روانشناسی زبان
شکوه رشوند سمیاری؛ مجید قربانی
چکیده
انگیزش و احساس بعنوان دو متغیر قابل ملاحظه در پیشرفت زبان دوم دیگر همچون گذشته از عوامل تفاوت های فردی ثابت تلقی نمی گردند. با تاثر گرفتن از رویکردهای پردازش محور و با درک بهتر از عملکرد نظریه سیستم پیچیده و پویا محققین ماهیت همادگرایی، وابستگی، پویایی و قابل تغییر انگیزش و احساس را مورد تاکید قرار داده اند. بنابراین، مطالعه حاضر با ...
بیشتر
انگیزش و احساس بعنوان دو متغیر قابل ملاحظه در پیشرفت زبان دوم دیگر همچون گذشته از عوامل تفاوت های فردی ثابت تلقی نمی گردند. با تاثر گرفتن از رویکردهای پردازش محور و با درک بهتر از عملکرد نظریه سیستم پیچیده و پویا محققین ماهیت همادگرایی، وابستگی، پویایی و قابل تغییر انگیزش و احساس را مورد تاکید قرار داده اند. بنابراین، مطالعه حاضر با استفاده از اصول بنیادین نظریه سیستم پیچیده و پویا، روابط فیمابین عوامل احساسی و انگیزشی فراگیران ایرانی که زبان انگلیسی را بعنوان زبان خارجی فرا می گیرند با میانجیگری نقش جنسیت و حافظه کاری در طول یک ترم تحصیلی را مورد بررسی قرار داده است. به این منظور ۴۴۵ دانشجوی خانم و آقا در سطح پیش متوسطه، پرسشنامه عاملی انگیزشی و پرسشنامه مربوط به احساس لذت در زبان دوم را به مدت چهار بار و با فاصله زمانی یک ماهه در طول یک ترم تحصیلی تکمیل نمودند. فراگیران پرسشنامه مربوط به حافظه کاری را نیز یکبار در اوایل ترم تکمیل کردند. ارتباطات به دست آمده حاکی از تغییر و ثبات احساسی و انگیزشی در طول یک ترم آموزشی در فواصل یک ماهه است. یافته ها همچنین حاکی از آن است که این عوامل از محیط یادگیری دانشجویان به نوعی غیر قابل تفکیک است.کاربردهای تحقیق و پیشنهاداتی به منظور تحقیقات آتی نیز بحث گردیده است.
روانشناسی زبان
محمد صابر خاقانی نژاد؛ محمد هادی ایل
چکیده
بیشتر پژوهشها درباره جملات مجهول به بررسی درک این جملات در بین بزرگسالان، کودکان در حال یادگیری زبان اول و افراد دارای مشکل تکلم پرداخته اند. بنابراین بررسی چالشهای درک این جملات در میان فراگیران زبانهای خارجی یک امر ضروری به نظر میرسد. این پژوهش به
بررسی مشکلات درک انواع مختلف جملات مجهول در بین فراگیران زبان انگلیسی به عنوان زبان ...
بیشتر
بیشتر پژوهشها درباره جملات مجهول به بررسی درک این جملات در بین بزرگسالان، کودکان در حال یادگیری زبان اول و افراد دارای مشکل تکلم پرداخته اند. بنابراین بررسی چالشهای درک این جملات در میان فراگیران زبانهای خارجی یک امر ضروری به نظر میرسد. این پژوهش به
بررسی مشکلات درک انواع مختلف جملات مجهول در بین فراگیران زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی پرداخته است. از شرکت کنندگان پژوهش خواسته شد تا جمله مجهولی را بخوانند و گزینه مرتبط با درک صحیح آن جمله را انتخاب کنند. پاسخ ها از نظر زمان سپری شده و میزان موفقیت مورد تحلیل آماری قرار گرفتند. درک جملات معلوم زمان کمتری نیاز داشت و ازمیزان موفقیت بیشتری نسبت به جملات مجهول برخوردار بودند. نتایج همچنین نشان داد که انواع مختلف جملات مجهول (افعال با قاعده، بی قاعده، افعال حرکتی، افعال حالتی، افعال یک ودو مفعولی، منفی، و سوالی) درجات متفاوتی از دشواری را به فراگیران سطح متوسط زبان انگلیسی تحمیل میکردند. جملات مجهول با افعال باقاعده کمترین میزان دشواری را و به دنبال آن جملات مجهول با افعال بیقاعده و افعال حرکتی، سپس جملات مجهول سوالی و منفی، و جملات مجهول با افعال حالتی و در نهایت جملات مجهول دومفعولی همراه با بیشترین میزان دشواری بودند. تنایج همچنین حاکی از آن بود که به لحاظ زمان مورد نیاز برای درک، تفاوت معنی داری بین انواع مختلف جملات مجهول وجود داشت. نتایج می تواند برای مدرسان زبان انگلیسی و طراحان برنامه درسی در نظر گرفتن محتوای آموزشی مناسب برای تدریس جملات مجهول چالش برانگیزتر مفید باشد.
