مقاله پژوهشی
سامان عبادی؛ عبدالباسط سعیدیان
چکیده
از لحاظ نظری، نظریه اجتماعی و فرهنگی ویگوتسکی شالوده ارزشیابی پویا را تشکیل میدهد و معتقد به اتحاد مجدد ارزشیابی و آموزش میباشد. این پژوهش فرآیندمحور در زمینه خواندن و درک مطلب درصدد است تا اثرات استفاده از روش ارزشیابی پویای رایانهای را بر ارتقای سطح مهارتهای خواندن دانشآموختگان ایرانی رشته آموزش زبان انگلیسی در مقطع ...
بیشتر
از لحاظ نظری، نظریه اجتماعی و فرهنگی ویگوتسکی شالوده ارزشیابی پویا را تشکیل میدهد و معتقد به اتحاد مجدد ارزشیابی و آموزش میباشد. این پژوهش فرآیندمحور در زمینه خواندن و درک مطلب درصدد است تا اثرات استفاده از روش ارزشیابی پویای رایانهای را بر ارتقای سطح مهارتهای خواندن دانشآموختگان ایرانی رشته آموزش زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی بررسی کند. شرکتکنندگان این پژوهش شامل ۳۲ دانشجوی آموزش زبان انگلیسی در سطح پیشرفته بودند که به صورت غیرتصادفی و برمبنای در دسترس بودن انتخاب شدند. در این مطالعه، از نرمافزار اینترنتی DIALANG و آزمون پویای رایانهای خواندن و درک مطلب (CDRT) استفاده شد تا به ترتیب سطح مهارت یادگیرندگان مشخص شده و تأثیر برنامه غنیسازی که به صورت ارزشیابی پویا برگزار شده بود نیز مورد بررسی قرار گیرد. با اتمام آزمون CDRT، دو نمره پویا و غیرپویا در اختیار یادگیرندگان قرار میگرفت. تحلیل این نتایج نشان داد که در راستای هدف پژوهش حاضر، این نکته به اثبات رسید که نمره پیشآزمون (ZAD) نشانهای کافی برای سنجش توانایی فرد و متعاقبا آمادهسازی یک طرح درس موثر برای وی نیست. یافتههای این تحقیق میتواند بهطور قابلتوجهی هم برای افرادی که در حوزه ارزشیابی پویا تحقق میکنند، مفید باشد و هم برای محققانی که به انجام پژوهش درمورد یادگیرندگان در معرضخطر و یا عقب مانده ذهنی علاقهمند هستند.
مقاله پژوهشی
ناصر رشیدی؛ علی فروتن
چکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی وضعیت نظارت برعملکرددانشجو معلمان ومعلمان شاغل زبان انگلیسی در نظام آموزشی ایران بود. برای داشتن یک نمونه آماری قابل قبول تعداد 210 دبیر زبان انگلیسی،53 معلم راهنماو 92 ناظر آموزشی زبان انگلیسی که در مقطع متوسطه مشغول فعالیت بودند از چهار استان کشور انتخاب شدند. تعداد 215 دانشجو معلم رشته آموزش زبان انگلیسی ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر بررسی وضعیت نظارت برعملکرددانشجو معلمان ومعلمان شاغل زبان انگلیسی در نظام آموزشی ایران بود. برای داشتن یک نمونه آماری قابل قبول تعداد 210 دبیر زبان انگلیسی،53 معلم راهنماو 92 ناظر آموزشی زبان انگلیسی که در مقطع متوسطه مشغول فعالیت بودند از چهار استان کشور انتخاب شدند. تعداد 215 دانشجو معلم رشته آموزش زبان انگلیسی گروه دیگری از داوطلبان را تشکیل دادند. به منظور فهم نظرات داوطلبان در مورد نقش ناظران راجع به رشد حرفهای دانشجو معلمان ومعلمان شاغل زبان انگلیسی پرسشنامهای در همین زمینه بین داوطلبان توزیع گردید. به منظور بررسی مدل نظارتی معلمان و دانشجو معلمان در مقطع متوسطه و مراکز دانشگاهی داوطلبان نظراتشان را از طریق کامل کردن پرسشنامه بیان کردند. به منظور بررسی مدل نظارتی که داوطلبان ترجیح میدهند در مقطع متوسطه و مراکز دانشگاهی تربیت معلم اعمال شود پرسشنامه دیگری بین داوطلبان توزیع گردید. همچنین ناظران آموزشی زبان انگلیسی در دبیرستانها خود