منظورشناسی بینزبانی
صبا بشیری؛ سامان عبادی
چکیده
مطابق با نظریۀ اجتماعی- فرهنگی ویگوتسکی ، یادگیری زبان مبتنی بر بازی دیجیتال و ارزشیابی پویا فرصت های یادگیری زبان را از طریق تعامل اجتماعی-فرهنگی ارائه می دهند. این مطالعۀ کمی با هدف بررسی نقش استراتژیهای یادگیری منظورشناسی و جنسیت در ارزشیابی پویای گروهی بازی-محور انجام شد. شرکتکنندگان ما شامل سی زبانآموز انگلیسی سطح متوسط ...
بیشتر
مطابق با نظریۀ اجتماعی- فرهنگی ویگوتسکی ، یادگیری زبان مبتنی بر بازی دیجیتال و ارزشیابی پویا فرصت های یادگیری زبان را از طریق تعامل اجتماعی-فرهنگی ارائه می دهند. این مطالعۀ کمی با هدف بررسی نقش استراتژیهای یادگیری منظورشناسی و جنسیت در ارزشیابی پویای گروهی بازی-محور انجام شد. شرکتکنندگان ما شامل سی زبانآموز انگلیسی سطح متوسط (15 پسر و 15 دختر) از دو کلاس بودند که در یک دورۀ منظورشناسی انگلیسی ازطریق ارزشیابی پویای گروهی بازی-محور شرکت میکردند. پس از یک طرح پیش آزمون، مداخله و پس آزمون، شرکت کنندگان یک پرسشنامۀ استراتژیهای یادگیری منظورشناسی را تکمیل کردند تا راهبردهای مورد استفادۀ آنها برای انجام مکالمات زبان دوم در موقعیت های مختلف شناسایی شوند. علاوه بر این، همه فراگیران مستلزم نوشتن خاطرات بازتابنده پس از هر جلسه مداخله بودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و تحلیل همبستگی استفاده شد. یافتهها نشان داد که استراتژیهای حافظه بیشتر توسط شرکتکنندگان مورد استفاده قرار میگرفت، یعنی آنها بیشتر بر حفظ و ذخیره دانش منظورشناسی قبلی تکیه داشتند. علاوه بر این، استراتژیهای جبرانی پیشبینیکنندههای ضعیف اما مثبت عملکرد منظورشناسی بودند و جنسیت زبانآموزان بر استفادۀ آنها از استراتژیهای مختلف تأثیری نداشت. محدودیت های مطالعه و پیامدهای عملی و آموزشی آن برای سیاست گذاران آموزشی، برنامه های آموزش معلمان و مربیان زبان در پرتو سؤالات تحقیق مطرح شده مورد بحث قرار خواهد گرفت.
آموزش
محمد رضا نامی؛ نفیسه حسین پور؛ محمدرضا طالبی نژاد
چکیده
این پژوهش به بررسی تأثیر فعالیت های گفتگو محور بر اضطراب گفتاری فراگیران ایرانی زبان انگلیسی با در نظر گرفتن جنسیت و سطوح بسندگی زبان می پردازد. تعداد 213 نفر از زبان آموزان ایرانی مرد و زن در محدوده سنی 15 تا 26 سال به روش نمونه گیری در دسترس از سه آموزشگاه زبان در استان فارس انتخاب شدند. آزمون تعیین سطح آکسفورد برای اطمینان از همگنی زبان ...
