نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

2 دپارتمان زبان و ادبیات دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

10.22054/ilt.2025.81469.873

چکیده

تجارب عاطفی معلمان در سالهای اخیر توسط محققان آموزشی و روانشناسی مورد بررسی قرار گرفته است. با این حال، تحقیقات کمی در مورد تجربیات عاطفی معلمان زبان انگلیسی پیش از خدمت ، به ویژه آنهایی که حرفه تدریس در مسیر شغلی دارند، در یک دوره عملی وجود دارد. این مطالعه کیفی با هدف بررسی چگونگی ایجاد احساسات چهار معلم آموزش زبان انگلیسی پیش از خدمت در یک برنامه کارشناسی در دوره های عملی طی دو ترم انجام شد. داده های این مطالعه موردی - کیفی از طریق بحث های گروهی متمرکز، مصاحبه های نیمه ساختاریافته و مشاهدات میدانی جمع آوری شد. یافته‌ها نشان داد که معلمان طیف وسیعی از احساسات مثبت، منفی و حتی دوسوگرا را تجربه کردند. نتایج نشان داد که شرکت‌کنندگان در شروع تمرین سعی کردند خوش‌بینانه‌تر با هیجان‌های منفی خود برخورد کنند، اما هیجان‌های متضاد ناشی از احساس عدم اطمینان و بلاتکلیفی به تدریج بر احساسات آنها غالب شد و منجر به کاهش انگیزه و تاب‌آوری شغلی گردید. براساس یافته می توان چنین نتیجه‌گیری کرد که ایده‌آل‌گرایی معلمان پیش از خدمت باید توسط مربیانشان تنظیم شود و آموزش ببینند که چگونه احساسات منفی را حرفه‌ای‌تر مدیریت کنند تا از فرسودگی شغلی یا احساس شدید اضطراب شغلی و ناامنی جلوگیری کنند. با توجه به یافته ها اهمیت حمایت از شایستگی عاطفی-اجتماعی معلمان پیش از خدمت و القای راهبردهای روانشناسی مثبت گرا در برنامه های آموزش معلمان آنها برجسته می شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات