یادگیری زبان از طریق فناوری
ملیسا وفایی کیا؛ سوسن مرندی؛ مسعود سیری
چکیده
مدل چرخه یادگیری مبتنی بر 5E بایبی (۱۹۹۰)، مدلی آموزشی است که ریشه در یادگیری مبتنی بر تحقیق و ساختارگرایی دارد. این مطالعه به تأثیر فعالیت های آنلاین مبتنی بر 5E بر تفکر انتقادی و خلاقیت دانشجویان زبان انگلیسی می پردازد. این مطالعه از رویکرد مبتنی بر تئوری گراندد (نظریه داده بنیاد) بهره برده است. نمونه ای متشکل از 60 دانشجو زبان انگلیسی ...
بیشتر
مدل چرخه یادگیری مبتنی بر 5E بایبی (۱۹۹۰)، مدلی آموزشی است که ریشه در یادگیری مبتنی بر تحقیق و ساختارگرایی دارد. این مطالعه به تأثیر فعالیت های آنلاین مبتنی بر 5E بر تفکر انتقادی و خلاقیت دانشجویان زبان انگلیسی می پردازد. این مطالعه از رویکرد مبتنی بر تئوری گراندد (نظریه داده بنیاد) بهره برده است. نمونه ای متشکل از 60 دانشجو زبان انگلیسی در سطح امادگی آیلتس در یک آکادمی زبان خصوصی در طول یک ترم 12 جلسه ای در این مطالعه شرکت کردند. پلتفرم های مورد استفاده، یعنی ایزی کلاس و نیرپاد( Easyclass و Nearpod) در یک جلسه پیش از شروع دوره اصلی به این گروه از دانشجویان آموزش داده شد. دادههای کیفی از یادداشتهای میدانی معلم، مصاحبه با معلم، خود ارزشیابی معلم، خود ارزشیابی از و مصاحبه با دانشجویان استخراج شدند. و چک لیست های تفکر انتقادی و خلاقیت به عنوان ابزارهایی برای استخراج داده های کمی استفاده شد. پس از آشناسازی دانشجویان با پلتفرمهای دیجیتالی ایزی کلاس و نیرپاد (Easyclass و Nearpod)، فعالیت های مبتنی بر E5 در یک ترم 12 کلاسه پیش از آیلتس به گروه آزمایشی بصورت برخط داده شد. پس از تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نظریه گراندد (داده بنیاد ) و آزمون تی نمونه مستقل، ثابت شد که فعالیتهای مورد مطالعه در ارتقای تفکر انتقادی و خلاقیت بین زبان آموزان زبان انگلیسی معنادار است. نتایج نشان داد که وظایف و فعالیتهای مبتنی بر 5E میتوانند تفکر انتقادی و خلاقیت را در میان یادگیرندگان در قرن بیست و یکم ارتقا دهند
محمد حسین حریری اصل؛ سیده سوسن مرندی
چکیده
امروزه، به لطف وجود فنآوری پیشرفته، به ویژه اینترنت، کانالهای ارتباطی در بین مردم سرتاسر جهان، بسیار گسترده شدهاند. در این میان، استفاده از اینترنت به منظور فراگیری زبان دوم بسیار رایج شده است. با این حال، بسیاری از برنامههای امروزی به منظور فراگیری زبان دوم توسط فنآوری به برقراری حس تعامل و حضور اجتماعی درخور ...
بیشتر
امروزه، به لطف وجود فنآوری پیشرفته، به ویژه اینترنت، کانالهای ارتباطی در بین مردم سرتاسر جهان، بسیار گسترده شدهاند. در این میان، استفاده از اینترنت به منظور فراگیری زبان دوم بسیار رایج شده است. با این حال، بسیاری از برنامههای امروزی به منظور فراگیری زبان دوم توسط فنآوری به برقراری حس تعامل و حضور اجتماعی درخور نمیپردازند، که به خودی خود مانع از این میشود که زبانآموزان در فرایند یادگیری خود نقشی فعال ایفا کنند. در نتیجه، به نظر میرسد که این گونه برنامههای آموزشی، کماکان در دسته برنامههای رفتاری و ارتباطی طبقه بنده میشوند و به مرتبه بالاتر برنامههای یکپارچه که باعث ایجاد حس تعامل میشوند، نمیرسند. این پژوهش قصد دارد تا از طریق ایجاد حس حضور اجتماعی و بهینهسازی الگوهای تعاملی بین زبانآموزان، مراتب ایجاد یک اجتماع آموزشی یکپارچه برخط را فراهم نماید. در این پژوهش کیفی، در طول بیش از یک سال، پژوهشگران از طریق برگزاری 41 مصاحبه گروهی نیمه ساختاریافته که بر روی برنامههای اسکایپ و دیسکورد و در پایان کلاسهای مجازی تشکیل و ضبط گردید، از بازخورد 42 زبانآموز مشغول به تحصیل در وبلاگ اولین پژوهشگر در مورذ پرسشهای پژوهش مطلع گشتند. نتایج به دست آمده بیانگر این نکته بود که استفاده از یک برنامه آموزشی محتوا-محور که در آن زبانآموزان از طریق شرکت در فعالیت های غیرهمزمان و اعمال ارزبابی گروهی در فرمهای نظردهی و انجمنهای مجازی پیش از انجام مباحثات معنایی در هر کلاس همزمان امکان انتخاب و تولید محتوای درسی داشته باشند، باعث افزایش میزان حس تعامل و حضور اجتماعی در بین زبانآموزان میشود.