بیشتر
این پژوهش به بررسی تأثیر فعالیت های گفتگو محور بر اضطراب گفتاری فراگیران ایرانی زبان انگلیسی با در نظر گرفتن جنسیت و سطوح بسندگی زبان می پردازد. تعداد 213 نفر از زبان آموزان ایرانی مرد و زن در محدوده سنی 15 تا 26 سال به روش نمونه گیری در دسترس از سه آموزشگاه زبان در استان فارس انتخاب شدند. آزمون تعیین سطح آکسفورد برای اطمینان از همگنی زبان آموزان از لحاظ سطح مهارتی اجرا و زبان آموزان در دو سطح مهارتی بالا و زیر متوسطه و در ادامه به گروه های آزمایشی و کنترل طبقه بندی شدند. سپس، نسخه ترجمه شده پرسشنامه اضطراب درکلاس زبان (هورویتز و کوپ، 1986) به عنوان پیش آزمون و پس آزمون برای سنجش سطح اضطراب زبان آموزان اجرا شد. نتایج نشان که فعالیتهای گفتگومحور تأثیر قابل توجهی بر کاهش اضطراب زبان آموزان ایرانی داشته است. علاوه بر این، مشخص شد که زبان آموزان بالای متوسطه سطح پایین تری از اضطراب را نسبت به همکلاسی های خود در سطح زیر متوسطه تجربه کردند. درپایان نتایج نشان داد که زبان آموزان مونث در این تحقیق سطح اضطراب بیشتری نسبت به زبان آموزان مذکر تجربه کردند. اگرچه ثابت شده است که ادغام تکالیف گفتگو محور در فعالیت های کلاس درس مفید است زیرا یادگیرندگان می توانند فرصت های کافی برای صحبت کردن را تجربه کنند، اما این تکالیف نمی تواند به زبان آموزان در سطوح مختلف مهارت و جنسیت به طور یکسان کمک کند. این یافته ها پیامدهای عملی را برای معلمان و زبان آموزان ارائه می دهد.
سعید صفدری
چکیده
پژوهشهای اخیر در انگیزه یادگیری زبان دوم بر نقش موثر افق ذهنی شخصی و تصاویر آینده-محور از خود در انگیزه زبانآموزان تاکید دارد. این نقش بویژه در محیط زبان خارجی که فراگیران دسترسی ناچیزی به موقعیتهای ارتباطی واقعی ندارند مهمتر است. لذا، توان فراگیران در ایجاد تصاویر واضح نقش اساسی در بهبود انگیزه یادگیری ایشان دارد. پژوهش حاضر ارتباطات ...
بیشتر
پژوهشهای اخیر در انگیزه یادگیری زبان دوم بر نقش موثر افق ذهنی شخصی و تصاویر آینده-محور از خود در انگیزه زبانآموزان تاکید دارد. این نقش بویژه در محیط زبان خارجی که فراگیران دسترسی ناچیزی به موقعیتهای ارتباطی واقعی ندارند مهمتر است. لذا، توان فراگیران در ایجاد تصاویر واضح نقش اساسی در بهبود انگیزه یادگیری ایشان دارد. پژوهش حاضر ارتباطات احتمالی میان ظرفیت تصویرسازی، سبکهای حسی، جنسیت و راهنماهای خود زبان دوم (خودآرمانی و خود الزامی زبان دوم) را بررسی کرده است. تعداد 311 زبان آموز ایرانی بالغ به یک پرسشنامه جواب دادند. همبستگی، رگرسیون و آزمون تی برای تحلیل نتایج اجرا شدند. نتایج نشان داد که رابطه معناداری میان ظرفیت تصویرسازی و راهنماهای خود زبان دوم وجود دارد. یافته ها نشان دادند که توانایی بیشتر در ایجاد تصاویر ذهنی با راهنماهای خود زبان دوم و ارتقا انگیزه ارتباط تنگاتنگ دارد. همچنین، نتایج حاکی از این است که سبکهای حسی دیداری و شنیداری در ایجاد تصاویر و افق ذهنی موثرند و هر دو رابطه مثبتی با ظرفیت تصویرسازی و راهنماهای خود زبان دوم زبان آموزان دارند. اما، دادهها رابطه معناداری میان سبک جنبشی و ظرفیت تصویرسازی و راهنماهای خود زبان دوم را نشان ندادند. بعلاوه، نشان داده شد که راهنماهای خود، سبکهای حسی و ظرفیت تصویرسازی تحت تاثیر جنسیت قرار ندارند. نتایج این پژوهش بر ماهیت چندحسی افق ذهنی تاکید داشته و منافع بالقوه آموزش تصور در کلاسهای زبان خارجی را گوشزد می کنند.
