منظورشناسی بینزبانی
رضا باقری نویسی؛ رسول محمد حسین پور؛ الهه یزدانخواه
چکیده
هدف از این تحقیق پرداختن به تفاوتهای بیان درخواست زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی و زبان دوم از نظر سرستون کنش درخواست و ابزارهای اصلاحی درونی و بیرونی بود. از بین 123 زبان آموز ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی و زبان دوم، 95 نفر به عنوان نمونه آماری(59 زبان آموز ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی و 36 زبان ...
بیشتر
هدف از این تحقیق پرداختن به تفاوتهای بیان درخواست زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی و زبان دوم از نظر سرستون کنش درخواست و ابزارهای اصلاحی درونی و بیرونی بود. از بین 123 زبان آموز ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی و زبان دوم، 95 نفر به عنوان نمونه آماری(59 زبان آموز ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی و 36 زبان آموز ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم) انتخاب شدند. پرسشنامه شامل 16 سناریو برگرفته از کتاب شاور (2009) بود و بصورت آنلاین در اختیار زبان آموزان گذاشته شد. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که عملکرد زبان آموزان زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم بهتر از زبان آموزان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی بود. نتایج تحقیق راجع به سرستون کنش درخواست و ابزارهای اصلاحی درونی و بیرونی نشان داد که زبان آموزان زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم بیشتر از راهبردهای متعارف غیرمستقیم درخواست استفاده کردند درحالیکه زبان آموزان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی بیشتر از راهبردهای مستقیم درخواست استفاده کردند. همچنین مشخص شد که درخواستهای زبان آموزان زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم شباهت بیشتری نسبت به انگلیسی-زبانان داشت و از مشکلات گرامری کمتری برخوردار بود. هر دو گروه از ابزارهای اصلاحی بیرونی بیشتر از ابزارهای اصلاحی درونی استفاده کردند. این پژوهش پیشنهاد میکند که به نحوه درخواست دادن زبان آموزان زبان انگلیسی به عنون زبان خارجی توجه زیادی شود زیرا این زبان آموزان در محیط های انگلیسی زبان قرار ندارند و نحوه صحیح درخواست دادن برای آنها مشکل است.
زبانشناسی کاربردی
علی درخشان؛ زهره اسلامی؛ ندا قندهاری
چکیده
مطالعه حاضر سه هدف را دنبال میکند. اولا، این مطالعه برآن است تا به بررسی معذرتخواهی و درخواست به عنوان دو کنش مخاطرهآمیز، که نشانگر توانش کاربردشناسی زبان بینابین هستند، و رابطه آنها با هوش عاطفی زبانآموزان بپردازد. ثانیا، این پژوهش به بررسی اینکه آیا جنسیت به عنوان یک متغیر مداخلهکننده میتواند رابطه معناداری با کاربردشناسی ...
