یادگیری زبان از طریق فناوری
داود کوهی؛ مرتضی اصل رسولی؛ اابوالفضل فتحی
چکیده
ضرورت استفاده از آموزش آنلاین در طول همه گیری ویروس کرونا و موانع ایجاد شده به دلیل عدم آموزش حضوری، تمرکز محققان را تغییر داده است به آموزش و ارزیابی مبتنی بر وب.
در این راستا، یک طرح ترکیبی متوالی توضیحی برای در نظر گرفتن اثرات ارزیابی پویا مبتنی بر وب (DA) بر دقت دستور زبان، استقلال، و نگرش زبان آموزان انتخاب شد. برای این منظور، یک ...
بیشتر
ضرورت استفاده از آموزش آنلاین در طول همه گیری ویروس کرونا و موانع ایجاد شده به دلیل عدم آموزش حضوری، تمرکز محققان را تغییر داده است به آموزش و ارزیابی مبتنی بر وب.
در این راستا، یک طرح ترکیبی متوالی توضیحی برای در نظر گرفتن اثرات ارزیابی پویا مبتنی بر وب (DA) بر دقت دستور زبان، استقلال، و نگرش زبان آموزان انتخاب شد. برای این منظور، یک نمونه مناسب از 60 زبانآموز مرد انگلیسی به عنوان زبان خارجی (EFL) انتخاب و در دو گروه ارزیابی پویا مبتنی بر وب و گروه کنترل دستهبندی شدند. ابزار گردآوری داده ها، پیش آزمون و پس آزمون دستور زبان، پیش آزمون و پس آزمون خودمختاری و مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. شرکت کنندگان از طریق یک وب طراحی شده بر اساس سطح و نیازهای دانش آموزان در دستور زبان در معرض DA مبتنی بر وب قرار گرفتند، در حالی که فراگیران گروه کنترل گرامر را از طریق روش سنتی آموزش آموختند. بر اساس نتایج آزمون ANCOVA و Mann-Whitney U، میانگین نمرات دقت گرامر و استقلال زبان آموزان در DA مبتنی بر وب در مقایسه با گروه کنترل افزایش یافت. علاوه بر این، نتایج مصاحبه نشان داد که فراگیران نگرش مثبتی نسبت به درمان ارزیابی پویا مبتنی بر وب داشتند. نتایج مصاحبه نیمه ساختاریافته با گروه آزمایش نتایج کمی را تأیید کرد. پلت فرم و روش های به کار گرفته شده در این مطالعه، مفاهیم دلگرم کننده ای را برای حوزه آموزش زبان پیشنهاد می کند که مورد بحث قرار خواهد گرفت.
یادگیری زبان از طریق فناوری
ملیسا وفایی کیا؛ سوسن مرندی؛ مسعود سیری
چکیده
مدل چرخه یادگیری مبتنی بر 5E بایبی (۱۹۹۰)، مدلی آموزشی است که ریشه در یادگیری مبتنی بر تحقیق و ساختارگرایی دارد. این مطالعه به تأثیر فعالیت های آنلاین مبتنی بر 5E بر تفکر انتقادی و خلاقیت دانشجویان زبان انگلیسی می پردازد. این مطالعه از رویکرد مبتنی بر تئوری گراندد (نظریه داده بنیاد) بهره برده است. نمونه ای متشکل از 60 دانشجو زبان انگلیسی ...