را از نظر دانش، مهارت و قابلیتهای نظارتی از طریق تکمیل پرسشنامه ارزیابی کردند. در مرحله کیفی مطالعه حدود ده درصد داوطلبان مصاحبه شدند. همچنین عملکرد 8 ناظر آموزشی مقطع متوسطه و 8 ناظر آموزشی مراکز دانشگاهی مورد مشاهده قرار گرفت. به طور کلی، اکثر دبیران زبان انگلیسی ناظران خود را در رشد حرفهای خود در زمینههای ارزشیابی، مدیریت کلاس درس، فعالیتهای آموزشی، رفتار با دانشآموزان و فنون تدریس موثر ارزیابی کردند. نتایج حاکی از این است که این دبیران نیازمند حمایت بیشتری از سوی ناظران آموزشی در زمینههای تهیه و تدوین مطالب آموزشی،توسعه تجربه معلمان و هدایت آموزشی بودند. در خصوص مدل نظارتی که در مقطع متوسطه اعمال میشود، نتایج نشان داد که اکثر ناظران آموزشی مدلهای سنتی به ویژه مدل تجویزی را به کار میبرند. راجع به مدل نظارتی که ناظران در مراکز دانشگاهی تربیت معلم اعمال میکنند، نتایج حاکی از آن بود که به طور کلی در بیشتر موارد مدل خوداندیشی یا تفکری دنبال میشود. همچنین نتایج نشان داد که اکثریت قاطع داوطلبان مدل نظارتی خود اندیشی را نسبت به مدلهای سنتی ترجیح میدهند. درخصوص ارزیابی ناظران اموزشی مقطع متوسطه از خود راجع به دانش، مهارت، ویژگیها، تعهد نسبت به رشد حرفه ای خود و دیگر معلمان نتایج نشان داد که ناظران خود را در بیشتر زمینه ها ماهر تا متخصص میدانستند و بیان میداشتند که در رشد حرفه ای معلمان موفق بودهاند.
مقاله پژوهشی
محمد خطیب؛ سیران جنتی
چکیده
مطالعه حاضر به برسی تجربی و نظاممند تاثیر آموزش صریح راهکارهای درک مطلب بر اضطراب در خواندن و میزان درک مطلب زبانآموزان ایرانی دبیرستانی پرداخته است. بدین منظور همه دانشآموزان دو کلاس (65 نفر) به عنوان اعضای گروه آزمون و کنترل در این مطالعه شرکت کردند. گروه آزمون تحت ده جلسه آموزش راهکارهای درک مطلب بر اساس چارچوب چهاربخشی راهکارهای ...
بیشتر
مطالعه حاضر به برسی تجربی و نظاممند تاثیر آموزش صریح راهکارهای درک مطلب بر اضطراب در خواندن و میزان درک مطلب زبانآموزان ایرانی دبیرستانی پرداخته است. بدین منظور همه دانشآموزان دو کلاس (65 نفر) به عنوان اعضای گروه آزمون و کنترل در این مطالعه شرکت کردند. گروه آزمون تحت ده جلسه آموزش راهکارهای درک مطلب بر اساس چارچوب چهاربخشی راهکارهای درک مطلب مکنمارا و همکاران (2007 ) قرار گرفتند. دادهها با استفاده از پرسشنامه اضطراب در خواندن زبان خارجی سایتو و همکاران (1999) و آزمون چهارگزینه ای درک مطلب (PET) جمع آوری شدند . همه دانشآموزان به پرسشنامه اضطراب در خواندن زبان خارجی و آزمون چهارگزینه ای درک مطلب یک بار به عنوان پیشآزمون، یک هفته قبل از شروع آزمون و بار دوم به عنوان پس آزمون، یک هفته پس از دوره آموزشی پاسخ دادند. بعد از پسآزمون، یک گروه هفت نفره از گروه آزمون در مصاحبه گروهی شرکت کردند. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش صریح راهکارهای درک مطلب در بهبود درک مطلب دانشآموزان مقطع متوسطه و کاهش اضطراب در خواندن زبان انگلیسی موثر است. ابن در حالی است که اضطراب در خواندن و درک مطلب با هم رابطه معکوس دارند. همچنین مصاحبه گروهی بیانگر تاثیر مثبت آموزش راهکارهای درک مطلب بر بهبود خواندن و کاهش اضطراب در خواندن بود. این پژوهش دربردارنده نظرات و پیشنهادهایی برای مدرسان و طراحان کتب درسی به منظور سرمایه گذاری بر روی مهارت خواندن به عنوان مهارت اساسی در آموزش میباشد.
