آموزش
عوامل تعیین کننده دانش محتوای آموزشی فناورانه معلمان زبان انگلیسی پیشرو ایران

مجتبی مقصودی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 شهریور 1402

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.72069.754

چکیده
  این مطالعه با هدف توصیف متغیرهای مؤثر بر دانش محتوایی تربیتی فناوری معلمان زبان انگلیسی پیش از خدمت انجام شد. برای دستیابی به هدف پژوهش از طرح توصیفی همبستگی استفاده شد. از این روی 203 دانشجو معلم (82 مرد و 120 زن) مشغول به تحصیل در سال چهارم دانشگاه فرهنگیان به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامه‌ای شامل هفت بخش و 39 گویه که هر ...  بیشتر

آموزش
مسئله‌سازیِ فلسفیِ تحقیقات انجام شده در مورد شناخت معلمان زبان انگلیسی در مقایسه با تدریس شان: یک مدل تفسیری انتقادی

س سید بهروز بهزادی؛ ناصر رشیدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 بهمن 1402

https://doi.org/10.22054/ilt.2024.74353.783

چکیده
  حوزه شناخت معلم، به عنوان یک حوزه اصلی در تربیت معلم، به آنچه معلمان فکر میکنند، میدانند و انجام میدهند میپردازد (بورگ، 2003). یکی از موضوعات پیچیدهای که در تحقیقات 50 سال اخیر در مورد شناخت معلم پدیدار شده است، عدم همسویی بین تفکرات و عملکرد معلم است. در این مطالعه، از چارچوب ترکیبی تفسیری انتقادی برای شناسایی عواملی که بین گفتار و رفتار ...  بیشتر

آموزش
تأثیر فعالیت های گفتگو محور بر اضطراب یادگیری زبان آموزان ایرانی با تاکید برنقش میانجی جنسیت و سطوح بسندگی زبان

محمد رضا نامی؛ نفیسه حسین پور؛ محمدرضا طالبی نژاد

دوره 11، شماره 2 ، دی 1401، ، صفحه 67-91

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.68227.701

چکیده
  این پژوهش به بررسی تأثیر فعالیت های گفتگو محور بر اضطراب گفتاری فراگیران ایرانی زبان انگلیسی با در نظر گرفتن جنسیت و سطوح بسندگی زبان می پردازد. تعداد 213 نفر از زبان آموزان ایرانی مرد و زن در محدوده سنی 15 تا 26 سال به روش نمونه گیری در دسترس از سه آموزشگاه زبان در استان فارس انتخاب شدند. آزمون تعیین سطح آکسفورد برای اطمینان از همگنی زبان ...  بیشتر

آموزش
بررسی اثرات مقایسه ای نوروفیدبک (NFT) و آموزش زبان به طریق روش پاسخ کاملا فیزیکی (TPR) بر روی توجه کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه و بیش فعالی (ADHD)

معصومه طائی؛ رضا رستمی؛ مسعود یزدانی مقدم

دوره 11، شماره 2 ، دی 1401، ، صفحه 325-355

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.68504.709

چکیده
  توجه نقش مهمی در آموزش ایفا می کند. بچه هایی که از اختلال کاستی توجه و بیش فعالی (ADHD) رنج می برند، دچار سطح پایین و آسیب زننده ای از توجه هستند. ADHD یک اختلال نسبتا شایع کودکی است (Scahill & Schwab-Stone, 2000) که اگر درمان نشود نتایج زیانباری بوجود می آورد(American Psychiatric Association, 2013) . این مطلب به کارگیری روشهای تربیت توجه مثل آموزش نوروفیدبک (NFT)را ضروری ...  بیشتر

آموزش
نگرش زبان آموزان انگلیسی نسبت به خودسنجی و سنجش همتایان در نگارش توصیفی: مطالعه تلفیقی متوالی-اکتشافی

پیمان رحمانی؛ مسعود ذوفی؛ هانیه دواتگری اصل

دوره 11، شماره 2 ، دی 1401، ، صفحه 357-393

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.66461.680

چکیده
  این پژوهش به بررسی نگرش زبان آموزان ایرانی دختر و پسر نسبت به خودسنجی و سنجش همتایان در نگارش توصیفی در سطح مقدماتی زبان انگلیسی می‌پردازد. همچنین، این تحقیق با هدف بررسی تفاوت‌های جنسیتی در نگرش آنها نسبت به خودسنجی و سنجش همتایان در نگارش توصیفی انجام گردید. برای انجام این کار، این مطالعه از روش تلفیقی-متوالی-اکتشافی که شامل مراحل ...  بیشتر

آموزش
تاثیر سن، جنسیت، سابقه تدریس، و مدرک دانشگاهی بر مدیریت کلاس معلمان ایرانی زبان انگلیسی

منصور گنجی؛ فاطمه موسایی سجزه یی

دوره 11، شماره 1 ، تیر 1401، ، صفحه 223-253

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.65363.668

چکیده
  تحقیقات نشان داده است که مدیریت کلاس درس نقش مهمی در تسهیل یادگیری موثر دارد و آن را به دغدغه دائمی معلمان و همچنین محققان تبدیل کرده است. در این مورد، یکی از زمینه‌هایی که نیاز به بررسی بیشتر دارد، بررسی تأثیر عوامل مختلف شخصی و بافتی بر روشی است که معلمان برای مدیریت کلاس‌هایشان انتخاب می‌کنند. بنابراین، این تحقیق با هدف بررسی تأثیر ...  بیشتر