مقاله پژوهشی
محمود رضا عطایی؛ عصمت بابایی؛ رضا طاهرخانی
چکیده
بررسی نظاممند دانش آموزشی-محتوایی و روش تدریس استادان زبان تخصصی دانشگاهی یک شاخۀ تازه در زبانشناسی کاربردی بهویژه در کشورهایی مانند ایران میباشد که در آن زبان تخصصی دانشگاهی توسط دو گروه از استادان با تخصصهای مختلف، یعنی استادان زبان و استادان دروس تخصصی، تدریس میشود. تحقیق فعلی به بررسی شباهتها و تفاوتهای دانش ...
بیشتر
بررسی نظاممند دانش آموزشی-محتوایی و روش تدریس استادان زبان تخصصی دانشگاهی یک شاخۀ تازه در زبانشناسی کاربردی بهویژه در کشورهایی مانند ایران میباشد که در آن زبان تخصصی دانشگاهی توسط دو گروه از استادان با تخصصهای مختلف، یعنی استادان زبان و استادان دروس تخصصی، تدریس میشود. تحقیق فعلی به بررسی شباهتها و تفاوتهای دانش آموزشی-محتوایی و روش تدریس استادان زبان و استادان دروس تخصصی و نیز عقاید دانشجویان در مورد روش تدریس استادان زبان تخصصی در دانشگاههای علوم پزشکی سراسر ایران پرداخته است. بهمنظور پاسخ دادن به پرسشهای تحقیق، از ابزارهای مختلفی مانند پرسشنامه، مصاحبۀ نیمهساختاریافته، و یادداشتبرداری استفاده شد. شرکتکنندگان شامل استادان زبان، استادان دروس تخصصی، دانشجویانی که زبان تخصصی را با استادان زبان گذراندهاند، و دانشجویانی که زبان تخصصی را با استادان دروس تخصصی گذراندهاند، بود. در کل، ۳۱۸ استاد زبان تخصصی و ۱۵۷۳ دانشجو در این تحقیق شرکت کردند. نتایج این تحقیق تفاوتهای بسیاری را در دانش آموزشی-محتوایی و روش تدریس این دو گروه از استادان نشان داد. همچنین، طبق نتایج این تحقیق، دانشجویان روش تدریس استادان زبان را بیشتر میپسندیدند. این نتایج نکات مهمی را برای تدریس زبان تخصصی دانشگاهی در ایران دربردارد و بر اهمیت برنامههای تربیت مدرس منظم و بیشتر تأکید دارد.
مقاله پژوهشی
عبدالله سارانی؛ امرالله طلعتی باغ سیاهی
چکیده
دیدگاههای مربوط به بیان زبان تردید در نگارش متون دانشگاهی به عنوان بخش مهمی از ویژگی های منظورشناختی این نوع متون شناخته میشود که به نظر میرسد اکثر نویسندگان این نوع متنها با مشکلات قابل توجهی مواجه میشوند. برخی از صاحب نظران، آموزش صریح را به عنوان رویکردی موثر در آگاه ساختن دانشجویان زبان نسبت به اهمیت این نوع ویژگیها ...
