سامان عبادی؛ عبدالباسط سعیدیان
چکیده
از لحاظ نظری، نظریه اجتماعی و فرهنگی ویگوتسکی شالوده ارزشیابی پویا را تشکیل میدهد و معتقد به اتحاد مجدد ارزشیابی و آموزش میباشد. این پژوهش فرآیندمحور در زمینه خواندن و درک مطلب درصدد است تا اثرات استفاده از روش ارزشیابی پویای رایانهای را بر ارتقای سطح مهارتهای خواندن دانشآموختگان ایرانی رشته آموزش زبان انگلیسی در مقطع ...
بیشتر
از لحاظ نظری، نظریه اجتماعی و فرهنگی ویگوتسکی شالوده ارزشیابی پویا را تشکیل میدهد و معتقد به اتحاد مجدد ارزشیابی و آموزش میباشد. این پژوهش فرآیندمحور در زمینه خواندن و درک مطلب درصدد است تا اثرات استفاده از روش ارزشیابی پویای رایانهای را بر ارتقای سطح مهارتهای خواندن دانشآموختگان ایرانی رشته آموزش زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی بررسی کند. شرکتکنندگان این پژوهش شامل ۳۲ دانشجوی آموزش زبان انگلیسی در سطح پیشرفته بودند که به صورت غیرتصادفی و برمبنای در دسترس بودن انتخاب شدند. در این مطالعه، از نرمافزار اینترنتی DIALANG و آزمون پویای رایانهای خواندن و درک مطلب (CDRT) استفاده شد تا به ترتیب سطح مهارت یادگیرندگان مشخص شده و تأثیر برنامه غنیسازی که به صورت ارزشیابی پویا برگزار شده بود نیز مورد بررسی قرار گیرد. با اتمام آزمون CDRT، دو نمره پویا و غیرپویا در اختیار یادگیرندگان قرار میگرفت. تحلیل این نتایج نشان داد که در راستای هدف پژوهش حاضر، این نکته به اثبات رسید که نمره پیشآزمون (ZAD) نشانهای کافی برای سنجش توانایی فرد و متعاقبا آمادهسازی یک طرح درس موثر برای وی نیست. یافتههای این تحقیق میتواند بهطور قابلتوجهی هم برای افرادی که در حوزه ارزشیابی پویا تحقق میکنند، مفید باشد و هم برای محققانی که به انجام پژوهش درمورد یادگیرندگان در معرضخطر و یا عقب مانده ذهنی علاقهمند هستند.