یادگیری زبان از طریق فناوری
ملیسا وفایی کیا؛ سوسن مرندی؛ مسعود سیری
چکیده
مدل چرخه یادگیری مبتنی بر 5E بایبی (۱۹۹۰)، مدلی آموزشی است که ریشه در یادگیری مبتنی بر تحقیق و ساختارگرایی دارد. این مطالعه به تأثیر فعالیت های آنلاین مبتنی بر 5E بر تفکر انتقادی و خلاقیت دانشجویان زبان انگلیسی می پردازد. این مطالعه از رویکرد مبتنی بر تئوری گراندد (نظریه داده بنیاد) بهره برده است. نمونه ای متشکل از 60 دانشجو زبان انگلیسی ...
بیشتر
مدل چرخه یادگیری مبتنی بر 5E بایبی (۱۹۹۰)، مدلی آموزشی است که ریشه در یادگیری مبتنی بر تحقیق و ساختارگرایی دارد. این مطالعه به تأثیر فعالیت های آنلاین مبتنی بر 5E بر تفکر انتقادی و خلاقیت دانشجویان زبان انگلیسی می پردازد. این مطالعه از رویکرد مبتنی بر تئوری گراندد (نظریه داده بنیاد) بهره برده است. نمونه ای متشکل از 60 دانشجو زبان انگلیسی در سطح امادگی آیلتس در یک آکادمی زبان خصوصی در طول یک ترم 12 جلسه ای در این مطالعه شرکت کردند. پلتفرم های مورد استفاده، یعنی ایزی کلاس و نیرپاد( Easyclass و Nearpod) در یک جلسه پیش از شروع دوره اصلی به این گروه از دانشجویان آموزش داده شد. دادههای کیفی از یادداشتهای میدانی معلم، مصاحبه با معلم، خود ارزشیابی معلم، خود ارزشیابی از و مصاحبه با دانشجویان استخراج شدند. و چک لیست های تفکر انتقادی و خلاقیت به عنوان ابزارهایی برای استخراج داده های کمی استفاده شد. پس از آشناسازی دانشجویان با پلتفرمهای دیجیتالی ایزی کلاس و نیرپاد (Easyclass و Nearpod)، فعالیت های مبتنی بر E5 در یک ترم 12 کلاسه پیش از آیلتس به گروه آزمایشی بصورت برخط داده شد. پس از تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نظریه گراندد (داده بنیاد ) و آزمون تی نمونه مستقل، ثابت شد که فعالیتهای مورد مطالعه در ارتقای تفکر انتقادی و خلاقیت بین زبان آموزان زبان انگلیسی معنادار است. نتایج نشان داد که وظایف و فعالیتهای مبتنی بر 5E میتوانند تفکر انتقادی و خلاقیت را در میان یادگیرندگان در قرن بیست و یکم ارتقا دهند
آموزش معلم
مه سا محمودعربی؛ پرویز مفتون؛ مسعود سیری
چکیده
یادگیری تدریس به عنوان یک فرایند پیچیده از شکل گیری هویت معلم تعریف می شود. با در نظر گرفتن این فرایند ، تحقیق پیش رو تلاش دارد شکل گیری هویت حرفه ای دانشجو معلمان زبان انگلیسی را در مراحل مختلف یادگیری تدریس در یک برنامه آموزشی چهار ساله زبان انگلیسی مورد بررسی قرار دهد. 140 دانشجو معلم با استفاده از روش پژوهش ترکیبی متوالی ، سه بار پرسشنامه ...
