فرنوش کریمی؛ زهره نفیسی
چکیده
این مقاله قصد دارد تا تاثیر استفاده از مطالب درسی فرهنگی متفاوت را بر اضطراب در خواندن، خودکارایی در درک مطلب خواندن و مهارت خواندن دانشجویان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در کلاسهای پروژه محور بررسی کند. این تحقیق بر روی دو کلاس از دانشجویان سال اول با مهارت زبانی متوسط در رشته آموزش زبان انگلیسی انجام گردید. گروه مقایسه بایست ...
بیشتر
این مقاله قصد دارد تا تاثیر استفاده از مطالب درسی فرهنگی متفاوت را بر اضطراب در خواندن، خودکارایی در درک مطلب خواندن و مهارت خواندن دانشجویان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در کلاسهای پروژه محور بررسی کند. این تحقیق بر روی دو کلاس از دانشجویان سال اول با مهارت زبانی متوسط در رشته آموزش زبان انگلیسی انجام گردید. گروه مقایسه بایست پروژههای خود را بر اساس متون خواندن موجود در کتاب اکتیو (یعنی متون مبتنی بر فرهنگ زبان دوم) و گروه آزمایشی برپایه متون فرهنگی مبتنی بر هم زبان اول و هم زبان دوم ارائه میدادند. متون آموزشی در گروه آزمایشی توسط خود محقق طراحی شده بودند. برای این هدف پرسشنامههای خودکارایی در خواندن و اضطراب در خواندن و بخش درک مطلب تست میشیگان (1998) به عنوان پیشآزمون و پسآزمون در ابتدا و انتهای یک سال تحصیلی شامل دو درس خواندن پروژه محور بین دانشجویان توزیع گردیدد. از آنکوا به منظور تحلیل داده ها استفاده گردید. نتایج نشانه این مطلب بود که اگرچه پیشرفتهای چشمگیری با توجه به سه متغیر مورد ذکر در دانشجویان هر دو گروه دیده شد، این گروه آزمایشی بود که به نسبت گروه مقایسه درجات بسیار کمتری از اضطراب را نشان داد، هر چند که از نظر خودکارایی و مهارت در خواندن هیچ تفاوت قابل ملاحظهای بین دو گروه مشاهده نشد. نتایج به دست آمده در این مطالعه به مدرسان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی، نویسندگان کتب درسی و طراحان برنامههای درسی پیشنهاد میکند که درهنگام تولید مطالب درسی خود میتوانند ازمتون فرهنگی آشنا برای یادگیران زبان انگلیسی استفاده کنند.
سامان عبادی؛ عبدالباسط سعیدیان
چکیده
از لحاظ نظری، نظریه اجتماعی و فرهنگی ویگوتسکی شالوده ارزشیابی پویا را تشکیل میدهد و معتقد به اتحاد مجدد ارزشیابی و آموزش میباشد. این پژوهش فرآیندمحور در زمینه خواندن و درک مطلب درصدد است تا اثرات استفاده از روش ارزشیابی پویای رایانهای را بر ارتقای سطح مهارتهای خواندن دانشآموختگان ایرانی رشته آموزش زبان انگلیسی در مقطع ...
بیشتر
از لحاظ نظری، نظریه اجتماعی و فرهنگی ویگوتسکی شالوده ارزشیابی پویا را تشکیل میدهد و معتقد به اتحاد مجدد ارزشیابی و آموزش میباشد. این پژوهش فرآیندمحور در زمینه خواندن و درک مطلب درصدد است تا اثرات استفاده از روش ارزشیابی پویای رایانهای را بر ارتقای سطح مهارتهای خواندن دانشآموختگان ایرانی رشته آموزش زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی بررسی کند. شرکتکنندگان این پژوهش شامل ۳۲ دانشجوی آموزش زبان انگلیسی در سطح پیشرفته بودند که به صورت غیرتصادفی و برمبنای در دسترس بودن انتخاب شدند. در این مطالعه، از نرمافزار اینترنتی DIALANG و آزمون پویای رایانهای خواندن و درک مطلب (CDRT) استفاده شد تا به ترتیب سطح مهارت یادگیرندگان مشخص شده و تأثیر برنامه غنیسازی که به صورت ارزشیابی پویا برگزار شده بود نیز مورد بررسی قرار گیرد. با اتمام آزمون CDRT، دو نمره پویا و غیرپویا در اختیار یادگیرندگان قرار میگرفت. تحلیل این نتایج نشان داد که در راستای هدف پژوهش حاضر، این نکته به اثبات رسید که نمره پیشآزمون (ZAD) نشانهای کافی برای سنجش توانایی فرد و متعاقبا آمادهسازی یک طرح درس موثر برای وی نیست. یافتههای این تحقیق میتواند بهطور قابلتوجهی هم برای افرادی که در حوزه ارزشیابی پویا تحقق میکنند، مفید باشد و هم برای محققانی که به انجام پژوهش درمورد یادگیرندگان در معرضخطر و یا عقب مانده ذهنی علاقهمند هستند.