نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دپارتمان زبانشناسی کاربردی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با استفاده از مدل پیشنهادی سویلز (2004) به بررسی و تحلیل سبک نگارش در مقدمه‌‌ی مقالات علوم رایانه‌ای محققان ایرانی و بین‌المللی، که به زبان انگلیسی نگارش شده-اند، می‌پردازد. بدین منظور، دو گروه از مقالات ایرانی و خارجی منتشر شده در مجلات معتبر ایرانی و بین‌المللی گردآوری شدند. نتایج نشان داد که گذر اصلی 1 و فرعی 1«مشخص نمودن مطلب کلی»، گذر اصلی 2 و فرعی A1 «نمایش شکاف در بیشینه»، گذر اصلی 3 و فرعی 1 «بیان هدف پژوهش بصورت توصیفی و هدفمند»، گذر اصلی 3 و فرعی 4 «خلاصه نویسی روش تحقیق» گذر اصلی 3 و فرعی 6 «بیان اهمیت پژوهش» با فراوانی بیشتری در مقدمه-ی مقالات مورد پژوهش نمایان شدند. گذر اصلی 2 و فرعی 2 «بیان توجیه مثبت» یافت نشد و دیگر گذرهای فرعی با قراوانی بسیار کمتری ظاهر شدند. یافته‌های این پژوهش بر به‌کارگیری رویکرد ژانری در امر آموزش شیوه‌ی نگارش مقالات علمی تاکید بسیار می‌کند. همچنین، نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه از نوشتارهای علمی از نظر گذر اصلی 3 و فرعی 7 «مشخص نمودن ساختار مقاله» مشاهده نشد. یافته‌های این پژوهش بر بکارگیری شیوه‌ی ژانری-محور در امر آموزش مهارت نوشتار علمی دارد. زیرا این روش منجر به افزایش سطح آگاهی یادگیرنده نسبت به ساختارهای نحوی موجود در مقدمه‌ی مقالات علمی در رشته ب علوم رایانه‌ای شده که نتیجه‌ی آن شاید تقویت مهارت نگارش دانشگاهی نزد دانشجویان علوم رایانه‌ای باشد

کلیدواژه‌ها

موضوعات