مقاله پژوهشی
بررسی دانش آموزشی-محتوایی و روش‌ تدریس استادان زبان تخصصی دانشگاهی، و عقاید دانشجویان در مورد روش‌تدریس استادان زبان تخصصی دانشگاهی در ایران

محمود رضا عطایی؛ عصمت بابایی؛ رضا طاهرخانی

دوره 6، شماره 1 ، تیر 1396، صفحه 27-1

https://doi.org/10.22054/ilt.2017.8417

چکیده
  بررسی نظام‌مند دانش آموزشی-محتوایی و روش ‌تدریس استادان زبان تخصصی دانشگاهی یک شاخۀ تازه در زبان­شناسی کاربردی به­ویژه در کشورهایی مانند ایران می‌باشد که در آن زبان تخصصی دانشگاهی توسط دو گروه از استادان با تخصص‌های مختلف، یعنی استادان زبان و استادان دروس تخصصی، تدریس می‌شود. تحقیق فعلی به بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌های دانش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
آموزش صریح ویژگی‌های منظورشناختی: بررسی تاثیر این نوع آموزش بر دانش ابزارهای بیان تردید در نگارش دانشگاهی

عبدالله سارانی؛ امرالله طلعتی باغ سیاهی

دوره 6، شماره 1 ، تیر 1396، صفحه 53-29

https://doi.org/10.22054/ilt.2017.8418

چکیده
  دیدگاه­های مربوط به بیان زبان تردید در نگارش متون دانشگاهی به عنوان بخش مهمی از ویژگی های منظورشناختی این نوع متون شناخته می­شود که به نظر می­رسد اکثر نویسندگان این نوع متن­ها با مشکلات قابل توجهی مواجه می­شوند. برخی از صاحب نظران، آموزش صریح را به عنوان رویکردی موثر در آگاه ساختن دانشجویان زبان نسبت به اهمیت این نوع ویژگی­ها ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
آموزش براساس پساروش و درک معلمان زبان انگلیسی : آیا روند امید بخش است؟

ناصر رشیدی؛ نورالله منصورزاده

دوره 6، شماره 1 ، تیر 1396، صفحه 82-55

https://doi.org/10.22054/ilt.2017.8419

چکیده
  حرفه تدریس و یادگیری زبان دوم در نظر و در عمل، به وبژه مفهوم روش، با فراز و فرودهای اساسی روبرو بوده است. با داشتن موافقان و مخالفان، پساروش به عنوان یک جایگزین معقول و عملی برای کاستی­های  مفهوم محدود کننده روش تلقی شده است. هدف تحقیق کیفی حاضر، بررسی دیدگاه­ها و درک معلملن غیرانگلیسی زبان از پساروش بوده است. در حقیقت، محققان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تاثیرات استفاده از مطالب فرهنگی متفاوت بر روی اضطراب در خواندن، خودکارایی در خواندن و مهارت خواندن دانشجویان رشته آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در کلاس‌های پروژه محور

فرنوش کریمی؛ زهره نفیسی

دوره 6، شماره 1 ، تیر 1396، صفحه 115-83

https://doi.org/10.22054/ilt.2017.8420

چکیده
  این مقاله قصد دارد تا تاثیر استفاده از مطالب درسی فرهنگی متفاوت را بر اضطراب در خواندن، خودکارایی در درک مطلب خواندن و مهارت خواندن دانشجویان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در کلاس­های پروژه محور بررسی کند. این تحقیق بر روی دو کلاس از دانشجویان سال اول با مهارت زبانی متوسط در رشته آموزش زبان انگلیسی انجام گردید. گروه مقایسه بایست ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارزیابی گروهی و مباحثه معنایی خودجوش در بین زبان‌آموزان: دو عنصر ایجاد حس حضور اجتماعی در محیط‌های اجتماعی و برخط فراگیری زبان انگلیسی

محمد حسین حریری اصل؛ سیده سوسن مرندی

دوره 6، شماره 1 ، تیر 1396، صفحه 144-117

https://doi.org/10.22054/ilt.2017.8421

چکیده
  امروزه، به لطف وجود فن­آوری پیشرفته، به ویژه اینترنت، کانال­های ارتباطی در بین مردم سرتاسر جهان، بسیار گسترده شده­اند. در این میان، استفاده از اینترنت به منظور فراگیری زبان دوم بسیار رایج شده است. با این حال، بسیاری از برنامه­های امروزی به منظور فراگیری زبان دوم توسط فن­آوری به برقراری حس تعامل و حضور اجتماعی درخور ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
آموزش مفهوم-محور و تدریس زمان و وجه زبان انگلیسی به دانش‌آموزان ایرانی

علی محمد فضیلت فر؛ علی اکبر جباری؛ رضوان هرسج ثانی

دوره 6، شماره 1 ، تیر 1396، صفحه 179-145

https://doi.org/10.22054/ilt.2017.8422

چکیده
  تحقیق حاضر به نقش روش مفهوم-محور گلپرین (1969) در تدریس مفاهیم زمان و وجه در زبان انگلیسی با به کارگیری دستور شناخت-محور به فراگیران زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی می­پردازد. پیرو نظریه فرهنگی-اجتماعی در فراگیری زبان دوم با آگاه کردن زبان­آموزان به مفاهیم علمی در خصو ص مفاهیم دستوری زبان دوم می­توان به رشد یادگیری زبان دوم آنها ...  بیشتر