بیشتر
دیدگاههای مربوط به بیان زبان تردید در نگارش متون دانشگاهی به عنوان بخش مهمی از ویژگی های منظورشناختی این نوع متون شناخته میشود که به نظر میرسد اکثر نویسندگان این نوع متنها با مشکلات قابل توجهی مواجه میشوند. برخی از صاحب نظران، آموزش صریح را به عنوان رویکردی موثر در آگاه ساختن دانشجویان زبان نسبت به اهمیت این نوع ویژگیها معرفی کردهاند به طوری که شامل شناساندن شکلهای مختلف و ویژگیهای منظورشناختی ابزارهای بیان تردیدی هستند که برخی از آنها چند بعدی و چند منظوره میباشند (به عنوان مثال، هایلند 1996). مطالعه حاضر با هدف مشخص کردن هر چه بیشتر تاثیر آموزش صریح در بهبود دانش منظورشناختی دانشجویان زبان انگلیسی ایرانی انجام شده است که شامل ابزارهای بیان تردید، بررسی فراگیری و کاربرد فعلهای کمکی در گرامر زبان انگلیسی به عنوان شیوههای بیان تردید با استفاده از به کارگیری آموزش مستقیم در کلاس میباشد. بدین منظور 37 نفر از دانشجویان رشتههای مختلف به دو گروه کنترل و گروه آزمایش تقسیم بندی شدند. آموزش صریح افعال کمکی به عنوان منابع بیان تردید در گروه آزمایش تدریس شد، در حالی که گروه کنترل از شیوه متداول تدریس نگارش دانشگاهی بهرهمند شدند. از هر دو گروه در ابتدا و انتهای دوره آموزش آزمون به عمل آمد. تجزیه و تحلیل توصیفی نمرات به دست آمده و همچنین آزمون تی نشان داد که پیشرفت قابل توجهی در دانش منظورشناخت و زبانی دانشجویان درگروه آزمایش در کاربرد افعال کمکی برای بیان تردید وجود دارد. نتایج همچنین نشان داد که گروه آزمایش از مزیت نسبی نسبت به گروه کنترل در کاربرد افعال کمکی در نگارش برخوردار بودند. یافتههای این مطالعه میتواند در راستای بهبود برنامههای آموزشی مفید باشد.
مقاله پژوهشی
ناصر رشیدی؛ نورالله منصورزاده
چکیده
حرفه تدریس و یادگیری زبان دوم در نظر و در عمل، به وبژه مفهوم روش، با فراز و فرودهای اساسی روبرو بوده است. با داشتن موافقان و مخالفان، پساروش به عنوان یک جایگزین معقول و عملی برای کاستیهای مفهوم محدود کننده روش تلقی شده است. هدف تحقیق کیفی حاضر، بررسی دیدگاهها و درک معلملن غیرانگلیسی زبان از پساروش بوده است. در حقیقت، محققان ...
بیشتر
حرفه تدریس و یادگیری زبان دوم در نظر و در عمل، به وبژه مفهوم روش، با فراز و فرودهای اساسی روبرو بوده است. با داشتن موافقان و مخالفان، پساروش به عنوان یک جایگزین معقول و عملی برای کاستیهای مفهوم محدود کننده روش تلقی شده است. هدف تحقیق کیفی حاضر، بررسی دیدگاهها و درک معلملن غیرانگلیسی زبان از پساروش بوده است. در حقیقت، محققان به دنبال بررسی درک و فهم این معلمان از شرایط پساروش با توجه با بافت و نیازها بودند. شرکتکنندگان این تحقیق 10 معلم غیرانگلیسی زبان بودند که بر اساس روش نمونهگیری هدف مند و با توجه به تجربه تدریس در زبان انگلیسی به سه گروه تقسیم شدند. شرکتکنندگان در یک مصاحبه شرکت کردند تا بتوانند دیدگاهها و درک خود را از پساروش بیان کنند. اگر چه نتایج تحقیق در برخی زمینهها امیدوارکننده بود، اما درک کامل پساروش از سوی معلمان زبان با چالشهایی مواجه بود. به عبارت دیگر، اگرچه معلمان غیرانگلیسی نتوانستند اصول پساروش را به طور شفاف بیان کنند، اما نشان دادند که دارای فهم منطقی از اصول و الزامات حاکم بر آن در فرایندها و فعالیتهای تدریس هستند. نتایج این تحقیق برای مدرسان تربیت معلم جهت طراحی برنامههای مؤثر ترییت معلم و ضمن خدمت برای بالابردن درک و دانش معلمان زبان انگلیسی از پساروش و کاربردهای آن در فرایندهای یاد-دهی و یادگیری میتواند مفید باشد.