یادگیری زبان دوم
محمد هادی محمودی؛ وحید محمدی؛ سمیه توفیقی
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه احتمالی بین سه خصوصیات تاثیرگذار معلمان زبان انگلیسی شامل هوش هیجانی، تفکر انتقادی و استقلال و عملکرد دانشآموزان آنها در یادگیری زبان خارجی انجام شد. بدین منظور، 88 معلم زبان انگلیسی شاغل در آموزشگاههای خصوصی آموزش زبان خارجی، به سه پرسشنامه ضریب هوش هیجانی (بار-آن، 1997)، تفکر انتقادی معلم (اکبری، ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه احتمالی بین سه خصوصیات تاثیرگذار معلمان زبان انگلیسی شامل هوش هیجانی، تفکر انتقادی و استقلال و عملکرد دانشآموزان آنها در یادگیری زبان خارجی انجام شد. بدین منظور، 88 معلم زبان انگلیسی شاغل در آموزشگاههای خصوصی آموزش زبان خارجی، به سه پرسشنامه ضریب هوش هیجانی (بار-آن، 1997)، تفکر انتقادی معلم (اکبری، بهزادپور و دادوند، 2010) و مقیاس استقلال حرفه ای معلم (فریدمن، 1999) پاسخ گفتند. همچنین، نمرات 1266 نفر از زبان آموزان این معلمان در آزمون پایان ترم آموزشگاه زبان انگلیسی به عنوان معیار پیشرفت تحصیلی زبان دوم زبان آموزان مورد استفاده قرار گرفت و میانگین نمرات هر کلاس با نمرات معلمان زبان انگلیسی مطابقت داده شد. نتایج این مطالعه نشان داد که رابطه مثبت معناداری بین تفکر انتقادی، هوش هیجانی و استقلال حرفه ای معلمان از یک طرف و عملکرد زبان آموزان زبان دوم از طرف دیگر وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چند گانه حاکی از آن بود از میان متغیرهای این مطالعه، تفکر انتقادی معلمان، پیش بینی کننده قویتری برای یادگیری زبان خارجی زبانآموزان میباشد. همچنین، نتایج این مطالعه اثبات کرد که مدرک تحصیلی و جنسیت معلمان نقش تعیین کنندهای در سطح هوش هیجانی و تفکر انتقادی آنها دارد. یافته های این پژوهش حاکی از وجود شواهدی جهت اثبات اهمیت نقش آموزشی متغییرهای هوش هیجانی، تفکر عمیق و استقلال معلمان در عملکرد یادگیری زبان آموزان است.
مهارتهای زبان
ندا ساسانی؛ منصور گنجی؛ ناهید یاراحمدزهی
چکیده
راهبردهای فراشناختی درک مطلب در فرایند درک مطلب و میزان موفقیت آموزشی دانشجویان نقشی حیاتی ایفا میکنند.تدریس این راهبردها حلقه گمشده اکثر کلاسهای زبان در ایران هستند و تعداد زیادی از معلمان و زبان آموزان از آنها آگاهی زیادی ندارند. بنابراین در دنیای آموزش زبان، پژوهش ها، یادگیری و ارزیابی بدست فراموشی سپرده شده اند. این مطالعه به ...
بیشتر
راهبردهای فراشناختی درک مطلب در فرایند درک مطلب و میزان موفقیت آموزشی دانشجویان نقشی حیاتی ایفا میکنند.تدریس این راهبردها حلقه گمشده اکثر کلاسهای زبان در ایران هستند و تعداد زیادی از معلمان و زبان آموزان از آنها آگاهی زیادی ندارند. بنابراین در دنیای آموزش زبان، پژوهش ها، یادگیری و ارزیابی بدست فراموشی سپرده شده اند. این مطالعه به بررسی میزان استفاده از این راهبردهای فراشناختی در میان دنشجویان رشته مترجمی زبان انگلیسی میپردازد. رابطه احتمالی بین میزان درک مطلب دانشجویان، جنسیت و سطوح مختلف دانشگاهی و این راهبردها نیز از اهداف بعدی این پژوهش هستند. تمامی دانشجویان رشته مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار در این پژوهش شرکت کردند. ابزارهای گردآوری اطلاعات پرسشنامه راهبردهای فراشناختی درک مطلب طراحی شده توسط توکلی (2014) و آزمون تافل جونیور بود. نتایج پژوهش نشان داد اگرچه میزان استفاده از این راهبردها با میانگین (2.42) در میان دانشجوها کم بود، راهبردهای حمایتی بیشترین استفاده و راهبردهای حل مساله کمترین بسامد را داشتند. رابطه معناداری بین این راهبردها و مهارت درک مطلب وجود نداشت، بعلاوه جنسیت و سطح دانشگاهی هم بر میزان استفاده از آنها تاثیر چشمگذاری نداشتند.
ضیاء تاج الدین؛ مینو عالمی
دوره 1، شماره 1 ، تیر 1392، ، صفحه 93-122