نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

تمرینات تولیدی فرصتی را فراهم می کند تا فراگیران بتوانند هم بر معنی و هم بر ساختار تمرکز داشته باشند. چهار نوع مسیر متفاوت بازیابی وجود دارد. پژوهش حاضر سعی دارد مسیر مطلوب بازیابی کلمات در هنگام خواندن و نتیجه هر مسیر بازیابی را بررسی نماید. چهل و هشت فراگیر زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در سطح متوسط در این پژوهش شرکت نمودند. یکی از گروه های آزمایش متن ارائه شده را همراه با تمرینات بازیابی با مسیر تولیدی و گروه آزمایش دیگر متن ارائه شده را با تمرینات بازیابی با مسیر دریافتی خوانده و تمرینات را تکمیل کردند. یک پس آزمون بلافاصله بعد از اتمام خواندن در هر دو مسیر تولیدی و دریافتی برای هر سه گروه آزمایش و کنترل برگزار شد. پس آزمون دیگری پس از دو هفته بدون اطلاع قبلی مشارکت کنندگان، برگزار گردید تا تاثیر زمان بر عملکرد گروه ها مورد مطالعه قرار گیرد. نتایج حاکی از آن است که تفاوت معناداری بین عملکرد مشارکت کنندگان در پس آزمون ها بر اساس نوع مسیر بازیابی شان وجود دارد. توضیحات تکمیلی در مورد تاثیر هر یک از مسیر های بازیابی بر عملکرد مشارکت کنندگان در هر دو پس آزمون ارائه گردیده است.

کلیدواژه‌ها