منظورشناسی بینزبانی
صبا بشیری؛ سامان عبادی
چکیده
مطابق با نظریۀ اجتماعی- فرهنگی ویگوتسکی ، یادگیری زبان مبتنی بر بازی دیجیتال و ارزشیابی پویا فرصت های یادگیری زبان را از طریق تعامل اجتماعی-فرهنگی ارائه می دهند. این مطالعۀ کمی با هدف بررسی نقش استراتژیهای یادگیری منظورشناسی و جنسیت در ارزشیابی پویای گروهی بازی-محور انجام شد. شرکتکنندگان ما شامل سی زبانآموز انگلیسی سطح متوسط ...
بیشتر
مطابق با نظریۀ اجتماعی- فرهنگی ویگوتسکی ، یادگیری زبان مبتنی بر بازی دیجیتال و ارزشیابی پویا فرصت های یادگیری زبان را از طریق تعامل اجتماعی-فرهنگی ارائه می دهند. این مطالعۀ کمی با هدف بررسی نقش استراتژیهای یادگیری منظورشناسی و جنسیت در ارزشیابی پویای گروهی بازی-محور انجام شد. شرکتکنندگان ما شامل سی زبانآموز انگلیسی سطح متوسط (15 پسر و 15 دختر) از دو کلاس بودند که در یک دورۀ منظورشناسی انگلیسی ازطریق ارزشیابی پویای گروهی بازی-محور شرکت میکردند. پس از یک طرح پیش آزمون، مداخله و پس آزمون، شرکت کنندگان یک پرسشنامۀ استراتژیهای یادگیری منظورشناسی را تکمیل کردند تا راهبردهای مورد استفادۀ آنها برای انجام مکالمات زبان دوم در موقعیت های مختلف شناسایی شوند. علاوه بر این، همه فراگیران مستلزم نوشتن خاطرات بازتابنده پس از هر جلسه مداخله بودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و تحلیل همبستگی استفاده شد. یافتهها نشان داد که استراتژیهای حافظه بیشتر توسط شرکتکنندگان مورد استفاده قرار میگرفت، یعنی آنها بیشتر بر حفظ و ذخیره دانش منظورشناسی قبلی تکیه داشتند. علاوه بر این، استراتژیهای جبرانی پیشبینیکنندههای ضعیف اما مثبت عملکرد منظورشناسی بودند و جنسیت زبانآموزان بر استفادۀ آنها از استراتژیهای مختلف تأثیری نداشت. محدودیت های مطالعه و پیامدهای عملی و آموزشی آن برای سیاست گذاران آموزشی، برنامه های آموزش معلمان و مربیان زبان در پرتو سؤالات تحقیق مطرح شده مورد بحث قرار خواهد گرفت.
سنجش و ارزیابی
شهره بهرامی قلعه نویی؛ جمیله راحمی
چکیده
در طی دهه های گذشته، پژوهش در زمینه ارزیابی مهارت نگارش بر یافتن روشهای جایگزین با رویکرد اجتماعی-محور، از جمله ارزشیابی پویا، متمرکز شده است. با توجه به عدم وجود پژوهش در زمینه تاثیر ارزیابی پویا بر نگارش روایتی در زبان انگلیسی، این پژوهش با هدف بررسی تاثیر مدل حمایت تدریجی براون و مدل تعاملی پوهنر در پیشرفت نگارش مقالات روایتی تک ...
بیشتر
در طی دهه های گذشته، پژوهش در زمینه ارزیابی مهارت نگارش بر یافتن روشهای جایگزین با رویکرد اجتماعی-محور، از جمله ارزشیابی پویا، متمرکز شده است. با توجه به عدم وجود پژوهش در زمینه تاثیر ارزیابی پویا بر نگارش روایتی در زبان انگلیسی، این پژوهش با هدف بررسی تاثیر مدل حمایت تدریجی براون و مدل تعاملی پوهنر در پیشرفت نگارش مقالات روایتی تک پاراگرافی از نظر صحت ساختاری انجام شد. مطالعه با استفاده از طرح شبه تجربی انجام گرفت که در آن پانزده فراگیر زبان انگلیسی از طریق نمونه گیری آسان و از میان زبان آموزان مونث یک موسسه زبان در تهران انتخاب و سپس بطور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند: گروه مداخله ای که در آن مدل براون در قالب طرح ساندویچ استفاده شد. گروه تعاملی که در آن مدل تعاملی پوهنر در قالب طرح کیک اجرا شد و گروه کنترل که در آن ارزیابی به روش غیر پویا صورت گرفت. پژوهش طی چهارده جلسه و در دو مرحله آزمایشی و اصلی انجام شد. تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی غیر پارامتریک، برتری دو مدل ارزیابی پویا را بر روش غیرپویا تایید کرد اما هیچ تفاوتی بین آنها در پیشرفت عملکرد کلی فراگیران در صحت ساختارهای گرامری روایت های تک پاراگرافی مشاهده نشد. اما بررسی تعداد و نوع گامهای مداخله ای مورد نیاز در طی جلسات ارزیابی پویا، برتری روش پوهنر بر براون را نشان داد. نتایج این پژوهش کاربردهای نظری و عملی برای نظریه پرداران آموزشی، طراحان برنامه درسی و مدرسان زبان انگلیسی دارد.
