منظورشناسی بینزبانی
امیر شکوری؛ علی مالمیر؛ رجب اسفندیاری
چکیده
درک منظورشناختی یکی از ابعاد مهم توانش منظورشناختی است که بیشتر زبانآموزان در آن دچار مشکل هستند. لذا مطالعه حاضر تلاش کرده است که تاثیر آموزش رایانه-محور، غیر رایانه-محور، محیطهای مجازی چندکاربره، و بازیهای پویانمایی قابل نصب بر روی گوشی تلفن همراه بر توسعه درک منظورشناختی زبان-آموزان در حیطه کنشهای کلامی زبان انگلیسی را ...
بیشتر
درک منظورشناختی یکی از ابعاد مهم توانش منظورشناختی است که بیشتر زبانآموزان در آن دچار مشکل هستند. لذا مطالعه حاضر تلاش کرده است که تاثیر آموزش رایانه-محور، غیر رایانه-محور، محیطهای مجازی چندکاربره، و بازیهای پویانمایی قابل نصب بر روی گوشی تلفن همراه بر توسعه درک منظورشناختی زبان-آموزان در حیطه کنشهای کلامی زبان انگلیسی را بسنجد. تحقیق حاضر همچنین تلاش کرده است که تاثیر سه نوع آموزش غیر رایانه-محور و نیز تاثیر دو نوع آموزش رایانه-محور را بر درک منظورشناختی بسنجد. مشارکتکنندگان شامل ۷ گروه ۲۰ نفره از زبانآموزان سطح متوسطه بالای زبان انگلیسی بودند. این هفت گروه آموزشهای مرتبط خود که شامل گروه سه غیر رایانه-محور (صریح، غیرصریح، و ترکیب این دو)، دو گروه رایانه-محور (همزمان و غیر همزمان)، یک گروه محیطهای مجازی چندکاربره، و یک گروه بازی پویانمایی بود، را به مدت ۱۰ جلسه دوساعته دریافت کردند. آزمون شنیداری منظور شناختی به عنوان پیش و پسآزمون بهکار رفت. تجزیه تحلیل نشان داد که محیطهای مجازی چندکاربره از آموزشهای دیگر مفیدتر بود. همچنین دو گروه آموزش رایانه-محور و غیر رایانه-محور از گروهی که آموزش را به کمک بازی دریافت کرده بودند، درک منظورشناختی بهتری داشتند. آموزش صریح و نیز ترکیبی از آموزش غیر صریح در افزایش درک منظور شناختی بهتر بودند. آموزش رایانه-محور همزمان نیز تاثیر بیشتری نسبت به آموزش رایانه- محور غیر همزمان داشت. یافتههای این تحقیق دارای کاربرد های آموزشی برای تقویت درک منظور شناختی زبانآموزان در حیطه کنشهای کلامی است و استفاده از محیطهای مجازی چندکاربره، آموزش رایانه-محور همزمان، و ترکیب آموزش صریح و غیرصریح توصیه میشود.
منظورشناسی بینزبانی
علی مالمیر
چکیده
مدل های مختلف ارزشیابی پویا توانمندی خود را برای ارتقاء توانش منظور شناختی تولیدی نشان داده اند، اما کمتر در زمینه درک منظور شناختی به کار رفته اند. بنابراین مطالعه حاضر تاثیر دو مدل ارزشیابی پویا بر دقت و سرعت درک منظورشناختی زبان انگلیسی در میان یک گروه 60 نفره زبان آموزان ایرانی که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به دو گروه ...
