آموزش
مسئله‌سازیِ فلسفیِ تحقیقات انجام شده در مورد شناخت معلمان زبان انگلیسی در مقایسه با تدریس شان: یک مدل تفسیری انتقادی

س سید بهروز بهزادی؛ ناصر رشیدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 بهمن 1402

https://doi.org/10.22054/ilt.2024.74353.783

چکیده
  حوزه شناخت معلم، به عنوان یک حوزه اصلی در تربیت معلم، به آنچه معلمان فکر میکنند، میدانند و انجام میدهند میپردازد (بورگ، 2003). یکی از موضوعات پیچیدهای که در تحقیقات 50 سال اخیر در مورد شناخت معلم پدیدار شده است، عدم همسویی بین تفکرات و عملکرد معلم است. در این مطالعه، از چارچوب ترکیبی تفسیری انتقادی برای شناسایی عواملی که بین گفتار و رفتار ...  بیشتر

یادگیری زبان دوم
آموزش ادراکی سیستمی: تاثیر سه نوع تفکر کلامی در یادگیری وجه مجهول توسط فراگیران انگلیسی به عنوان زبان دوم

ناصر رشیدی؛ امیر نعامی

دوره 9، شماره 2 ، دی 1399، ، صفحه 1-26

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.52233.494

چکیده
  این تحقیق سه نوع تفکر کلامی که در روش تدریس ادراکی جامع رایج است را مورد بررسی و مقایسه قرار داد تا تاثیر این سه شیوه به زبان آوری فکر را در فراگیری وجه مجهول در بین فراگیران زبان دوم مشخص کند. بنابراین چهار کلاس پایه دوازدهم از یک دبیرستان انتخاب شدند و به بطور تصادفی به سه گروه آزمایش و یک گروه گواه تقسیم شدند و به تمام دانش آموزان وجه ...  بیشتر

آموزش براساس پساروش و درک معلمان زبان انگلیسی : آیا روند امید بخش است؟

ناصر رشیدی؛ نورالله منصورزاده

دوره 6، شماره 1 ، تیر 1396، ، صفحه 82-55

https://doi.org/10.22054/ilt.2017.8419

چکیده
  حرفه تدریس و یادگیری زبان دوم در نظر و در عمل، به وبژه مفهوم روش، با فراز و فرودهای اساسی روبرو بوده است. با داشتن موافقان و مخالفان، پساروش به عنوان یک جایگزین معقول و عملی برای کاستی­های  مفهوم محدود کننده روش تلقی شده است. هدف تحقیق کیفی حاضر، بررسی دیدگاه­ها و درک معلملن غیرانگلیسی زبان از پساروش بوده است. در حقیقت، محققان ...  بیشتر

بررسی وضعیت نظارت برعملکرد دانشجو معلمان و معلمان شاغل زبان انگلیسی در نظام آموزشی ایران

ناصر رشیدی؛ علی فروتن

دوره 4، شماره 2 ، دی 1394، ، صفحه 55-27

https://doi.org/10.22054/ilt.2015.7225

چکیده
  هدف از تحقیق حاضر بررسی وضعیت نظارت برعملکرددانشجو معلمان ومعلمان شاغل زبان انگلیسی در نظام آموزشی ایران بود. برای داشتن یک نمونه آماری قابل قبول تعداد 210 دبیر زبان انگلیسی،53 معلم راهنماو 92 ناظر  آموزشی زبان انگلیسی که در مقطع متوسطه مشغول فعالیت بودند از چهار استان کشور انتخاب شدند. تعداد 215 دانشجو معلم رشته آموزش زبان انگلیسی ...  بیشتر