یادگیری زبان دوم
مسعود سعیدی
چکیده
شواهد تحقیقاتی فراوانی وجود دارد که نشان میدهد گزینههای مربوط به نحوه اجرا و ویژگیهای طراحی تکالیف تاثیرات متفاوتی بر کیفیت عملکرد شفاهی زبان آموزان میگذارند. هدف کلی پژوهش حاضر افزودن به یافتههای پژوهشی موجود از طریق بررسی تاثیرات ترکیبی دو گزینه آماده سازی پیش از انجام و رونویسی پس از انجام تکلیف بر تمرکز یادگیرندگان زبان ...
بیشتر
شواهد تحقیقاتی فراوانی وجود دارد که نشان میدهد گزینههای مربوط به نحوه اجرا و ویژگیهای طراحی تکالیف تاثیرات متفاوتی بر کیفیت عملکرد شفاهی زبان آموزان میگذارند. هدف کلی پژوهش حاضر افزودن به یافتههای پژوهشی موجود از طریق بررسی تاثیرات ترکیبی دو گزینه آماده سازی پیش از انجام و رونویسی پس از انجام تکلیف بر تمرکز یادگیرندگان زبان دوم بر ساختار زبان می باشد. مطالعه شامل شصت زبان آموز ایرانی بود که از آنها خواسته شد یک داستان تصویری را تحت شرایط زیر روایت کنند: آماده سازی قبل از انجام تکلیف، رونویسی پس از انجام تکلیف، آماده سازی قبل و رونویسی پس از انجام تکلیف و عدم فرصت برنامه ریزی قبل و رونویسی بعد ار انجام. یافتهها نشان داد در حالی که آماده سازی قبل از انجام تکلیف روانی و پیچیدگی کلام را افزایش میدهد، پیشبینی لزوم رونویسی پس از انجام تکلیف تمرکز شرکت کنندگان را بر ساختار زبان افزایش میدهد، تاثیری که در عملکرد دقیقتر آنها نشان داده شد. مهمتر از همه، آماده سازی قبل از انجام تکلیف، به همراه آگاهی از لزوم رونویسی پس از انجام تکلیف موجب افزایش قابل توجه دقت کلام شد، دستاوردی که در ازای کاهش پیچیدگی کلام به دست آمد. نتایج از انجایی حائز اهمیت هستند که نشان میدهند آماده سازی قبل از انجام ، زمانی که با رونویسی پس از انجام تکلیف همراه شود، منجر به بالاترین سطح صحت کلام می شود و این در حالیست که توجه اصلی زبان آموزان بر انتقال معنا متمرکز است.
زبانشناسی کاربردی
عباس بیات؛ بهمن امینی؛ کیوان محمودی
چکیده
در دهه های اخیر، بسیاری از محققین یادگیری زبان دوم نقش اصلی سازماندهی تکالیف شناختی متوالی را در آموزش زبان مبتنی بر تکالیف شناسایی کرده اند. ارائه انواع توالی تکالیف مختلف به طور فزاینده ای برای طراحان برنامه درسی ضروری شده است. این تحقیق به بررسی مبنای نظری توالی تکالیف می پردازد، که ادعا می کند وظایف آموزشی باید به صورت شناختی از ...