بیشتر
مدل های مختلف ارزشیابی پویا توانمندی خود را برای ارتقاء توانش منظور شناختی تولیدی نشان داده اند، اما کمتر در زمینه درک منظور شناختی به کار رفته اند. بنابراین مطالعه حاضر تاثیر دو مدل ارزشیابی پویا بر دقت و سرعت درک منظورشناختی زبان انگلیسی در میان یک گروه 60 نفره زبان آموزان ایرانی که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به دو گروه ارزشیابی پویا و یک گروه گواه تقسیم شدند، را مطلاعه کرد. آزمون درک منظور شناسی شنیداری گارسیا (۲۰۰۴) به عنوان پیش آزمون و پس آزمون بهکاررفت. در طول مطالعه 14 هفته ای، گروه ارزشیابی تعاملی، آموزش های مفصلی در مورد ۲۸مکالمه هدف را دریافت کرد و زبان آموزان با همدیگر و نیز با معلم تعامل مکالماتی داشتند. آموزش و کمک برای ارتقاء سطح توانایی زبان آموزان از سطح فعلی آن به سطح قابل دستیابی آن توسط معلم به عنوان فرد آگاه ارائه شد. در گروه ارزشیابی پویای دیگر، معلم بر اساس اصول ارائه شده توسط لنتولف و پوهنر (2011) تدریس کرد اما گروه گواه فقط اطلاعات منظورشناختی درباره مکالمات را از سوی معلم دریافت کرد و هیچ گونه تعامل و یا آموزشی وجود نداشت. تحلیل واریانس آنکوای یک طرفه نشان داد که گروههای ارزشیابی پویا عملکرد بهتری از گروه گواه داشتند وگروه ارزشیابی پویای آموزشی، عملکرد بهتری از گروه ارزشیابی تعاملی در دقت درک منظورشناختی داشت. طبق نتایج این مطالعه، معلمان می توانند از مدل های ارزشیابی پویای تعاملی و آموزشی برای ارتقاء دقت و سرعت درک منظورشناختی زبان آموزان خود استفاده نمایند.
انگلیسی برای اهداف ویژه
علی درخشان؛ علی مالمیر
چکیده
خواندن مهمترین مهارت مورد نیاز زبان آموزان انگلیسی برای اهداف ویژه در هر رشته تحصیلی است و دانش واژگان، به خودی خود، گسترده ترین موضوع مورد بحث در خواندن موثر می باشد. با این حال، تحقیق در مورد اینکه انواع مختلف واژه ها تا چه حد بر درک مطلب انگلیسی برای اهداف ویژه تأثیر دارند، همچنان ناکافی است. هدف مطالعه حاضر بررسی میزان سهم واژه ...
بیشتر
خواندن مهمترین مهارت مورد نیاز زبان آموزان انگلیسی برای اهداف ویژه در هر رشته تحصیلی است و دانش واژگان، به خودی خود، گسترده ترین موضوع مورد بحث در خواندن موثر می باشد. با این حال، تحقیق در مورد اینکه انواع مختلف واژه ها تا چه حد بر درک مطلب انگلیسی برای اهداف ویژه تأثیر دارند، همچنان ناکافی است. هدف مطالعه حاضر بررسی میزان سهم واژه های پربسامد عمومی، اصلی علمی و علمی فنی در بین 127 زبان آموز ایرانی در رشته روانشناسی در سه دانشگاه دولتی تهران است. سه آزمون محقق ساخته و تاییدشده برای سنجش سه نوع دانش واژگان فوق الذکر همراه با آزمون خواندن انگلیسی برای اهداف ویژه مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از رگرسیون چندگانه نشان داد که واژه های اصلی علمی و واژه های علمی فنی سهم قابل توجهی در درک مطلب متون انگلیسی برای اهداف ویژه دارند که وجود 92 درصد اختلاف در نمرات خواندن را توضیح می دهد، اما دانش کلمات پربسامد عمومی سهم قابل توجهی نداشت. علاوه بر این، آموزش واژههای اصلی علمی و واژه های علمی فنی، در کوتاه مدت تأثیری معناداری بر درک مطلب نداشت، در حالیکه برای واژه های علمی فنی در طولانی مدت، تفاوت معنی داری وجود داشت. یافته های این مطالعه نشان می دهند که آموزش مستقیم واژه های اصلی علمی و واژه های علمی فنی می تواند به زبان آموزان ESP کمک کند که در طول زمان خواندن خود را بهبود ببخشند. مقاله با مفاهیم آموزشی و پیشنهادات برای تحقیقات آینده به پایان میرسد.