نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 Allameh Tabataba'i University
2 گروه زبانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3 دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
علیرغم توجه روز افزونی که به آموزش زبان میراثی شده، ارتقا توانش منظورشناختی در زبانآموزان میراثی کودک، به ویژه در حیطهی کنشهای گفتاری مانند عذرخواهی و درخواست، پیشرفت چندانی نداشتهاست. این موضوع نشانگر نبود ادبیات پژوهشی لازم در این حوزه است. در تلاش برای رفع این خلاء، پژوهش حاضر با هدف بررسی تولید کنشهای گفتاری عذرخواهی و درخواست در فارسیآموزان میراثی کودک، انجام شد. به منظور سنجش توانش کاربردشناختی 85 شرکتکننده کودک و بررسی تأثیر آموزش صریح و ضمنی بر تولید کنشهای گفتاری عذرخواهی و درخواست، آزمون تکمیل گفتمان شفاهی، به صورت پیش آزمون و پس آزمون بر 41 پسر و 44 دختر در پایههای سوم و چهارم اجرا شد. یافتهها نشان داد که تولید کنش گفتاری زبانآموزان به شکل معناداری تحت تأثیر آموزش صریح و ضمنی بودهاست. به عنوان یک یافتهی انتقادی، این مطالعه نشان داد که آموزش ضمنی به صورت بالقوه میتواند در زمینههای خاص به یک اندازه کاربردی باشد و نیازمند بازنگری درراهبردهای آموزش کنشهای گفتاری است. این یافته طراحان و تهیهکنندگان برنامه درسی و مواد آموزشی را تشویق میکند تا فراتر از اتکای سنتی به روش آموزش صریح، به رویکرد جامعتری روی آورند که هر دو روش صریح و ضمنی را در برگرفته و در اولویت قرار میدهد.
کلیدواژهها
موضوعات