روانشناسی زبان
میثم میرزائی شجاع خانلو؛ رضیه محمودی؛ فرهمن فرخی
چکیده
مطالعه توانایی پیش بینی کنندگی ویژگی های شخصیتی دانش آموز در یادگیری زبان دوم از اهمیت بسزایی برخوردار است. بنابراین، هدف این مطالعه آن بوده است که تا چه اندازه پنج ویژگی بزرگ شخصیتی (برونگرایى، خوشایندی، وظیفه شناسی ، روان رنجوری وگشودگی) به خوبی می توانند توانایی منظورشناختی درخواست کننده و اضطراب ارتباطی زبلن آموزان ایرانی را ...
بیشتر
مطالعه توانایی پیش بینی کنندگی ویژگی های شخصیتی دانش آموز در یادگیری زبان دوم از اهمیت بسزایی برخوردار است. بنابراین، هدف این مطالعه آن بوده است که تا چه اندازه پنج ویژگی بزرگ شخصیتی (برونگرایى، خوشایندی، وظیفه شناسی ، روان رنجوری وگشودگی) به خوبی می توانند توانایی منظورشناختی درخواست کننده و اضطراب ارتباطی زبلن آموزان ایرانی را پیش بینی کنند. همچنین، هدف این تحقیق این بوده است که کدامیک از این پنج ویژگی بزرگ شخصیتی بهترین پیش بینی کننده توانایی منظورشناختی درخواست کننده و اضطراب ارتباطی فراگیران ایرانی زبان انگلیسی است. شرکت کنندگان در این تحقیق 179 دانشجوی ایرانی بودند که در سه دانشگاه در شهر شیراز در رشته زبان انگلیسی و در مقطع کارشناسی تحصیل می کردند. از آزمون سطح آکسفورد، پرسشنامه پنج ویژگی بزرگ شخصیتی ، تکلیف تکمیل گفتمان و گزارش شخصی اضطراب ارتباطی به عنوان ابزار جمع آوری داده ها در این تحقیق استفاده گردید. پس از انجام رگرسیون چندگانه استاندارد برای تجزیه و تحلیل داده ها، نتایج نشان داد که مؤلفه های پنج ویژگی بزرگ شخصیتی به طور قابل ملاحظه ای توانایی منظورشناختی درخواست کننده و اضطراب ارتباطی را پیش بینی می کنند. علاوه بر این، از میان پنج ویژگی بزرگ شخصیتی ، " روان رنجوری " و "برونگرایی" به ترتیب بیشترین سهم را در پیش بینی توانایی منظورشناختی درخواست کننده و اضطراب ارتباطی داشته است. بنابراین، نتایج این مطالعه نشان می دهد که ترکیب پنج ویژگی بزرگ شخصیتی به عنوان پیش بینی کننده توانایی منظورشناختی درخواست کننده و اضطراب ارتباطی در برنامه درسی فراگیران زبان خارجی می تواند به طور قابل ملاحظه ای مفید باشد.
روانشناسی زبان
صابر خوئی اسکوئی؛ سعیده آهنگری؛ زهره سیفوری
چکیده
در فرایند طولانی یادگیری انگلیسی به عنوان زبان خارجی، زبانآموزان ممکن است خسته شده و اگر به طریق مناسبی با آنها رفتار نشود، تصمیم به ترک یادگیری به صورت موقتی یا دایمی بگیرند. بنابراین بررسی دلایل تاخیرهای موقتی آنها ضروری به نظر میرسد تا از ترک دایمی زبان آموزی ممانعت به عمل آید. در راستای تلاش برای تشخیص دلایل تاخیرهای زبانآموزان، ...
