عباسعلی زارعی موینی؛ فاطمه کاویاری روستایی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر تدریس مهارت خواندن بر اساس جهار مدل DARTs, RAP, PALS, و THIEVES بر درک مطلب، خود کارآمدی در خواندن و اضطراب خواندن انجام شد. بدین منظور تعداد 184 زبان آموز دختر در مقطع دبیرستان در شهر زنجان بر اساس نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. این زبان آموزان در چهار گروه قرار گرفتند و هریک از گروهها بصورت تصادفی و به مدت هشت جلسه ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر تدریس مهارت خواندن بر اساس جهار مدل DARTs, RAP, PALS, و THIEVES بر درک مطلب، خود کارآمدی در خواندن و اضطراب خواندن انجام شد. بدین منظور تعداد 184 زبان آموز دختر در مقطع دبیرستان در شهر زنجان بر اساس نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. این زبان آموزان در چهار گروه قرار گرفتند و هریک از گروهها بصورت تصادفی و به مدت هشت جلسه در معرض آموزش مهارت خواندن با استفاده از یکی از مدل های یاد شده قرار گرفتند. پیش و پس از دوره آزمایش، از همه زبان آموزان آزمون درک مطلب بعمل آمد و همه شرکت کنندگان به پرسش نامه های خودکارآمدی در خواندن و اضطراب خواندن پاسخ دادند. داده های به دست آمده، با استفاده ار فرایند تحلیل کوواریانس مورد پردازش قرار گرفت. نتایج نشان داد تفاوت معنی داری بین 4 گروه از نظر خودکارآمدی در خواندن و اضطراب خواندن وجود ندارد. ولی از نظر درم مطلب گروه RAP بطور معنی داری از گروه THIEVES بهتر بود.همچنین، تنها مدل های PALS و RAP خودکامدی در خواندن را بهبود بخشیدند. علاوه بر این، مدل هایDARTs THIEVES و RAP در درک مطلب تاثیر مثبت داشتند و اضطراب خواندن را کاهش دادند. این در حالی بود که مدل PALS در درک مطلب تاثیر منفی داشت و اضطراب خواندن را افزایش داد.
مهارتهای زبان
ندا ساسانی؛ منصور گنجی؛ ناهید یاراحمدزهی
چکیده
راهبردهای فراشناختی درک مطلب در فرایند درک مطلب و میزان موفقیت آموزشی دانشجویان نقشی حیاتی ایفا میکنند.تدریس این راهبردها حلقه گمشده اکثر کلاسهای زبان در ایران هستند و تعداد زیادی از معلمان و زبان آموزان از آنها آگاهی زیادی ندارند. بنابراین در دنیای آموزش زبان، پژوهش ها، یادگیری و ارزیابی بدست فراموشی سپرده شده اند. این مطالعه به ...
بیشتر
راهبردهای فراشناختی درک مطلب در فرایند درک مطلب و میزان موفقیت آموزشی دانشجویان نقشی حیاتی ایفا میکنند.تدریس این راهبردها حلقه گمشده اکثر کلاسهای زبان در ایران هستند و تعداد زیادی از معلمان و زبان آموزان از آنها آگاهی زیادی ندارند. بنابراین در دنیای آموزش زبان، پژوهش ها، یادگیری و ارزیابی بدست فراموشی سپرده شده اند. این مطالعه به بررسی میزان استفاده از این راهبردهای فراشناختی در میان دنشجویان رشته مترجمی زبان انگلیسی میپردازد. رابطه احتمالی بین میزان درک مطلب دانشجویان، جنسیت و سطوح مختلف دانشگاهی و این راهبردها نیز از اهداف بعدی این پژوهش هستند. تمامی دانشجویان رشته مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار در این پژوهش شرکت کردند. ابزارهای گردآوری اطلاعات پرسشنامه راهبردهای فراشناختی درک مطلب طراحی شده توسط توکلی (2014) و آزمون تافل جونیور بود. نتایج پژوهش نشان داد اگرچه میزان استفاده از این راهبردها با میانگین (2.42) در میان دانشجوها کم بود، راهبردهای حمایتی بیشترین استفاده و راهبردهای حل مساله کمترین بسامد را داشتند. رابطه معناداری بین این راهبردها و مهارت درک مطلب وجود نداشت، بعلاوه جنسیت و سطح دانشگاهی هم بر میزان استفاده از آنها تاثیر چشمگذاری نداشتند.