انگلیسی برای اهداف ویژه
فهیمه معرفت؛ طاهره سلیمانی
چکیده
با رواج زبان انگلیسی درتمام دنیا، مفهوم "انگلیسی" در حال تغییربه انگلیسی به عنوان زبان میانجی میباشد. با این وجود نحوه اموزش و یادگیری آن هنوزهم تنها براساس معیارهای بومیانی که انگلیسی، زبان مادری شان میباشد تعیین میشود. در پاسخ به توسعه انگلیسی به عنوان زبان میانجی و نیاز مبرم به توصیف آن در شکل ها و زمینه های مختلف، پزوهش حاضر ...
بیشتر
با رواج زبان انگلیسی درتمام دنیا، مفهوم "انگلیسی" در حال تغییربه انگلیسی به عنوان زبان میانجی میباشد. با این وجود نحوه اموزش و یادگیری آن هنوزهم تنها براساس معیارهای بومیانی که انگلیسی، زبان مادری شان میباشد تعیین میشود. در پاسخ به توسعه انگلیسی به عنوان زبان میانجی و نیاز مبرم به توصیف آن در شکل ها و زمینه های مختلف، پزوهش حاضر سعی دارد درتحلیل زبانشناسی انگلیسی به عنوان زبان میانجی درشکل نوشتای پیش قدم شود. با تکیه برمطالعه موردی اکتشافی، تکواژ سوم شخص مفرد زمان حال ساده انگلیسی با استفاده از "پیکره نوشتاری انگلیسی به عنوان زبان میانجی" مورد تحلیل قرار گرفته است. پیکره منتخب شامل 82369 مورد واژه میباشد. این پیکره توسط نرم افزار لنکسباکس برچسب گذاری شد و تمام موارد اختلاف در استفاده از این تکواژ به دو دسته "حذف کردن" و "اضافه کردن" پسوند تقسیم بندی شد. تحلیل کمی این پزوهش نشان داد که اکثریت نویسندگان "انگلیسی به عنوان زبان میانجی" از قوانین ساختاری انگلیسی پیروی میکنند و تنها 0.5 درصد اختلاف جزِیی در استفاده از این پسوند وجود دارد به شکلی که نویسندگان یا آن را حذف میکنند و یابه موارد دیگر تعمیم بیش از حد میدهند. حدودا 56 درصد از کل موارد اختلاف مربوط به حذف این پسوند و 44 درصد مربوط به تعمیم بیش از حد این ویژگی زبانی میباشد. علاوه بر این، عواملی که منجر به این موارد اختلاف شدند از طریق تحلیل کیفی، شناسایی شده و مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پزوهش حاضر نقش بسزایی در شکل گیری یک چارچوب جهانی برای آموزش و سنجش زبان انگلیسی به عنوان زبان میانجی به طورکلی و انگلیسی با هدف چاپ مقالات علمی به طور خاص، خواهد داشت.
انگلیسی برای اهداف ویژه
مسعود عزیزی
چکیده
بیماری همه گیر COVID-19 همه دانشگاه ها را واداشت تا تمام برنامه های خود را بصورت آنلاین ارائه دهند. اما همه مدرسان برای چنین تحول ناگهانی ای آماده نبودند. آموزش آنلاین می تواند برای مربیان و موسسات بسیار چالش برانگیز باشد چراکه دارای ظرافت های مختلفی است که آن را از برنامه های حضوری کاملا متفاوت می سازد. با توجه به شرایط حاضر همه گیری، نیاز ...
بیشتر
بیماری همه گیر COVID-19 همه دانشگاه ها را واداشت تا تمام برنامه های خود را بصورت آنلاین ارائه دهند. اما همه مدرسان برای چنین تحول ناگهانی ای آماده نبودند. آموزش آنلاین می تواند برای مربیان و موسسات بسیار چالش برانگیز باشد چراکه دارای ظرافت های مختلفی است که آن را از برنامه های حضوری کاملا متفاوت می سازد. با توجه به شرایط حاضر همه گیری، نیاز فوری به مطالعات در خصوص بررسی اثربخشی چنین برنامه هایی در مقایسه با دوره های مشابه حضوری به شدت حس میشود. در نتیجه ، مطالعه حاضر تلاشی بود برای مقایسه اثربخشی یک دوره EAP آنلاین با دوره مشابه حضوری از نظر سه مولفه لغات ، دستور زبان و درک مطلب. شصت و هشت دانش آموز در دو گروه آنلاین و حضوری با طرح پیش آزمون-پس آزمون در این مطالعه شرکت کردند. در حالی که در شروع مطالعه دو گروه تفاوت معناداری نداشتند ، نتایج آزمون SPANOVA تفاوت معناداری را در مورد مولفه دستور زبان و نه دو مولفه دیگر نشان داد. گروه حضوری از عملکرد بهتری در یادگیری دستور زبان برخوردار بود. مصاحبه های انجام شده نشان داد که فراگیران در کلاسهای آنلاین معمولاً تعامل کمی با معلمان و همکلاسی های خود دارند و معلمان نمی توانند در طول کلاس، فراگیران را درگیر و فعال نگه دارند. همه اینها نشان می دهد که یک برنامه آنلاین، ترجمه یک برنامه درسی حضوری به یک قالب آنلاین نیست و از پیچیدگی های بی شماری برخوردار است که باید مورد توجه همه دست اندرکاران قرار گیرد.
