نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

مطالعه حاضر تلاش برای بررسی تأثیر نظارت بالینی بر فرسودگی شغلی معلمین انگیسی بود. برای این منظور، 80 معلم زبان انگلیسی 26 تا 47 ساله ی زن و مرد، از موسسه زبان آوید در تهران در این تحقیق شرکت کردند. تعداد 40 معلم داوطلبانه در گروه تجربی و 40 معلم به طور تصادفی در گروه شاهد این تحقیق انتخاب شدند. در این تحقیق از پرسشنامه Maslach Burnout Inventory برای تعیین میزان فرسودگی شغلی معلمین دراستفاده شد. همچنین در پایان مطالعه، به هر دو گروه تجربی و شاهد مجددا پرسشنامه Maslach Burnout Inventory این بار در مرحله پایانی دوره داده شد. برای بررسی و مقایسه نتایج ازمون ها در هر دو گروه ازمقایسه آماری تحیل کوواریانس ANCOVA در پیش و پس آزمون استفاده شد. نتیجه این مطالعه تاثیر معنادار نظارت بالینی بر روی میزان فرسودگی شغلی معلمین زبان انگلیسی را نشان می دهد. لذا میزان فرسودگی شغلی در معلمین زبان انگلیسی تحت تاثیر برنامه نظارت بالینی کاهش می یابد. طبق نتلیج این مطالعه، به نظر می آید که ترویج و اجرای روش نظارت بالینی در مراکز آموزش زبان مفید واقع می گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات