مریم طاهری؛ داود مشهدی حیدر
چکیده
با توجه به قلت مطالعات در مورد تأثیر ارزیابی پوشه ای بر مهارت نوشتاری زبان آموزان زبان انگلیسی، و همچنین تاثیر تعامل بین ارزیابی پوشه ای ومیزان مهارت خود محوری زبان آموزان، پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر ارزیابی پوشه ای بر روی بهبود مهارت نوشتاری دانشجویان کارشناسی با میزان مهارت خودمحوری بالا و میزان مهارت خودمحوری پایین انجام ...
بیشتر
با توجه به قلت مطالعات در مورد تأثیر ارزیابی پوشه ای بر مهارت نوشتاری زبان آموزان زبان انگلیسی، و همچنین تاثیر تعامل بین ارزیابی پوشه ای ومیزان مهارت خود محوری زبان آموزان، پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر ارزیابی پوشه ای بر روی بهبود مهارت نوشتاری دانشجویان کارشناسی با میزان مهارت خودمحوری بالا و میزان مهارت خودمحوری پایین انجام شده است. . بدین منظور، از طریق آزمون(Oxford Placement Test) OPT ، تعداد 60 دانشجوی کارشناسی دختر، از میان 145 دانشجو انتخاب شده و به طور تصادفی به یک گروه کنترل (شامل 30 شرکت کننده) و یک گروه تحقیق (شامل 30 شرکت کننده) تقسیم شدند. گروه تحقیق براساس نحوة پاسخگویی آنها به پرسشنامة Academic Self-regulated Learning Scale (A-SRL-S) به دو گروه میزان مهارت خود محوری بالا (15 شرکت کننده)، و میزان مهارت خود محوری پایین (15 شرکت کننده) تقسیم شده اند. . در گروه کنترل از روشها ی سنتی تدریس و ارزشیابی استفاده شده در حالیکه دانشجویان گروه تحقیق از ارزیابی پوشه ای بهره برده اند . نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که ارزیابی پوشه ای بر روی بهبود توانایی پاراگراف نویسی فراگیران تأثیر قابل توجهی داشته است(p=0.001) ؛ افزون بر این، نتیجه نشان داده است که فراگیران دارای میزان مهارت خود محوری بالا درمقایسه با فراگیران دارای میزان مهارت خود محوری پایین، بهره ی بیشتری از ارزیابی پوشه ای برده اند(p = 0.000) . نتایج به دست آمده از این پژوهش می تواند در تدریس ، تدوین برنامه درسی و آزمون سهم مفیدی داشته باشد.
مهارتهای زبان
مهناز مصطفائی علائی؛ امیر کاردوست؛ عبدالباسط سعیدیان
چکیده
برای روشنتر کردن ارتباط بین تکیهگاهسازی آموزشی و وسایل دیداری، این مطالعه نیمهتجربی گروهی ۱۴ نفره از زبانآموزان ایرانی مقطع متوسط را مورد بررسی قرار داد و این کار از طریق تهیه نمودار با هدف تقویت توانایی نوشتن آنها انجام داده شد. بعد از گرفتن پیشآزمون از شرکتکنندگان، هشت کلمه ناشناخته مشخص شدند و از طریق تصاویر بصری به ...
بیشتر
برای روشنتر کردن ارتباط بین تکیهگاهسازی آموزشی و وسایل دیداری، این مطالعه نیمهتجربی گروهی ۱۴ نفره از زبانآموزان ایرانی مقطع متوسط را مورد بررسی قرار داد و این کار از طریق تهیه نمودار با هدف تقویت توانایی نوشتن آنها انجام داده شد. بعد از گرفتن پیشآزمون از شرکتکنندگان، هشت کلمه ناشناخته مشخص شدند و از طریق تصاویر بصری به عنوان مداخله، تکیهگاهسازی آموزشی انجام شد. روند تکیهگاهسازی آموزشی شامل سه مرحله ترتیبی، تحت عناوین احتمالات، محو شدن، و انتقال بود. از یک پرسشنامه محقق ساخته و یک مصاحبه نیمه ساختار یافته بعد از مرحله مداخله به عنوان پسآزمون برای بررسی درک و نظر شرکت کنندگان در مورد روند تکیهگاهسازی آموزشی نمودار استفاده شد. نتایج پرسشنامه نشان داد که تکیهگاهسازی آموزشی بصری به زبان آموزان کمک میکند تا معنای واژگان مورد نظر و حتی برخی از نکات دستوری در مطالب را بهتر بفهمند. علاوه بر این، تکیهگاهسازی آموزشی بصری به آنها کمک کرد تا مواد آموزشی را با ماهیتهای مختلف تولید کنند. نتایج همچنین حاکی از آن است که هر سه ویژگی تکیهگاهسازی آموزشی با تکیهگاهسازی آموزشی بصری مطابقت دارند. سرانجام ، نتایج مصاحبه نشان داد که زبانآموزان نسبت به تکیهگاهسازی آموزشی بصری نگرش مطلوبی دارند و مرحله سوم آن را به عنوان چالش برانگیزترین انتخاب کردند. می توان نتیجه گرفت که این یافتهها به اثربخشی تکیهگاهسازی آموزشی بصری در بهبود توانایی نوشتن دانش آموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی اعتبار میبخشند.