورشناسی کارآمد شوند. نتایج تحقیق حاضر کاربردهای مهمی در حوزه آموزش به معلمان زبان انگلیسی و تدوینگران متون آموزشی معلمان دارد و اهمیت آموزش جنبه های مختلف منظورشناختی معلمان را به ما متذکر میشود.
مقاله پژوهشی
محمدرضا عنانی سراب؛ امیر کاردوست
دوره 3، شماره 1 ، تیر 1393، صفحه 112-89
چکیده
علیرغم کاربردهای مفید زبانشناسی پیکره ای در آموزش زبان، این حوزه هنوز در آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی به مفهوم عام آن راه نیافته است. به نظر می رسد دلیل عمده آن فقدان آموزش معلمان و کمبود منابع و تجهیزات از جمله رایانه در کلاسهای درس می باشد. این نکته به خوبی روشن شده است که آموزش و یادگیری افعال دو کلمه ای به دلیل عدم شفافیت ...
بیشتر
علیرغم کاربردهای مفید زبانشناسی پیکره ای در آموزش زبان، این حوزه هنوز در آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی به مفهوم عام آن راه نیافته است. به نظر می رسد دلیل عمده آن فقدان آموزش معلمان و کمبود منابع و تجهیزات از جمله رایانه در کلاسهای درس می باشد. این نکته به خوبی روشن شده است که آموزش و یادگیری افعال دو کلمه ای به دلیل عدم شفافیت معنایی و تفاوتهای ساختاری بین زبان انگلیسی و زبان مادری زبان آموزان با دشواری همراه است. به منظور مطالعه ارزش آموزشی کاربرد زبانشناسی پیکره ای در بافت آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر فعالیت های مبتنی برفهرست واژگانی روی کاغذ به عنوان جانشینی برای فهرست واژگانی الکترونیکی در مقایسه با فعالیت های مبتنی بر داده های واژگانی استخراج شده از فرهنگ لغت در کوتاه مدت و بلند مدت طراحی شد. برای رسیدن به این هدف، در پژوهش حاضر طرح پژوهش شبه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و گروه گواه مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل داده های پژوهشی برگرفته از پس آزمون آنی و با تاخیر نشان داد که فعالیت های مبتنی بر فهرست داده های واژگانی به یادگیری بیشتری می انجامد. بر اساس نتایج پژوهش حاضر می توان چنین استدلال کرد که این گونه فعالیت های آموزشی را می توان به شکل موثری در کلاسهای زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی به کار گرفت و از طریق آن زبان آموزان را در تلاشهای یادگیری به سمت خوداتکایی بیشتر سوق داد.
مقاله پژوهشی
غلامرضا عباسیان؛ نازیلا یکانی
دوره 3، شماره 1 ، تیر 1393، صفحه 134-113
چکیده
این مطالعه به بررسی مقایسه ای تاثیر شیوه ارتقای داده زبانی (یعنی ارتقای متنی در مقایسه با ارتقای ترکیبی) بر تقویت توانایی دستور زبان در بافت آموزشی ایران که در آن زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی محسوب می شود، پرداخته است. برای این منظور، 65 نفر دانشآموز دختر مقطع دبیرستان به عنوان نمونه آماری همگون بر اساس آزمون سنجش مهارت عمومی ...
