نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
گروه آموزش زبان انگلیسی -دانشگاه فرهنگیان-صندوق پستی 889-14665-تهران-ایران
چکیده
با گسترش روزافزون بهرهگیری از فناوریهای دیجیتال در آموزش، سواد دیجیتال برای معلمان تازهکار و باتجربه ضرورتی اساسی دارد. دانشگاه فرهنگیان، مهمترین نهاد تربیت معلم در ایران، نقشی کلیدی در تقویت سواد دیجیتال و ادغام فناوری از طریق برنامههای کارورزی ایفا میکند؛ جایی که معلمان راهنما شیوههای تدریس را بهصورت الگویی ارائه میدهند. با وجود اهمیت موضوع، شایستگیهای سواد دیجیتالِ دانشجومعلمان زبان انگلیسی بهعنوان زبان خارجی و معلمان راهنمای آنان در دانشگاه فرهنگیان هنوز بهطور کافی بررسی نشدهاند. این مطالعه توصیفی، با تکیه بر چارچوبهای دانش محتوایی–پداگوژیکی–فناورانه و شایستگی دیجیتال معلمان برداشتهای فردی و ارزیابیهای متقابل سواد دیجیتال و کاربرد فناوری در میان معلمان راهنمای زبان انگلیسی و کارورزان را بررسی کرده است. از نمونهگیری هدفمند برای توزیع دو پرسشنامه موازی با مقیاس لیکرت در میان ۶۲ کارورز زبان انگلیسی مشغول در دورههای کارورزی و ۵۳ معلم راهنمای زن دبیرستانی استان اصفهان استفاده شد. .یافتههای مربوط به برداشتهای فردی نشان داد که هر دو گروه خود را در استفاده از ابزارهای دیجیتال پایه توانمند ارزیابی کردند. کارورزان اعتماد بیشتری نسبت به فناوریهای مشارکتی و محتوایی گزارش کردند، در حالی که معلمان راهنما در کاربردهای تخصصیتر خود را ضعیفتر ارزیابی نمودند.نتایج ارزیابیهای متقابل نشان داد که معلمان راهنما کارورزان را توانمند اما در ادغام فناوری در کلاس تنها متوسط ارزیابی کردند؛ در مقابل، کارورزان معلمان راهنما را کمتر باسواد دیجیتال و کاربران کمتکرار ابزارهای فناوری دانستند. هر دو گروه تواناییهای خود را بالاتر از طرف مقابل ارزیابی کردند که نشاندهندهٔ سوگیری خودارتقایی و تفاوتهای نسلی در برداشت از سواد دیجیتال است.این یافتهها بر ضرورت توسعهٔ متقابل سواد دیجیتال، تقویت الگوپردازی معلمان راهنما و آموزش دیجیتال ساختاریافته در برنامههای تربیتمعلم برای رفع شکافهای نسلی و ارتقای کاربرد آموزشی فناوری تأکید دارد.
کلیدواژهها
موضوعات