یادگیری زبان دوم
مسعود سعیدی
چکیده
شواهد تحقیقاتی فراوانی وجود دارد که نشان میدهد گزینههای مربوط به نحوه اجرا و ویژگیهای طراحی تکالیف تاثیرات متفاوتی بر کیفیت عملکرد شفاهی زبان آموزان میگذارند. هدف کلی پژوهش حاضر افزودن به یافتههای پژوهشی موجود از طریق بررسی تاثیرات ترکیبی دو گزینه آماده سازی پیش از انجام و رونویسی پس از انجام تکلیف بر تمرکز یادگیرندگان زبان ...
بیشتر
شواهد تحقیقاتی فراوانی وجود دارد که نشان میدهد گزینههای مربوط به نحوه اجرا و ویژگیهای طراحی تکالیف تاثیرات متفاوتی بر کیفیت عملکرد شفاهی زبان آموزان میگذارند. هدف کلی پژوهش حاضر افزودن به یافتههای پژوهشی موجود از طریق بررسی تاثیرات ترکیبی دو گزینه آماده سازی پیش از انجام و رونویسی پس از انجام تکلیف بر تمرکز یادگیرندگان زبان دوم بر ساختار زبان می باشد. مطالعه شامل شصت زبان آموز ایرانی بود که از آنها خواسته شد یک داستان تصویری را تحت شرایط زیر روایت کنند: آماده سازی قبل از انجام تکلیف، رونویسی پس از انجام تکلیف، آماده سازی قبل و رونویسی پس از انجام تکلیف و عدم فرصت برنامه ریزی قبل و رونویسی بعد ار انجام. یافتهها نشان داد در حالی که آماده سازی قبل از انجام تکلیف روانی و پیچیدگی کلام را افزایش میدهد، پیشبینی لزوم رونویسی پس از انجام تکلیف تمرکز شرکت کنندگان را بر ساختار زبان افزایش میدهد، تاثیری که در عملکرد دقیقتر آنها نشان داده شد. مهمتر از همه، آماده سازی قبل از انجام تکلیف، به همراه آگاهی از لزوم رونویسی پس از انجام تکلیف موجب افزایش قابل توجه دقت کلام شد، دستاوردی که در ازای کاهش پیچیدگی کلام به دست آمد. نتایج از انجایی حائز اهمیت هستند که نشان میدهند آماده سازی قبل از انجام ، زمانی که با رونویسی پس از انجام تکلیف همراه شود، منجر به بالاترین سطح صحت کلام می شود و این در حالیست که توجه اصلی زبان آموزان بر انتقال معنا متمرکز است.
یادگیری زبان دوم
سعید صفدری
چکیده
انگیزه تکلیف اخیراً در پژوهشهای زبان دوم مورد توجه قرار گرفته است. با اینحال، تاثیرات احتمالی آن بر انتقال یادگیری بین تکالیف بررسی نشده است. پژوهش حاضر به دنبال مطالعه این موضوع از طریق رویکرد آمیخته است. تعداد 82 زبانآموز متوسط در این تحقیق شرکت کردند. ابتدا، دانش ایشان از حرف تعریف معین انگلیسی آزموده شد. سپس، یک تکلیف آگاهیانگیز ...
بیشتر
انگیزه تکلیف اخیراً در پژوهشهای زبان دوم مورد توجه قرار گرفته است. با اینحال، تاثیرات احتمالی آن بر انتقال یادگیری بین تکالیف بررسی نشده است. پژوهش حاضر به دنبال مطالعه این موضوع از طریق رویکرد آمیخته است. تعداد 82 زبانآموز متوسط در این تحقیق شرکت کردند. ابتدا، دانش ایشان از حرف تعریف معین انگلیسی آزموده شد. سپس، یک تکلیف آگاهیانگیز انجام دادند که نقش حرف تعریف را برجسته می-کرد. پس از آن، انگیزه تکلیفشان با استفاده از یک پرسشنامه سنجیده شد. پس از چند روز، آنها یک تکلیف دیگر که نیازمند دانش حرف تعریف بود را انجام دادند تا مشخص شود آیا کسانی که در تکلیف اول انگیزه تکلیف بیشتری داشتند، در قیاس با آنها که انگیزه تکلیف کمتری داشتند، توانستهاند یادگیری را به تکلیف دوم انتقال بدهند. پس از این کار، مصاحبههای گروهی با زبانآموزانی از هر دو گونه ترتیب داده شد. تحلیل واریانس نشان داد که انگیزه تکلیف به طور معنیداری بر انتقال یادگیری اثر دارد. بعلاوه، تحلیل محتوای مضمونی دادههای کیفی نیز نشان داد که ارزیابی مثبت از تکلیف، تاثیر همتایان، تلاش مضاعف، و بکارگیری راهبردهای خودتنظیمی عوامل اصلی بودند که به انگیزه تکلیف مربوط بوده و منجر به انتقال کارآمد یادگیری میگردند. یافتهها حاوی نکاتی درباره آموزش و پژوهش میباشند.