بیشتر
در دهه های اخیر، بسیاری از محققین یادگیری زبان دوم نقش اصلی سازماندهی تکالیف شناختی متوالی را در آموزش زبان مبتنی بر تکالیف شناسایی کرده اند. ارائه انواع توالی تکالیف مختلف به طور فزاینده ای برای طراحان برنامه درسی ضروری شده است. این تحقیق به بررسی مبنای نظری توالی تکالیف می پردازد، که ادعا می کند وظایف آموزشی باید به صورت شناختی از آسان به پیچیده توسعه یافته و مرتب شوند. هدف پژوهش حاضر مقایسه عملکرد زبان آموزان انگلیسی در تکالیف آشنای متوالی و نامنظم می باشد. شصت زبان آموز زبان انگلیسی که در سطح متوسط در دو موسسه زبان خصوصی تحصیل می کردند در این تحقیق شرکت کردند. آنها به صورت تصادفی به عنوان یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل که هر کدام شامل 30 نفر بود انتخاب شدند. قبل از شروع آموزش، همه شرکت کنندگان یک آزمون درک شنیداری را به عنوان پیش آزمون انجام دادند. آموزش در طول یک ترم انجام شد، که طی آن آزمودنیها تکالیف آشنا ساده-پیچیده را انجام دادند در حالی که گروه کنترل تکالیف نامنظم آشنا را دریافت کردند. پس از آموزش، پس آزمون درک شنیداری که شامل دو ویژگی تکلیف پیچیده ، به کار گرفته شد. آزمون تی مستقل نشان داد که گروه آزمایشی که تکالیف مرتب توالی ساده به پیچیده را دریافت کردند در گوش دادن به تکالیف پیچیده از گروه کنترل بهتر عمل کردند. یافتهها از بکارگیری وظایف توالیبندی ساده-پیچیده برای تقویت عملکرد تکالیف پیچیده گوش دادن حمایت میکنند.
ساسان بالغی زاده؛ رضا اسدی
دوره 2، شماره 2 ، دی 1392، ، صفحه 137-163
چکیده
علی رغم مزایای بسیار زیاد آموزش زبان فعالیت مدار، یکی از انتقادات اساسی وارد بر آن تقویت صحبت کردن روان زبان آموزان به بهای عدم توجه به صحت گفتار آنان می باشد. مرحله پس از فعالیت از طریق تکرار فعالیت و یا انجام فعالیت مشابه گزینه های مناسبی جهت حل این معضل ارائه می کند. این دو گزینه به شکل موثری عملکرد صحت، روانی و پیچیدگی گفتار زبان ...
بیشتر
علی رغم مزایای بسیار زیاد آموزش زبان فعالیت مدار، یکی از انتقادات اساسی وارد بر آن تقویت صحبت کردن روان زبان آموزان به بهای عدم توجه به صحت گفتار آنان می باشد. مرحله پس از فعالیت از طریق تکرار فعالیت و یا انجام فعالیت مشابه گزینه های مناسبی جهت حل این معضل ارائه می کند. این دو گزینه به شکل موثری عملکرد صحت، روانی و پیچیدگی گفتار زبان آموزان را تحت تاثیر قرار می دهند. هدف از پژوهش حاضر مقایسه تاثیر تکرار فعالیت و انجام فعالیت مشابه بر عملکرد شفاهی زبان آموزان ایرانی می باشد. بدین منظور هشت زبان آموز سطح متوسط ایرانی از مجموع 30 زبان آموز از دو کلاس 15 نفری به شکل تصادفی انتخاب شدند. شرکت کنندگان در هر دو گروه تکرار فعالیت و انجام فعالیت مشابه در مجموع هشت فعالیت انجام دادند به طوری که چهار نمونه از این فعالیتها در هر دو گروه یکسان بودند. هر جلسه در بر گیرنده یک فعالیت همراه با عملکرد ثانویه (تکرار برای گروه اول و انجام فعالیت مشابه برای گروه دوم) بود. روش آماری ویلکاکسن برای تحلیل داده ها در هشت نمونه ضبط شده مورد استفاده قرار گرفت. تفاوت های درون گروهی نشان داد که تکرار فعالیت در هر سه زمینه صحت، روانی و پیچیدگی گفتار تاثیر معناداری داشته در حالی که انجام فعالیت مشابه تنها بر روانی گفتار تاثیر معناداری داشته است. در سطح بین گروهی نیز تکرار فعالیت نسبت به انجام فعالیت مشابه تاثیر معناداری بر هر سه مقوله سنجش عملکرد شفاهی زبان آموزان از خود بر جا گذاشت. لذا توصیه می گردد تا جهت تقویت صحت، روانی و پیچیدگی گفتار زبان آموزان از گزینه تکرار فعالیت نسبت به انجام فعالیت مشابه استفاده شود.