مقاله پژوهشی
فرنوش کریمی؛ زهره نفیسی
چکیده
این مقاله قصد دارد تا تاثیر استفاده از مطالب درسی فرهنگی متفاوت را بر اضطراب در خواندن، خودکارایی در درک مطلب خواندن و مهارت خواندن دانشجویان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در کلاسهای پروژه محور بررسی کند. این تحقیق بر روی دو کلاس از دانشجویان سال اول با مهارت زبانی متوسط در رشته آموزش زبان انگلیسی انجام گردید. گروه مقایسه بایست ...
بیشتر
این مقاله قصد دارد تا تاثیر استفاده از مطالب درسی فرهنگی متفاوت را بر اضطراب در خواندن، خودکارایی در درک مطلب خواندن و مهارت خواندن دانشجویان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در کلاسهای پروژه محور بررسی کند. این تحقیق بر روی دو کلاس از دانشجویان سال اول با مهارت زبانی متوسط در رشته آموزش زبان انگلیسی انجام گردید. گروه مقایسه بایست پروژههای خود را بر اساس متون خواندن موجود در کتاب اکتیو (یعنی متون مبتنی بر فرهنگ زبان دوم) و گروه آزمایشی برپایه متون فرهنگی مبتنی بر هم زبان اول و هم زبان دوم ارائه میدادند. متون آموزشی در گروه آزمایشی توسط خود محقق طراحی شده بودند. برای این هدف پرسشنامههای خودکارایی در خواندن و اضطراب در خواندن و بخش درک مطلب تست میشیگان (1998) به عنوان پیشآزمون و پسآزمون در ابتدا و انتهای یک سال تحصیلی شامل دو درس خواندن پروژه محور بین دانشجویان توزیع گردیدد. از آنکوا به منظور تحلیل داده ها استفاده گردید. نتایج نشانه این مطلب بود که اگرچه پیشرفتهای چشمگیری با توجه به سه متغیر مورد ذکر در دانشجویان هر دو گروه دیده شد، این گروه آزمایشی بود که به نسبت گروه مقایسه درجات بسیار کمتری از اضطراب را نشان داد، هر چند که از نظر خودکارایی و مهارت در خواندن هیچ تفاوت قابل ملاحظهای بین دو گروه مشاهده نشد. نتایج به دست آمده در این مطالعه به مدرسان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی، نویسندگان کتب درسی و طراحان برنامههای درسی پیشنهاد میکند که درهنگام تولید مطالب درسی خود میتوانند ازمتون فرهنگی آشنا برای یادگیران زبان انگلیسی استفاده کنند.
مقاله پژوهشی
محمد حسین حریری اصل؛ سیده سوسن مرندی
چکیده
امروزه، به لطف وجود فنآوری پیشرفته، به ویژه اینترنت، کانالهای ارتباطی در بین مردم سرتاسر جهان، بسیار گسترده شدهاند. در این میان، استفاده از اینترنت به منظور فراگیری زبان دوم بسیار رایج شده است. با این حال، بسیاری از برنامههای امروزی به منظور فراگیری زبان دوم توسط فنآوری به برقراری حس تعامل و حضور اجتماعی درخور ...