بیشتر
این مطالعه به بررسی مقایسه ای تاثیر شیوه ارتقای داده زبانی (یعنی ارتقای متنی در مقایسه با ارتقای ترکیبی) بر تقویت توانایی دستور زبان در بافت آموزشی ایران که در آن زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی محسوب می شود، پرداخته است. برای این منظور، 65 نفر دانشآموز دختر مقطع دبیرستان به عنوان نمونه آماری همگون بر اساس آزمون سنجش مهارت عمومی زبان انگلیسی نلسون از میان 100 نفر دانشآموز انتخاب شدند. سپس، توانایی دستور زبانی آنها نیز بر اساس یک آزمون تشخیصی قبل از اجرای آزمایش سنجیده شد و متعاقب آن نمونه آماری به صورت تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند که یک گروه بر اساس شیوه ارتقای متنی و گروه دیگر به شیوه ارتقای ترکیبی در معرض آموزش نکات دستور زبان انگلیسی قرار گرفتند. سر انجام از هردو گروه آزمون سنجش پیشرفت تحصیلی جهت ارزیابی میزان پیشرفت هر گروه در پرتو دو شیوه ارتقای داده زبانی اخذ گردید. تحلیل داده ها و نتایج موید: الف) عدم تاثیر معنادار آموزش به شیوه ارتقای متنی نکات دستور زبانی؛ ب) تاثیر معنادار آموزش به شیوه ارتقای ترکیبی داده زبانی بر تقویت توانایی دستور زبان و پ) تاثیر معنادارتر آموزش به شیوه ارتقای ترکیبی در مقایسه با شیوه ارتقای متنی بوده است. بر این اساس، میتوان استنتاج کرد که آموزش نکات دستور زبانی و تقویت متعاقب توانایی مربوطه در گرو نوع و شیوه ارتقای داده زبانی می باشد. دستاوردهای این مطالعه از منظر آموزشی پیامهای نویدبخشی را هم برای معلمان زبانهای حارجی و هم برای برنامهریزان درسی در راستای لحاظ مولفه ها و سازوکارهای ارتقای داده زبانی هم در آموزش و هم در تهیه و تدوین مطالب درسی به ارمغان می آورد.
مقاله پژوهشی
مریم گل؛ امیر زندمقدم؛ محسن کرابی
دوره 3، شماره 1 ، تیر 1393، صفحه 160-135
چکیده
با در نظر گرفتن این اصل که ایجاد رابطه دوستانه میان معلم و دانشجویان میتواند محیط یادگیری مناسبی را فراهم کند (هارن، 2006) و با توجه به اینکه رابطه دوستانه معلم میتواند انگیزه یادگیری را در دانشجویان بالا ببرد (ولز و کانو،2008)، این پژوهش به دنبال بررسی رابطه بین آنچه زبانآموزان ایرانی از رابطه دوستانه معلم برداشت میکنند و تمایل ...
بیشتر
با در نظر گرفتن این اصل که ایجاد رابطه دوستانه میان معلم و دانشجویان میتواند محیط یادگیری مناسبی را فراهم کند (هارن، 2006) و با توجه به اینکه رابطه دوستانه معلم میتواند انگیزه یادگیری را در دانشجویان بالا ببرد (ولز و کانو،2008)، این پژوهش به دنبال بررسی رابطه بین آنچه زبانآموزان ایرانی از رابطه دوستانه معلم برداشت میکنند و تمایل آنها به برقراری ارتباط بود. بدین منظور، ابتدا پرسشنامهای جهت اندازهگیری تمایل به برقراری ارتباط مخصوص محیطهایی که در آن زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی تدریس میشود طراحی، اجرای آزمایشی، و اعتبارسنجی شد. پس از حصول اطمینان از اعتبار آن، این پرسشنامه بر روی 90 زبانآموز سطح متوسط اجرا شد. در مرحله دوم از شرکتکنندگان خواسته شد تا پرسشنامههای رابطه دوستانه کلامی (گورهام، 1998) و غیر کلامی (مککروسکی و همکاران، 1996) را تکمیل کنند. یافتههای این پژوهش مشخص کرد که تمایل زبانآموزان به برقراری ارتباط برروی 7 عامل استوار است که یکی از آنها رابطه دوستانه معلم میباشد. همچنین تحلیلهای دیگر نشان داد که بین هر دو نوع رابطه دوستانه (کلامی و غیر کلامی) و تمایل زبانآموزان به برقراری ارتباط رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. میتوان نتیجه گرفت که رفتار دوستانه معلم یکی از اجزای اصلی و تشکیل دهنده مفهوم تمایل زبانآموزان به برقراری ارتباط میباشد و این تمایل میتواند از طریق رفتار دوستانه معلم در کلاس درس بیشتر شود. این یافتهها میتوانند معلمان زبان و نیز استادان تربیت معلم زبان انگلیسی را یاری رسانند.