کریم صادقی؛ مریم زینالی
چکیده
نقش مهم مهارت شنیداری در آموزش زبان نیازمند آن است که محققان مطالعاتی را در زمینه عوامل موثر بر عملکرد زبانآموزان در آزمون شنیداری انجام دهند. به همین منظور، تحقیق حاضر بر آن بوده که تاثیر نوع ارائه سوال را بر عملکرد زبانآموزان ایرانی مقطع پیشرفته در آزمون مهارت شنیداری بررسی نماید. همچنین عامل یادداشتبرداری و تاثیر احتمالی ...
بیشتر
نقش مهم مهارت شنیداری در آموزش زبان نیازمند آن است که محققان مطالعاتی را در زمینه عوامل موثر بر عملکرد زبانآموزان در آزمون شنیداری انجام دهند. به همین منظور، تحقیق حاضر بر آن بوده که تاثیر نوع ارائه سوال را بر عملکرد زبانآموزان ایرانی مقطع پیشرفته در آزمون مهارت شنیداری بررسی نماید. همچنین عامل یادداشتبرداری و تاثیر احتمالی آن بر آزمون مهارت شنیداری زبان آموزان مورد بررسی قرار گرفت. در همین راستا، دو آزمون، هرکدام شامل ٢٠ سوال چهارگزینهای، طراحی شده و تعداد ٦٦ زبانآموز مقطع پیشرفته (٣١ آقا و ٣٦ خانم) در این مطالعه شرکت کردند. آزمون اول به منظور بررسی تاثیر نوع ارائه سوال و آزمون دوم به منظور بررسی تاثیر یادداشتبرداری بر عملکرد زبانآموزان در آزمون مهارت شنیداری مورد استفاده قرار گرفت. نتایج کلی این تحقیق حاکی از آن است که شرکتکنندگان عملکرد متفاوتی بسته به نوع ارائه سوال (شفاهی و کتبی) داشتهاند، به نحوی که در سوالهایی که عنوان آنها به صورت کتبی نوشته شده بود موفقتر عمل کرده اند. در بررسی عامل دوم که همان یاداشتبرداری در حین شنیدن مطالب آزمون بود، نتایج حاصله هیچ نوع اثری را مشخص نکرد. نتایج مبسوط به همراه مباحثات مربوطه در متن مقاله آورده شده است.
مقاله پژوهشی
زری سعیدی؛ کبری علوی
چکیده
برچسبزنی به عنوان یکی از متغیرهای روانشناختی ممکن است تاثیر درازمدتی بر زندگی ما بگذارد و همچنین بنا به نظر ارکل (2009)، دستاوردهای علمی دانشآموزان ممکن است بر اثر برچسبزنی معلم به صورت جدی تضعیف گردد. اما علیرغم این قضیه، پژوهشهای اندکی در باره عواقب برچسبزنی منفی به صورت کلی در زمینههای آموزشی و به ویژه در کلاسهای ...
