مقاله پژوهشی
رضا پیش قدم؛ فهیمه صبوری
دوره 2، شماره 2 ، دی 1392، صفحه 1-26
مقاله پژوهشی
الهه ستوده نما؛ فائزه سلیمانی فرد
دوره 2، شماره 2 ، دی 1392، صفحه 27-56
مقاله پژوهشی
علیرضا جلیلیفر؛ علی همتی
دوره 2، شماره 2 ، دی 1392، صفحه 57-84
چکیده
کسب مهارت نوشتن علمی هدف مهمی است که دانشجویان رشته زبان انگلیسی (به عنوان زبان دوم یا خارجی) سعی در تحقق آن دارند. علی رغم بررسی گسترده نوشتار دانشجویان رشته زبان انگلیسی (به عنوان زبان دوم) در مطالعات گذشته، در خصوص بررسی نشانههای ارزشیابی در متون استدلالی دانشجویانی که انگلیسی را به عنوان زبان خارجی فرا می گیرند، هنوز مطالعات ...
بیشتر
کسب مهارت نوشتن علمی هدف مهمی است که دانشجویان رشته زبان انگلیسی (به عنوان زبان دوم یا خارجی) سعی در تحقق آن دارند. علی رغم بررسی گسترده نوشتار دانشجویان رشته زبان انگلیسی (به عنوان زبان دوم) در مطالعات گذشته، در خصوص بررسی نشانههای ارزشیابی در متون استدلالی دانشجویانی که انگلیسی را به عنوان زبان خارجی فرا می گیرند، هنوز مطالعات کافی صورت نگرفته است. مطالعه حاضر، مقالات (انشاء های) استدلالی (15 مورد) دانشجویان کرد زبان ایرانی رشته زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد را در چارچوب نظریه ارزشیابی بررسی کرد. هدف این تحقیق در مرحله اول، بررسی چگونگی کاربرد ابزارهای ارزشیابی در مقالات دانشجویان رشته زبان انگلیسی با پیشینه زبانی کردی بود، و در مرحله دوم، بررسی کاربرد نظریه ارزشیابی در تصحیح مقالات استدلالی بود. جهت نیل به اهداف تحقیق، از یک مقیاس اصلاح شده برای تصحیح مقالات و همچنین نظریه ارزیابی استفاده شد. نتایج کمی نشان داد که در مقالات با نمره بالا (قوی)، در مقایسه با مقالات با نمره پایین (ضعیف)، نشانههای نگرشی بیشتر و علائم تک صدایی کمتری استفاده شده بود. از نظر کیفی، مقالات قوی، نشانههای نگرشی را به صورت اسمی و در مواقعی در حالت پسزمینه ای به کار بردند. در مقابل، مقالات ضعیف این نشانهها را به صورت پیش زمینه ای مورد استفاده قرار دادند. در خصوص رابطه نویسنده و خواننده، بر خلاف مقالات با نمره بالا، مقالات ضعیف کمتر به دیگر دیدگاهها و نظرات جایگزین توجه می کردند. یافته ها همچنین نشان داد که مقالات قوی در خصوص تحت تاثیر قرار دادن خواننده از نظر نگرشی و انتقال پیام اخلاقی موفق بودند. سر انجام این که، با توجه به نتایج، نظریه ارزشیابی میتواند به عنوان مقیاسی در ارزیابی متون استدلالی مورد استفاده قرار گیرد.
