منظورشناسی بین‌زبانی
بررسی نقش استراتژی های یادگیری منظورشناسی و جنسیت در ارزشیابی پویای گروهی بازی-محور

صبا بشیری؛ سامان عبادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 مهر 1402

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.74030.778

چکیده
  مطابق با نظریۀ اجتماعی- فرهنگی ویگوتسکی ، یادگیری زبان مبتنی بر بازی دیجیتال و ارزشیابی پویا فرصت های یادگیری زبان را از طریق تعامل اجتماعی-فرهنگی ارائه می دهند. این مطالعۀ کمی با هدف بررسی نقش استراتژی‌های یادگیری منظورشناسی و جنسیت در ارزشیابی پویای گروهی بازی-محور انجام شد. شرکت‌کنندگان ما شامل سی زبان‌آموز انگلیسی سطح متوسط ...  بیشتر

آموزش
تأثیر فعالیت های گفتگو محور بر اضطراب یادگیری زبان آموزان ایرانی با تاکید برنقش میانجی جنسیت و سطوح بسندگی زبان

محمد رضا نامی؛ نفیسه حسین پور؛ محمدرضا طالبی نژاد

دوره 11، شماره 2 ، دی 1401، ، صفحه 67-91

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.68227.701

چکیده
  این پژوهش به بررسی تأثیر فعالیت های گفتگو محور بر اضطراب گفتاری فراگیران ایرانی زبان انگلیسی با در نظر گرفتن جنسیت و سطوح بسندگی زبان می پردازد. تعداد 213 نفر از زبان آموزان ایرانی مرد و زن در محدوده سنی 15 تا 26 سال به روش نمونه گیری در دسترس از سه آموزشگاه زبان در استان فارس انتخاب شدند. آزمون تعیین سطح آکسفورد برای اطمینان از همگنی زبان ...  بیشتر

تصور، حواس و انگیزه: سبکهای حسی، ظرفیت تصویرسازی و جنسیت چگونه به ویژگیهای انگیزشی زبان آموزان ایرانی مربوطند؟

سعید صفدری

دوره 8، شماره 2 ، دی 1398، ، صفحه 275-303

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.48725.457

چکیده
  پژوهشهای اخیر در انگیزه یادگیری زبان دوم بر نقش موثر افق ذهنی شخصی و تصاویر آینده-محور از خود در انگیزه زبانآموزان تاکید دارد. این نقش بویژه در محیط زبان خارجی که فراگیران دسترسی ناچیزی به موقعیتهای ارتباطی واقعی ندارند مهمتر است. لذا، توان فراگیران در ایجاد تصاویر واضح نقش اساسی در بهبود انگیزه یادگیری ایشان دارد. پژوهش حاضر ارتباطات ...  بیشتر

یادگیری زبان دوم
بررسی رابطه میان هوش میان هیجانی، تفکر انتقادی و استقلال معلمان زبان انگلیسی و عملکرد دانش-آموزان آنها در یادگیری زبان خارجی

محمد هادی محمودی؛ وحید محمدی؛ سمیه توفیقی

دوره 8، شماره 1 ، تیر 1398، ، صفحه 303-331

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.46938.430

چکیده
  مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه احتمالی بین سه خصوصیات تاثیرگذار معلمان زبان انگلیسی شامل هوش هیجانی، تفکر انتقادی و استقلال و عملکرد دانش‌آموزان آنها در یادگیری زبان خارجی انجام شد. بدین منظور، 88 معلم زبان انگلیسی شاغل در آموزشگاه‌های خصوصی آموزش زبان خارجی، به سه پرسشنامه ضریب هوش هیجانی (بار-آن، 1997)، تفکر انتقادی معلم (اکبری، ...  بیشتر

مهار‌ت‌های زبان
میزان آگاهی دانشجویان رشته زبان انگلیسی از راهبردهای فراشناختی درک مطلب: تمرکز برجنسیت و سطوح دانشگاهی

ندا ساسانی؛ منصور گنجی؛ ناهید یاراحمدزهی

دوره 7، شماره 2 ، دی 1397، ، صفحه 91-119

https://doi.org/10.22054/ilt.2019.46700.428

چکیده
  راهبردهای فراشناختی درک مطلب در فرایند درک مطلب و میزان موفقیت آموزشی دانشجویان نقشی حیاتی ایفا میکنند.تدریس این راهبردها حلقه گمشده اکثر کلاسهای زبان در ایران هستند و تعداد زیادی از معلمان و زبان آموزان از آنها آگاهی زیادی ندارند. بنابراین در دنیای آموزش زبان، پژوهش ها، یادگیری و ارزیابی بدست فراموشی سپرده شده اند. این مطالعه به ...  بیشتر