نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن، تنکابن، ایران

چکیده

با توجه به قلت مطالعات در مورد تأثیر ارزیابی پوشه ای بر مهارت نوشتاری زبان آموزان زبان انگلیسی، و همچنین تاثیر تعامل بین ارزیابی پوشه ای ومیزان مهارت خود محوری زبان آموزان، پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر ارزیابی پوشه ای بر روی بهبود مهارت نوشتاری دانشجویان کارشناسی با میزان مهارت خودمحوری بالا و میزان مهارت خودمحوری پایین انجام شده است. . بدین منظور، از طریق آزمون(Oxford Placement Test) OPT ، تعداد 60 دانشجوی کارشناسی دختر، از میان 145 دانشجو انتخاب شده و به طور تصادفی به یک گروه کنترل (شامل 30 شرکت کننده) و یک گروه تحقیق (شامل 30 شرکت کننده) تقسیم شدند. گروه تحقیق براساس نحوة پاسخگویی آنها به پرسشنامة Academic Self-regulated Learning Scale (A-SRL-S) به دو گروه میزان مهارت خود محوری بالا (15 شرکت کننده)، و میزان مهارت خود محوری پایین (15 شرکت کننده) تقسیم شده اند. . در گروه کنترل از روشها ی سنتی تدریس و ارزشیابی استفاده شده در حالیکه دانشجویان گروه تحقیق از ارزیابی پوشه ای بهره برده اند . نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که ارزیابی پوشه ای بر روی بهبود توانایی پاراگراف نویسی فراگیران تأثیر قابل توجهی داشته است(p=0.001) ؛ افزون بر این، نتیجه نشان داده است که فراگیران دارای میزان مهارت خود محوری بالا درمقایسه با فراگیران دارای میزان مهارت خود محوری پایین، بهره ی بیشتری از ارزیابی پوشه ای برده اند(p = 0.000) . نتایج به دست آمده از این پژوهش می تواند در تدریس ، تدوین برنامه درسی و آزمون سهم مفیدی داشته باشد.

کلیدواژه‌ها