تحلیل گفتمان
آگاهی های ترحیم در قبل و بعد از انقلاب: آیا ایدولوژی گذرها را تغییر داده است

صبا بشیری؛ هیوا ویسی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 آذر 1402

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.65370.666

چکیده
  اعلامیه‌های ترحیم یکی از کاربردی‌ترین ابزار برای اعلام مرگ افراد هستند. مطالعۀ توصیفی-تحلیلی حاضر با در نظر گرفتن تحولات اجتماعی-فرهنگی در پی انقلاب اسلامی ایران سعی در انجام تحلیلی گذری/حرکتی بر اعلامیه‌های ترحیم مربوط به دوران پیش و پس از انقلاب اسلامی با تکیه برمدل ژانر-محور سویلز(1990،2004) دارد . 100 اعلامیۀ ترحیم (50 اعلامیه مربوط ...  بیشتر

تحلیل گفتمان
پیچیدگی دستوری در مقالات چاپ شده در مجلات داخلی و خارجی

سید فواد ابراهیمی؛ سمانه ایماندار

دوره 10، شماره 2 ، دی 1400، ، صفحه 301-323

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.61187.600

چکیده
  پیچیدگی دستوری به عنوان یک شاخص کیفیت نوشتاری، به نگارش و درک متون نوشتاری کمک شایانی می کند. این مطالعه برانست تا بر اساس توصیف زبانی پیچیدگی دستوری ارایه شده توسط بایبر و همکارانش (2020)، به بررسی مقالات چاپ شده در مجلات داخلی و بین المللی بپردازد. پیکره این مطالعه شامل 40 مقاله از رشته زبان شناسی کاربردی است که 20 مقاله از مجلات داخلی ...  بیشتر

تحلیل گفتمان
یادگیری واژگان زبان انگلیسی از طریق دروس خبری وب سایت VOA : قرار گرفتن در معرض مطالب درسی معتبر یا استعمار الکترونیکی

فائزه سلیمانی فرد؛ بیوک بهنام؛ سعیده آهنگری

دوره 10، شماره 1 ، تیر 1400، ، صفحه 67-103

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.53482.519

چکیده
  آموزش و یادگیری زبان از طریق اینترنت به طور فزاینده‌ای در سرتاسر جهان در حال رشد‌است، بنابراین کارشناسان بسیاری به بحث در مورد تأثیرات مثبت و منفی آموزش آنلاین در این رشته می پردازند. پژوهش حاضر به بررسی انتقادی دروس خبری علم و فناوری وب‌سایت یادگیری انگلیسی VOA در بازه زمانی دو سال پرداخته که مدعیست کلمات، عبارات و جملات جدید را ...  بیشتر

تحلیل گفتمان
بررسی تکرارپذیری حرکت هدف در بخشهای مقالات پژوهشی علوم نرم

کیمیا سلطانی؛ داود کوهی؛ نسرین حدیدی

دوره 10، شماره 1 ، تیر 1400، ، صفحه 171-200

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.58794.572

چکیده
  اگرچه تلاشهای تحقیقاتی بسیاری برای بررسی ساختار بلاغی مقالات پژوهشی از طریق تحلیل حرکتی صورت گرفته است، اما تکرارپذیری این حرکتها در بین بخشهای مقالات مورد توجه قرار نگرفته است. هدف تحقیق حاضر برطرف کردن این شکاف از طریق بررسی تفاوتهای میان رشته ای در تکرارپذیری حرکت هدف (سوالات، فرضیه ها، اهداف تحقیق) در چهار بخش متداول (مقدمه ، ...  بیشتر

تحلیل گفتمان
ساختار عمومی بخش تشکر و قدردانی در کتاب ها

رسول محمد حسین پور؛ محمد رضا پیروز؛ رضا جعفری هرندی؛ گوهر محمد پور

دوره 9، شماره 1 ، تیر 1399، ، صفحه 357-381

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.50602.474

چکیده
  مطالعات در مورد ساختار عمومی پایان نامه ها و رساله ها منجر به ارایه برخی از مدل های تاثیرگذار مانند مدل هایلند (2004) و مدل های العلی (2010) شده است. مطالعات بسیار اندکی به بررسی ساختار کلی بخش تشکر و قدردانی در کتابها پرداخته است. بنابراین ، مطالعه حاضر تلاشی برای یافتن پاسخ به این سوال است که آیا بخش قدردانی و تشکر کتاب از الگوی سازمانی ...  بیشتر

تحلیل گفتمان
تنوع ژانری در بخش مقدمه مقالات در ژورنالهای داخلی و خارجی حوزه علوم کامپیوتر

بهمن ابراهیمی؛ هیوا ویسی

دوره 8، شماره 2 ، دی 1398، ، صفحه 51-82

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.49119.453

چکیده
  پژوهش حاضر با استفاده از مدل پیشنهادی سویلز (2004) به بررسی و تحلیل سبک نگارش در مقدمه‌‌ی مقالات علوم رایانه‌ای محققان ایرانی و بین‌المللی، که به زبان انگلیسی نگارش شده-اند، می‌پردازد. بدین منظور، دو گروه از مقالات ایرانی و خارجی منتشر شده در مجلات معتبر ایرانی و بین‌المللی گردآوری شدند. نتایج نشان داد که گذر اصلی 1 و فرعی 1«مشخص ...  بیشتر

تحلیل گفتمان
نقد گفتمان نظارت: بررسی تلطیف در گفتمان ناظران مدرسین زبان انگلیسی در ایران

حسام آغشته

دوره 8، شماره 2 ، دی 1398، ، صفحه 137-162

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.39392.373

چکیده
  تحقیق حاضر به بررسی فرایند تلطیف کلام در گفتمان ناظران مدرسین زبان انگلیسی در ایران می پردازد تا دریابد که ناظران ایرانی برای رسیدن به تعادل لازم بین صراحت کلام و احترام طرف مقابل به هنگام ارائه بازخورد منفی به مدرسین از چه ابزارهای تلطیفی استفاده می کنند. با استفاده از نمونه گیری در دسترس، 10 جلسه بازخورد بعد از بازدید کلاس ها از سه ...  بیشتر

تحلیل گفتمان
ارتقای توانش کاربرد شناسی: آشکار سازی تاثیر انواع تمرین ها و مشاهدات دانشجویان زبان خارجه

اسمعیل علی سلیمی؛ بهنام کرمی

دوره 8، شماره 1 ، تیر 1398، ، صفحه 279-302

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.48521.445

چکیده
  کاربرد شناسی بین زبان نقش بسزایی در یادگیری زبان خارجه ایفا می کند. دانشجویان همواره در جستجوی ارتقای این توانش از طریق دروس دانشگاهی و نیز کتب مرتبط هستند. کاربرد شناسی بین زبانی به عنوان بخش جدا ناپذیر توانش ارتباطی و به عنوان هدف نهایی در یادگیری زبان مورد تاکید قرار گرفته است. مطالعه ی حاضر به بررسی مشاهدات داننشجویان رشته ی زبان ...  بیشتر