بیشتر
در فرایند طولانی یادگیری انگلیسی به عنوان زبان خارجی، زبانآموزان ممکن است خسته شده و اگر به طریق مناسبی با آنها رفتار نشود، تصمیم به ترک یادگیری به صورت موقتی یا دایمی بگیرند. بنابراین بررسی دلایل تاخیرهای موقتی آنها ضروری به نظر میرسد تا از ترک دایمی زبان آموزی ممانعت به عمل آید. در راستای تلاش برای تشخیص دلایل تاخیرهای زبانآموزان، محققان در تحقیق حاضر با استفاده از روش تئوری داده بنیاد کلاسیک به بررسی عوامل موثر بر چنین تاخیرهایی پرداختند که منجر به ساخت تئوری «تعلل در یادگیری زبان» گردید. دادههای تحقیق از طریق مصاحبههای شبه سازمان یافته از 43 زبان آموز در شهر تبریز جمعآوری گردیده و طی سه مرحله باز، انتخابی و تئوریک و طبق روش مقایسه مداوم کدگذاری گردیدند. تئوری بوجود آمده شامل طبقهی هسته (رفتار تاخیری) که نشان میداد زبان آموزان اغلب در پنج حوزه انجام تمرینات، آمادهشدن برای امتحان، تحویل پروژهها، شروع به حرفزدن و یادگیری املا تعلل میکنند. همچنین، سه طبقهی اصلی «خصوصیات زبان آموزان»، «شرایط محیطی» و «ویژگیهای فعالیتها» در طی فرایند تکراری جمعآوری و تحلیل دادهها به عنوان دلایل رفتار تاخیری ظاهر گردیدند. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که هم خصوصیات خود زبانآموزان و هم عوامل خارجی مربوط به محیط یادگیری و فعالیتهای زبانی در شکلگیری تعلل زبان آموزان اهمیت دارند. تئوری «تعلل در یادگیری زبان» میتواند در مراکز آموزش زبان برای تشخیص دلایل رفتار تاخیری زبانآموزان و طراحی راه حلهای مناسب برای آنها مورد استفاده قرار گیرد.
روانشناسی زبان
زینب سازگار؛ حمید اشرف؛ خلیل مطلب زاده
چکیده
بیشتر آنچه مربیان به آن توجه می کنند، برنامه درسی آشکار است. با این حال، برنامه درسی پنهانی وجود دارد که به طور بسیار عمیق بر آموزش تأثیر می گذارد. با توجه به این، مطالعه حاضر به بررسی احتمال وجود هرگونه ارتباط معنی داری بین دیدگاه معلمان زبان انگلیسی در مورد مؤلفه های برنامه درسی پنهان زبان انگلیسی ، نگرش زبان آموزان آن ها نسبت به هویت ...
بیشتر
بیشتر آنچه مربیان به آن توجه می کنند، برنامه درسی آشکار است. با این حال، برنامه درسی پنهانی وجود دارد که به طور بسیار عمیق بر آموزش تأثیر می گذارد. با توجه به این، مطالعه حاضر به بررسی احتمال وجود هرگونه ارتباط معنی داری بین دیدگاه معلمان زبان انگلیسی در مورد مؤلفه های برنامه درسی پنهان زبان انگلیسی ، نگرش زبان آموزان آن ها نسبت به هویت ملی و خودکارآمدی شان پرداخته است. با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی(PLS-SEM) ، مدلی به منظور بررسی دیدگاه معلمان زبان انگلیسی در مورد مؤلفه های برنامه درسی پنهان زبان انگلیسی که به هویت ملی دانش آموزان و خودکارآمدی شان کمک می کند، پیشنهاد شد و مورد آزمون قرار گرفت. در مجموع 164 معلم آموزش زبان انگلیسی، پرسشنامه برنامه درسی پنهان را تکمیل کردند. علاوه بر این، از حدود 80 درصد از زبان آموزان آن ها (987) خواسته شد تا پرسشنامه های هویت ملی و خودکارآمدی را تکمیل کنند. بر اساس این مدل، تمام همبستگی های بین متغیرهای نهفته و شاخص هایشان در مدل بیرونی شان به جز سه متغیر نهفته شامل روابط بین دیدگاه معلمان زبان انگلیسی در مورد مؤلفه های برنامه درسی پنهان و خودکارآمدی زبان آموزانشان معنادار هستند. علاوه بر این، نتایج نشان داد که تمام روابط بین متغیرهای نهفته دارای تأثیر مستقیم است، در حالی که رابطه بین هویت ملی زبان آموزان و خودکارآمدی آن ها به طور غیرمستقیم اثر منفی داشته است.