لیلا دوبختی؛ محمد ضهرابی
چکیده
مقالات پژوهشی در مطالعات گفتمان به خصوص در تجزیه و تحلیل ژانر در طی چند دهه گذشته مورد توجه ویژه ای قرار گرفته اند. تعداد زیادی از مطالعات به شناسایی الگوهای سازمان دهنده مقالات پژوهشی در زمینه های مختلف متمرکز شده است. در حالی که بخش مقدمه توجه زیادی را به خود جلب کرده است، مطالعات بسیار کمی به ساختاربلاغی مقالات پژوهشی کیفی و کمی ...
بیشتر
مقالات پژوهشی در مطالعات گفتمان به خصوص در تجزیه و تحلیل ژانر در طی چند دهه گذشته مورد توجه ویژه ای قرار گرفته اند. تعداد زیادی از مطالعات به شناسایی الگوهای سازمان دهنده مقالات پژوهشی در زمینه های مختلف متمرکز شده است. در حالی که بخش مقدمه توجه زیادی را به خود جلب کرده است، مطالعات بسیار کمی به ساختاربلاغی مقالات پژوهشی کیفی و کمی پرداخته اند. پژوهش حاضر با استفاده از تحلیل ژانر به بررسی بخش مقدمه 15 مقاله کیفی و 15 مقاله کمی در زمینه زبان شناسی کاربردی می پردازد. پیکره مطالعه از پنج مجله با ضریب تاثیر بالا که از سال 2008 تا 2012 به چاپ رسیده اند انتخاب شدند. بر اساس مدل ساختار حرکتی ژانری سویلز (2004)، این مطالعه بر روی حرکت ژانری 3 (معرفی کار کنونی) تمرکز می کند و بررسی می کند که چگونه نویسندگان مقاله های کمّی و کیفی کار خود را در بخش مقدمه معرفی می کنند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که در کل شباهت هایی در خصوص حضور کلی و استفاده از مراحل در هر دو گروه مقالات وجود دارد. برخی تفاوت ها در تعداد کلی و فراوانی تعیین کننده های دستورالعمل مشاهده گردید که می تواند به ماهیت متفاوت این طرح های تحقیق نسبت داده شوند.
عصمت بابایی؛ محمودرضا عطایی؛ ولی محمدی
چکیده
تحقیقات در مورد نگارش آکادمیک نشان داده است که نویسندگان تمایل زیادی دارند تا به صورت تعاملی یافتههای علمی خود را با خوانندگان خود درمیان بگذارند. در انجام این کار، نویسندگان بایستی موضع خود را هنگام نوشتن مقالات علمی مشخص کنند. این برهمکنش که توسط هایلند پیشنهاد شده است دارای دو بعد موضع نویسنده و تعامل است. مطالعه حاضر با ...
بیشتر
تحقیقات در مورد نگارش آکادمیک نشان داده است که نویسندگان تمایل زیادی دارند تا به صورت تعاملی یافتههای علمی خود را با خوانندگان خود درمیان بگذارند. در انجام این کار، نویسندگان بایستی موضع خود را هنگام نوشتن مقالات علمی مشخص کنند. این برهمکنش که توسط هایلند پیشنهاد شده است دارای دو بعد موضع نویسنده و تعامل است. مطالعه حاضر با ادغام چارچوب هایلند و هایلند و سه برای بررسی تعامل نویسنده و خواننده، نشانگرهای واژگانی و دستوری موضع نویسنده را در بخش های اصلی مقالات پژوهشی انگلیسی در علوم مردم شناسی، آموزش، باغبانی و جانورشناسی در نظر دارد. پیکره تحقیق شامل 240 مقاله پژوهشی انگلیسی است که طی دو دوره منتشر شدهاند، یعنی 1990 و 2010. 60 مقاله از هر رشته، 30 مقاله از سال 1990 و 30 مقاله از 2010 با مجموع 1270021 کلمه .یافته های این پژوهش را تشکیل میدهد. صرف نظر از ماهیت رشته، موضعگیری نویسنده ویژگی مشترکی از نگارش آکادمیک در رشته های نمونهگیری شده را تشکیل داد. همچنین، عبارتهای احتیاطآمیز از نظر بسامدی رتبه اول را به خود اختصاص دادند .علاوه بر این، الگویی کاهشی در استفاده از نشانگرهای موضعی وجود داشت که همگرایی میان محققان این حوزهها را نشان میدهد. در پایان، چند نکته با کاربرد محتمل در نگارش آکادمیک و طراحی مطالب مربوط به انگلیسی برای اهداف آکادمیک پیشنهاد شده است.