آموزش
مجتبی مقصودی
چکیده
این مطالعه با هدف توصیف متغیرهای مؤثر بر دانش محتوایی تربیتی فناوری معلمان زبان انگلیسی پیش از خدمت انجام شد. برای دستیابی به هدف پژوهش از طرح توصیفی همبستگی استفاده شد. از این روی 203 دانشجو معلم (82 مرد و 120 زن) مشغول به تحصیل در سال چهارم دانشگاه فرهنگیان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامهای شامل هفت بخش و 39 گویه که هر ...
بیشتر
این مطالعه با هدف توصیف متغیرهای مؤثر بر دانش محتوایی تربیتی فناوری معلمان زبان انگلیسی پیش از خدمت انجام شد. برای دستیابی به هدف پژوهش از طرح توصیفی همبستگی استفاده شد. از این روی 203 دانشجو معلم (82 مرد و 120 زن) مشغول به تحصیل در سال چهارم دانشگاه فرهنگیان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامهای شامل هفت بخش و 39 گویه که هر کدام جنبه ای از دانش محتوایی تربیتی فناوری را اندازه گیری میکرد، استفاده شد. گویههای این ابزار بر اساس پرسشنامه شاهین (2011) برای ارزیابی دانش محتوایی، دانش آموزشی، دانش محتوای آموزشی، و دانش فناوری استفاده شدند و پرسشنامه چای و همکارانش (2011) برای اندازه گیری دانش فناورانه، دانش آموزشی فناورانه و دانش محتوایی تربیتی فناوری تدوین شد. برای تجزیه و تحلیل آماری استنباطی از تحلیل مسیر و همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین سازه های دانش محتوایی تربیتی فناوری همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. علاوه بر این، مشاهده شد که دانش محتوا و دانش آموزشی، بر خلاف دانش فناوری، تأثیر مستقیمی بر دانش محتوایی تربیتی فناوری دارند. همچنین مشخص شد که در بین متغیرهای اندازهگیری شده، دانش محتوایی از بیشترین تأثیر کل را بر دانش محتوایی تربیتی فناوری و دانش محتوای آموزشی از کمترین میزان اثرگذاری بر آن برخوردار بود.
منظورشناسی بینزبانی
امیر شکوری؛ علی مالمیر؛ رجب اسفندیاری
چکیده
درک منظورشناختی یکی از ابعاد مهم توانش منظورشناختی است که بیشتر زبانآموزان در آن دچار مشکل هستند. لذا مطالعه حاضر تلاش کرده است که تاثیر آموزش رایانه-محور، غیر رایانه-محور، محیطهای مجازی چندکاربره، و بازیهای پویانمایی قابل نصب بر روی گوشی تلفن همراه بر توسعه درک منظورشناختی زبان-آموزان در حیطه کنشهای کلامی زبان انگلیسی را ...
بیشتر
درک منظورشناختی یکی از ابعاد مهم توانش منظورشناختی است که بیشتر زبانآموزان در آن دچار مشکل هستند. لذا مطالعه حاضر تلاش کرده است که تاثیر آموزش رایانه-محور، غیر رایانه-محور، محیطهای مجازی چندکاربره، و بازیهای پویانمایی قابل نصب بر روی گوشی تلفن همراه بر توسعه درک منظورشناختی زبان-آموزان در حیطه کنشهای کلامی زبان انگلیسی را بسنجد. تحقیق حاضر همچنین تلاش کرده است که تاثیر سه نوع آموزش غیر رایانه-محور و نیز تاثیر دو نوع آموزش رایانه-محور را بر درک منظورشناختی بسنجد. مشارکتکنندگان شامل ۷ گروه ۲۰ نفره از زبانآموزان سطح متوسطه بالای زبان انگلیسی بودند. این هفت گروه آموزشهای مرتبط خود که شامل گروه سه غیر رایانه-محور (صریح، غیرصریح، و ترکیب این دو)، دو گروه رایانه-محور (همزمان و غیر همزمان)، یک گروه محیطهای مجازی چندکاربره، و یک گروه بازی پویانمایی بود، را به مدت ۱۰ جلسه دوساعته دریافت کردند. آزمون شنیداری منظور شناختی به عنوان پیش و پسآزمون بهکار رفت. تجزیه تحلیل نشان داد که محیطهای مجازی چندکاربره از آموزشهای دیگر مفیدتر بود. همچنین دو گروه آموزش رایانه-محور و غیر رایانه-محور از گروهی که آموزش را به کمک بازی دریافت کرده بودند، درک منظورشناختی بهتری داشتند. آموزش صریح و نیز ترکیبی از آموزش غیر صریح در افزایش درک منظور شناختی بهتر بودند. آموزش رایانه-محور همزمان نیز تاثیر بیشتری نسبت به آموزش رایانه- محور غیر همزمان داشت. یافتههای این تحقیق دارای کاربرد های آموزشی برای تقویت درک منظور شناختی زبانآموزان در حیطه کنشهای کلامی است و استفاده از محیطهای مجازی چندکاربره، آموزش رایانه-محور همزمان، و ترکیب آموزش صریح و غیرصریح توصیه میشود.