تهییه و تدوین مطالب
امیر کاردوست؛ عبدالباسط سعیدیان
چکیده
توانمندسازی زبان آموزان برای برقراری ارتباط هم در سطح بین فردی و هم با مردم سایر ملل در برنامه های یادگیری زبان بسیار مورد تاکید است. پژوهش حاضر به دنبال تحلیل نظرات معلمان زبان انگلیسی ایرانی پس از اجرای برنامه درسی جدید آموزش زبان ارتباطی (CLT) است. برای انجام این کار، از دو معلم خواسته شد که یک جلسه از کلاس های خود را ضبط کنند و متعاقباً ...
بیشتر
توانمندسازی زبان آموزان برای برقراری ارتباط هم در سطح بین فردی و هم با مردم سایر ملل در برنامه های یادگیری زبان بسیار مورد تاکید است. پژوهش حاضر به دنبال تحلیل نظرات معلمان زبان انگلیسی ایرانی پس از اجرای برنامه درسی جدید آموزش زبان ارتباطی (CLT) است. برای انجام این کار، از دو معلم خواسته شد که یک جلسه از کلاس های خود را ضبط کنند و متعاقباً در مصاحبههای نیمه ساختاریافته شرکت کنند تا در مورد منطق خود برای آنچه در کلاس انجام می دهند توضیح دهند. یکی از معلمان مردی بود که بیش از 20 سال سابقه تدریس داشت و دیگری خانمی بود که تقریباً همان تعداد سال سابقه تدریس داشت. تجزیه و تحلیل دادهها حاکی از تفاوتهای گستردهای بین فعالیتهای واقعی معلمان و توصیه های برنامه درسی است. معلمان تحصیلات قبلی خود را به عنوان یک زبانآموز و همچنین واقعیتهای زمینهای را به عنوان عوامل مؤثر بر تدریس خود برشمردند. نتایج این مطالعه نشان دادند که اگر باورهای معلمان و واقعیتهای زمینهای با هم هماهنگ نباشد، معلمان برنامه درسی را به روشهای ترجیحی خود فیلتر میکنند و این منجر به واگرایی از برنامه درسی پیشنهادی میشود. بنابراین، این مطالعه میتواند برای توسعه دهندگان برنامه درسی موثر باشد تا در هنگام پیشنهاد هر نوآوری، واقعیتهای زمینهای را در نظر بگیرند. این مطالعه همچنین میتواند برای افزایش آگاهی معلمان از لزوم احتیاط بیشتر در اجرای برنامه درسی جدید مفید باشد.
تهییه و تدوین مطالب
بهمن امینی؛ عباس بیات؛ کیوان محمودی
چکیده
در سالهای اخیر توجه کمتری نسبت به شکست دانش آموزان در درک تکالیف شنیداری واقعی صورت گرفته و حتی تحقیقات در خصوص توالی ارایه تکالیف نیز کم لطفی شده است. تحقیق حاضر تاثیر توالی تکرار تکالیف آشنا را بر سه ویژگی پیچیدگی تکالیف ( -/+ تامین بصری، -/+عناصر کم ، و -/+ برنامه زمانی ) ارزیابی می کند.در این تحقیق نیمه تجربی حدود 60 نفر در سطح متوسط بالا ...
بیشتر
در سالهای اخیر توجه کمتری نسبت به شکست دانش آموزان در درک تکالیف شنیداری واقعی صورت گرفته و حتی تحقیقات در خصوص توالی ارایه تکالیف نیز کم لطفی شده است. تحقیق حاضر تاثیر توالی تکرار تکالیف آشنا را بر سه ویژگی پیچیدگی تکالیف ( -/+ تامین بصری، -/+عناصر کم ، و -/+ برنامه زمانی ) ارزیابی می کند.در این تحقیق نیمه تجربی حدود 60 نفر در سطح متوسط بالا ی زبان بصورت تصادفی انتخاب گردیدند. برای کنترل همسانی دانش زبانی و آشنایی موضوعی شرکت کنندگان از تست استاندارد Success placement Test (2007) و listening test( برگرفته از کتاب Expanding Tactics for Listening) اجرا گردید.سپس از پس آزمون استانداردی IELTS که شامل سه سطح تکلیف سخت می شد استفاده گردید تا نتایج آموزش توالی تکرار تکالیف آشنا بررسی شود.شرکت کنندگان گروه آزمایش به تکالیف با موضوع " حفظ تناسب اندام" که از ساده به سخت مرتب شده بودند در طی 10 جلسه گوش می دادند. شرکت کنندگان گروه کنترل نیز تکالیف نامرتب را تمرین می کردند. از تی تست و اس پی اس اس 22 جهت تجزیه و تحلیل نتایج استفاده گردید.البته قبل از اجرای آموزش تست جایگزینی نشان داد که هر دو گروه یک سطح دانش زبانی داشتند.همچنین هر دو گروه نشان دادند که سطح آشنایی مساوی از موضوع تست شنیداری در پیش آزمون داشتند.در نهایت تی تست نشان داد SRFT تاثیر مثبتی برای گروه کنترل در پس آزمون داشته است.یافته ها همچنین توصیه می کنند توالی تدریس در کلاسهای زبان می تواند وسیله ی خوبی در بهبود شنیداری باشد.
تهییه و تدوین مطالب
سیده فهیمه پارسائیان؛ کژال گرشاسبی
چکیده
هر چند پژوهش های بی شماری در زمینه نقد و تحلیل کتب درسی انگلیسی صورت گرفته است، تغییراتی که در محتوای کتب در طول زمان رخ داده است کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. تحقیق حاضر به منظور بررسی تغییرات کتاب های جهانی در طول عمر آنها و دیدگاه معلمین درباره این کتاب ها و تغییراتشان از لحاظ محتوا انجام شده است. در این راستا، ویرایش اول، سوم، و ...
بیشتر
هر چند پژوهش های بی شماری در زمینه نقد و تحلیل کتب درسی انگلیسی صورت گرفته است، تغییراتی که در محتوای کتب در طول زمان رخ داده است کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. تحقیق حاضر به منظور بررسی تغییرات کتاب های جهانی در طول عمر آنها و دیدگاه معلمین درباره این کتاب ها و تغییراتشان از لحاظ محتوا انجام شده است. در این راستا، ویرایش اول، سوم، و پنجم سطح متوسط کتاب اینترچینج به وسیله تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفت، همچنین مصاحبه هایی با دوازده معلم زبان زن و مرد که تجربه حداقل ده سال کار در موسسات آموزش زبان انگلیسی در تهران داشته و کتابهای جهانی مختلف و ویرایش مختلف آنها را تدریس کرده بودند، انجام شد و بر اساس تحلیل موضوعی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل کتب با لحاظ عناوین و موضوعات، اشخاص و مکان های گنجانده شده و نیز مصاحبه با معلمان حاکی از آن بود که تغییرات محتوا کتاب ها با ادعای ناشران و تحقیقات انجام شده همراستا نیست و ویرایش های جدید این کتاب تفاوت چندانی با قبل ندارند و مغالطه های همچون همگام بودن با زندگی واقعی، نمایش حداکثری و جهانی بودن همچنان به چشم میخورد.