آموزش
مجتبی مقصودی
چکیده
این مطالعه با هدف توصیف متغیرهای مؤثر بر دانش محتوایی تربیتی فناوری معلمان زبان انگلیسی پیش از خدمت انجام شد. برای دستیابی به هدف پژوهش از طرح توصیفی همبستگی استفاده شد. از این روی 203 دانشجو معلم (82 مرد و 120 زن) مشغول به تحصیل در سال چهارم دانشگاه فرهنگیان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامهای شامل هفت بخش و 39 گویه که هر ...
بیشتر
این مطالعه با هدف توصیف متغیرهای مؤثر بر دانش محتوایی تربیتی فناوری معلمان زبان انگلیسی پیش از خدمت انجام شد. برای دستیابی به هدف پژوهش از طرح توصیفی همبستگی استفاده شد. از این روی 203 دانشجو معلم (82 مرد و 120 زن) مشغول به تحصیل در سال چهارم دانشگاه فرهنگیان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامهای شامل هفت بخش و 39 گویه که هر کدام جنبه ای از دانش محتوایی تربیتی فناوری را اندازه گیری میکرد، استفاده شد. گویههای این ابزار بر اساس پرسشنامه شاهین (2011) برای ارزیابی دانش محتوایی، دانش آموزشی، دانش محتوای آموزشی، و دانش فناوری استفاده شدند و پرسشنامه چای و همکارانش (2011) برای اندازه گیری دانش فناورانه، دانش آموزشی فناورانه و دانش محتوایی تربیتی فناوری تدوین شد. برای تجزیه و تحلیل آماری استنباطی از تحلیل مسیر و همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین سازه های دانش محتوایی تربیتی فناوری همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. علاوه بر این، مشاهده شد که دانش محتوا و دانش آموزشی، بر خلاف دانش فناوری، تأثیر مستقیمی بر دانش محتوایی تربیتی فناوری دارند. همچنین مشخص شد که در بین متغیرهای اندازهگیری شده، دانش محتوایی از بیشترین تأثیر کل را بر دانش محتوایی تربیتی فناوری و دانش محتوای آموزشی از کمترین میزان اثرگذاری بر آن برخوردار بود.
آموزش معلم
مه سا محمودعربی؛ پرویز مفتون؛ مسعود سیری
چکیده
یادگیری تدریس به عنوان یک فرایند پیچیده از شکل گیری هویت معلم تعریف می شود. با در نظر گرفتن این فرایند ، تحقیق پیش رو تلاش دارد شکل گیری هویت حرفه ای دانشجو معلمان زبان انگلیسی را در مراحل مختلف یادگیری تدریس در یک برنامه آموزشی چهار ساله زبان انگلیسی مورد بررسی قرار دهد. 140 دانشجو معلم با استفاده از روش پژوهش ترکیبی متوالی ، سه بار پرسشنامه ...
بیشتر
یادگیری تدریس به عنوان یک فرایند پیچیده از شکل گیری هویت معلم تعریف می شود. با در نظر گرفتن این فرایند ، تحقیق پیش رو تلاش دارد شکل گیری هویت حرفه ای دانشجو معلمان زبان انگلیسی را در مراحل مختلف یادگیری تدریس در یک برنامه آموزشی چهار ساله زبان انگلیسی مورد بررسی قرار دهد. 140 دانشجو معلم با استفاده از روش پژوهش ترکیبی متوالی ، سه بار پرسشنامه هویت حرفه ای معلم زبان انگلیسی را پر کردند: در پایان سال دوم ، سوم و چهارم. سپس، پس از هر دور اجرای پرسشنامه، از 12 دانشجو معلم خواسته شد تا در مصاحبه شرکت کنند. سه مجموعه مجزا از آزمون فریدمن و نظریه پایه به ترتیب برای ارزیابی داده های پرسشنامه و مصاحبه انجام شد. نتایج تجزیه و تحلیل دادههای کمی و کیفی نشان داد که آگاهی از زبان دوم سهم عمدهای در اجرای هویت جمعی تحلیلگران زبان و کاربران زبان به عنوان بخشی از هویت حرفهای آنها داشته است. تجارب تمرینی تدریس همچنین به معلمان سال سوم کمک کرد تا با همسو کردن خود با قوانین مدرسه، حس تعلق به جامعه مدرسه را توسعه دهند، که به آنها کمک کرد تا هویت خود به عنوان هویت نهادی معلمان رسمی توسعه دهند. هویت حرفه ای دانشجو معلمان سال چهارم با توجه به نیازهای دانش اموزان آینده شان نیز توسعه هویتی بود که در قالب نگرش نسبت به فراگیران به عنوان افراد کامل مشاهده شد، که منجر به تجسم هویت آینده تحلیلگران نیاز شد. نتایج و پیامدها بیشتر مورد بحث قرار می گیرند.