بیشتر
مدل چرخه یادگیری مبتنی بر 5E بایبی (۱۹۹۰)، مدلی آموزشی است که ریشه در یادگیری مبتنی بر تحقیق و ساختارگرایی دارد. این مطالعه به تأثیر فعالیت های آنلاین مبتنی بر 5E بر تفکر انتقادی و خلاقیت دانشجویان زبان انگلیسی می پردازد. این مطالعه از رویکرد مبتنی بر تئوری گراندد (نظریه داده بنیاد) بهره برده است. نمونه ای متشکل از 60 دانشجو زبان انگلیسی در سطح امادگی آیلتس در یک آکادمی زبان خصوصی در طول یک ترم 12 جلسه ای در این مطالعه شرکت کردند. پلتفرم های مورد استفاده، یعنی ایزی کلاس و نیرپاد( Easyclass و Nearpod) در یک جلسه پیش از شروع دوره اصلی به این گروه از دانشجویان آموزش داده شد. دادههای کیفی از یادداشتهای میدانی معلم، مصاحبه با معلم، خود ارزشیابی معلم، خود ارزشیابی از و مصاحبه با دانشجویان استخراج شدند. و چک لیست های تفکر انتقادی و خلاقیت به عنوان ابزارهایی برای استخراج داده های کمی استفاده شد. پس از آشناسازی دانشجویان با پلتفرمهای دیجیتالی ایزی کلاس و نیرپاد (Easyclass و Nearpod)، فعالیت های مبتنی بر E5 در یک ترم 12 کلاسه پیش از آیلتس به گروه آزمایشی بصورت برخط داده شد. پس از تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نظریه گراندد (داده بنیاد ) و آزمون تی نمونه مستقل، ثابت شد که فعالیتهای مورد مطالعه در ارتقای تفکر انتقادی و خلاقیت بین زبان آموزان زبان انگلیسی معنادار است. نتایج نشان داد که وظایف و فعالیتهای مبتنی بر 5E میتوانند تفکر انتقادی و خلاقیت را در میان یادگیرندگان در قرن بیست و یکم ارتقا دهند
یادگیری زبان از طریق فناوری
وحیدرضا میرزائیان؛ کتایون اسکویی
چکیده
نظر به اینکه دیدگاه کاربران ترجمه ماشینی بیانگر کارآمدی آن می باشد، پژوهش های متعددی در این خصوص صورت گرفته است. با این وجود، بررسی دیدگاه های دانشجو معلمان ایرانی در خصوص استفاده از مترجم گوگل به عنوان یک ابزار ICALL جهت زبان آموزی در آموزش عالی مورد توجه نبوده است. به منظور پر کردن این شکاف پژوهشی، با استفاده از روششناسی کیفی نظریه ...
بیشتر
نظر به اینکه دیدگاه کاربران ترجمه ماشینی بیانگر کارآمدی آن می باشد، پژوهش های متعددی در این خصوص صورت گرفته است. با این وجود، بررسی دیدگاه های دانشجو معلمان ایرانی در خصوص استفاده از مترجم گوگل به عنوان یک ابزار ICALL جهت زبان آموزی در آموزش عالی مورد توجه نبوده است. به منظور پر کردن این شکاف پژوهشی، با استفاده از روششناسی کیفی نظریه داده بنیاد مصاحبههای نیمه ساختار یافته با دوازده دانشجو معلم که از طریق نمونه گیری در دسترس و هدفمند انتخاب شده بودند انجام شد. داده های حاصل براساس اصول کدگذاری تئوری داده بنیاد (باز، محوری و انتخابی) و با استفاده از نرم افزار MAXQDA 2020 تجزیه و تحلیل شدند. مدل استفاده از مترجم گوگل در آموزش زبان، با عنوان " زبان آموزی به کمک مترجم گوگل (GTALL) پیشنهاد شد. سه کد اصلی (آشنایی با مترجم گوگل و استفاده از آن، نظرات و مشروعیت) به همراه 35 زیرکد در دو سطح، زیربنای کد اصلی ما با عنوان "استفاده از مترجم گوگل در زبان آموزی" می باشند. نتایج این پژوهش دستاوردهای آموزشی قابل توجهی را برای متولیان امر آموزش دارد. برای مدیران آموزشی، پذیرش تحولات آموزشی معاصر جهت تامین نیازهای آموزشی نسل جوان. برای اساتید، تقویت سواد دیجیتال، استقبال از فنآوریهای نوظهور، و فراهم آوردن زمینه مناسب برای به خدمت گرفتن آنها وحصول دستاوردهای آموزشی مطلوب تر، و برای زبانآموزان، توسعه مهارتهای تکنولوژیک که ضامن تعامل عاقلانه و کارآمد انسان و ماشین می باشد.
یادگیری زبان از طریق فناوری
فاطمه نامی
چکیده
به موازات شیوع جهانی بیماری کووید-19 در سال 2020 که به طور گسترده حوزه آموزش را تحت تأثیر قرار داد، بسیاری از مؤسسات آموزش عالی به دورهها و برنامههای کاملا برخط ترکیبی و/یا همزمان روی آوردند. میزان اثرگذاری هر یک از این روشها (یعنی دورههای ترکیبی کاملاً برخط در مقابل دورههای آنلاین با جلسات همزمان) در موفقیت زبانآموزان تا حد ...