بیشتر
مطالعه حاضر سه هدف را دنبال میکند. اولا، این مطالعه برآن است تا به بررسی معذرتخواهی و درخواست به عنوان دو کنش مخاطرهآمیز، که نشانگر توانش کاربردشناسی زبان بینابین هستند، و رابطه آنها با هوش عاطفی زبانآموزان بپردازد. ثانیا، این پژوهش به بررسی اینکه آیا جنسیت به عنوان یک متغیر مداخلهکننده میتواند رابطه معناداری با کاربردشناسی زبان بینابین و هوش عاطفی داشته باشد و در نهایت، به اینکه آیا هوش عاطفی میتواند توانش کاربردشناسی زبان بینابین را پیشبینی کند میپردازد. در این راستا، 72 (50 زن و 22 مرد) زبانآموز ایرانی مرحله اولیه سطح متوسطه زبان انگلیسی که رده سنی آنها بین 17 تا 25 سال بود و از دو دانشگاه انتخاب شده بودند، در این مطالعه شرکت کردند. یک پرسشنامهی تکمیل گفتمان (لیو، 2014) و مقیاس هوش عاطفی (بار آن، 1997) استفاده شد و تحلیل همبستگی به منظوربررسی رابطه میان کاربردشناسی زبان بینابین و هوش عاطفی استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون هیچ رابطه معناداری میان هوش عاطفی و کاربردشناسی زبان بینابین نشان نداد. با این حال، رابطه معناداری میان استقلال، بهعنوان مولفهای در هوش عاطفی، و توانش کاربردشناسی زبان بینابین زبانآموزان پیدا شد. نتایج آزمون تی نمونههای مستقل نشانداد که شرکتکنندگان زن سطح توانش کاربردشناسی زبان بینابین بالاتری نسبت به شرکتکنندگان مرد داشتند. اما، شرکتکنندگان مرد و زن از نظر سطح هوش عاطفی با هم تفاوت معناداری نداشتند. نتایج نشان داد که هوش عاطفی به طور کل نقش موثری در توانش کاربردشناسی زبان بینابین زبانآموزان ندارد. در نهایت، این مطالعه به بیان پیامدهایی برای زبانآموزان و معلمین میپردازد.
سنجش و ارزیابی
سید محمد علوی؛ محبوبه شهسوار؛ محمد حسین نوروزی
چکیده
ارزشیابی پویا رایانه ای، که بر پایه رویکرد graduated prompt براون و همکارانش به وجود آمد، ریشه در نظریه اجتماعی فرهنگی ویگوتسکی و مفهوم منطقه مجاور رشد آن دارد. این نوع ارزشیابی با هدف رفع چالش های مربوط به اجرای ارزشیابی پویا در کلاس های بزرگ و رفع نیازهای روانسنجی ارزشیابی پدید آمد. به منظور رفع این چالش ها، پژوهش حاضر ابزار ارزشیابی پویا ...
بیشتر
ارزشیابی پویا رایانه ای، که بر پایه رویکرد graduated prompt براون و همکارانش به وجود آمد، ریشه در نظریه اجتماعی فرهنگی ویگوتسکی و مفهوم منطقه مجاور رشد آن دارد. این نوع ارزشیابی با هدف رفع چالش های مربوط به اجرای ارزشیابی پویا در کلاس های بزرگ و رفع نیازهای روانسنجی ارزشیابی پدید آمد. به منظور رفع این چالش ها، پژوهش حاضر ابزار ارزشیابی پویا یارانه ای طراحی کرد تا میزان رشد دانش منظور شناسی زبان آموزان (به ویژه دانش کنش های گفتاری عذرخواهی ودرخواست) را با توجه به میزان پاسخگویی آنها به مداخله مشخص کند. بدین منظور، تعداد 59دانشجوی رشته مهندسی، 18 تا 24 سال، در این مطالعه شرکت کردند. سطح زبانی آنها ماقبل متوسط، متوسط و بالای متوسط بود.در طول ارزشیابی زبان آموزان باید به سوالات آزمون چهارجوابی تکمیل گفتمان که دارای 30 موقعیت عذرخواهی و درخواست بود پاسخ می دادند و به ازای هر پاسخ غیر قابل قبول راهنمایی از قبل تعیین شده دریافت می کردند که ترتیب ارائه آنها از غیر مستقیم تا مستقیم بود. در پایان آزمون، به منظور بررسی پیشزفت زبان آموزان، عملکرد هر زبان آموز شامل نمره واقعی، نمره مداخله و نمره توان یادگیری بلافاصله نمایش داده می شد. نتایج آزمون تی جفتی افزایش نمره مداخله را نشان داد. نتایج تحلیل واریانس تک متغیره نشان داد بین مداخله و سطح زبانی تعامل وجود ندارد. معلمان می توانند از ابزار ارزشیابی پویا تکمیلی برای شناخت رشد توانش منظور شناسی زبان آموزان استفاده کنند.