انگلیسی برای اهداف ویژه
اغول گل نظری؛ محمدرضا عطائی؛ پرویز بیرجندی
چکیده
تدریس دروس انگلیسی با اهداف ویژه دانشگاهی برای اساتید زبان تخصصی بسیار دشوار می باشد و آنها را با چالشهای آموزشی و اجرایی متعددی روبرو می سازد. این مطالعه میزان فرسودگی شغلی اساتید زبان تخصصی دانشگاهی و تفاوتهای ان بین اساتید زبان تخصصی با ویژگی های جمعیت شناختی و سازمانی مختلف را بررسی می نماید. به همین منظور، نسخه فارسی پرسشنامه ...
بیشتر
تدریس دروس انگلیسی با اهداف ویژه دانشگاهی برای اساتید زبان تخصصی بسیار دشوار می باشد و آنها را با چالشهای آموزشی و اجرایی متعددی روبرو می سازد. این مطالعه میزان فرسودگی شغلی اساتید زبان تخصصی دانشگاهی و تفاوتهای ان بین اساتید زبان تخصصی با ویژگی های جمعیت شناختی و سازمانی مختلف را بررسی می نماید. به همین منظور، نسخه فارسی پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ به همراه پرسشنامه جمعیت شناختی توسط 276 استاد زبان تخصصی در دانشگاههای دولتی ایران تکمیل گردید. نتایج حاکی از آن بودند که تعداد قابل توجهی از اساتید سطح متوسط موفقیت فردی را گزارش کردند. همچنین میان فرسودگی شغلی اساتید با توجه به وضعیت تاهل، سن، سابقه تدریس دروس زبان تخصصی و دروس تخصصی یا زبان عمومی، تعداد و رشته تخصصی مرتبط دروس زبان تخصصی و رشته تحصیلی اساتید زبان تخصصی تفاوتهایی وجود داشت. علاوه براین، اساتید زبان تخصصی با ویژگی های جمعیت شناختی و سازمانی که بیشتر در معرض فرسودگی شغلی هستند مشخص گردیدند. در پایان پیشنهاداتی برای بهبود شرایط شغلی اساتید زبان تخصصی ارایه گردید.
انگلیسی برای اهداف ویژه
امیر زندمقدم؛ حسین میهمی؛ فرهاد غیاثوند
انگلیسی برای اهداف ویژه
علی درخشان؛ علی مالمیر
چکیده
خواندن مهمترین مهارت مورد نیاز زبان آموزان انگلیسی برای اهداف ویژه در هر رشته تحصیلی است و دانش واژگان، به خودی خود، گسترده ترین موضوع مورد بحث در خواندن موثر می باشد. با این حال، تحقیق در مورد اینکه انواع مختلف واژه ها تا چه حد بر درک مطلب انگلیسی برای اهداف ویژه تأثیر دارند، همچنان ناکافی است. هدف مطالعه حاضر بررسی میزان سهم واژه ...
بیشتر
خواندن مهمترین مهارت مورد نیاز زبان آموزان انگلیسی برای اهداف ویژه در هر رشته تحصیلی است و دانش واژگان، به خودی خود، گسترده ترین موضوع مورد بحث در خواندن موثر می باشد. با این حال، تحقیق در مورد اینکه انواع مختلف واژه ها تا چه حد بر درک مطلب انگلیسی برای اهداف ویژه تأثیر دارند، همچنان ناکافی است. هدف مطالعه حاضر بررسی میزان سهم واژه های پربسامد عمومی، اصلی علمی و علمی فنی در بین 127 زبان آموز ایرانی در رشته روانشناسی در سه دانشگاه دولتی تهران است. سه آزمون محقق ساخته و تاییدشده برای سنجش سه نوع دانش واژگان فوق الذکر همراه با آزمون خواندن انگلیسی برای اهداف ویژه مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از رگرسیون چندگانه نشان داد که واژه های اصلی علمی و واژه های علمی فنی سهم قابل توجهی در درک مطلب متون انگلیسی برای اهداف ویژه دارند که وجود 92 درصد اختلاف در نمرات خواندن را توضیح می دهد، اما دانش کلمات پربسامد عمومی سهم قابل توجهی نداشت. علاوه بر این، آموزش واژههای اصلی علمی و واژه های علمی فنی، در کوتاه مدت تأثیری معناداری بر درک مطلب نداشت، در حالیکه برای واژه های علمی فنی در طولانی مدت، تفاوت معنی داری وجود داشت. یافته های این مطالعه نشان می دهند که آموزش مستقیم واژه های اصلی علمی و واژه های علمی فنی می تواند به زبان آموزان ESP کمک کند که در طول زمان خواندن خود را بهبود ببخشند. مقاله با مفاهیم آموزشی و پیشنهادات برای تحقیقات آینده به پایان میرسد.