بیشتر
به موازات شیوع جهانی بیماری کووید-19 در سال 2020 که به طور گسترده حوزه آموزش را تحت تأثیر قرار داد، بسیاری از مؤسسات آموزش عالی به دورهها و برنامههای کاملا برخط ترکیبی و/یا همزمان روی آوردند. میزان اثرگذاری هر یک از این روشها (یعنی دورههای ترکیبی کاملاً برخط در مقابل دورههای آنلاین با جلسات همزمان) در موفقیت زبانآموزان تا حد زیادی ناشناخته مانده است. پژوهشهای پیشین انجام شده پیرامون یادگیری ترکیبی (BL) در رشتههای مختلف از جمله آموزش زبانهای خارجی بیشتر بر دورههایی متمرکز بوده است که ترکیبی از جلسه های حضوری و آنلاین را شامل میشوند. پژوهش کمی شبه-تجربی حاضر تلاشی است برای مقایسه اثربخشی یک دوره کاملا برخط ترکیبی آموزش زبان انگلیسی فنی با مجموعه ای از جلسات همزمان برخط و محتوای تعاملی ناهمزمان با یک دوره برخط متشکل از جلسه های همزمان. پیشرفت زبانی 25 دانشجوی شرکت کننده در این دوره ترکیبی با دانشجویان حاضر در یک دوره برخط با جلسه های همزمان مقایسه شد. با استفاده از نتایج آزمون تی مستقل و زوجی بهدستآمده از دو مجموعه پیشآزمون و پسآزمون، مشاهده شد که در حالی که هر دو گروه در آزمون نهایی پیشرفت زبان به طور قابلتوجهی بهتر عمل کردند، دانشجویان شرکت کننده در دوره برخط متشکل از جلسه های همزمان عملکرد بهتری از دانشجویان دوره ترکیبی داشتند. این یافته ها بیانگر اهمیت طراحی دقیق کلاس های ترکیبی برخط از منظز ارائه جلسات و محتواست. یافته ها همچنین بر ضرورت افزایش تعامل میان فراگیرندگان و مدرس به منظور ارتقای اثرگذاری این دوره ها دلالت دارد.
یادگیری زبان از طریق فناوری
افسانه سعیداختر
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر دادهمحور بر تشخیص و تولید همآییهای زبانآموزان با سطح توانش انگلیسی بالا و پایین متوسط پرداخت. همچنین تاثیر ثانویه دادهمحور بر همآییهای ثانویه (همآییهایی که در واژهیاب گنجانده نشده بودند ولی به صورت مستتر در تکالیف استفاده شده بودند) نیز مورد بررسی قرار گرفت. نگرش زبانآموزان نسبت به نقش ...
بیشتر
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر دادهمحور بر تشخیص و تولید همآییهای زبانآموزان با سطح توانش انگلیسی بالا و پایین متوسط پرداخت. همچنین تاثیر ثانویه دادهمحور بر همآییهای ثانویه (همآییهایی که در واژهیاب گنجانده نشده بودند ولی به صورت مستتر در تکالیف استفاده شده بودند) نیز مورد بررسی قرار گرفت. نگرش زبانآموزان نسبت به نقش واژهیاب در یادگیری همآییها و تغییر نگرش آنها در طی فرایند پژوهش نیز از طریق مصاحبه مورد ارزیابی قرار گرفت. حدود 40 زبانآموز ایرانی به دو گروه آزمایشی و گواه تقسیم شدند. هر گروه به دو زیرگروه سطح توانش بالا و پایین نیز تقسیم شدند. گروه آزمایشی به مدت 10 جلسه به واژهیاب دسترسی داشتند تا تکلیف دوبارهنویسی را انجام دهند. نتایج حاکی از آن است که زبانآموزان با سطح توانش بالا بیشتر از زبانآموزان با سطح توانش پایین از تاثیر اولیه و ثانویه واژهیاب بهرهمند شدند. هر دو زیرگروه، نگرش مثبتی به تاثیر واژهیاب در یادگیری همآییها داشتند و این نگرش با گذر زمان پررنگتر شد.
یادگیری زبان از طریق فناوری
فاطمه نامی
چکیده
درحالی که استفاده از اپلیکیشنهایی که به طور ویژه برای زبان آموزی طراحی شدهاند شاهد گسترش چشمگیری در دهه اخیر بوده است، پژوهش های اندکی پیرامون اثرگذاری چنین اپهایی در یادگیری زبان به علاوه ویژگی های محتوایی و طراحی مورد نیاز در این برنامه ها از دیدگاه دانشجویان انجام گرفته است. پژوهش حاضر تلاشی است در جهت بررسی تاثیر استفاده ...