بیشتر
یادگیری تدریس به عنوان یک فرایند پیچیده از شکل گیری هویت معلم تعریف می شود. با در نظر گرفتن این فرایند ، تحقیق پیش رو تلاش دارد شکل گیری هویت حرفه ای دانشجو معلمان زبان انگلیسی را در مراحل مختلف یادگیری تدریس در یک برنامه آموزشی چهار ساله زبان انگلیسی مورد بررسی قرار دهد. 140 دانشجو معلم با استفاده از روش پژوهش ترکیبی متوالی ، سه بار پرسشنامه هویت حرفه ای معلم زبان انگلیسی را پر کردند: در پایان سال دوم ، سوم و چهارم. سپس، پس از هر دور اجرای پرسشنامه، از 12 دانشجو معلم خواسته شد تا در مصاحبه شرکت کنند. سه مجموعه مجزا از آزمون فریدمن و نظریه پایه به ترتیب برای ارزیابی داده های پرسشنامه و مصاحبه انجام شد. نتایج تجزیه و تحلیل دادههای کمی و کیفی نشان داد که آگاهی از زبان دوم سهم عمدهای در اجرای هویت جمعی تحلیلگران زبان و کاربران زبان به عنوان بخشی از هویت حرفهای آنها داشته است. تجارب تمرینی تدریس همچنین به معلمان سال سوم کمک کرد تا با همسو کردن خود با قوانین مدرسه، حس تعلق به جامعه مدرسه را توسعه دهند، که به آنها کمک کرد تا هویت خود به عنوان هویت نهادی معلمان رسمی توسعه دهند. هویت حرفه ای دانشجو معلمان سال چهارم با توجه به نیازهای دانش اموزان آینده شان نیز توسعه هویتی بود که در قالب نگرش نسبت به فراگیران به عنوان افراد کامل مشاهده شد، که منجر به تجسم هویت آینده تحلیلگران نیاز شد. نتایج و پیامدها بیشتر مورد بحث قرار می گیرند.
آموزش معلم
مه سا محمودعربی؛ پرویز مفتون؛ مسعود سیری
چکیده
ایده هویت حرفه ای معلم به یک مفهوم اساسی در بسیاری از مطالعات نظری و تجربی در آموزش معلمان بطور کلی و همجنین در آموزش معلمان زبان انگلیسی تبدیل شده است. در نتیجه ، تعدادی ابزار سنجش برای تعیین کمیت این سازه طراحی شده اند. به طور حتم ، ابزارهای موجود هم از نظر محیط کاربرد و هم از نظر موضوعی کلی هستند و در حوزه آموزش زبان انگلیسی تحقیق کمی ...
بیشتر
ایده هویت حرفه ای معلم به یک مفهوم اساسی در بسیاری از مطالعات نظری و تجربی در آموزش معلمان بطور کلی و همجنین در آموزش معلمان زبان انگلیسی تبدیل شده است. در نتیجه ، تعدادی ابزار سنجش برای تعیین کمیت این سازه طراحی شده اند. به طور حتم ، ابزارهای موجود هم از نظر محیط کاربرد و هم از نظر موضوعی کلی هستند و در حوزه آموزش زبان انگلیسی تحقیق کمی سازی مفهوم مورد بررسی قرار نگرفته است. بنابراین ، مطالعه حاضر تلاشی برای ارائه (باز) مفهوم سازی از هویت حرفه ای معلمان از طریق بررسی مولفه های اساسی آن بود. به همین منظور ، یک پرسشنامه 61 سوالی اولیه ، با استفاده از بررسی جامع ادبیات مرتبط و نظر کارشناسان تهیه شد. سپس مقیاس آزمایشی برای نمونه ای از 676 معلم اجرا شد. نتایج تجزیه و تحلیل عامل اکتشافی ابزار را به 42 مورد کاهش داد ، و منجر به یک مدل شش عاملی شد که نشان می داد هویت معلم شامل: تحقیق و پیشرفت با مشارکت خود معلم؛ آگاهی از زبان؛ تمرین سازمانی و جمعی؛ درگیر کردن فراگیران در یادگیری با در نظر گرفتن کل ابعاد انسانی؛ ارزیابی خود معلم ؛ و عملکرد فرهنگی اجتماعی و انتقادی. تحلیل عاملی تأییدی مدل شش عاملی حاصل را به عنوان ابزاری قوی و معتبر برای سنجش هویت حرفه ای معلمان اثبات کرد.