بیشتر
برچسبزنی به عنوان یکی از متغیرهای روانشناختی ممکن است تاثیر درازمدتی بر زندگی ما بگذارد و همچنین بنا به نظر ارکل (2009)، دستاوردهای علمی دانشآموزان ممکن است بر اثر برچسبزنی معلم به صورت جدی تضعیف گردد. اما علیرغم این قضیه، پژوهشهای اندکی در باره عواقب برچسبزنی منفی به صورت کلی در زمینههای آموزشی و به ویژه در کلاسهای آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی صورت پذیرفته است. پژوهش حاضر کوششی است برای بررسی وجود احتمالی برچسبزنی منفی و اینکه چگونه چنین برچسبهایی در نهایت بر توان علمی/روانشناختی دانشآموزان تاثیرگذار است. به سبب آنکه قراردادن واقعی دانشآموزان در معرض تجربه برچسبزنی منفی میسر نبود، از 100 نفر آزمودنی پژوهش خواسته شد که درباره آینده علمی/ اجتماعی یک دانشآموز خیالی که برچسب خواندن پریشی خورده است نظر بدهند (هانت، 2006). همچنین از آن ها خواسته شد به پرسشنامه تعدیل شده 11 موردی ( موانیا و موالا، 2013) در باره تجربه برچسب خوردن خود پاسخ دهند. از شرکتکنندگان همچنین خواسته شد پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت (1967) را پاسخ دهند تا مشخص شود که آیا رابطهای بین تجربه برچسب خوردن و عزت نفس آنها و گزارش دستاورد علمی آنها وجود دارد یا خیر. سپس دادههای گرد آوری شده از طریق نرم افزار اس پی اس اس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که برچسبزنی منفی معلم به صورت معنیداری با عزت نفس دانشآموزان، توان علمی آنها و زندگی/انتظارات/موفقیت آینده آنها رابطه دارد. پژوهش حاضر کاربردهای مهمی برای آموزش معلمان دربردارد چرا که نتایج نشان داد عواقب منفی برچسبزنی در زمینه آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی باید بیشتر مورد توجه قرارگیرد.
مقاله پژوهشی
رجب اسفندیاری؛ قدسیه معین
چکیده
هدف اصلی این مقاله، تهیه فهرستی از متداول ترین واژههای علمی رشته مهندسی علوم و صنایع غذایی است. در این راستا، یک پیکره با تعداد 4652444 کلمه، به نام مقالات تحقیقی علوم و صنایع غذایی تهیه شد. برای طراحی پیکره، 1421 مقاله تحقیقی انتخاب شده به روش تصادفی از میان 39 مجله با ضریب تاثیر بالا در پنج زیر شاخه رشته مهندسی علوم و صنایع غذایی مورد ...
بیشتر
هدف اصلی این مقاله، تهیه فهرستی از متداول ترین واژههای علمی رشته مهندسی علوم و صنایع غذایی است. در این راستا، یک پیکره با تعداد 4652444 کلمه، به نام مقالات تحقیقی علوم و صنایع غذایی تهیه شد. برای طراحی پیکره، 1421 مقاله تحقیقی انتخاب شده به روش تصادفی از میان 39 مجله با ضریب تاثیر بالا در پنج زیر شاخه رشته مهندسی علوم و صنایع غذایی مورد استفاده قرار گرفت. از معیار های فراوانی و گستره برای ایجاد فهرست واژههای علمی علوم و صنایع غذایی استفاده شد. واژههای علمی میبایست در بیشتر از 19 مجله، و حداقل 134 بار در تمام پیکره ظاهر می شد. برای تحلیل دادهها، برنامه کامپیوتری رینج RANGE مورد استفاده قرار گرفت. 1090 واژه علمی با معیار های این تحقیق مطابقت داشته و پیکره را به وجود آوردند. علاوه بر آن، نتایج نشان دادند که این فهرست، 13% از پیکره را پوشش می دهد. برای دانشجویان علوم و صنایع غذایی که باید تعداد زیادی مقاله انگلیسی بخوانند و یا در مجلات انگلیسی مقاله چاپ کنند، این فهرست واژهها فهرستی از پرکاربردترین کلمه های علمی را فراهم می سازد و این امکان را به آنها می دهد تا مهارت نوشتن و خواندن خویش را در زمینههای علمی بهبود بخشند. یافتههای این مطالعه تحقیقاتی تاکیدی بر نیاز روزافزون قشر آکادمیک به فهرست واژههای خاص رشتهای جهت برطرف ساختن نیازهای دانشجویان همان رشته ها، ارائه راهکارهایی برای طراحان دروس، و هم چنین آموزش صریح واژگان علمی میباشد.