مقاله پژوهشی
مهناز مصطفایی علایی؛ محمد رضا قمری
دوره 2، شماره 2 ، دی 1392، صفحه 85-111
چکیده
تحقیق حاضر با هدف بررسی نگرانیها نسبت به تاثیرات اجتماعی فراگیری زبان انگلیسی انجام شده است؛ حوزه ای چالشی که قبلا به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است. این تحقیق به بررسی رابطه بین فراگیری زبان انگلیسی و هویت ملی و همچنین رابطه بین نوع انگیزه زبانی و هویت ملی میپردازد. ضمنا، نقش دو متغیر مردم شناسی، جنسیت و سن، مورد بررسی ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف بررسی نگرانیها نسبت به تاثیرات اجتماعی فراگیری زبان انگلیسی انجام شده است؛ حوزه ای چالشی که قبلا به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است. این تحقیق به بررسی رابطه بین فراگیری زبان انگلیسی و هویت ملی و همچنین رابطه بین نوع انگیزه زبانی و هویت ملی میپردازد. ضمنا، نقش دو متغیر مردم شناسی، جنسیت و سن، مورد بررسی واقع شد. بدین منظور، نمونه ای متشکل از 350 دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی در این تحقیق شرکت کردند. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامهای در باره هویت ملی و پرسشنامهای در باره نوع انگیزه زبانی و مصاحبه متعاقب آنها بود. پرسشنامهها قبلا ساخته شده بودند اما اصلاحات عمدهای بر روی پرسشنامه اول انجام شد که 30 گزینه در باره سنجش هویت ملی تمام شرکت کنندگان را دربر داشت. پرسشنامه دوم شامل 42 گزینه برای سنجش نوع انگیزه زبانی صرفا زبان آموزان بود. تحلیل رگرسیون، آزمونهای تی مستقل و تحلیل واریانس اجرا شد. نتایج نشان داد که ادعاهای مبتنی بر اثرات زیانبار اجتماعی فراگیری زبان انگلیسی چندان معتبر نیست و چنین دریافت شد که در میان نوع انگیزه زبانی، سفر به خارج از کشور و مسوولیت اجتماعی با هویت ملی ارتباط دارد. به علاوه، جنسیت و سن تفاوت های عمده ای را در تمایلات شرکت کنندگان نشان داد. یافتهها نشان داد که نگرانیهای اجتماعی در باره فراگیری زبان انگلیسی زیاده از حد بدبینانه است. بنابراین، مولفان و طراحان کتابهای درسی و معلمان میتوانند به ظرفیت برخی عناصر اجتماعی و متغیرهای مردم شناسی در آموزش زبان انگلیسی توجه کنند.
مقاله پژوهشی
علی روحانی؛ الهام مولانا
دوره 2، شماره 2 ، دی 1392، صفحه 113-136
چکیده
امروزه زبان و فرهنگ به عنوان عناصر تشکیل دهنده یکدیگر در نظر گرفته میشوند. بنابراین کتابهای آموزش زبان انگلیسی بایستی مولفههای فرهنگی را در برگیرند و توانش بینفرهنگی را ارتقا دهند. با وجود این، تصمیمات دقیق باید با توجه به محتوای فرهنگ در منابع آموزشی و راههای ارائه فرهنگ اتخاذ گردد. در این تحقیق، تلاش شده است که ...
بیشتر
امروزه زبان و فرهنگ به عنوان عناصر تشکیل دهنده یکدیگر در نظر گرفته میشوند. بنابراین کتابهای آموزش زبان انگلیسی بایستی مولفههای فرهنگی را در برگیرند و توانش بینفرهنگی را ارتقا دهند. با وجود این، تصمیمات دقیق باید با توجه به محتوای فرهنگ در منابع آموزشی و راههای ارائه فرهنگ اتخاذ گردد. در این تحقیق، تلاش شده است که الگوهای نمود فرهنگی و تعاملات بینفرهنگی در کتابهای اینترچنج (به عنوان مجموعه کتابهای آموزش زبان انگلیسی برای فراگیران زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در ایران) تحلیل شود. این تحقیق با استفاده از تحلیل محتوا و تصاویر و با توجه به ملیت˓ جنسیت˓ نژاد، به چگونگی نمود فرهنگهای مختلف در کتابهای اینترچنج 1 ، اینترچنج 2 و اینترچنج 3 ، و وجود و عدم وجود تبعیض و نابرابری پرداخته است. تحلیل کمی و کیفی دادهها مشخص نمود که گروه مردان (مذکر) سفید پوست به لحاظ فراوانی در هر سه کتاب غالب میباشند و در قالب مدل کچرو (1985)، هر سه حلقه درونی˓ بیرونی و گسترنده دارای نمود فرهنگی میباشند؛ لیکن نمود ملیتی حلقه گسترنده و فرهنگ آمریکایی از حلقه درونی وجه غالب میباشد. علاوه بر این˓ گرچه در این کتابها ارائه تعاملات بینفرهنگی در سطوح مختلف مد نظر بوده، لیکن تعاملات به طور عمده محدود به مولفههای سطوح ظاهری فرهنگ زبان مقصد (انگلیسی) بوده است و غالب بودن فراوانی مردان سفید پوست و فرهنگ ایالات متحده آمریکا حاکی از نابرابری در نژاد و جنسیت و پرداختن برجنبههای ظاهری (فیزیکی) فرهنگ در این کتابها می باشد. عدم توجه کافی به سطوح آمیزشی فرهنگ و جنبههای عمیقتر بینفرهنگی (بازتابهای انتقادی فرهنگ) در این کتابها، حاکی از نیاز به بحثهای سازنده درباره تعاملات فرهنگی توسط مدرسان زبان انگلیسی برای تکمیل محتوی این مواد درسی است.
