محمد خطیب؛ سیران جنتی
چکیده
مطالعه حاضر به برسی تجربی و نظاممند تاثیر آموزش صریح راهکارهای درک مطلب بر اضطراب در خواندن و میزان درک مطلب زبانآموزان ایرانی دبیرستانی پرداخته است. بدین منظور همه دانشآموزان دو کلاس (65 نفر) به عنوان اعضای گروه آزمون و کنترل در این مطالعه شرکت کردند. گروه آزمون تحت ده جلسه آموزش راهکارهای درک مطلب بر اساس چارچوب چهاربخشی راهکارهای ...
بیشتر
مطالعه حاضر به برسی تجربی و نظاممند تاثیر آموزش صریح راهکارهای درک مطلب بر اضطراب در خواندن و میزان درک مطلب زبانآموزان ایرانی دبیرستانی پرداخته است. بدین منظور همه دانشآموزان دو کلاس (65 نفر) به عنوان اعضای گروه آزمون و کنترل در این مطالعه شرکت کردند. گروه آزمون تحت ده جلسه آموزش راهکارهای درک مطلب بر اساس چارچوب چهاربخشی راهکارهای درک مطلب مکنمارا و همکاران (2007 ) قرار گرفتند. دادهها با استفاده از پرسشنامه اضطراب در خواندن زبان خارجی سایتو و همکاران (1999) و آزمون چهارگزینه ای درک مطلب (PET) جمع آوری شدند . همه دانشآموزان به پرسشنامه اضطراب در خواندن زبان خارجی و آزمون چهارگزینه ای درک مطلب یک بار به عنوان پیشآزمون، یک هفته قبل از شروع آزمون و بار دوم به عنوان پس آزمون، یک هفته پس از دوره آموزشی پاسخ دادند. بعد از پسآزمون، یک گروه هفت نفره از گروه آزمون در مصاحبه گروهی شرکت کردند. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش صریح راهکارهای درک مطلب در بهبود درک مطلب دانشآموزان مقطع متوسطه و کاهش اضطراب در خواندن زبان انگلیسی موثر است. ابن در حالی است که اضطراب در خواندن و درک مطلب با هم رابطه معکوس دارند. همچنین مصاحبه گروهی بیانگر تاثیر مثبت آموزش راهکارهای درک مطلب بر بهبود خواندن و کاهش اضطراب در خواندن بود. این پژوهش دربردارنده نظرات و پیشنهادهایی برای مدرسان و طراحان کتب درسی به منظور سرمایه گذاری بر روی مهارت خواندن به عنوان مهارت اساسی در آموزش میباشد.