کریم صادقی؛ مریم زینالی
چکیده
نقش مهم مهارت شنیداری در آموزش زبان نیازمند آن است که محققان مطالعاتی را در زمینه عوامل موثر بر عملکرد زبانآموزان در آزمون شنیداری انجام دهند. به همین منظور، تحقیق حاضر بر آن بوده که تاثیر نوع ارائه سوال را بر عملکرد زبانآموزان ایرانی مقطع پیشرفته در آزمون مهارت شنیداری بررسی نماید. همچنین عامل یادداشتبرداری و تاثیر احتمالی ...
بیشتر
نقش مهم مهارت شنیداری در آموزش زبان نیازمند آن است که محققان مطالعاتی را در زمینه عوامل موثر بر عملکرد زبانآموزان در آزمون شنیداری انجام دهند. به همین منظور، تحقیق حاضر بر آن بوده که تاثیر نوع ارائه سوال را بر عملکرد زبانآموزان ایرانی مقطع پیشرفته در آزمون مهارت شنیداری بررسی نماید. همچنین عامل یادداشتبرداری و تاثیر احتمالی آن بر آزمون مهارت شنیداری زبان آموزان مورد بررسی قرار گرفت. در همین راستا، دو آزمون، هرکدام شامل ٢٠ سوال چهارگزینهای، طراحی شده و تعداد ٦٦ زبانآموز مقطع پیشرفته (٣١ آقا و ٣٦ خانم) در این مطالعه شرکت کردند. آزمون اول به منظور بررسی تاثیر نوع ارائه سوال و آزمون دوم به منظور بررسی تاثیر یادداشتبرداری بر عملکرد زبانآموزان در آزمون مهارت شنیداری مورد استفاده قرار گرفت. نتایج کلی این تحقیق حاکی از آن است که شرکتکنندگان عملکرد متفاوتی بسته به نوع ارائه سوال (شفاهی و کتبی) داشتهاند، به نحوی که در سوالهایی که عنوان آنها به صورت کتبی نوشته شده بود موفقتر عمل کرده اند. در بررسی عامل دوم که همان یاداشتبرداری در حین شنیدن مطالب آزمون بود، نتایج حاصله هیچ نوع اثری را مشخص نکرد. نتایج مبسوط به همراه مباحثات مربوطه در متن مقاله آورده شده است.