منظورشناسی بینزبانی
علی مالمیر
چکیده
مدل های مختلف ارزشیابی پویا توانمندی خود را برای ارتقاء توانش منظور شناختی تولیدی نشان داده اند، اما کمتر در زمینه درک منظور شناختی به کار رفته اند. بنابراین مطالعه حاضر تاثیر دو مدل ارزشیابی پویا بر دقت و سرعت درک منظورشناختی زبان انگلیسی در میان یک گروه 60 نفره زبان آموزان ایرانی که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به دو گروه ...
بیشتر
مدل های مختلف ارزشیابی پویا توانمندی خود را برای ارتقاء توانش منظور شناختی تولیدی نشان داده اند، اما کمتر در زمینه درک منظور شناختی به کار رفته اند. بنابراین مطالعه حاضر تاثیر دو مدل ارزشیابی پویا بر دقت و سرعت درک منظورشناختی زبان انگلیسی در میان یک گروه 60 نفره زبان آموزان ایرانی که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به دو گروه ارزشیابی پویا و یک گروه گواه تقسیم شدند، را مطلاعه کرد. آزمون درک منظور شناسی شنیداری گارسیا (۲۰۰۴) به عنوان پیش آزمون و پس آزمون بهکاررفت. در طول مطالعه 14 هفته ای، گروه ارزشیابی تعاملی، آموزش های مفصلی در مورد ۲۸مکالمه هدف را دریافت کرد و زبان آموزان با همدیگر و نیز با معلم تعامل مکالماتی داشتند. آموزش و کمک برای ارتقاء سطح توانایی زبان آموزان از سطح فعلی آن به سطح قابل دستیابی آن توسط معلم به عنوان فرد آگاه ارائه شد. در گروه ارزشیابی پویای دیگر، معلم بر اساس اصول ارائه شده توسط لنتولف و پوهنر (2011) تدریس کرد اما گروه گواه فقط اطلاعات منظورشناختی درباره مکالمات را از سوی معلم دریافت کرد و هیچ گونه تعامل و یا آموزشی وجود نداشت. تحلیل واریانس آنکوای یک طرفه نشان داد که گروههای ارزشیابی پویا عملکرد بهتری از گروه گواه داشتند وگروه ارزشیابی پویای آموزشی، عملکرد بهتری از گروه ارزشیابی تعاملی در دقت درک منظورشناختی داشت. طبق نتایج این مطالعه، معلمان می توانند از مدل های ارزشیابی پویای تعاملی و آموزشی برای ارتقاء دقت و سرعت درک منظورشناختی زبان آموزان خود استفاده نمایند.
سامان عبادی؛ عبدالباسط سعیدیان
چکیده
از لحاظ نظری، نظریه اجتماعی و فرهنگی ویگوتسکی شالوده ارزشیابی پویا را تشکیل میدهد و معتقد به اتحاد مجدد ارزشیابی و آموزش میباشد. این پژوهش فرآیندمحور در زمینه خواندن و درک مطلب درصدد است تا اثرات استفاده از روش ارزشیابی پویای رایانهای را بر ارتقای سطح مهارتهای خواندن دانشآموختگان ایرانی رشته آموزش زبان انگلیسی در مقطع ...
بیشتر
از لحاظ نظری، نظریه اجتماعی و فرهنگی ویگوتسکی شالوده ارزشیابی پویا را تشکیل میدهد و معتقد به اتحاد مجدد ارزشیابی و آموزش میباشد. این پژوهش فرآیندمحور در زمینه خواندن و درک مطلب درصدد است تا اثرات استفاده از روش ارزشیابی پویای رایانهای را بر ارتقای سطح مهارتهای خواندن دانشآموختگان ایرانی رشته آموزش زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی بررسی کند. شرکتکنندگان این پژوهش شامل ۳۲ دانشجوی آموزش زبان انگلیسی در سطح پیشرفته بودند که به صورت غیرتصادفی و برمبنای در دسترس بودن انتخاب شدند. در این مطالعه، از نرمافزار اینترنتی DIALANG و آزمون پویای رایانهای خواندن و درک مطلب (CDRT) استفاده شد تا به ترتیب سطح مهارت یادگیرندگان مشخص شده و تأثیر برنامه غنیسازی که به صورت ارزشیابی پویا برگزار شده بود نیز مورد بررسی قرار گیرد. با اتمام آزمون CDRT، دو نمره پویا و غیرپویا در اختیار یادگیرندگان قرار میگرفت. تحلیل این نتایج نشان داد که در راستای هدف پژوهش حاضر، این نکته به اثبات رسید که نمره پیشآزمون (ZAD) نشانهای کافی برای سنجش توانایی فرد و متعاقبا آمادهسازی یک طرح درس موثر برای وی نیست. یافتههای این تحقیق میتواند بهطور قابلتوجهی هم برای افرادی که در حوزه ارزشیابی پویا تحقق میکنند، مفید باشد و هم برای محققانی که به انجام پژوهش درمورد یادگیرندگان در معرضخطر و یا عقب مانده ذهنی علاقهمند هستند.