منظورشناسی بین‌زبانی
توسعه توانش ادراکی منظورشناختی در زبان دوم به کمک آموزش رایانه-محور، غیر رایانه-محور، محیط‌های مجازی چندکاربره، و بازی‌های پویانمایی

امیر شکوری؛ علی مالمیر؛ رجب اسفندیاری

دوره 11، شماره 1 ، تیر 1401، ، صفحه 313-358

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.67508.693

چکیده
  درک منظورشناختی یکی از ابعاد مهم توانش منظورشناختی است که بیشتر زبان‌آموزان در آن دچار مشکل هستند. لذا مطالعه حاضر تلاش کرده است که تاثیر آموزش رایانه-محور، غیر رایانه-محور، محیط‌های مجازی چندکاربره، و بازی‌های پویانمایی قابل نصب بر روی گوشی تلفن همراه بر توسعه درک منظورشناختی زبان-آموزان در حیطه کنش‌های کلامی زبان انگلیسی را ...  بیشتر

منظورشناسی بین‌زبانی
تاثیر ارزشیابی پویایی تعاملی و آموزشی بر سرعت و دقت توانش منظور شناختی زبان آموزان زبان خارجه

علی مالمیر

دوره 9، شماره 1 ، تیر 1399، ، صفحه 279-320

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.53398.515

چکیده
  مدل های مختلف ارزشیابی پویا توانمندی خود را برای ارتقاء توانش منظور شناختی تولیدی نشان داده اند، اما کمتر در زمینه درک منظور شناختی به کار رفته اند. بنابراین مطالعه حاضر تاثیر دو مدل ارزشیابی پویا بر دقت و سرعت درک منظورشناختی زبان انگلیسی در میان یک گروه 60 نفره زبان آموزان ایرانی که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به دو گروه ...  بیشتر

انگلیسی برای اهداف ویژه
سهم واژگان پربسامد عمومی، واژه های اصلی علمی و واژه های علمی فنی در درک مطلب متون انگلیسی برای اهداف ویژه

علی درخشان؛ علی مالمیر

دوره 6، شماره 2 ، دی 1396، ، صفحه 291-318

https://doi.org/10.22054/ilt.2019.45081.412

چکیده
  خواندن مهمترین مهارت مورد نیاز زبان آموزان انگلیسی برای اهداف ویژه در هر رشته تحصیلی است و دانش واژگان، به خودی خود، گسترده ترین موضوع مورد بحث در خواندن موثر می باشد. با این حال، تحقیق در مورد اینکه انواع مختلف واژه ها تا چه حد بر درک مطلب انگلیسی برای اهداف ویژه تأثیر دارند، همچنان ناکافی است. هدف مطالعه حاضر بررسی میزان سهم واژه ...  بیشتر