بیشتر
درحالی که استفاده از اپلیکیشنهایی که به طور ویژه برای زبان آموزی طراحی شدهاند شاهد گسترش چشمگیری در دهه اخیر بوده است، پژوهش های اندکی پیرامون اثرگذاری چنین اپهایی در یادگیری زبان به علاوه ویژگی های محتوایی و طراحی مورد نیاز در این برنامه ها از دیدگاه دانشجویان انجام گرفته است. پژوهش حاضر تلاشی است در جهت بررسی تاثیر استفاده از اپلیکیشن های یادگیری زبان در طول یک ترم آموزشی بر دانش نیمه تخصصی زبان انگلیسی دانشجویان و بررسی ویژگی ها و خصوصیات مورد نیاز در این اپ ها از دیدگاه آن ها. بررسی داده های به دست آمده از پیش و پسآزمون و فرم پرسشنامه پیرامون ویژگیهای اپلیکیشنها نشان داد که دانشجویانی که از اپلیکیشنهای تلفن همراه برای زبان آموزی استفاده مینمودند عملکرد بهتری در پسآزمون زبان نیمه تخصصی داشتند در مقایسه با آن دسته از دانشجویان که از اپهای زبان-آموزی دلخواه خود استفاده نکردند. با استفاده از روش تحلیل محتوا، پاسخ دانشجویان به پرسش مصاحبه مورد بررسی قرار گرفت تا ویژگی های ضروری اپ ها از دیدگاه آن ها مشخص شود. شرکت کنندگان 18 ویژگی را برجسته نمودند. این ویژگی ها در سه دسته: ویژگی های تلفن همراه هوشمند، ویژگی های محتوای آموزشی، و ویژگی های طراحی مورد نیاز برای زبان آموزی گروه بندی شدند. یافته های پژوهش حاضر اطلاعات مفیدی به طراحان اپلیکیشن های آموزشی پیرامون آنچه کاربران در این اپ ها مورد توجه قرار می دهند ارائه می-نماید.
یادگیری زبان از طریق فناوری
جلیل فتحی؛ سعید نورزاده
چکیده
این مطالعه به منظور بررسی تاثیرات آموزش نگارش از طریق وبلاگ بر عملکرد نگارش و اضطراب نگارش در زبان دوم انجام گردید. به علاوه دیدگاه زبان آموزان در مورد آموزش وبلاگ-محور مورد بررسی قرار گرفت. شرکت کنندگان این مطالعه 46 زبان آموز ایرانی از دو کلاس دانشگاه بودند که به طور تصادفی به گروه کنترل (21 نفر) و گروه آزمایش (25 نفر) منصوب شدند. در ...
بیشتر
این مطالعه به منظور بررسی تاثیرات آموزش نگارش از طریق وبلاگ بر عملکرد نگارش و اضطراب نگارش در زبان دوم انجام گردید. به علاوه دیدگاه زبان آموزان در مورد آموزش وبلاگ-محور مورد بررسی قرار گرفت. شرکت کنندگان این مطالعه 46 زبان آموز ایرانی از دو کلاس دانشگاه بودند که به طور تصادفی به گروه کنترل (21 نفر) و گروه آزمایش (25 نفر) منصوب شدند. در طول یک ترم تحصیلی به مدت 16 هفته، گروه کنترل بر اساس روش سنتی تدریس نگارش آموزش دیدند در حالیکه گروه آزمایش بر اساس آموزش وبلاگ-محور به آنها مهارت نگارش تدریس گردید. داده های مطالعه با استفاده از فعالیت های نگارشی زماندار و پرسشنامه اضطراب نگارش در زبان دوم جمع آوری گردید. همچنین مصاحبه های نیمه سازمان یافته هم اجرا گردید. نتایج نشان داد که هر چند که هر دو روش آموزش بر مهارت نگارش شرکت کنندگان تاثیر مثبت داشت، بهبود عملکرد نگارشی گروه آموزش به طور قابل توجهی بیشتر از گروه کنترل بود. همچنین نتایج نشان داد که آموزش وبلاگ-محور به طور معناداری اضطراب نگارش گروه آزمایش را کاهش داد اما گروه کنترل از نظر اضطراب نگارش تغییر محسوسی نداشتند. نتایج مصاحبه های نیمه سازمان یافته هم بیانگر این بود که به طور کلی شرکت کنندگان دیدگاه مثبتی نسبت به استفاده از وبلاگ در آموزش نگارش داشتند هر چند که برخی هم دیدگاه منفی و یا تردید را ابراز داشتند. نتایج این پژوهش پیامدهای قابل توجهی هم از نظر عملی و هم نظری برای آموزش مهارت نگارش در زبان دوم دارد.