مهار‌ت‌های زبان
نقش تکیه‌گاه‌سازی آموزشی بصری در تقویت توانایی نوشتن زبان‌آموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی

مهناز مصطفائی علائی؛ امیر کاردوست؛ عبدالباسط سعیدیان

دوره 8، شماره 2 ، دی 1398، ، صفحه 187-211

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.51861.492

چکیده
  برای روشن‌تر کردن ارتباط بین تکیه‌گاه‌سازی آموزشی و وسایل دیداری، این مطالعه نیمه‌تجربی گروهی ۱۴ نفره از زبان‌آموزان ایرانی مقطع متوسط را مورد بررسی قرار داد و این کار از طریق تهیه نمودار با هدف تقویت توانایی نوشتن آنها انجام داده شد. بعد از گرفتن پیش‌آزمون از شرکت‌کنندگان، هشت کلمه ناشناخته مشخص شدند و از طریق تصاویر بصری به ...  بیشتر

مهار‌ت‌های زبان
بررسی تاثیر بازخورد مستقیم، غیرمستقیم، و گفتگویی بر یادگیری زمان/وجه در مهارت های نوشتاری انگلیسی آموزان

موسی احمدیان؛ احسان مهری؛ روژین قصلانی

دوره 8، شماره 1 ، تیر 1398، ، صفحه 1-32

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.37680.352

چکیده
  در مطالعات فراگیری زبان دوم بازخورد نوشتاری از زوایای گوناگون بررسی شده است (برای نمونه احمدیان و تاج ابادی، 2015؛ بیچنر و ناچ، 2010؛ فریس، 2006). پژوهش حاضر با توجه به رویکردهای شناختی و فرهنگی-اجتماعی، سعی دارد به دو سوال پاسخ دهد: 1. آیا بازخورد نوشتاری تاثیری بر رشد کاربرد زمان/وجه در متون فراگیران زبان دوم دارد، 2. کدام یک از بازخوردهای ...  بیشتر

مهار‌ت‌های زبان
میزان آگاهی دانشجویان رشته زبان انگلیسی از راهبردهای فراشناختی درک مطلب: تمرکز برجنسیت و سطوح دانشگاهی

ندا ساسانی؛ منصور گنجی؛ ناهید یاراحمدزهی

دوره 7، شماره 2 ، دی 1397، ، صفحه 91-119

https://doi.org/10.22054/ilt.2019.46700.428

چکیده
  راهبردهای فراشناختی درک مطلب در فرایند درک مطلب و میزان موفقیت آموزشی دانشجویان نقشی حیاتی ایفا میکنند.تدریس این راهبردها حلقه گمشده اکثر کلاسهای زبان در ایران هستند و تعداد زیادی از معلمان و زبان آموزان از آنها آگاهی زیادی ندارند. بنابراین در دنیای آموزش زبان، پژوهش ها، یادگیری و ارزیابی بدست فراموشی سپرده شده اند. این مطالعه به ...  بیشتر

مهار‌ت‌های زبان
ارزشیابی پلکانی: روشی برای ترغیب زبان آموزان به کاربرد بازخوردهای اصلاحی معلم در مهارت نوشتاری

مسعود عزیزی؛ مجید نعمتی

دوره 7، شماره 1 ، تیر 1397، ، صفحه 87-110

https://doi.org/10.22054/ilt.2019.42762.401

چکیده
  در اغلب تحقیقات انجام شده درخصوص تاثیرگذاری بازخوردهای اصلاحی معلم در مهارت نوشتاری، به اشتباه ارائه چنین بازخوردهایی را همیشه با توجه زبان آموزان به این بازخوردها و کاربرد آن ها در نوشته های آتی ایشان همراه می دانند. این در حالیست که تحقیقات گذشته به پایین بودن میزان انگیزه زبان آموزان برای توجه به چنین بازخوردهایی اشاره دارد. همچنین ...  بیشتر