منظورشناسی بینزبانی
رسول محمد حسین پور؛ رضا باقری نویسی؛ عبدالرضا لونی
چکیده
این سؤال که آیا، و تا چه حد، آزمون های مختلف دانش منظور شناسی منعکس کننده قابلیت های زبان آموزان در کاربرد صحیح آنها در استفاده از زبان است، مورد توجه بسیار قرار گرفته است. این تحقیق با استفاده از طبقه بندی نشانگرهای ادب ورزی معروف هاوس و کسپر (1981)، تولید زبان آموزان از نشانگرهای ادب ورزی را در چهار آزمون مختلف منظور شناسی مقایسه کرده ...
بیشتر
این سؤال که آیا، و تا چه حد، آزمون های مختلف دانش منظور شناسی منعکس کننده قابلیت های زبان آموزان در کاربرد صحیح آنها در استفاده از زبان است، مورد توجه بسیار قرار گرفته است. این تحقیق با استفاده از طبقه بندی نشانگرهای ادب ورزی معروف هاوس و کسپر (1981)، تولید زبان آموزان از نشانگرهای ادب ورزی را در چهار آزمون مختلف منظور شناسی مقایسه کرده است: آزمون تکمیل کلام کتبی، آزمون تکمیل کلام شفاهی، بازی نقش، و روش طبیعی. علاوه بر این، درخواست های 27 یادگیرنده در شرایط طبیعی و با استفاده ازآزمون تکمیل کلام کتبی، آزمون تکمیل کلام شفاهی, بازی نقش با ویژگی های مشابه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که hesitators از شیوع بالایی در روش طبیعی برخوردار بودند و consultative devices و scope-stators در آزمون تکمیل کلام کتبی، آزمون تکمیل کلام شفاهی و نقشبازی محبوبتر بودند. صرفنظر از برخی شباهتهای جزئی، تفاوتهای قابلتوجهی بین سه تکنیک جمعآوری داده مرسوم و روش طبیعی این تحقیق نشان میدهد که روش طبیعی ممکن است لزوماً معیار منظور شناسی ایدهآل برای نشان دادن واقعی همه نشانگرهای ادب نباشد. آزمون تکمیل کلام کتبی، آزمون تکمیل کلام شفاهی و نقشبازی میتوانند برای استفاده از دانش صریح/اعلامی یادگیرندگان مناسبتر باشند، اگرچه روش طبیعی ممکن است برای سنجش دانش خودکار فراگیران سودمندتر باشد.
منظورشناسی بینزبانی
رسول محمد حسین پور؛ عبدالرضا لونی؛ مریم لونی
چکیده
حوزه منظور شناسی کلام همواره از نحوه و طرح انجام پژوهش در این زمینه تاثیرپذیر بوده است وروایی دادههای جمعآوریشده از طریق ابزارهای مختلف سنجش منظورشناسی کلام و همچنین تقریب اطلاعات جمع آوری شده از طریق این ابزارها با دادههای معتبر همواره از دغدغههای جدی در این زمینه بوده است. با تکیه بر دسته بندی کنش گفتاری درخواستی شور (2009)، ...
بیشتر
حوزه منظور شناسی کلام همواره از نحوه و طرح انجام پژوهش در این زمینه تاثیرپذیر بوده است وروایی دادههای جمعآوریشده از طریق ابزارهای مختلف سنجش منظورشناسی کلام و همچنین تقریب اطلاعات جمع آوری شده از طریق این ابزارها با دادههای معتبر همواره از دغدغههای جدی در این زمینه بوده است. با تکیه بر دسته بندی کنش گفتاری درخواستی شور (2009)، تحقیق حاضر به بررسی ارتقا آزمون های منظورشناسی کلام پرداخته است. برای این منظور، درخواستهای 30 زبان آموز که توسط آزمون های منظورشناسی کلام اصلاحشده و اصلاح نشده تولید شدهاند، با درخواستهای مکالمات روزمره در محیط کلاس درس مقایسه شده اند. یافته ها نشان داد که آزمونهای منظورشناسی کلام نوشتاری و شفاهی از لحاظ هسته کنش گفتاری درخواست و اصلاح کنندگان داخلی درخواست ها اطلاعات مشابهی را جمع آوری کردند اما از لحاظ اصلاح کنندگان خارجی درخواست، شباهتی با مکالمات روزمره نداشتند. برای بررسی عمیق تر نظرات پاسخ دهندگان نسبت به آزمونهای منظورشناسی کلام، مصاحبه ای با شرکت کنندگان در تحقیق حاضر صورت گرفت. اگرچه تصنعی بودن آزمون های منظور شناسی کلام از سوی مصاحبه شوندگان به عنوان نقطه ضعف این ابزار سنجش ذکر شد، اما آنها اظهار داشتند که ارتقا سناریوهای آزمونها منجر به بالا رفتن اعتماد به نفس آنها و درک بهتر سناریوها شده است. یافته های این مطالعه حاکی از بهره بردن ابزار سنجش منظورشناسی کلام ارتقا یافته از ویژگی های مثبت نسخه های ارتقا نیافته این ابزار میباشد در جمع آوری اطلاعات و همچنین این ابزارتاحدی توانایی جمع اوری مکالمات روزمره را دارند.