روانشناسی زبان
بررسی ارتباط پویا بین انگیزش و احساس در پیشرفت زبان خارجی با در نظر گرفتن نقش تعدیل گر جنسیت و حافظه کاری

شکوه رشوند سمیاری؛ مجید قربانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 31 تیر 1402

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.69801.730

چکیده
  انگیزش و احساس بعنوان دو متغیر قابل ملاحظه در پیشرفت زبان دوم دیگر همچون گذشته از عوامل تفاوت های فردی ثابت تلقی نمی گردند. با تاثر گرفتن از رویکردهای پردازش محور و با درک بهتر از عملکرد نظریه سیستم پیچیده و پویا محققین ماهیت همادگرایی، وابستگی، پویایی و قابل تغییر انگیزش و احساس را مورد تاکید قرار داده اند. بنابراین، مطالعه حاضر با ...  بیشتر

روانشناسی زبان
مقایسه دشواری درک انواع جملات مجهول توسط انگلیسی آموزان سطح متوسط

محمد صابر خاقانی نژاد؛ محمد هادی ایل

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 آبان 1402

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.68505.708

چکیده
  بیشتر پژوهشها درباره جملات مجهول به بررسی درک این جملات در بین بزرگسالان، کودکان در حال یادگیری زبان اول و افراد دارای مشکل تکلم پرداخته اند. بنابراین بررسی چالشهای درک این جملات در میان فراگیران زبانهای خارجی یک امر ضروری به نظر میرسد. این پژوهش به بررسی مشکلات درک انواع مختلف جملات مجهول در بین فراگیران زبان انگلیسی به عنوان زبان ...  بیشتر

روانشناسی زبان
پیش بینی توانایی منظورشناختی درخواست کننده و اضطراب ارتباطی زبان آموزان ایرانی به کمک پنج ویژگی بزرگ شخصیتی

میثم میرزائی شجاع خانلو؛ رضیه محمودی؛ فرهمن فرخی

دوره 11، شماره 2 ، دی 1401، ، صفحه 219-254

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.64863.660

چکیده
  مطالعه توانایی پیش بینی کنندگی ویژگی های شخصیتی دانش آموز در یادگیری زبان دوم از اهمیت بسزایی برخوردار است. بنابراین، هدف این مطالعه آن بوده است که تا چه اندازه پنج ویژگی بزرگ شخصیتی (برونگرایى، خوشایندی، وظیفه شناسی ، روان رنجوری وگشودگی) به خوبی می توانند توانایی منظورشناختی درخواست کننده و اضطراب ارتباطی زبلن آموزان ایرانی را ...  بیشتر

روانشناسی زبان
دلائل تعلل زبان آموزان: نظریه داده بنیاد کلاسیک

صابر خوئی اسکوئی؛ سعیده آهنگری؛ زهره سیفوری

دوره 11، شماره 1 ، تیر 1401، ، صفحه 35-65

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.57515.561

چکیده
  در فرایند طولانی یادگیری انگلیسی به عنوان زبان خارجی، زبان‌آموزان ممکن است خسته شده و اگر به طریق مناسبی با آنها رفتار نشود، تصمیم به ترک یادگیری به صورت موقتی یا دایمی بگیرند. بنابراین بررسی دلایل تاخیرهای موقتی آنها ضروری به نظر می‌رسد تا از ترک دایمی زبان آموزی ممانعت به عمل آید. در راستای تلاش برای تشخیص دلایل تاخیرهای زبان‌آموزان، ...  بیشتر

روانشناسی زبان
مؤلفه های برنامه درسی پنهان، هویت ملی و خودکارآمدی زبان آموزان: مدلی برای معلمان زبان انگلیسی

زینب سازگار؛ حمید اشرف؛ خلیل مطلب زاده

دوره 10، شماره 2 ، دی 1400، ، صفحه 233-267

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.61181.599

چکیده
  بیشتر آنچه مربیان به آن توجه می کنند، برنامه درسی آشکار است. با این حال، برنامه درسی پنهانی وجود دارد که به طور بسیار عمیق بر آموزش تأثیر می گذارد. با توجه به این، مطالعه حاضر به بررسی احتمال وجود هرگونه ارتباط معنی داری بین دیدگاه معلمان زبان انگلیسی در مورد مؤلفه های برنامه درسی پنهان زبان انگلیسی ، نگرش زبان آموزان آن ها نسبت به هویت ...  بیشتر