مقاله پژوهشی
ساسان بالغی زاده؛ رضا اسدی
دوره 2، شماره 2 ، دی 1392، صفحه 137-163
چکیده
علی رغم مزایای بسیار زیاد آموزش زبان فعالیت مدار، یکی از انتقادات اساسی وارد بر آن تقویت صحبت کردن روان زبان آموزان به بهای عدم توجه به صحت گفتار آنان می باشد. مرحله پس از فعالیت از طریق تکرار فعالیت و یا انجام فعالیت مشابه گزینه های مناسبی جهت حل این معضل ارائه می کند. این دو گزینه به شکل موثری عملکرد صحت، روانی و پیچیدگی گفتار زبان ...
بیشتر
علی رغم مزایای بسیار زیاد آموزش زبان فعالیت مدار، یکی از انتقادات اساسی وارد بر آن تقویت صحبت کردن روان زبان آموزان به بهای عدم توجه به صحت گفتار آنان می باشد. مرحله پس از فعالیت از طریق تکرار فعالیت و یا انجام فعالیت مشابه گزینه های مناسبی جهت حل این معضل ارائه می کند. این دو گزینه به شکل موثری عملکرد صحت، روانی و پیچیدگی گفتار زبان آموزان را تحت تاثیر قرار می دهند. هدف از پژوهش حاضر مقایسه تاثیر تکرار فعالیت و انجام فعالیت مشابه بر عملکرد شفاهی زبان آموزان ایرانی می باشد. بدین منظور هشت زبان آموز سطح متوسط ایرانی از مجموع 30 زبان آموز از دو کلاس 15 نفری به شکل تصادفی انتخاب شدند. شرکت کنندگان در هر دو گروه تکرار فعالیت و انجام فعالیت مشابه در مجموع هشت فعالیت انجام دادند به طوری که چهار نمونه از این فعالیتها در هر دو گروه یکسان بودند. هر جلسه در بر گیرنده یک فعالیت همراه با عملکرد ثانویه (تکرار برای گروه اول و انجام فعالیت مشابه برای گروه دوم) بود. روش آماری ویلکاکسن برای تحلیل داده ها در هشت نمونه ضبط شده مورد استفاده قرار گرفت. تفاوت های درون گروهی نشان داد که تکرار فعالیت در هر سه زمینه صحت، روانی و پیچیدگی گفتار تاثیر معناداری داشته در حالی که انجام فعالیت مشابه تنها بر روانی گفتار تاثیر معناداری داشته است. در سطح بین گروهی نیز تکرار فعالیت نسبت به انجام فعالیت مشابه تاثیر معناداری بر هر سه مقوله سنجش عملکرد شفاهی زبان آموزان از خود بر جا گذاشت. لذا توصیه می گردد تا جهت تقویت صحت، روانی و پیچیدگی گفتار زبان آموزان از گزینه تکرار فعالیت نسبت به انجام فعالیت مشابه استفاده شود.