بیشتر
امروزه، به لطف وجود فنآوری پیشرفته، به ویژه اینترنت، کانالهای ارتباطی در بین مردم سرتاسر جهان، بسیار گسترده شدهاند. در این میان، استفاده از اینترنت به منظور فراگیری زبان دوم بسیار رایج شده است. با این حال، بسیاری از برنامههای امروزی به منظور فراگیری زبان دوم توسط فنآوری به برقراری حس تعامل و حضور اجتماعی درخور نمیپردازند، که به خودی خود مانع از این میشود که زبانآموزان در فرایند یادگیری خود نقشی فعال ایفا کنند. در نتیجه، به نظر میرسد که این گونه برنامههای آموزشی، کماکان در دسته برنامههای رفتاری و ارتباطی طبقه بنده میشوند و به مرتبه بالاتر برنامههای یکپارچه که باعث ایجاد حس تعامل میشوند، نمیرسند. این پژوهش قصد دارد تا از طریق ایجاد حس حضور اجتماعی و بهینهسازی الگوهای تعاملی بین زبانآموزان، مراتب ایجاد یک اجتماع آموزشی یکپارچه برخط را فراهم نماید. در این پژوهش کیفی، در طول بیش از یک سال، پژوهشگران از طریق برگزاری 41 مصاحبه گروهی نیمه ساختاریافته که بر روی برنامههای اسکایپ و دیسکورد و در پایان کلاسهای مجازی تشکیل و ضبط گردید، از بازخورد 42 زبانآموز مشغول به تحصیل در وبلاگ اولین پژوهشگر در مورذ پرسشهای پژوهش مطلع گشتند. نتایج به دست آمده بیانگر این نکته بود که استفاده از یک برنامه آموزشی محتوا-محور که در آن زبانآموزان از طریق شرکت در فعالیت های غیرهمزمان و اعمال ارزبابی گروهی در فرمهای نظردهی و انجمنهای مجازی پیش از انجام مباحثات معنایی در هر کلاس همزمان امکان انتخاب و تولید محتوای درسی داشته باشند، باعث افزایش میزان حس تعامل و حضور اجتماعی در بین زبانآموزان میشود.
مقاله پژوهشی
علی محمد فضیلت فر؛ علی اکبر جباری؛ رضوان هرسج ثانی
چکیده
تحقیق حاضر به نقش روش مفهوم-محور گلپرین (1969) در تدریس مفاهیم زمان و وجه در زبان انگلیسی با به کارگیری دستور شناخت-محور به فراگیران زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی میپردازد. پیرو نظریه فرهنگی-اجتماعی در فراگیری زبان دوم با آگاه کردن زبانآموزان به مفاهیم علمی در خصو ص مفاهیم دستوری زبان دوم میتوان به رشد یادگیری زبان دوم آنها ...
بیشتر
تحقیق حاضر به نقش روش مفهوم-محور گلپرین (1969) در تدریس مفاهیم زمان و وجه در زبان انگلیسی با به کارگیری دستور شناخت-محور به فراگیران زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی میپردازد. پیرو نظریه فرهنگی-اجتماعی در فراگیری زبان دوم با آگاه کردن زبانآموزان به مفاهیم علمی در خصو ص مفاهیم دستوری زبان دوم میتوان به رشد یادگیری زبان دوم آنها کمک کرد. برای تحقق این هدف، در طی هشت هفته، 28 دانشآموز کلاس سوم متوسطه به عنوان گروه آزمایشی مفاهیم مورد نظر را در چارچوب آموزش مفهوم-محور دریافت کردند. درمقابل 30 دانشآموز دیگر از همان مقطع به عنوان گروه کنترل همان مطالب را به صورت سنتی دریافت کردند. سه دسته از دادههای استخراج شده از جمله تعریف مفاهیم زمان و وجه قبل و بعد از آموزش مفهوم-محور، داده کلام سازی مفاهیم در طی آموزش مفهوم-محور، عملکرد گفتمان کتبی بعلاوه پاسخها به سوالات دستوری قبل و بعد از آموزش مفهوم-محور نشان داد هر دو گروه به طرز معناداری بعد از دریافت آموزش مورد نظر در یادگیری مقولات زمان و وجه عملکرد بهتری داشتهاند. معهذا در مقایسه با یکدیگر دانش آموزانی که آموزش مفهوم-محور دریافت کردند عملکرد بهتری داشتند. دانش آموزانی که مقولات زمان و وجه را از طریق روش مفهوم-محور دریافت کردند تعریف معناداری از مفاهیم مورد نظر را ارایه کردند و عملکرد آنها در نوشتار و پاسخ آنها به سوالات دستوری بهبود پیدا کرد. نتیجه این تحقیق میتواند در به کارگیری مفاهیم علمی در آموزش زبان دوم مفید واقع شود.